Beautiful brains i konkurs.
28 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Beautiful brains i konkurs.
Jahaja, då var det offentligt.
Skit.
http://nwt.se/arbeteekonomi/article1102603.ece
Jag hade hoppats på att det skulle reda ut sig sen Olle Öberg slutade där, men icke.
Skit.
http://nwt.se/arbeteekonomi/article1102603.ece
Jag hade hoppats på att det skulle reda ut sig sen Olle Öberg slutade där, men icke.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Re: Beautiful brains i konkurs.
Sorgligt.
Känns som den affärsidén får dåligt rykte av dessa konkurser.
Obetalda skatteskulder och sju arbetslösa konsulter är det enda som finns kvar i konkursboet.
– Det är jag som satsat pengarna i bolaget och nu är de slut, säger huvudägaren Hans Grönberg.
Han är besviken på den förre vd:n Olle Öberg. Han var tidigare vd för Left is right i Kristinehamn, som byggde på samma affärsidé.
– Öberg hoppade av strax före den konkursen också. För honom var det nog uppenbart att Beautiful brains var på väg åt samma håll.
---
Oenigheten till trots, om en sak är de överens:
– Affärsidén är det inget fel på, den är väldigt bra!
Känns som den affärsidén får dåligt rykte av dessa konkurser.
Är det Olle Öberg som gör något korkat så att det inte funkar? Hur mycket har han egentligen tjänat på LeftIsRight och BeatifulBrains? Jag har en känsla av att han gått ut ur båda konkurserna med en rejäl slant på banken som han lurat av både staten och finansiärerna. Han borde definitivt ha näringsförbud!
Då är vi två med den åsikten, Miche.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
De pengarna används väl till att starta om?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:De pengarna används väl till att starta om?
Olle Öbergs pengar? Pengarna från hans tid i leftisright användes så vitt jag förstår INTE i brains, utan där var det nya finansiärer som gällde..
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
plåtmonster skrev:De pengarna används väl till att starta om?
Det tvivlar jag på, Olle Öberg skaffade gott om finansiärer till LiR och har tydligen även använt finansiärer till BB. Pengarna använder han nog helt för eget bruk (han och hans fru tog ut hög lön från LiR och höll sig med varsin tjänstebil modell dyrare, konsulterna fick ingen lön från företaget och inga förmåner, inte ens kaffe).
Såg att Svante hann före, men jag låter mitt svar stå kvar.
Jag kanske kan sprida lite ljus över situationen, åtminstonde från mitt håll. Det finns naturligtvis lika många "sanna" beskrivningar av turerna med BB som det finns inblandade, något jag tycker ibland glöms bort i den här typen av "diskussion".
Jag är en av de finansiärer i BB som det talas om. Tidigare har jag haft som princip att inte bemöta rykten offentligt eftersom det allt som oftast tenderar att gå mot pajkastning... Nu gör jag dock ett undantag eftersom det berör utsatta människor som blivit utnyttjade av en förslagen duo.
Fakta i BB är att jag sålde min del i ett framgångsrikt IT-bolag jag startade för tio år sedan och satsade pengarna i min egen rehabilitering efter den depression som föregick mina diagnoser - ADHD och AS - samt i BB.
Jag kom i kontakt med Olle när jag kollade runt efter att ha fått idén om ett IT-konsultföretag med ASare, hans nummer stod som kontakt till nya LiR (Lennart Jönsson). Jag ville göra något ihop med LiR och Olle påstod (en lögn, vet jag nu) att styrelsen bara fnös åt tanken men att Olle själv kunde tänka sig att hjälpa till...
Det hela slutade med att BB stod på randen av konkurs i mars och Olle gjorde en budget för hur vi skulle klara det. Enligt den behövdes det skjutas till 400' för att få bolaget på fötter, ett kontrakt på löpande uppdrag om närmare 100'/mån var klart, så det såg ut att fungera. När vi inte fick några lån och banken påpekade saker i redovisningen som inte stämde med Olles påståenden ställde jag honom mot väggen.
Jag beordrade honom att omedelbart plocka fram alla underlag för hans budget, det här var en onsdag em, och han svarar: "Det kan jag inte göra nu! Det får bli efter helgen i så fall för jag har semester resten av veckan."
Som ni förstår är det inte ett svare man som ägare och styrelseordföranden kan acceptera och han fick välja mellan att kavla upp ärmarna eller dra, han valde att säga upp sig och kliva ur styrelsen tillsammans med sin kumpan, Ralp Gullenborn, under helgen och på så vis lämna mig med ett bolag i total kaos.
Nu är jag lite dum på vissa sätt så jag lånade upp de 400' som skulle behövas och lade in i bolaget, något som tyvärr var förgäves eftersom avtalen Olle redovisat för styrelsen inte fanns i verkligheten. Då återstod bara konkurs, tyvärr.
Som om det inte vore nog så fungerar lagen så att jag alltid blir ansvarig för allt som alla andra gör så någon halvmiljon utöver redan tidigare kapital krävs av mig som privatperson. Olle är skyldig mig 125.000:- som han lånat (dokumentation finns) och vägrar betala tillbaka med följd att jag nu inte klarar mina utgifter (mina inkomster från BB har varit ca 30' sedan start) ens för maj.
Jag använde det sista jag kunde skrapa ihop till att köpa lösöret från BB och jag har goda förhoppningar om att kunna få igång en bra och lönsam verksamhet för det är faktiskt en riktigt bra idé.
Med det teamet vi nu är kan det inte misslyckas, det måste till en Olle för det.
Med vänlig hälsning,
HG
Jag är en av de finansiärer i BB som det talas om. Tidigare har jag haft som princip att inte bemöta rykten offentligt eftersom det allt som oftast tenderar att gå mot pajkastning... Nu gör jag dock ett undantag eftersom det berör utsatta människor som blivit utnyttjade av en förslagen duo.
Fakta i BB är att jag sålde min del i ett framgångsrikt IT-bolag jag startade för tio år sedan och satsade pengarna i min egen rehabilitering efter den depression som föregick mina diagnoser - ADHD och AS - samt i BB.
Jag kom i kontakt med Olle när jag kollade runt efter att ha fått idén om ett IT-konsultföretag med ASare, hans nummer stod som kontakt till nya LiR (Lennart Jönsson). Jag ville göra något ihop med LiR och Olle påstod (en lögn, vet jag nu) att styrelsen bara fnös åt tanken men att Olle själv kunde tänka sig att hjälpa till...
Det hela slutade med att BB stod på randen av konkurs i mars och Olle gjorde en budget för hur vi skulle klara det. Enligt den behövdes det skjutas till 400' för att få bolaget på fötter, ett kontrakt på löpande uppdrag om närmare 100'/mån var klart, så det såg ut att fungera. När vi inte fick några lån och banken påpekade saker i redovisningen som inte stämde med Olles påståenden ställde jag honom mot väggen.
Jag beordrade honom att omedelbart plocka fram alla underlag för hans budget, det här var en onsdag em, och han svarar: "Det kan jag inte göra nu! Det får bli efter helgen i så fall för jag har semester resten av veckan."
Som ni förstår är det inte ett svare man som ägare och styrelseordföranden kan acceptera och han fick välja mellan att kavla upp ärmarna eller dra, han valde att säga upp sig och kliva ur styrelsen tillsammans med sin kumpan, Ralp Gullenborn, under helgen och på så vis lämna mig med ett bolag i total kaos.
Nu är jag lite dum på vissa sätt så jag lånade upp de 400' som skulle behövas och lade in i bolaget, något som tyvärr var förgäves eftersom avtalen Olle redovisat för styrelsen inte fanns i verkligheten. Då återstod bara konkurs, tyvärr.
Som om det inte vore nog så fungerar lagen så att jag alltid blir ansvarig för allt som alla andra gör så någon halvmiljon utöver redan tidigare kapital krävs av mig som privatperson. Olle är skyldig mig 125.000:- som han lånat (dokumentation finns) och vägrar betala tillbaka med följd att jag nu inte klarar mina utgifter (mina inkomster från BB har varit ca 30' sedan start) ens för maj.
Jag använde det sista jag kunde skrapa ihop till att köpa lösöret från BB och jag har goda förhoppningar om att kunna få igång en bra och lönsam verksamhet för det är faktiskt en riktigt bra idé.
Med det teamet vi nu är kan det inte misslyckas, det måste till en Olle för det.
Med vänlig hälsning,
HG
Olle Öberg i sitt esse, han borde fan ha näringsförbud?
Är det någon som om det går att ansöka om att ge en person näringsförbud? Vart vänder man sig?
Är det någon som om det går att ansöka om att ge en person näringsförbud? Vart vänder man sig?
Det krävs grovt brott och domstolsbeslut. Verkar som lärdomen är att avkräva kontinuerlig redovisning av utgifter, skriftligt på inkomstgivande kontrakt, osv.
Grundidén att använda styrkorna med AS verkar god. Det som kan vara svårt är att hitta lämpliga uppdragsgivare?, eller inkomstkällor.
Grundidén att använda styrkorna med AS verkar god. Det som kan vara svårt är att hitta lämpliga uppdragsgivare?, eller inkomstkällor.
- plåtmonster
Haggis skrev:Med det teamet vi nu är kan det inte misslyckas, det måste till en Olle för det.
Det är alltså inte slut än? UNDERBART!
Men det är ju FAN att Olle lyckas berika sig genom att blåsa folk, igen och igen.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Ja, om Haggis har på fötterna för vad hen säger är det bara att önska lycka till.
Men finns det inget realistiskt sätt att lagföra sådana som Öberg (har ju hört om honom förr och alltid samma saker)...
... så är det också en intressant fråga vad som är fel på lagen.
Men finns det inget realistiskt sätt att lagföra sådana som Öberg (har ju hört om honom förr och alltid samma saker)...
... så är det också en intressant fråga vad som är fel på lagen.
Fast nu verkar det som folk lärt sig?
- plåtmonster
Zombie skrev:... så är det också en intressant fråga vad som är fel på lagen.
Intentionerna med lagarna i Sverige är oftast bra, men det svenska rättssystemet förvrider effekterna totalt så att alltför många lagar får precis motsatt effekt än vad som var tänkt!
Frågan är snarare, vad är det för fel på domstolarna som inte kan läsa förarbetena innan de dömer?
Förmågan att förstå?
- plåtmonster
Haggis skrev:Jag kanske kan sprida lite ljus över situationen, åtminstonde från mitt håll. Det finns naturligtvis lika många "sanna" beskrivningar av turerna med BB som det finns inblandade, något jag tycker ibland glöms bort i den här typen av "diskussion".
/.../
Otroligt trevligt att du väljer att yttra dig offentligt i frågan och här på AF dessutom! Jag var själv i kontakt med LiR-Lennart för något år sedan men drog snabbt öronen åt mig efter att ha lyssnat till några av hans fantasifulla sälj-pitch (dum idé att göra affärer med folk som inte har fötterna på jorden). Alltid trevligt att få ett inifrån-perspektiv att ställa sina förutfattade meningar mot!
Om Olle har fifflat med bokföringen och ljugit för styrelsen om avtal som inte finns, i syfte att dra in riskkapital, så lär han väl knappast vara oantastlig för straffrättsliga följder? Vad du berättar låter som ett klockrent fall av trolöshet mot huvudman (Brottsbalken, 10 kap. 5 §), eller? Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.
Med stöd i det @animal sagt, kanske det finns möjlighet att reparera företaget snabbare genom ekonomiskt skadestånd?
Instämmer.
@Haggis, Kul att du vågar berätta vad som egentligen sker!
animal skrev:dum idé att göra affärer med folk som inte har fötterna på jorden
Instämmer.
@Haggis, Kul att du vågar berätta vad som egentligen sker!
- plåtmonster
Tyvärr tar sådana processer väldigt lång tid så när väl skadeståndet kommer har det gått ett antal år!
Snabbförlikning är en möjlighet.
- plåtmonster
Ärligt talat tror jag att OÖ vägrar erkänna att han gjort något fel så det tror jag inte på. Helt uppenbart är han vad många skulle kalla för svinpäls, han förser sig så mycket han kan och tycker att han agerar helt rätt, sen tittar han inte i backspegeln och ser alla han har kört över.
Beteendet var detsamma i LiR och får han chansen igen att lira finansiärer kommer han att göra det.
Beteendet var detsamma i LiR och får han chansen igen att lira finansiärer kommer han att göra det.
Haggis skrev:Jag använde det sista jag kunde skrapa ihop till att köpa lösöret från BB och jag har goda förhoppningar om att kunna få igång en bra och lönsam verksamhet för det är faktiskt en riktigt bra idé.
HG
Jag beklagar att du HG har förlorat mycket pengar genom samarbete med fel (NT-)personer.
Ifall du vill ha aspergare även i ledningen efter att du har återhämtat dig från detta och startar om igen, så skicka mig ett mail. Aspergare är billigare, bättre i stort, och mycket ärligare.
Mitt företag Andet utbildning och förlag fungerar sen 2004, och jag kan medverka i fler företag, i mån av lust och tid.
- TORatANDET
- Anslöt: 2006-06-30