Var hämtar ni er energi ifrån?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Var hämtar ni er energi ifrån?

Inläggav Chycho » 2012-05-24 12:12:52

Hämtar min energi från en kort isolering från omvärlden. Har jag tex varit ute en hel dag så är jag inomhus i ca 2-3dagar och gör små saker som inte kräver mycket. Ibland så kan fotograferandet vara till hjälp att hämta energi igen. Musik är också en viktig del för mig att få tillbaka all min energi och lust till saker. :-)Happy
Chycho
Ny medlem

Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Parvlon » 2012-05-24 12:32:29

Solen , kaffebönor och "mat"bönor blir det en del.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Zeroz » 2012-05-27 1:39:29

Läsa artiklar på Lexicanum om något obskyrt fiktivt slag i Warhammer 40k universumet brukar kunna få mig på bra tankar. Annars funkar det alltid med några koppar kaffe! :shock:
Zeroz

Anslöt: 2012-05-27

Inläggav Peace » 2012-05-27 21:50:47

Jag hämtar energi genom att vara ensam, kela med mina djur och ägna mig åt intressen.
Peace

Anslöt: 2009-06-27

Inläggav Red and green » 2012-05-28 7:49:27

Ensamhet, katter, trädgård, cykla, lyssna på lugnande musik/lärosamma psykologiska självhjälp audioböcker som jag laddar på telefonen och sedan faktiskt också Bibeln, går även i kyrkan ibland. Speciellt när livet kraschar på riktigt smärtsamt sätt då åker Bibeln fram.

Jag är inte medlem på någon religiös fack, är inte medlem i kyrkan, har aldrig varit och jag är inte ens döpt. Så enligt böcker borde jag vara hednisk men det är jag inte.
Jag har egen tro, barnatro och det räcker långt.

Jag är också syndig som bara den, men vad gör det när man ändå tror?
Folk skulle aldrig tro att jag tror på Gud. Inte pga hur jag ser ut och beter mig, jag har inget behov heller att flagga min barnatro, jag håller det mest för mig själv.

Att jag har min barnatro tackar jag min farmor för, hon läste mig bibel när jag var barn, förklarade så att jag förstod och lärde mig att be. har bett sedan dess.
Hon gav mig en största och finaste gåvan jag har.
Red and green

Anslöt: 2011-12-17

Inläggav matterik » 2012-05-28 8:18:20

Ensamheten och att ingen stör en.
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Issa Jesus » 2012-05-28 8:43:08

Skinny skrev:Jag hämtar min energi från Satan.

tss du e rolig^^

jag försöker leva nära Gud, och har man bedjit om det, så får man en källa av levande vatten
det ger Jesus till den som törstar.
Issa Jesus
Förhandsgranskad

Anslöt: 2012-01-06

Inläggav kullan » 2012-05-28 9:33:48

Döden
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Issa Jesus » 2012-05-28 9:57:13

astrid brukade säga;

döden döden.

ibland.
Issa Jesus
Förhandsgranskad

Anslöt: 2012-01-06

Inläggav kattkvinna » 2012-05-28 16:37:20

Red and green skrev:Att jag har min barnatro tackar jag min farmor för, hon läste mig bibel när jag var barn, förklarade så att jag förstod och lärde mig att be. har bett sedan dess.
Hon gav mig en största och finaste gåvan jag har.

Intressant. För mig är bönen och en tro mycket större och vackrare än några snäva definitioner som "kristen" eller "icke kristen" som några snäva grupperingar gjort upp. Gillar därför ditt inlägg så mycket.

Vi behöver någon/någonting som är mer och större än oss själva.(inte att förlora sig fanatiskt i utan att förhålla sig till). Andligheten som finns precis där du/jag är. Enkelt. Okonstlat.

Jag hämtar energi i svenska kyrkan, i närheten där jag bor. Att kravlöst gå dit ensam eller vara med på en enkel andakt och heja på personalen. Ibland kan det vara den enda sociala kontakt jag har under en hel dag.
kattkvinna
Inaktiv

Anslöt: 2012-04-10

Inläggav Niagara » 2012-06-02 18:39:31

Jag hämtar mycket energi från naturen. Älskar att gå ute och bara tänka, njuta av vacker natur, fågelsång och frisk luft. Det är avstressande och får mig riktigt avslappnad.

Dock funkar det inte alls om det är folk i närheten. Då TAR det mer energi än det ger, så jag brukar gå ut tidigt på morgonen eller lite senare på kvällen när det är ganska folktomt ute.
Niagara

Anslöt: 2011-12-27

Inläggav Hildurrr » 2012-06-03 18:14:41

Jag hämtar energi genom att vara ensam, lyssna på musik, se på filmer och musikvideos. Ibland spelar jag frågespel och nördar frågesport eller läser om något intressant, gärna historia och religion/mytologi. Jag behöver en hel del egen tid och fly från verkligheten ibland.
Hildurrr

Anslöt: 2012-06-02

Inläggav Baba Jaga » 2012-06-03 19:35:31

Egen tid är det viktigaste för mig. Att få vara i fred och göra något man tycker om, något som man blir absorberad av så att man glömmer tid och rum.
Natur och skapande verksamhet, skriva t.ex. :-)077
Baba Jaga

Anslöt: 2011-12-28

Inläggav svanHMcom » 2012-06-03 21:18:29

Ironiskt svar: Jag hämtar energi genom att titta på hysterisk TV-reklam på hög volym och samtidigt lyssna på lika hysterisk radioreklam på lika hög volym. Gärna sittandes på en flygplats med massor av stimmiga människor som springer åt alla håll, med ett 20-tal arbetsuppgifter igång samtidigt på laptopen, pratandes med min chef i mobiltelefonen, och med tiotalet arbetskollegor runt omkring mig som jag förväntas vara social mot.

Seriöst svar: Jag hämtar energi genom att vara för mig själv en ganska lång stund. Ibland vill jag bara ha helt tyst och försöka samla tankarna, ibland sätter jag igång datorn för att motionera hjärnan med saker jag är nyfiken på, ibland nördar jag mig lite med mina intressen, ibland lyssnar jag på musik, ibland sätter jag mig vid havet och bara tittar ut mot horisonten.
svanHMcom
Ny medlem

Anslöt: 2012-06-03

Inläggav biologic » 2012-06-06 20:12:56

Egentid. Tidigare var det mina specialintressen, men på senaste tiden har jag varit så överarbetad att jag sover abnormt mycket. 16-18 timmar varje ledig dag. Detta dygn sov jag 12 timmar, var vaken i 3, sedan sov jag 5 timmar till. Dessutom horribla mardrömmar. Nu vill jag sova igen.
biologic

Anslöt: 2010-10-09

Inläggav unreal » 2012-06-06 23:19:36

shopping eller ensamhet!
unreal
Ny medlem

Anslöt: 2012-04-04

Inläggav KrigarSjäl » 2012-06-07 14:47:47

Ensam med bok i tyst, svalt och mörkt rum.
En spartansk munkcell är en meditationsbild jag kör med ibland.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Choklad » 2012-06-07 15:47:22

unreal skrev:shopping eller ensamhet!

+1

Jag kan hämta energi genom att vara social med det är ungefär som att dricka en red bull, man blir lite uppe i varv just då och en liten stund efter men sedan blir det lite av en kollaps och man orkar inte med så mycket och måste återhämta sig i ensamheten. Krångligt att förklara har inte hört någon annan som funkar så heller.
Att se en bra film brukar också ge mig energi.
Choklad

Anslöt: 2011-12-07

Inläggav Miche » 2012-06-07 16:42:40

unreal skrev:shopping [...]

:shock:

Jag vet knappt något som kräver mer energi! Själv gillar jag att lösa problem (vilket då inte innebär att hitta rätt byxor eller skor i en affär).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Choklad » 2012-06-07 16:48:17

Miche skrev:
unreal skrev:shopping [...]

:shock:

Jag vet knappt något som kräver mer energi! Själv gillar jag att lösa problem (vilket då inte innebär att hitta rätt byxor eller skor i en affär).

Alla är olika, jag kan stänga ute allt annat när jag shoppar. Redan när jag var liten så älskade jag att shoppa allra helst tittade jag på skor. Kan ha att göra med att mina föräldrar alltid tog med mig i affärer.
Choklad

Anslöt: 2011-12-07

Inläggav plåtmonster » 2012-06-07 16:55:24

Kläder på mellandagsrea .. pansarvagn någon? ;)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Bali » 2012-06-07 17:36:34

I det lilla (och också det som gäller till 99%) är det att känna att andra blir nöjda, även om jag vet att detta kanske inte är det bästa för mig precis.

I det stora är det att få den underbara feedbacken av att någon ser/bekräftar/förstår just "lilla" mig, men den energikicken får man ju tyvärr mer än sällan...
Bali
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2010-05-15

Inläggav animal » 2012-07-11 5:02:35

Jag får tyvärr ingen energi i det lilla. Det jag brukar fokusera på för att suga energi är mina långsiktiga mål, t.ex. "rädda negrerna i Afrika (i viss mån även i USA)", "undvika döden", "skapa ett mervärde för resten av mänskligheten", "bekämpa fattigdom" o.s.v...
animal

Anslöt: 2010-05-02

Inläggav Yv Ericsson » 2012-07-11 8:36:03

animal skrev:Jag får tyvärr ingen energi i det lilla. Det jag brukar fokusera på för att suga energi är mina långsiktiga mål, t.ex. "rädda negrerna i Afrika (i viss mån även i USA)", "undvika döden", "skapa ett mervärde för resten av mänskligheten", "bekämpa fattigdom" o.s.v...

Oj! Rädda världen typ?

Jag vet inte om jag hämtar energi?
Men jag brukar pyssla med hästarna tills jag är så utmattrad att jag inte orkar resa mig upp. Därför att hästar är det mest kärleksfulla varelser som finns. Och dom ger mig lust att leva.

Så brukar jag möblera om hemma. I tid och otid.

Resten av mitt liv ägnar jag till mitt specialintresse, skriva, skriva skriva o.s.v.

Spelar ordspel typ. WF.

JAG HATAR ATT GÅ I AFFÄRER OCH SCHOPPA. Då måste jag genast sova efteråt..
Yv Ericsson

Anslöt: 2012-04-25

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in