har man t.ex depression har man det för alltid då
10 inlägg
• Sida 1 av 1
har man t.ex depression har man det för alltid då
vet bara att det finns ångest och depression.
men vad finns det för mera. lisa alla snälla.. och förklara de snälla.
säg oxå vad ångest och depression är .)
men vad finns det för mera. lisa alla snälla.. och förklara de snälla.
säg oxå vad ångest och depression är .)
- cursedforever
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2012-06-02
Re: hej vilka olika tillstånd finns när det gäller medicin
Man kan få för allt möjligt, antar att du menar psykofarmaka när du skriver medicin.
psykoser, schizofreni, bipolaritet, AD/HD, OCD...
Det var vad jag kom på just nu.
psykoser, schizofreni, bipolaritet, AD/HD, OCD...
Det var vad jag kom på just nu.
Det finns väl medicin för de flesta åkommor numera. Men det här är fortfarande ingen sjukvårdsupplysning med medicinkunnig personal, bara div amatörer med AS och högst varierande kunskaper i psykiatri.
Här är DSM-IV-TR så kan du själv kolla alla psykiska sjukdomar, tillstånd och syndrom som f n finns:
http://www.behavenet.com/apa-diagnostic ... -iv-tr#301
Och här är patient-fass om du vill slå upp någon medicin: http://www.fass.se/LIF/home/index.jsp
Här är DSM-IV-TR så kan du själv kolla alla psykiska sjukdomar, tillstånd och syndrom som f n finns:
http://www.behavenet.com/apa-diagnostic ... -iv-tr#301
Och här är patient-fass om du vill slå upp någon medicin: http://www.fass.se/LIF/home/index.jsp
Det finns massor av mediciner och massor av åkommor. Iridia tar upp två bra informationskällor i sitt inlägg och du kan alltid kolla metatråden där det står om forumisternas egna erfarenheter av olika preparat.
metatrad-t9446.html
Skillnaden mellan ångest och depression diskuteras här: vad-ar-skillnaden-mellan-angest-och-depression-t27167.html och jag rekommenderar dej att läsa den tråden.
metatrad-t9446.html
Skillnaden mellan ångest och depression diskuteras här: vad-ar-skillnaden-mellan-angest-och-depression-t27167.html och jag rekommenderar dej att läsa den tråden.
har man t.ex depression har man det för alltid då`
vi säger att du är som jag. haft ända sen du födess depression.
du liksom har tagit en medicin on den har botad det för dig. men vad skulle hända om du slutade. kommer det gå tillbaka till depression då`?
du liksom har tagit en medicin on den har botad det för dig. men vad skulle hända om du slutade. kommer det gå tillbaka till depression då`?
- cursedforever
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2012-06-02
Re: har man t.ex depression har man det för alltid då`
Finns ju många strategier mot depression, tex 'goda vanor'. en sak jag gjort (eftersom jag mestadels saknar vanor) börjat sova på ett ställe solen kommer till tidigt på morgonen, så jag vaknar tidigt utan alarmklocka och får dygnsrytm och så. Vänner kallar mig ju pensionär när jag lägger mig två+ timmar innan dem alltid men sånt som funkar litegrann funkar ju.
cursedforever skrev:vi säger att du är som jag. haft ända sen du födess depression.
Det där är något som är individuellt. Prata med din läkare.
Själv trodde jag mina chocker var just chocker..(stavas..) tills det jag förstod vad det var..med hjälp av läkare.
Nu känner jag igen det...
Jag blir förlamad. Skelettet känns som det vill ut ur kroppen. Kan inte röra mig, eller tänka över huvud taget.
När jävulen biter tag i min själ. Då är det deppresionen..
Jag äter medicin. och kommer att alltid göra.
- Yv Ericsson
- Anslöt: 2012-04-25
Nej inte om jag tar venlafaxin. Då är jag icke deprimerad!
Och det tar jag vareviga dag..
KalleKus skrev:Nej inte om jag tar venlafaxin. Då är jag icke deprimerad!
Jag skulle här vilja komma med lösningar för dig. Jag är ju ingen doktor direkt. Men har stoor erfarenhet av psykvården.
Vet inte hur gammal är du?
Jag är 55.
Jag hittade en bra artickel här. Som handlar om olika sätt att behandla deppresioner. Jag skulle verkligen vilja utveckla denna tråden.
HUR VILL MAN ATT LIVET SKALL VARA VID 40?? En bra frågeställning.
Jag äter cymbalta. Alltså inget Benzo. Alla verkar vilja ha benzo. Det är förbaskat onödigt.
Att ta cymbalta är som att gå på Heroin. Men utan kickar.
Det verkar vara därför ingen vill ha det..
Jag kommer att försöka göra andra saker me3d resten av mitt liv nu. Ge det mening.
Här länk:
http://web4health.info/sv/answers/bipol ... n-drug.htm
- Yv Ericsson
- Anslöt: 2012-04-25
Man kan ha kronisk obalans i signalsubstanserna, och då verkar det inte bättre än att i princip livslång medicinering är vad som gäller. Men man kan ju prova sig fram bland olika mediciner för att minimera biverkningarna. Jag är för närvarande inställd på att äta cymbalta och ritalin resten av livet, eventuellt med kortare avbrott om det mot all förmodan skulle bli aktuellt att reproducera sig igen.
Sedan räcker ju inte det, utan jag behöver hela tiden jobba med mig själv. Och det kan vara riktigt spännande ibland.
Sedan räcker ju inte det, utan jag behöver hela tiden jobba med mig själv. Och det kan vara riktigt spännande ibland.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Återgå till Aspergare och vården