Välja ny dator
16 inlägg
• Sida 1 av 1
Välja ny dator
Jag ska köpa en ny bärbar dator. Men hur sjutton ska man välja mellan alla olika som finns? Jag har ingen aning om vad jag ska titta efter. Vad är det t ex för skillnad mellan dessa två? Det är en prisskillnad på 2000 kr.
http://www.elgiganten.se/product/datore ... -g6-1339so
http://www.elgiganten.se/product/datore ... -c660d-1c7
Detta gör jag på min dator: surfar lite, använder Microsoft Office, tittar mycket på tv och sparar bilder på den.
Vore snällt om någon kunde ge mig lite tips...
http://www.elgiganten.se/product/datore ... -g6-1339so
http://www.elgiganten.se/product/datore ... -c660d-1c7
Detta gör jag på min dator: surfar lite, använder Microsoft Office, tittar mycket på tv och sparar bilder på den.
Vore snällt om någon kunde ge mig lite tips...
- Fröken Fräken
- Anslöt: 2011-01-20
Re: Välja ny dator
Mitt tips är att gå till en affär där man får provköra datorn.
Känns den bra, tillräckligt snabb och så, ja, då ÄR den bra!
Man kan prata siffror tills man blir blå, men du blir inte glad av en dator med ett skitkasst tangentbord om skriver mycket, tex.
In och prova datorer med dig!
Känns den bra, tillräckligt snabb och så, ja, då ÄR den bra!
Man kan prata siffror tills man blir blå, men du blir inte glad av en dator med ett skitkasst tangentbord om skriver mycket, tex.
In och prova datorer med dig!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Men var får man göra det, då? Jag gick nämligen till El-giganten idag och där fanns datorer man kunde knappa lite på, men de hade ju inget internet och typ ingen programvara installerad, så vad kan jag prova då på dessa datorer? Det fanns "Exempelmusik" så jag försökte testa hur högtalarna var, men det gick inte att avgöra eftersom de ju (som alltid) spelade musik i butiken.
Tycker inte att jag fick så bra tips av killen som jobbade där heller, allt han sade var typ att ju dyrare dator, desto bättre...
Vad är ett snabbt sätt att testa att datorn inte är för långsam?
Tycker inte att jag fick så bra tips av killen som jobbade där heller, allt han sade var typ att ju dyrare dator, desto bättre...
Vad är ett snabbt sätt att testa att datorn inte är för långsam?
- Fröken Fräken
Savanten Svante skrev:Känns den bra, tillräckligt snabb och så, ja, då ÄR den bra!
Nja, tyvärr är det inte riktigt så enkelt, efter hand blir en dator slöare i och med att man installerar fler och fler program, men det är viktigt att man trivs med skärm, tangentbord och mus från början.
En sak man bör tänka på, installera inte allt möjligt som dyker upp, mycket är inte bra och ställer till med problem, ex.vis undvik alla Symantecs programvaror (så som McAffee virussökare, den gör datorn slö), det finns fler leverantörer man bör undvika.
Köp den billigaste de har eller varför inte begagnat?Fröken Fräken skrev:Detta gör jag på min dator: surfar lite, använder Microsoft Office, tittar mycket på tv och sparar bilder på den.
Parvlon skrev:Köp den billigaste de har eller varför inte begagnat?Fröken Fräken skrev:Detta gör jag på min dator: surfar lite, använder Microsoft Office, tittar mycket på tv och sparar bilder på den.
Jo, ska man inte använda datorn till något annat så ska man inte kasta pengar i sjön!
Miche skrev:Savanten Svante skrev:Känns den bra, tillräckligt snabb och så, ja, då ÄR den bra!
Nja, tyvärr är det inte riktigt så enkelt, efter hand blir en dator slöare i och med att man installerar fler och fler program, men det är viktigt att man trivs med skärm, tangentbord och mus från början.
En sak man bör tänka på, installera inte allt möjligt som dyker upp, mycket är inte bra och ställer till med problem, ex.vis undvik alla Symantecs programvaror (så som McAffee virussökare, den gör datorn slö), det finns fler leverantörer man bör undvika.
Näe, men mycket bättre än att gå på siffror som bara är siffror!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Sv: Välja ny dator
Ifall du är ute efter en dator till både surfning och till film skulle jag säga du bör upp så processorn räcker, men de brukar vara något sånär vettiga idag.
Vad jag tror kan bli din akilleshäl är det som många idag tyvärr snålar med, nämligen ramminnen. Ifall du ska glo på film skulle jag säga minst 6GB DDR3 ramminne. Ifall du kopplar över mellan dator och TV är de bra att kolla efter HDMI uttag på datorn.
UDu frågade f.ö. vad skillnaden på två datorer är ovan. Det är väldigt stor skillnad faktiskt. Ex. 1.8Ghz och 6Gb ram i den dyrare och 1.3Ghz och 4Gb ram i den andra. Det är ganska så mycket på så klena saker som laptops.
Måste det vara en bärbar, och vad får den kosta?
Skickat från min ST15i via Tapatalk 2
Vad jag tror kan bli din akilleshäl är det som många idag tyvärr snålar med, nämligen ramminnen. Ifall du ska glo på film skulle jag säga minst 6GB DDR3 ramminne. Ifall du kopplar över mellan dator och TV är de bra att kolla efter HDMI uttag på datorn.
UDu frågade f.ö. vad skillnaden på två datorer är ovan. Det är väldigt stor skillnad faktiskt. Ex. 1.8Ghz och 6Gb ram i den dyrare och 1.3Ghz och 4Gb ram i den andra. Det är ganska så mycket på så klena saker som laptops.
Måste det vara en bärbar, och vad får den kosta?
Skickat från min ST15i via Tapatalk 2
marxisten skrev:UDu frågade f.ö. vad skillnaden på två datorer är ovan. Det är väldigt stor skillnad faktiskt. Ex. 1.8Ghz och 6Gb ram i den dyrare och 1.3Ghz och 4Gb ram i den andra. Det är ganska så mycket på så klena saker som laptops.
Betyder det att den med 1,3 Ghz/¤Gb ram är tydligt långsammare?
marxisten skrev:Måste det vara en bärbar, och vad får den kosta?
Ja, den ska vara bärbar. Får kosta max 5000. Det är möjligt att den billigaste funkar jättebra för mig. Men jag är orolig för att köpa fel. Den får inte vara seg och långsam så att man blir frustrerad.
- Fröken Fräken
Om du bor i STHLM eller GBG tycker jag att du ska kika i den här affären.
http://www.inet.se/vara-butiker
http://www.inet.se/vara-butiker
Tack för tipset! Jag bor i Stockholm. Vad är det som är bra med den butiken?
- Fröken Fräken
Fröken Fräken skrev:Tack för tipset! Jag bor i Stockholm. Vad är det som är bra med den butiken?
Dom är billiga och pålitliga. Tror även att personalen kan vara något kunnigare än vad dom är på elgiganten.
marxisten skrev:Ifall du ska glo på film skulle jag säga minst 6GB DDR3 ramminne.
Varför behöver man så mycket minne för videouppspelning ..?
Media & Markt ska man också se upp med, speciellt om man behöver garanti.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Om telefonen dessutom hadde ett riktigt tangentbord, klarade realtids-3D, databasmotor, videotranskodning, brandvägg, multiport Ethernet osv.. så kanske en "smart"-phone kunde ersätta
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23