Är det någon som har ansökt om kortidsboende utomlands?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Är det någon som har ansökt om kortidsboende utomlands?

Inläggav v1975 » 2012-06-05 18:15:55

För något år sedan läste jag om att korttidsboende utomlands kunde sökas av pensionärer boende i Stockholm. Jag kontaktade ÄldreDirekt och frågade om denna typ av insats kunde sökas av förtidspensionerade och jag fick bekräftelse om att detta var möjligt (ingen inskränkning där).

Casa Solsken finns tydligen på Teneriffa och har en anläggning med allt tänkbart. Målgrupperna man i första hand vänder sig till är dementa, de med reumatiska sjukdomar, strokedrabbade m fl.

Utdrag från deras egen hemsida:
”Casa Solsken” kan ta emot följande kategorier av personer:
*Korttidsboende som avlastning för anhöriga:
Den enskilde som har fått beslut om korttidsboende som avlastning för anhöriga enligt SoL. Omsorgstagaren som vårdas av en anhörig kan bo på ”Casa Solsken” under den anhöriges avlastningsperiod som normalt är på mellan en och fyra veckor.
*Korttidsvård som psykisk stimulans:
Den enskilde kan också få biståndsbeslut om korttidsvård utomlands enligt SoL för att ge denne möjlighet till upplevelser som kan stärka det psykiska välbefinnandet.
Beslut enligt LSS:
*Samtliga funktionshindrade som har fått beslut om permanent särskilt boende enligt LSS.

*Samtliga funktionshindrade som har fått beslut om korttidsboende enligt LSS.

*Samtliga funktionshindrade som har fått beslut om klimat- eller växelvård enligt LSS.

Är det någon här som vet något om detta och om det går att ansöka om korttidsvistelse utanför Sverige? Gäller valfriheten sådana alternativ? Finns det någon information om vilka verksamheter som anordnar kortis för vuxna i personkrets 1?
v1975

Anslöt: 2012-03-17

Återgå till Aspergare och vården

Logga in