Sweep-picking.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Sweep-picking.

Inläggav pointblank » 2012-05-29 15:23:30

Jag kämpar med att lära mig sweep-picking. Nu hittade jag den här filmen på you tube som gav mig några nya insikter.

Kanske det kan gå bättre nu. Jag har nog gjort precis så som han säger att man inte ska, dvs försökt att öka takten. Jag är fortfarande långsammare än jag vill, och fattar inte riktigt detta med palm-mute. Nu ska jag testa att använda vänsterhandens fingrar så som han visar för att få det att låta renare. När jag försöker "muta" med högerhanden så blir det att det inte hörs något alls istället... Suck!

Är det någon som har några bra tips på hur man kan förbättra sin sweep-teknik? Help please! :-)005
pointblank

Anslöt: 2006-11-12

Re: Sweep-picking.

Inläggav pointblank » 2012-05-30 9:30:04

Kanske inte så många här som är intresserade av detta. Själv är jag inne på neoklassisk musik just nu. Drömmer om att kunna spela så här:

Då gäller det att träna. Har en bit kvar tills det låter så där. Dit kommer jag nog inte heller, men är man förhållandevis kass från början kan det ju bara bli bättre! 8)
pointblank

Inläggav pointblank » 2012-06-03 10:23:07

Får väl svara mig själv igen...

När man lärt sig spela Arpeggios from Hell ordentligt kan man nog anse sig behärska sweep-tekniken rätt väl.

Här är en som gör det riktigt bra tycker jag.

Bara fortsätta jobba på det! 8)
pointblank

Inläggav pointblank » 2012-06-18 15:10:04

Lägger in ett klipp till med Gentaro Satomura.
Inspiration! :P

pointblank

Inläggav pointblank » 2012-06-19 18:00:18

Nå, hur går det med sweep-pickingen, pointblank? Jodå, det går framåt. Väldigt trevlig tråd det här. Jaa, otroligt intressant med olika gitarrtekniker. Nästa tråd får väl handla om tapping. Mm, det blir säkert bra. Intresseklubben antecknar febrilt... :-)ZZZ

Mer inspiration:

pointblank

Inläggav joey_truelove » 2012-06-19 21:59:15

Detta är ett i mitt tycke mycket intressant ämne. Har några inlägg att bränna innan jag får PM:a så varför inte göra det i denna tråd.

Det knepiga med Sweep-Picking är att när man avlägsnar fingrarna på fingerhanden (oftast den vänstra på högerhänta spelare) är risken stor att man får en pull-off effekt eller en harmonic/ överton. Men jag anser att det är en bra teknik att känna till, eftersom samma teknik kan användas som del av ekonomi-picking, där man tar några strängar i följd åt gången och se'n vänder riktning.

Sweep-picking är väl vanligast för snabba arpeggion, även om man visst även kan spela melodier med denna teknik.

Nu är jag osäker på hur långt du kommit i din Sweep-teknik, men forstätt att träna du! Änvänder själv tekniken ganska sparsamt, då jag är rotad i fusion/ classical rock -genrerna, där denna teknik är ganska ovanlig.
joey_truelove

Anslöt: 2011-09-28

Inläggav pointblank » 2012-06-20 9:25:11

Jippie, ett svar! :-)226 Tack joey_truelove.

Jag tränar bla på en metalversion (Mr Viossy:s) av Paganinis Caprice 24. Där finns några partier med sweep-picking. Just att dämpa och få det rent är svårt tycker jag. Att dämpa precis där man vill. Blir gärna att jag dämpar även strängen som ska spelas, vilket ju inte är så bra! :wink:
Behöver blir snabbare också. Tog tid sist jag spelade och jag tar ca dubbelt så lång tid som Mr Viossy himself. Kanske kan klara det fram emot jul, eller nästa sommar! :mrgreen:

Så du spelar fusion/classical rock. Har du spelat länge? Finns du på you tube?! Får erkänna att jag knappt vet vad fusion är. Är det åt funk hållet?
pointblank

Inläggav pointblank » 2012-06-20 9:30:23

Oj, skrev visst fel. Dr Viossy ska det vara. Här är låten jag tränar på:

pointblank

Inläggav joey_truelove » 2012-06-23 13:56:07

pointblank skrev:Jippie, ett svar! :-)226 Tack joey_truelove.

Jag tränar bla på en metalversion (Mr Viossy:s) av Paganinis Caprice 24. Där finns några partier med sweep-picking. Just att dämpa och få det rent är svårt tycker jag. Att dämpa precis där man vill. Blir gärna att jag dämpar även strängen som ska spelas, vilket ju inte är så bra! :wink:
Behöver blir snabbare också. Tog tid sist jag spelade och jag tar ca dubbelt så lång tid som Mr Viossy himself. Kanske kan klara det fram emot jul, eller nästa sommar! :mrgreen:

Så du spelar fusion/classical rock. Har du spelat länge? Finns du på you tube?! Får erkänna att jag knappt vet vad fusion är. Är det åt funk hållet?

Nej, att dämpa strängarna är inte så bra - även om dämpade strängar kan ha sin charm (när man dämpar avsiktligt, vill säga). Tror att tekniker som denna handlar mycket om att gilla instrumentet, strängarna man har på det och plektrumet man använder. Om man inte funkar med dessa blir tekniken förmodligen lidande.

Fusion betyder ju sammanslagning, dvs att man korsbefruktar en mängd olika stilar och resultatet blir lite vad det blir. Också sällan man korsbefruktar exakt samma stilar i alla låtar så låtarna kan få ganska varierande karaktär sinsemellan. Just nu håller jag t.ex. på att jobba på en rock-polska med lite jazziga (eller vad jag ska kalla det) utsvävningar inslängt. Säkert finns det fler stilar inblandade också. Vet inte om du känner till min största idol Eric Johnson, som även han är en utpräglad (om än inofficiell) AS-are.
joey_truelove

Inläggav joey_truelove » 2012-06-23 13:57:48

pointblank skrev:Oj, skrev visst fel. Dr Viossy ska det vara. Här är låten jag tränar på:

Läckert! Återkom gärna omkring hur du utvecklar din teknik och hur det går för dig på gitarrfronten.
joey_truelove

Inläggav pointblank » 2012-07-03 11:42:55

joey_truelove skrev:Just nu håller jag t.ex. på att jobba på en rock-polska med lite jazziga (eller vad jag ska kalla det) utsvävningar inslängt. Säkert finns det fler stilar inblandade också. Vet inte om du känner till min största idol Eric Johnson, som även han är en utpräglad (om än inofficiell) AS-are.

Låter som en spännande mix, men har svårt att föreställa mig hur det kan låta! Har inte lyssnat så mycket på Eric Johnson hittills. Vet om att han är en väldigt skicklig gitarrist. Ska ta och kolla in honom lite mer framöver. Såg några klipp på you tube förut. Hans fingrar liksom rinner över gitarrhalsen. Det ser så coolt ut! :-)Happy

Hm, lite synd att inte mina föräldrar tvingade mig att ta gitarrlektioner då jag var i fyraårsåldern. :-)004 Då hade man kanske haft en liten liten chans att nå dit.

Nu har jag endel emot mig, min vänsterhand har varit krossad så två av fingrarna är påverkade av det. Mest är det ringfingret som inte hänger med riktigt, och som gör ganska ont efter ett tag. Märker att det ändå blir mer rörligt ju mer jag tränar.

Innan har jag blivit så ledsen på det att jag lagt av... Nu ger jag det en chans åtminstone. Försöker tänka att det alltid går att bli bättre än från där man startade. Huvudsaken att det känns kul och lustfyllt att spela - och det gör det! :-)154

Går det spela fiol utan en hand, ska det väl gå att spela gitarr hyfsat med två kassa fingrar! :wink:

Vad hette han nu då, jo Django något, spelade med bara två fingrar har jag för mig. Får kanske testa lite gypsiestyle annars...
pointblank

Inläggav pointblank » 2012-07-05 10:46:19

Här är han:

pointblank

Inläggav pointblank » 2012-07-06 16:39:25

Tillbaka till ämnet:

Tycker fortfarande det är svårt med dämpningen. Verkar som om alla gör olika också (eller ser det bara så ut). Skulle behöva ta några riktiga lektioner. Mina kompisar som spelar kan inte heller denna tekniken ordentligt, tyvärr.
pointblank

Återgå till Intressanta intressen

Logga in