Fulaste eller konstigaste namnen?
Re: Fulaste namnen?
Assar
Sune
Sven-Olle
Gertrud
Sune
Sven-Olle
Gertrud
- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
KrigarSjäl skrev:De som är uppväxta med Emil minns också Carsta Löck, det vill säga Krösa-Maja.
En dubbad tyska. Inspelningsteamet tålde henne inte. Jag tror att det är regissören som har kvar ett manus där han har skrivit "Bort med Krösa-Maja!"
Många namnaversioner visar på att man ogillar namn som är vanliga för en äldre åldersgrupp (ageism el “kronocentrism") el skrattar åt utländska namn (etnocentrism). Eller att man helt enkelt inte gillar ovanliga namn. Så många av de namn ni ogillar, gillar jag.
Vi klarar numera av att använda engelska namn utan att rodna el skratta (engelska är ju alltid “rätt”) som Pitt och Pippa.*
Men här är ett exempel på när folk inte kan bortse från vad ljudet betyder på ens eget språk:
Hans namn uttals tydligen "aj-RÅ". Men arabisktalande får ett eget uttal:
*Ibland får jag för mig att en förutsättning för humor är att man saknar perspektiv. Fast det beror väl på att jag saknar humor.
Vi klarar numera av att använda engelska namn utan att rodna el skratta (engelska är ju alltid “rätt”) som Pitt och Pippa.*
Men här är ett exempel på när folk inte kan bortse från vad ljudet betyder på ens eget språk:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/hans-n ... -att-rodnaFrankrikes nye premiärminister Jean-Marc Ayrault, 62, har orsakat förvirring och förlägenhet i arabisktalande länder. Skälet är att hans efternamn låter som arabiskans ord för ”penis”.
Hans namn uttals tydligen "aj-RÅ". Men arabisktalande får ett eget uttal:
Departementet har skickat ut ett pressmeddelande till arabiska medier i vilket det framgår hur namnet ska uttalas på franska. Men i utskicket påpekas att Jean-Marc Ayrault accepterar om alla bokstäverna i hans namn uttalas, inklusive "l" och "t" i slutet av hans namn, Ayrault. Det skulle då uttalas någonting åt det här hållet: "Aj-rållt".
*Ibland får jag för mig att en förutsättning för humor är att man saknar perspektiv. Fast det beror väl på att jag saknar humor.
I lokaltidningen gratulerades i dag lilla MAYDAY, syster till BLIXA. Kanske inte fula namn, men definitivt udda...
Härom natten drömde jag att jag hade fått en lillasyster (har en lillebror på riktigt)! Jag var extra glad för att jag förmodligen skulle få min vilja igenom och ge henne mitt älsklingsnamn TUA.
Härom natten drömde jag att jag hade fått en lillasyster (har en lillebror på riktigt)! Jag var extra glad för att jag förmodligen skulle få min vilja igenom och ge henne mitt älsklingsnamn TUA.
Grannens unge, Emil, hade fått en lillasyster. När han berättade det frågade jag vad systern skulle heta. Emil funderade skarpt en lång stund. Sen stirrade han stint på mig och sa:
- KABEL.
- KABEL.
Kahlokatt skrev:I lokaltidningen gratulerades i dag lilla MAYDAY, syster till BLIXA. Kanske inte fula namn, men definitivt udda...
"Tua" är svåruttalat, tycker jag.
Om jag någon gång får barn har jag dessa namn att välja mellan:
Idun
Oda
Ines
Oden
Tyr
Häromveckan stötte jag på namnet Hulbert, vilket inte var någon höjdare. Jag förstår inte ens hur man uttalar det!? Huuulbert, Hullbert eller kanske Yllbäär?
Hulbert var riktigt fult! Googlade lite och fann ut att Hulbert är en stad i Oklahoma, samt att det finns två Hulbert i Sverige. Man skulle ju kunna tro att mamma hette Hulda och pappa Bert, kanske? Eller så kommer det kanske från ordet "huld" som i "älskad" och bert som jag tror är samma ord som engelskans bright.
Baba Jaga skrev:Grannens unge, Emil, hade fått en lillasyster. När han berättade det frågade jag vad systern skulle heta. Emil funderade skarpt en lång stund. Sen stirrade han stint på mig och sa:
- KABEL.
Läste om en storebror som sade: "Lillebror kan inte heta Oslo! För de e ju en stad!"
Det tyckte de vuxna var så kul, så lillebror fick heta Karl-Johan!
Hermione skrev:Jag jobbade med en Bengta Erica, man kan förmoda att föräldrarna önskade sig en son...
Joni Mitchell heter egentligen Roberta Joan, för hennes föräldrar ville ha en son och döpa honom till Robert John...
Senast redigerad av Kahlokatt 2012-05-28 21:40:53, redigerad totalt 1 gång.
Sheyen skrev:Kahlokatt skrev:I lokaltidningen gratulerades i dag lilla MAYDAY, syster till BLIXA. Kanske inte fula namn, men definitivt udda...
Tja, det är väl inte så internationellt gångbart, men det har en historia för mig, serru.
Nämen gud, har jag skrivit fyra inlägg i rad!? Nu får jag skärpa mig!
Kahlokatt skrev:Sheyen skrev:Kahlokatt skrev:I lokaltidningen gratulerades i dag lilla MAYDAY, syster till BLIXA. Kanske inte fula namn, men definitivt udda...
Tja, det är väl inte så internationellt gångbart, men det har en historia för mig, serru.
I see. Jag vill dock tillägga att jag tycker att namnet ser fint ut. Det är bara det att jag inte är så bra på att uttala det.
Kahlokatt skrev:Hulbert var riktigt fult! Googlade lite och fann ut att Hulbert är en stad i Oklahoma, samt att det finns två Hulbert i Sverige. Man skulle ju kunna tro att mamma hette Hulda och pappa Bert, kanske? Eller så kommer det kanske från ordet "huld" som i "älskad" och bert som jag tror är samma ord som engelskans bright.
Två som heter det i förnamn och 2 som heter det i efternamn.
http://www.scb.se/namnsok
Min kära mormor hette Signhild vilket jag inte tycker särskilt vackert namn, hennes moster hette Ragnhild vilket jag inte tyckte var någon höjdare.
Morfar hette Gösta en annan icke-favorit, vad jag förstår var han inte särskilt trevlig själv.
Farmor hette Elly vilket jag tycker är ett vackert namn men hon hette Hildegard i andranamn ett namn hon själv var väldigt stolt över.
- VeganGeekGirl
- Anslöt: 2010-04-03
Meppe skrev:Ogillar generellt namn med "hild".
Hildur och Hilding är ju coola namn. Gamla gubbar o gummor med pondus.
Gubb- och tantnamn är ju väldigt populära nu för tiden. Alfred, Gösta och Signe finns alla i min bekanstskapskrets, på barn under 2 år.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Abbreviation skrev:Gubb- och tantnamn är ju väldigt populära nu för tiden. Alfred, Gösta och Signe finns alla i min bekanstskapskrets, på barn under 2 år.
Tack gode gud att inte gubb och tant namn som dom här har blivit populära ännu.
Torsten
Kerstin
Ingrid
Bengt
Lennart
Margareta
Inger
Och så vidare.
Ett av de där namnen har min son som andranamn ...
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15