Insnöad på ett ämne? Jarowskij/SVT söker dig!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Insnöad på ett ämne? Jarowskij/SVT söker dig!

Inläggav plåtmonster » 2012-05-30 16:48:13

Du kräver källa, men jag säger att det lätt kan inses som slutsats av givna utgångsförutsättningar. "Selfevident" som Thomas Jefferson sa. Och det var en reflektion över förutsättningarna för att dra slutsatsen och ej något annat.
Senast redigerad av plåtmonster 2012-05-30 16:55:15, redigerad totalt 1 gång.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav biologic » 2012-05-30 16:50:42

Skinny skrev:
biologic skrev:
plåtmonster skrev:Nej frågesportprogram är rätt snälla. Men ta en titt på de som "hjälper" hemmabyggare, eller "Jerry Springer".

Någon svensk Jerry Springer har vi nog inte. Däremot en hel drös program som "Lyxfällan", "Rent Hus", "Arga snickaren" m.m. som hänger ut deltagarna och deras problem för allmän beskådan och förnedring. Jag skulle i så fall maila och fråga om vad det här är för typ av program.

Jag kände mig för övrigt inte det minsta uthängd eller förnedrad i "Vem vet mest?". Det värsta som kan hända är att man svarar väldigt dumt, men det är en risk man får ta. :P

Alla människor har ett val. Ingen tvingar nån att vara med i såna program.

Det håller jag med om. Men de som söker till dokusåpor och liknande programformat verkar oftast vara desperata och ser ingen annan utväg, eller är förmodligen lågbegåvade (efter egen empirisk studie av programmen, så jag har ingen vetenskaplig grund), så där kan man börja fundera på utnyttjande av deltagare för ekonomisk vinning.
biologic

Anslöt: 2010-10-09

Inläggav Skinny » 2012-05-30 16:58:16

plåtmonster skrev:Du kräver källa, men jag säger att det lätt kan inses som slutsats av givna utgångsförutsättningar. "Selfevident" som Thomas Jefferson sa. Och det var en reflektion över förutsättningarna för att dra slutsatsen och ej något annat.

Det säjer du - jag säjer "bullshit". Hippietrams.
Skinny

Anslöt: 2011-02-27

Inläggav Skinny » 2012-05-30 17:01:49

plåtmonster skrev:Du kräver källa, men jag säger att det lätt kan inses som slutsats av givna utgångsförutsättningar. "Selfevident" som Thomas Jefferson sa. Och det var en reflektion över förutsättningarna för att dra slutsatsen och ej något annat.

Du snackar en massa trams för att du inte har nån täckning för det du påstår.
Skinny

Inläggav slackern » 2012-05-30 17:01:59

biologic skrev:Det håller jag med om. Men de som söker till dokusåpor och liknande programformat verkar oftast vara desperata och ser ingen annan utväg, eller är förmodligen lågbegåvade (efter egen empirisk studie av programmen, så jag har ingen vetenskaplig grund), så där kan man börja fundera på utnyttjande av deltagare för ekonomisk vinning.

Är Ullared en dokusåpa? I vilket fack ska vi då sätta Morgan i? ;)
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Skinny » 2012-05-30 17:06:38

biologic: man anses vara myndig vid arton års ålder och får ta ansvar för sina egna handlingar.
Var går gränsen för "lågbegåvade" och normalbegåvade?
Skinny

Inläggav slackern » 2012-05-30 17:13:33

Skinny skrev:biologic: man anses vara myndig vid arton års ålder och får ta ansvar för sina egna handlingar.

Jag tar men friheten att svara. Den går vid 85. Och här stämmer faktiskt wikis uppgifter.

Svag begåvning är en term som används för personer som har en intelligenskvot som ligger inom normalzonens nedre del, det vill säga ett IQ på cirka 70-85.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svag_begåvning

Moderator: Gjorde länken klickbar genom att omge den med url2-taggar.
slackern

Inläggav Skinny » 2012-05-30 17:15:08

slackern skrev:
Skinny skrev:biologic: man anses vara myndig vid arton års ålder och får ta ansvar för sina egna handlingar.

Jag tar men friheten att svara. Den går vid 85. Och här stämmer faktiskt wikis uppgifter.

Svag begåvning är en term som används för personer som har en intelligenskvot som ligger inom normalzonens nedre del, det vill säga ett IQ på cirka 70-85.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svag_begåvning

Till att börja med: din länk funkar inte.
Skinny

Inläggav biologic » 2012-05-30 17:22:59

Har man ett IQ mellan 70 och 85 så kallas det att man är lågbegåvad/svagbegåvad. Ligger man under 70 i IQ så anses man vara så pass "handikappad" att man har rätt till LSS.
Min poäng är i varje fall att det är väldigt många som har nedsatt intellektuell förmåga som ligger i gråzonen; strax över gränsen för vad man kallar mental retardation, men under det som man inom psykiatrin benämner "normalbegåvning".

Men världen är inte svartvit. Vissa har svårare än andra att klara sig i samhället och ta rationella beslut samt se konsekvenser av sitt handlande, oavsett vad man har för intelligenskvot. Det är ju tydligt med tanke på vilket forum vi befinner oss. Jag är t.ex. väldigt impulsiv, det ställer ju också till problem.
Senast redigerad av biologic 2012-05-30 17:29:07, redigerad totalt 1 gång.
biologic

Anslöt: 2010-10-09

Inläggav Skinny » 2012-05-30 17:26:47

biologic skrev:

Har man ett IQ mellan 70 och 85 så kallas det att man är lågbegåvad/svagbegåvad. Ligger man under 70 i IQ så anses man vara så pass "handikappad" att man har rätt till LSS.
Min poäng är i varje fall att det är väldigt många som har nedsatt intellektuell förmåga som ligger strax över gränsen för vad man kallar mental retardation, men som ligger under det som man inom psykiatrin benämner "normalbegåvning".

Men världen är inte svartvit. Vissa har svårare än andra att klara sig i samhället och ta rationella beslut samt se konsekvenser av sitt handlande, oavsett vad man har för intelligenskvot. Det är ju tydligt med tanke på vilket forum vi befinner oss. Jag är t.ex. väldigt impulsiv, det ställer ju också till problem.

Det må så vara. Dom ställer dock upp av egen fri vilja.
Skinny

Inläggav slackern » 2012-06-02 18:07:21

Shit man kan verkligen göra bort sej på TV. Men jag fick mej i varje fall ett gott skratt kan jag lova.

slackern

Inläggav Parvlon » 2012-06-02 18:27:51

slackern skrev:

Shit man kan verkligen göra bort sej på TV. Men jag fick mej i varje fall ett gott skratt kan jag lova.
Verkar fejk på något sätt. De fnittrar som fan precis när det blir tal om en nazistfråga.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav slackern » 2012-06-02 18:35:47

Parvlon skrev:
slackern skrev:

Verkar fejk på något sätt. De fnittrar som fan precis när det blir tal om en nazistfråga.

Dom ser ganska så unga ut och kanske nazismen är lite pinsamt att kunna saker om?
slackern

Inläggav slackern » 2012-06-02 18:44:23

Herre gud vilka jävla bimbos.

slackern

Återgå till Intressanta intressen

Logga in