Aktivitetsersättning och läsa på helfart?
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Aktivitetsersättning och läsa på helfart?
Hej! Jag läser nu på komvux i en av dom större städerna i landet och jag undrar om det är möjligt att få behålla sin aktivitetsersättning och läsa helfart 100% eller mer? Det är för förlängd skolgång jag får ersättningen för tror jag. Jag har en aspergerdiagnos samt posttraumatisk stress.
Eller är jag tvungen att hålla mig under helfart för att kunna behålla den? Detta är väldigt irriterande då jag behöver ersättningen för att kunna överleva, men tycker att skolan går för segt så jag skulle gärna vilja läsa mera. Jag kan inte ta studielån ännu, men kommer att kunna göra det nästa termin men det är något som jag helst inte vill göra då jag vill vänta med att låna tills jag påbörjar mina högskolestudier.
En fråga till: Hur är det nu under sommaren om man vill och får läsa på distans av kommunen? Hur många gymnasiepoäng är helfart då och måste jag fortfarande hålla mig under helfart för att få min ersättning? Jag har absolut inget att göra under hela sommaren och skulle vilja läsa så mycket som det bara går, men det är just det att jag vill behålla min ersättning. Jag klarar mig inte annars. Jag har sökt ett hundratal jobb men ingen vill anställa mig utan tidigare erfarenhet inom yrket eller utan en slutförd gymnasieutbildning så det är inget alternativ i nuläget. Det är så otroligt jobbigt att vara beroende av ersättningen, jag skulle vilja läsa helfart eller mer..
Eller är jag tvungen att hålla mig under helfart för att kunna behålla den? Detta är väldigt irriterande då jag behöver ersättningen för att kunna överleva, men tycker att skolan går för segt så jag skulle gärna vilja läsa mera. Jag kan inte ta studielån ännu, men kommer att kunna göra det nästa termin men det är något som jag helst inte vill göra då jag vill vänta med att låna tills jag påbörjar mina högskolestudier.
En fråga till: Hur är det nu under sommaren om man vill och får läsa på distans av kommunen? Hur många gymnasiepoäng är helfart då och måste jag fortfarande hålla mig under helfart för att få min ersättning? Jag har absolut inget att göra under hela sommaren och skulle vilja läsa så mycket som det bara går, men det är just det att jag vill behålla min ersättning. Jag klarar mig inte annars. Jag har sökt ett hundratal jobb men ingen vill anställa mig utan tidigare erfarenhet inom yrket eller utan en slutförd gymnasieutbildning så det är inget alternativ i nuläget. Det är så otroligt jobbigt att vara beroende av ersättningen, jag skulle vilja läsa helfart eller mer..
Re: Aktivitetsersättning och helfart?
Såvitt jag vet räknar FK studier som arbetsförmåga.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Savanten Svante skrev:Såvitt jag vet räknar FK studier som arbetsförmåga.
Är rätt säker på det med :/ Men alltså jag har inga problem med studierna även om det sociala blir extra svårt för mig, så klarar man det. Så jag kan alltså inte gå läsa helfart eller mer och behålla ersättningen då..
Men under sommaren, tänker om jag plockar en handfull kurser och ingen säger något till mig. Vad kan hända? Blir jag återbetalningsskyldig då dom ser att jag har läst helfart eller mer? SYV erbjöd mig att läsa mer än heltid innan jag berättade detta. Om jag inte hade googlat fram det så hade jag läst mer en heltid nu utan att veta att det inte är tillåtet.
Aktivitetsersättning kan man få vid förlängd skolgång om man har funktionsnedsättning men om du har kapacitet att läsa mer än 100% så är du kanske inte berättigad till akt ers för förlängd skolgång...
Darklight skrev:Jag kan inte ta studielån ännu, men kommer att kunna göra det nästa termin men det är något som jag helst inte vill göra då jag vill vänta med att låna tills jag påbörjar mina högskolestudier.
Ingen vill väl ta studielån men de flesta får göra det ändå...
Zima33 skrev:Aktivitetsersättning kan man få vid förlängd skolgång om man har funktionsnedsättning men om du har kapacitet att läsa mer än 100% så är du kanske inte berättigad till akt ers för förlängd skolgång...
Hon på FK vet att jag kan läsa mer än 100%. Men hon sa inte vad som skulle hända om jag gjorde det utan att säga till, hon gjorde mig osäker så det var därför jag startade tråden. Det är konstigt att hon inte tog bort ersättningen då om detta stämmer. Kan jag inte få något annat om jag bestämmer mig för att läsa heltid? Jag kan inte ännu låna då jag är för ung, men till hösten så kommer jag kunna.
Men jag skulle tro att jag blir återbetalningsskyldig om jag gör det nu. Eller hur hårda brukar dom vara? Skit.. Det är ju dumt att skita i ersättningen bara för att jag kan och vill läsa mera. Det är ju inte jag som har beslutat att jag har rätt till att få ersättningen. Samtidigt kan man ju tycka att man är en parasit, men det bryr jag mig inte om.
Visst är jag glad över att jag får den, men jag är beroende av den och det är inte kul. Känns som om jag måste hålla mig under helfart annars så kommer jag sitta där med över en miljon i lån efter högskolestudierna. Jag har dessutom en skuld som ligger och växer redan som jag egentligen inte borde ha haft (150.000 som jag inte kan betala). Känns som att precis allt och alla är emot en, jag har inget socialt liv men det enda som jag skulle vilja göra är att studera. Jag har absolut inget att göra på dagarna heller.
Återgå till Att leva som Aspergare