Overload på stan.
39 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Overload på stan.
Då hör man inte folk som inte kan se sig för..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
KalleKus skrev:Tar du nåt läkemedel?
Nej, tar inget läkemedel. Jag har ingen diagnos än så jag tänker att jag väntar tills det är klart. Ska till psykolog/husläkare i juni och be om remiss till NPF-utredningen i Uppsala. Detta är lite off topic, men är det någon som vet om NPF-utredningen i Uppsala brukar ha långa väntetider?
EDIT: NPF-portalen kanske det heter.
plåtmonster skrev:Då hör man inte folk som inte kan se sig för..
Då lär de sig att se sig för.
Zima33 skrev:Jag undviker ställen där det brukar vara mycket folk och brukar ha musik i lurarna så jag slipper alla jobbiga oväntade ljud.
Musik i lurarna är inte att rekommendera. Du tar onödiga risker när du kapar hörseln, du hör inte vad som händer omkring dig.
I mina trakter var det en tjej som blev överkörd av tåget för att hon joggade över ett räls med hörlurar.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Zima33 skrev:Jag undviker ställen där det brukar vara mycket folk och brukar ha musik i lurarna så jag slipper alla jobbiga oväntade ljud.
Musik i lurarna är inte att rekommendera. Du tar onödiga risker när du kapar hörseln, du hör inte vad som händer omkring dig.
I mina trakter var det en tjej som blev överkörd av tåget för att hon joggade över ett räls med hörlurar.
Och idag var det en kille som råkade ut för samma...
Musik är det enda jag hittat (hittills) som hjälper. Jag tycker inte bara det är jobbigt i allmänna utrymmen, utan även hemma, är det någon mer som knappt står ut med tevens pip (inte det vanliga ljudet) ifrån andra änden av huset? Det värsta jag kommer på så här rakt av är den enda gång jag varit på ikea... INGET JAG REKOMMENDERAR!!
- Wanetteshadow
- Anslöt: 2012-05-08
KrigarSjäl skrev:Zima33 skrev:Jag undviker ställen där det brukar vara mycket folk och brukar ha musik i lurarna så jag slipper alla jobbiga oväntade ljud.
Så hög musik har jag inte...hör ändå en del. Och ser ju om det kommer bilar etc.
Du utestänger ljud från omvärlden och det är det som är riskabelt. Synen hör inte hit såvida du inte hör med ögonen.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Hursomhelst så är det mitt val om jag vill lyssna på musik på stan. Och jag kan missa ljud även om jag inte lyssnar på musik så...
(Ska inte hörselskadade "få" gå på stan?)
(Ska inte hörselskadade "få" gå på stan?)
Du bestämmer naturligtvis själv hur du vill göra, men med bakgrund av vad som hänt dessa joggare framhärdar jag i mitt råd.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Overload på stan.
Om musik hjälper en att bli mindre stressad så tycker jag man ska använda det.
Sen så ska man ju alltid vara uppmärksam på sin omgivning.
Låt bli att jogga på tågspår, kolla sig för innan man korsar en väg etc sånt bör man ju göra även när man inte lyssnar på musik.
Sen så ska man ju alltid vara uppmärksam på sin omgivning.
Låt bli att jogga på tågspår, kolla sig för innan man korsar en väg etc sånt bör man ju göra även när man inte lyssnar på musik.
Känner igen mig väldigt mycket, särskilt över irritationen att inte veta var andra kommer gå. Jag får dock inte detta problem som du beskriver så mycket mitt på stan (kanske för att jag har musik på när jag är ute) utan mer i till exempel en matsal eller en mässa. Har även liknande problem när det är 2-3+ personer som pratar med en.
Jag kan inte riktigt lyssna på musik när jag går på stan (eller är bland mycket folk). Det tillför till hela känslan av att känna sig lite klaustrofobisk. Förstår ni vad jag menar? Det funkar dock bättre att lyssna på saker som havsvågor, regn och liknande, även om det inte hjälper helt.
Jag förstår precis! Musik vill jag njuta av, och det gör jag inte i en folksamling när jag bara vill från A till B och sen hem igen så fort som möjligt. Jag brukar fokusera på målet istället, och låta hjärnan filtrera bort alla människor och allt krimskrams som jag inte är intresserad av.
Fremmy skrev:Känner igen mig väldigt mycket, särskilt över irritationen att inte veta var andra kommer gå. Jag får dock inte detta problem som du beskriver så mycket mitt på stan (kanske för att jag har musik på när jag är ute) utan mer i till exempel en matsal eller en mässa. Har även liknande problem när det är 2-3+ personer som pratar med en.
För mig är det främst när flera pratar som det blir jävligt rörigt..
Återgå till Att leva som Aspergare