Vill börja om från början med allt

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Vill börja om från början med allt

Inläggav Bastuper » 2012-05-26 23:05:23

Jag är född med en lättare CP-skada, säkert vissa drag av Aspie och sådant,
gymnasiet vart ett stort kaos för mig jämfört med grundskolan, har nu hamnat i utanförskap
men har genomgått en utredning som sagt att jag inte har rätt till LSS, utan det är Sol.

P.g.a. alla motgångar jag fått så vill jag flytta, vid den här tiden nästa år är jag
antagligen skuldefri och kan anmäla mig på lägenhet kommunalt i Nyköping dit jag vill flytta,
nu har jag spammat forumet så mycket med detta men måste ta med det här också, jag har alltid tyckt om att bada med kläderna på, nu har jag hittat ett badhus som på den orten som har gett mig tillåtelse att bada med kläderna på, jag trivs inte i Övik, vill härifrån och då kan man satsa på Nyköping och där utveckla denna lilla udda hobby.

Däremot har man gott igenom nån utredning och det är det ena och det andra, men jag funderar på att ta allt från början, en ny ort, en ny lägenhet som man kan inreda riktigt snyggt och fint men sen söker man kontakt så man får både boendestöd men även kanske kontakt med habilitering och där kan ta allt från början, låta dom få utreda mig och se vilken nivå jag är på idag, saker och ting kan ju ha förändrats under alla dessa år, och sen att man är helt öppen med dom som man inte vågade vara förut, jag har ett stort intresse av att bada med kläderna på och det kan varan en typ av fetisch, och detta är nått man kan samtala om och lära sig mer om, men även samtala och gå igenom allt annat man har i tankarna.

Vad tror ni? Ska man nöja sig med boendestöd eller ska man riva ner allt och bygga upp på nytt med nya utredningar som ger nya papper med fräscha datum och då papprena även visar vilket skick jag är i IDAG och inte det som var 2005 då man mådde som en skjuten kossa.

Jag skulle vilja göra läkarundersökning också och ta lite prover, sen få lite kostråd och justera till eventuella värden som är dåliga kanske och på så sätt kan man må riktigt bra.

Vad tror ni? Riva ner och börja om från början eller försöka leva ett liv utan en massa bök med sånt?

På tisdag har jag möte med min SoL handläggare för bostöd,
ska se vad hon säger om mina tankar och funderingar också.
Bastuper
Inaktiv

Anslöt: 2011-02-24

Re: Vill börja om från början med allt

Inläggav Novalie90 » 2012-05-30 0:08:40

Har du testat förut att flytta till en ny stad/ort och börja om på nytt? Vad är SoL för något? För mig brukar det funka att riva ner och börja om på nytt!, det brukar jag göra och det har alltid blivit bättre varje gång jag har tagit egna intiativ till att börja om. För mig är det ibland lättare att göra det än att fortsätta nöta på sånt man inte har lust att upprätthålla.
Novalie90
Ny medlem

Anslöt: 2012-04-10

Inläggav Iridia » 2012-05-30 1:19:45

För mig också, men det är alltid lika läskigt och man har ju inga garantier.

Så jag vågar nog inte ge något råd mer än att tänka igenom det hela ordentligt, diskutera det och få så mycket input som möjligt precis som du tänkt, och sen känna efter vilket som känns bäst.
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav plåtmonster » 2012-05-30 1:41:44

Norrbotten har en väldigt hård social kontroll så därifrån kan det definitivt vara läge att flytta ifrån om man avviker på något sätt. Fast att flytta till en annan småstad känns dumt, men kanske är en tillfällig lösning med tanke på boendeutbud.

Även om det suger där du är nu. Så tänk igenom på vad du flyttar till. Det gamla är ändå passé när du genomför ev flytt.

I övrigt så om du ändrar dig och folk fortfarande dömer dig efter hur du varit innan kan det vara läge att rensa hårt i umgängeskretsen.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav HGJ » 2012-05-30 16:57:49

Novalie90 skrev:Vad är SoL för något?

Socialtjänstlagen.
HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Återgå till Aspergare och vården

Logga in