Forumträff i Uppsala 8 Juni (+ diskussion om fotografering)
Re: Forumträff i Uppsala den 8 Juni kl 17! (+ fotografering
Neutrino skrev:Av ren nyfikenhet; vad gör man på AS-träffar? Vilka får komma? Får man komma även om man inte har en officiell diagnos men är ganska övertygad om att man har AS? Får man komma även om man känner ganska stor ångest för sociala situationer och inte pratar mycket osv? Kan inte komma till denna träff, men tänkte bara höra mig för så jag vet hur det ligger till.
Sorry om detta är fel ställe att ställa dessa frågor.
Här finns en tråd med information: ar-du-osaker-om-traffarna-las-garna-har-t8767.html
Och här ett inlägg av mig om det: post208433.html#p208433
Vanligen är alla forumister välkomna. Ibland ordnas för särskilda grupper, t ex enbart aspergare med diagnos, enbart kvinnor, enbart vuxna (18+), enbart dem med visst specialintresse etc.
Det man gör på träffarna, ja, man pratar och äter/fikar, iaf på de träffar jag varit på. Även tysta är välkomna, det är inget tvång på att småprata el prata öht.
Re: Forumträff i Uppsala den 8 Juni kl 17! (+ fotografering
Danne skrev:Glimma skrev:Jag hamnade i en konflikt som jag inte ville hamna i pga tidigare saker som hänt.
Välkommen i klubben, det är ganska många som hamnat i konflikt p.g.a. Fighterbabes uppförande på träffar. Det är inget någon har önskat sig.Glimma skrev:Det var ni andra som drog igång den kom ihåg det.
Det är klart att folk vill ha besked om forumets ökända träffsabotör tänker närvara innan man kan meeddela om man tänker närvara själv.Glimma skrev:På alla mina tidigare träffar har det funkat jättebra med de sociala reglerna.
Och det beror på...? (se nedan)Glimma skrev:Förvisso har F inte varit med då.
Ahhh... ingen polett som trillat ner än? Jag har också aldrig upplevt att någon annan haft problem med de självklara uppförande reglerna som du tar för givet. Det är bara vid de tillfällen Fighterbabe varit inblandad. Det är just därför folk behövde veta om hon ska vara med denna gång. Bränt barn skyr elden.Glimma skrev:Men att inte ens ge mina träffar en chans bara för att hon påstår att hon kanske kommer är urdumt.
Nej, det är bara logiskt och ren självbevarelsedrift. Bara för att du sluppit tidigare storbråk för att hon inte varit med på dina träffar än, så betyder inte det att alla andra kan glömma bort den historiken och bete sig lika naivt igen.
Sen vill jag återigen upprepa att jag tycker det är ytterst tråkigt att du kallar dina träffdeltagare för "dumma i huvudet". Det var just det bemötandet som gjorde att jag avstod, det och faktumet att du inte förstår att många av dina träffdeltagare har mycket mer personlig erfarenhet än dig, av träffar som saboterats av en och samma individ.
Det är klart som f-n att man vill veta om den personen ska vara med på träffen, innan man själv utsätter sig för det igen. Och bara för att du är så naiv så att du inte tror att historien kommer upprepa sig just på din träff, så betyder inte det att andra tänker vara lika godtrogna ännu en gång. Men fortsätt att skjut budbäraren du, så kan du sitta och fika med Fighterbabe själv.
Klart att man vill veta om en person man inte vill ska komma kommer eller inte. Men man kan göra det på olika sätt. Du känner mig inte överhuvudtaget. Vana träffdeltagare? Vilken dum kommentar. Jag har hittills anordnat minst tio träffar under flera års tid & att då inte betrakta mig som en van träffdeltagare är mkt okunnigt & dumt & naivt. Jag är allt annat än naiv när det gäller F. Pga av era tidigare inlägg visste jag ju mkt väl att hon var bråkig. Men du har inte varit på en träff där jag varit ledaren. Alltså väldigt naivt & dumt av dig att inte tro att jag inte skulle kunna fixa en sådan sak. Bara för att ni inte fixat det tidigare, hade det inte behövt betyda att jag inte skulle kunna fixa det.
Naivt eller inte. NU har jag tröttnat på det här tjafset. Och att veta om hon skulle komma eller inte? Hade det inte bara räckt med att läsa oj hon kommer. Då ska jag inte komma & sedan struntat i resten av tjafsandet. Istället för att piska upp en lynchmobb åt alla håll & kanter & gjort träffanordnaren ytterst ledsen, arg & besviken.
Re: Forumträff i Uppsala 8 Juni (+ diskussion om fotografer
Glimma skrev:Vana träffdeltagare? Vilken dum kommentar.
Håller med, den kommentaren kom från dig själv. Jag har inte snackat om "vana träffdeltagare", det är helt och hållet din skapelse. Jag säger inte emot när du kallar dina egna kommentarer för korkade.
Men fortsätt du skapa träffar och förvänta dig/kräva att folk ska svara om dom ska vara med eller inte, utan att först få klart besked om FB kommer närvara. Om du tror det löser nåt så får du väl tro det. Lycka till med det.
Danne skrev:Glimma skrev:Vana träffdeltagare? Vilken dum kommentar.
Håller med, den kommentaren kom helt och hållet från dig själv. Jag har inte snackat om "vana träffdeltagare".
Men fortsätt du skapa träffar och förvänta dig/kräva att folk ska svara om dom ska vara med eller inte, utan att först få klart besked om FB kommer närvara. Om du tror det löser nåt så får du väl tro det. Lycka till med det.
Chillax. Tror vi kommer få se grisar flyga innan den dag Fighterbabe säger "vad tråkigt att jag förverkat ert förtroende, men då tar jag och stannar hemma och leker med min blogg istället".
Men det kanske är dumt att låta all träffverksamhet framöver styras av FBs lynne? Bättre då att bara säga "du är inte välkommen" och – ifall hon ändå kommer – göra sig av med henne på något smidigt sätt så att hon känner sig mindre lockad att försöka nästa gång.
Kan vi inte ha en tråd för FB-tjafs?
Restauranger och caféer är inte offentliga platser där vem som helst har rätt att vara. Om ett sällskap gått till en restaurang för att ha det trevligt, kanske till och med bokat bord, och någon kommer som sällskapet inte vill ha där, sätter sig hos sällskapet trots att de säger ifrån, eller sätter sig vid ett annat bord och fotograferar eller övrigt beteende, så kan jag lova dig att restaurang-/caféägaren kommer avvisa denna person. De brukar inte vara så glada i att någon kommer och trakasserar deras kunder, även om du tycker att du har rätten.
Nu är du inte välkommen och även om Glimma personligen inte kommer kunna avvisa dig från platsen, så kommer antagligen någon annan att göra det.
Fighterbabe skrev:Självklart kan man avvisa någon från en privat fest/träff om det är på ens egen privata plats/hyrda ställe etc. Men inte från en offentlig restaurang/café som är för allmänheten.
Restauranger och caféer är inte offentliga platser där vem som helst har rätt att vara. Om ett sällskap gått till en restaurang för att ha det trevligt, kanske till och med bokat bord, och någon kommer som sällskapet inte vill ha där, sätter sig hos sällskapet trots att de säger ifrån, eller sätter sig vid ett annat bord och fotograferar eller övrigt beteende, så kan jag lova dig att restaurang-/caféägaren kommer avvisa denna person. De brukar inte vara så glada i att någon kommer och trakasserar deras kunder, även om du tycker att du har rätten.
Nu är du inte välkommen och även om Glimma personligen inte kommer kunna avvisa dig från platsen, så kommer antagligen någon annan att göra det.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Abbreviation skrev:kullan skrev:Abbreviation skrev:Kan vi inte ha en tråd för FB-tjafs?
det tycker jag vore lämpligt.
Ja, det känns som att det är med i varenda tråd. Annars skulle man kunna ha ett specifikt underforum som man får ansöka om medlemskap i, så att det inte konstant kommer upp i nya inlägg om man inte vill läsa.
Jo själv försöker jag hålla mig i en och samma tråd numera så den som inte vill läsa kan hoppa den.
Moderator:
Denna diskussion kommer att komma upp i varenda träfftråd, så länge inte övriga forumister litar på Fighterbabe. Det är inte "tjafs" vilket som helst utan handlar om fotografering på träffar. Det finns redan en tråd om fotografering: principdiskussion-om-fotografering-pa-traffar-t20351.html
Men vid varje ny träff (där Fighterbabe skriver i tråfftråden) blossar diskussioenn upp igen med rekapitulering av allt som hänt tidigare och återupprepning av samma argument. Ofta övergår diskussionen i personangrepp, hårda ord och off-topic.
Blir det "tjafs" om/med Fighterbabe i andra trådar så beror det antingen på ämnet el på personliga antipatier, och det förekommer även betr andra ämnen och andra forumister.
Det bästa vore om Fighterbabe skrev att hon förstod andras motvilja mot att bli fotograferade, insåg att hon gjort fel tidigare och lovade att aldrig fotografera någon forumist före, under el efter någon forumträff.
Om detta inte inträffar, så vore det bättre om de som inte kan komma pga rädsla för att bli olovandes fotograferade skrev så kortfattet i tråden (el ännu hellre i pm till träffarrangören) och avstod från att ingå i någon polemik.
Abbreviation skrev:Kan vi inte ha en tråd för FB-tjafs?
Denna diskussion kommer att komma upp i varenda träfftråd, så länge inte övriga forumister litar på Fighterbabe. Det är inte "tjafs" vilket som helst utan handlar om fotografering på träffar. Det finns redan en tråd om fotografering: principdiskussion-om-fotografering-pa-traffar-t20351.html
Men vid varje ny träff (där Fighterbabe skriver i tråfftråden) blossar diskussioenn upp igen med rekapitulering av allt som hänt tidigare och återupprepning av samma argument. Ofta övergår diskussionen i personangrepp, hårda ord och off-topic.
Blir det "tjafs" om/med Fighterbabe i andra trådar så beror det antingen på ämnet el på personliga antipatier, och det förekommer även betr andra ämnen och andra forumister.
Det bästa vore om Fighterbabe skrev att hon förstod andras motvilja mot att bli fotograferade, insåg att hon gjort fel tidigare och lovade att aldrig fotografera någon forumist före, under el efter någon forumträff.
Om detta inte inträffar, så vore det bättre om de som inte kan komma pga rädsla för att bli olovandes fotograferade skrev så kortfattet i tråden (el ännu hellre i pm till träffarrangören) och avstod från att ingå i någon polemik.
Ja, det var nog ett dåligt ordval. Jag tar diskussionerna på största allvar och håller med i allt du skriver. Det är bara synd och lite jobbigt att läsa allt om och om igen och hela tiden påminnas om ena partens totala ovilja att tillmötesgå andra parten.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Re: Ny tråd ang. träff i Uppsala 8/6 kl 17. Avser endast anm
Iridia skrev:Fighterbabe skrev:Hmmm, jag skrev nånstans här att jag kommer. Borta? Skriver väl igen då.
Jag kommer!
Har du svårt att läsa innantill? Du är inte välkommen!
(I alla fall inte innan du a) ber om ursäkt för tidigare övertramp och eller åtminstone b) lovar att inte ta några bilder vare sig före, under eller efter träffen.)
Om du vägrar göra det som behövs för att alla ska känna sig trygga med din närvaro så föreslår jag att Glimma ändrar datum och bara meddelar det nya datumet i PM till seriösa deltagare som inte vill komma bara för att jävlas med andra.
Jag har redan bevisat på en annan träff (EFTER den i Norrköping) att jag KAN "låta bli" att fotografera (om nu ingen trodde det?)
Moderator Alien: Flyttat från denna tråd: ny-trad-ang-traff-i-uppsala-8-6-kl-17-avser-endast-anmalan-t26978.html
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26
*Flyttad kommentar från träffanmälningstråden*
(I alla fall inte innan du a) ber om ursäkt för tidigare övertramp och eller åtminstone b) lovar att inte ta några bilder vare sig före, under eller efter träffen.)
Om du vägrar göra det som behövs för att alla ska känna sig trygga med din närvaro så föreslår jag att Glimma ändrar datum och bara meddelar det nya datumet i PM till seriösa deltagare som inte vill komma bara för att jävlas med andra.
Det ska mycket till innan jag säger något sådant till en annan person (har aldrig gjort det i hela mitt liv förrän nu) men du tvingar ju fram den här situationen.
Fighterbabe skrev:Hmmm, jag skrev nånstans här att jag kommer. Borta? Skriver väl igen då.
Jag kommer!
Det ska mycket till innan jag säger något sådant till en annan person (har aldrig gjort det i hela mitt liv förrän nu) men du tvingar ju fram den här situationen.
Eftersom fighterbabe hotar att dyka upp på träffen så raderade jag ut min intresseanmälan.
Iridia skrev:*Flyttad kommentar från träffanmälningstråden*Fighterbabe skrev:Hmmm, jag skrev nånstans här att jag kommer. Borta? Skriver väl igen då.
Jag kommer!
Med all respekt.. Fighterbabe är inte välkommen oavsett vilka utfästelser hon gör och oavsett ifall hon ber om ursäkt eller ej.
Men hallå den andra tråden är till för anmälan, inte för diskussioner om att man kanske kommer om träffen infaller på en helgfri söndag och huruvida fighterbabe som är persona non grata kommer dit.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2012-05-29 1:08:52, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
animal skrev:Iridia skrev:*Flyttad kommentar från träffanmälningstråden*Fighterbabe skrev:Hmmm, jag skrev nånstans här att jag kommer. Borta? Skriver väl igen då.
Jag kommer!
Med all respekt.. Fighterbabe är inte välkommen oavsett vilka utfästelser hon gör och oavsett ifall hon ber om ursäkt eller ej.
Och du är ägaren till restaurangen förstår jag?!
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26
Nej jag äger den. Och du får inte komma för du åtlyder inte det kameraförbud som jag ålade dig med för några år sedan. Pga flera återfall av olovlig fotografering är du persona non grata och det är helt och hållet ditt eget fel. Punkt.Fighterbabe skrev:
Och du är ägaren till restaurangen förstår jag?!
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Det är nog lämpligast att byta mötesplats och kanske dag/tid (om möjligt) och meddela den endast i PM till de som anmäler sitt intresse i den andra tråden.
FB har ju uppenbarligen ändå bestämt sig för att komma trots att hon varken uppfyllt de villkor som andra träffdeltagare satt upp och trots att träffarrangören meddelat klart och tydligt att hon inte är välkommen på träffen, vilket jag personligen enbart kan tolka på ett sätt, hon är ute efter att sabotera träffar (inklusive picknicken i Rålambshovsparken).
FB har ju uppenbarligen ändå bestämt sig för att komma trots att hon varken uppfyllt de villkor som andra träffdeltagare satt upp och trots att träffarrangören meddelat klart och tydligt att hon inte är välkommen på träffen, vilket jag personligen enbart kan tolka på ett sätt, hon är ute efter att sabotera träffar (inklusive picknicken i Rålambshovsparken).
Jag gör såhär: Alla som vill komma till Uppsala kan meddela sej i därtill avsedd tråd. Jag kontaktar Glimma så kan hon skicka PM med tid och plats för träff till alla utom FB.
Och en sak: SUGIS ska komma så det är givet att jag är där. Hoppas Mats kan tänkas dyka upp också.
Och en sak: SUGIS ska komma så det är givet att jag är där. Hoppas Mats kan tänkas dyka upp också.
Bra. Hoppas inte Glimma har något emot det.
Iridia skrev:Bra. Hoppas inte Glimma har något emot det.
Hoppas samma...
weasley skrev:Jag gör såhär: Alla som vill komma till Uppsala kan meddela sej i därtill avsedd tråd. Jag kontaktar Glimma så kan hon skicka PM med tid och plats för träff till alla utom FB.
Personligen tror jag att det gör mer skada än nytta att anpassa sig efter Fighterbabes trakasserier. Vatten på hennes kvarn liksom... Mer pedagogisk modell att bara ses som planerat och se till att det inte blir någon tillfredställande upplevelse för FB att försöka störa på plats. Tids nog kommer polletten trilla ner och det kommer inte kännas så roligt att fortsätta försöka – i bästa fall redan efter första misslyckade försöket.
Tror att "gömma sig" bara inger en falsk säkerhet. Finns säkert otrevliga människor som tycker att det är kul att anmäla sig till träffen bara för att sedan skvallra om planerna för FB eller så skaffar hon ett nytt alias att anmäla sig under.
Edit: Även om det, av en tillfällighet, skulle fungera att "gömma sig" i det här specifika fallet så tycker jag att det är oansvarigt gentemot våra framtida förutsättningar att organisera träffar spontant och effektivt. Som att kissa ner sig för att man fryser – skönt i stunden kanske, men betydligt jobbigare i ett längre perspektiv.
Förvisso.
Nåväl vi får se hur det här slutar. Jag kommer jättegärna och träffar sugis, Mats och alla andra. Utom just FB.
Nåväl vi får se hur det här slutar. Jag kommer jättegärna och träffar sugis, Mats och alla andra. Utom just FB.
Alien skrev:Här finns en tråd med information: ar-du-osaker-om-traffarna-las-garna-har-t8767.html
Och här ett inlägg av mig om det: post208433.html#p208433
Vanligen är alla forumister välkomna. Ibland ordnas för särskilda grupper, t ex enbart aspergare med diagnos, enbart kvinnor, enbart vuxna (18+), enbart dem med visst specialintresse etc.
Det man gör på träffarna, ja, man pratar och äter/fikar, iaf på de träffar jag varit på. Även tysta är välkomna, det är inget tvång på att småprata el prata öht.
Tack för svar!
Ingen kommer vinna på den situation och det rabalder som nu råder. Alla kommer förlora på det.
Enligt mig finns det två scenarion som är sannolika här.
1. FB kan säkert hävda sin lagliga rätt att göra som hon gör, men till priset av att ingen kommer vilja träffa henne. Det kommer bli ensamt, hur mycket laglig rätt hon än har. För det finns samtidigt heller ingen lag som säger att FB skall få vara med. Det är oerhört tråkigt att tänka på ett scenario där en människa faktiskt inte är välkommen.
2. Folk kommer sluta ta initiativ till öppna träffar här på forumet. Det blir för mkt tjafs pga en persons bristande respekt. En konsekvens av det är minskade möjligheter att hitta nytt och passande socialt umgänge för aspergare med liten befintlig bekantskapskrets. Dessutom så måste det vara fruktansvärt att vara träffarrangör och behöva hantera dessa frågor.
Varken nr 1 eller nr 2 tycker jag känns roliga. Jag skulle önska att var och en fick bli respekterad för sina önskemål. Ingen skall tvingas till att förekomma/publiceras på något som den inte vill! Tidigare har vi inte haft något problem med sådant på de träffar som utannonserats här. Öppenheten och acceptansen för att vi är olika och har olika önskemål har varit en av styrkorna i de träffar som arrangerats här. Låt det vara en utveckling som fortsätter. Tyvärr ser det nu ut som om en av aspergerforums starka sidor håller på att urvattnas.
Enligt mig finns det två scenarion som är sannolika här.
1. FB kan säkert hävda sin lagliga rätt att göra som hon gör, men till priset av att ingen kommer vilja träffa henne. Det kommer bli ensamt, hur mycket laglig rätt hon än har. För det finns samtidigt heller ingen lag som säger att FB skall få vara med. Det är oerhört tråkigt att tänka på ett scenario där en människa faktiskt inte är välkommen.
2. Folk kommer sluta ta initiativ till öppna träffar här på forumet. Det blir för mkt tjafs pga en persons bristande respekt. En konsekvens av det är minskade möjligheter att hitta nytt och passande socialt umgänge för aspergare med liten befintlig bekantskapskrets. Dessutom så måste det vara fruktansvärt att vara träffarrangör och behöva hantera dessa frågor.
Varken nr 1 eller nr 2 tycker jag känns roliga. Jag skulle önska att var och en fick bli respekterad för sina önskemål. Ingen skall tvingas till att förekomma/publiceras på något som den inte vill! Tidigare har vi inte haft något problem med sådant på de träffar som utannonserats här. Öppenheten och acceptansen för att vi är olika och har olika önskemål har varit en av styrkorna i de träffar som arrangerats här. Låt det vara en utveckling som fortsätter. Tyvärr ser det nu ut som om en av aspergerforums starka sidor håller på att urvattnas.
Senast redigerad av Kristofer 2012-05-29 9:38:09, redigerad totalt 1 gång.