Medicinering

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Medicinering

Inläggav Syrenlila » 2012-06-02 20:56:09

Jag fick min diagnos för ett par månader sedan och fram tills nu ätit citalopram i omgångar sedan 2003. Har försökt sätta ut medicinen vid 4 tillfällen, men har varje gång fått återuppta medicineringen kort efter.

Nu ska jag testa ett annat SSRI, Fluoxetin. Var hos läkaren i veckan och när vi kom in på medicinfrågan så frågade hon först mig om jag hade några förslag, dvs om jag hade läst på om olika preparat och hade några egna önskemål. Lite konstigt kanske, det är ju hon som är läkaren... Men sen så tyckte hon iaf att jag skulle testa Fluoxetin. Ska byta rakt av nu i veckan.

Hon pratade en del om SNRI och sa att de är bra om man har igångsättningssvårigheter. Men jag vet inte om jag har det? Jag har en ganska hög ångestnivå och är rastlös av mig. Blir ibland som en duracellkanin och kan göra 1000 saker på kort tid.

Mina största problem är:
-Ångest och tvångstankar.
-Att vara lagom i aktivitet. Finns bara på och avknapp.
-Väldigt lätt uttröttbar, koncentrationssvårigheter.
-Stora svårigheter att sortera information, blir lätt kaos i huvudet.

Kanske är det så att de tre sista punkterna är svårare att medicinera bort än den första. Man läser ju ofta att ett utmärkande drag för AS är mental uthållighet, men för mig stämmer det inte. Motivation, visst, den finns, men resten av kroppen sviker mig. När jag läser det jag skrivit så tycker jag nästan att det låter som ADHD, men enligt utredningen så har jag inte det. Låg på ca 50-60 % poängnivå där, hade alltså behövt nästan det dubbla för att få en diagnos. Kan ju vara nån slags utmattningsgrej jag har också.

Ja, hur som helst...

Känns som att det är värt att försöka sätta sig in lite, får en känsla av att vissa läkare kastar tärning om vilken medicin som ska testas härnäst :?
Jag förstår att det kan vara väldigt olika från person till person, så att själv testa är det enda säkra.

Men ni som har liknande problematik som mig, vad käkar ni?

Mvh Syrenlila
Syrenlila

Anslöt: 2012-03-01

Re: Medicinering

Inläggav Syrenlila » 2012-06-03 23:19:32

Ingen? :roll:
Syrenlila

Inläggav Zima33 » 2012-06-03 23:33:17

Finns massa trådar i ämnet om du söker...kanske därför du inte fått några svar. :wink:
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Syrenlila » 2012-06-04 11:40:12

Tack för tipset :-)Happy

Jag har försökt att söka och leta runt lite, men jag vet inte, jag har lite svårigheter att få ihop något vettigt. Behöver se det mer konkret, tillsammans på ett ställe. Blir liksom kaos i huvudet på mig :-)004
Syrenlila

Inläggav Alien » 2012-06-28 18:49:41

Här är en tråd om fluoxetin: fluoxetin-prozac-fluoxetin-fontex-m-fl-ssri-t13887.html

Och i metataråden hänvisas till många olika medicntrådar: metatrad-t9446.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Aspergare och vården

Logga in