Träffar, foton och upphovsrätt [avdelad tråd]
24 inlägg
• Sida 1 av 1
Träffar, foton och upphovsrätt [avdelad tråd]
animal skrev:
Detaljer kring punkt 3:
Arrangören samordnar träffen med restaurangägaren så att denne är a) införstådd med möjligheten att ovälkommet sällskap dyker upp och b) behjälplig med att neka servering och avhysa ovälkomna gäster. Fotoutskrifter med portade medlemmar samlas självklart in och kasseras inför uppbrott.
Om du nu arrangerar träffen tillsammans med restaurangägaren och han/hon säger ifrån -så har ägaren givetvis rätt att göra det. Men att sprida ut bilder på mig är inte tillåtet!
"Närområdet" är en allmän plats och den har inte ens restaurangägaren rätt att neka nån att vara på.
Moderator Alien: Från denna tråd: nya-8-juni-traffen-i-stockholm-a-k-a-sugis-traffen-t27029.html
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26
Re: Nya 8 juni-träffen i Stockholm, a.k.a. "sugis-träffen"
Fighterbabe skrev:Men att sprida ut bilder på mig är inte tillåtet!
Det gör du ju själv via din blogg. Det är inte olagligt att printa ut en bild därifrån.
Meppe skrev:Fighterbabe skrev:Men att sprida ut bilder på mig är inte tillåtet!
Det gör du ju själv via din blogg. Det är inte olagligt att printa ut en bild därifrån.
Det är skillnad! Och det är fortfarande jag som har upphovsrätten till de bilderna.
- Fighterbabe
Det går garanterat hitta en bild på dig som du inte har upphovsrätten till. Den kan man använda.
Edit: Ställer frågan i en egen tråd istället.
Edit: Ställer frågan i en egen tråd istället.
Senast redigerad av Abbreviation 2012-05-29 14:26:41, redigerad totalt 1 gång.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Fighterbabe skrev:Det är skillnad!
Vad blir skillnaden om du postar en bild på mig mot om jag postar en bild på dig? Vad är skillnaden? Om jag tar en bild på dig har jag upphovsrätten till den bilden och kan sprida den vart jag vill.
Men att själv sprida bilder på andra verkar du ju inte ha något emot. Upphovsrätt hit och upphovsrätt dit, när man lever under skyddad identitet är det en rättighet att skyddas från uppenbara hot, vilket du är.
Fighterbabe skrev:animal skrev:
Detaljer kring punkt 3:
Arrangören samordnar träffen med restaurangägaren så att denne är a) införstådd med möjligheten att ovälkommet sällskap dyker upp och b) behjälplig med att neka servering och avhysa ovälkomna gäster. Fotoutskrifter med portade medlemmar samlas självklart in och kasseras inför uppbrott.
Om du nu arrangerar träffen tillsammans med restaurangägaren och han/hon säger ifrån -så har ägaren givetvis rätt att göra det. Men att sprida ut bilder på mig är inte tillåtet!
Jasså, så nu när det var du själv som skulle kunna bli utsatt för bildspridning så var det plötsligt inte lika kul längre?
"Närområdet" är en allmän plats och den har inte ens restaurangägaren rätt att neka nån att vara på.
Punkt 3 och diskussionen om den är ju helt överflödig eftersom du inte kommer få veta var och när träffen ska äga rum.
Så ni har privat valt en annan plats och eller tid? Bra, då slipper jag PMa instruktioner om att göra det.
Abbreviation skrev:Det går garanterat hitta en bild på dig som du inte har upphovsrätten till. Den kan man använda.
Jag undrar fortfarande varför du vill komma när du inte är välkommen. Varför avstår du inte från att komma när människor uttryckligen säger att du inte är välkommen? Är du så ensam och desperat efter uppmärksamhet att du vill umgås med vem som helst, till varje pris, även om folk inte vill träffa dig och inte gillar dig? Jag är uppriktigt intresserad, förstår inte varför man vill umgås med människor som verkligen inte vill träffa en.
Då måste du ha tillåtelse av den fotografen!
Sedan får man inte sprida bilder hur som helst -trodde att alla andra på forumet verkade eniga om det? Annars så skulle ju jag få sprida de bilderna som JAG har upphovsrätten till, som JAG har fotograferat -men varit snäll nog att låta bli att publicera.
Tala för dig själv du, det FINNS folk som VILL träffa mig också -men som inte törs skriva det i tråden med risk för att bli påhoppad.
- Fighterbabe
Meppe skrev:Så ni har privat valt en annan plats och eller tid? Bra, då slipper jag PMa instruktioner om att göra det.
Annonseras i tråden den 3:e juni står det ju. Datum och tid står redan
- Fighterbabe
Fighterbabe skrev:Annonseras i tråden den 3:e juni står det ju. Datum och tid står redan
Det står inte hur det annonseras. Det vet bara TS om hur han tänker lösa det.
Det är också möjligt att ge restaurangägaren länken till din blogg, så kan han eller hon se hur du ser ut där. Och kom inte och säg att det bryter mot någon lag att ge en länk till en blogg, då tappar jag bokstavligen hakan.
Meppe skrev:Det är också möjligt att ge restaurangägaren länken till din blogg, så kan han eller hon se hur du ser ut där. Och kom inte och säg att det bryter mot någon lag att ge en länk till en blogg, då tappar jag bokstavligen hakan.
Bra idé!
- Abbreviation
Bilder upplagda på Facebook äger man inte längre rätten till, ni som är med där läste väl det finstilta innan ni accepterade avtalet...
kullan skrev:Fighterbabe skrev:Annonseras i tråden den 3:e juni står det ju. Datum och tid står redan
Det står inte hur det annonseras. Det vet bara TS om hur han tänker lösa det.
Kan du läsa innantill eller ska jag behöva citera?
- Fighterbabe
Miche skrev:Bilder upplagda på Facebook äger man inte längre rätten till, ni som är med där läste väl det finstilta innan ni accepterade avtalet...
Man äger fortfarande sina bilder, det gör inte facebook. Har inte tid med det här nu, men kan plocka fram mer fakta senare.
- Fighterbabe
Zirre skrev:Skit i FB och gå på träff och ha kul. På detta sätt blir det inga träffar.
Och bli fotade av någon utan respekt för andras integritet? Är det vad du anser att någon med skyddad identitet ska göra?
Meppe skrev:Så ni har privat valt en annan plats och eller tid? Bra, då slipper jag PMa instruktioner om att göra det.
Neh det har vi inte. Se trådstarten för detaljer - publicerar detaljer om vilken restaurang det blir senast på söndag, öppet i tråden. Tar tacksamt emot förslag på Indiska restauranger i Stockholm fram tills dess.
Fighterbabe skrev:Då måste du ha tillåtelse av den fotografen!
Sedan får man inte sprida bilder hur som helst -trodde att alla andra på forumet verkade eniga om det? Annars så skulle ju jag få sprida de bilderna som JAG har upphovsrätten till, som JAG har fotograferat -men varit snäll nog att låta bli att publicera.
Du är välkommen att lämna in en stämningsansökan mot mig närsomhelst kompis. Sluta skita ner min tråd nu.
Jag är lockad av att komma. Jag skulle föreslå att plats meddelas i PM, och inte nämns i tråden. Det är nog enda sättet att hindra FB från att komma dit och förstöra, och för att de mest känsliga ska kunna känna sig trygga och våga komma.
Kimmelie skrev:Jag är lockad av att komma. Jag skulle föreslå att plats meddelas i PM, och inte nämns i tråden. Det är nog enda sättet att hindra FB från att komma dit och förstöra, och för att de mest känsliga ska kunna känna sig trygga och våga komma.
Men då kan ju inte de som bara läser komma på träffen.
Zirre skrev:Men då kan ju inte de som bara läser komma på träffen.
Nä och det är kanske det som är poängen oxå.
Zirre skrev:Kimmelie skrev:Jag är lockad av att komma. Jag skulle föreslå att plats meddelas i PM, och inte nämns i tråden. Det är nog enda sättet att hindra FB från att komma dit och förstöra, och för att de mest känsliga ska kunna känna sig trygga och våga komma.
Men då kan ju inte de som bara läser komma på träffen.
De kan kontakta träffarrangören via pm om de vill komma.
- Abbreviation
Zirre skrev:Men då kan ju inte de som bara läser komma på träffen.
Tyvärr. Så blir det. De får skicka PM till animal isåfall.
Då kommer ju FB maila och få uppgifterna ...
- Abbreviation