Trist och bedrövligt (Bestulen på identitet och nu vräkt)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Trist och bedrövligt (Bestulen på identitet och nu vräkt)

Inläggav Moggy » 2012-05-28 14:05:35

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14891015.ab

Grannen Susanne Sjölund beskriver Lennart som snäll och godtrogen. I en anmälan 2011 kallar polisen honom "sinnessvag". Han har inga släktingar eller andra som kan hjälpa honom. För de flesta skulle han passera obemärkt på gatan.

Men inte för alla – pensionären Lennart är nämligen det perfekta offret för en kvicktänkt bedragare.

– Jag träffade en invalid kvinna som jag tyckte synd om. Efter att vi setts några gånger sa hon att hon behövde möbler. Jag hjälpte henne med det, berättar Lennart.

– Då kontaktade vi socialtjänsten. Jag tycker det är obegripligt hur det kan få gå så här långt när han uppenbarligen har blivit lurad. Det finns ju mängder av polisanmälningar, säger Susanne Sjölund.

Hon tror att en liga har kopplat sitt grepp om honom.

I lägenheten i Malmö stannar några till bredvid Lennart men blickarna faller undan och ser förbi honom.

– Här är jättekallt på vintern och stekhett på sommaren, säger Lennart tyst i ett försök att skrämma bort spekulanterna.

Ingen reagerar.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Re: Trist och bedrövligt (Bestulen på identitet och nu vräkt

Inläggav Alien » 2012-05-28 14:16:01

Ja, det är verkligen sorgligt. Vad han skulle behövt är en god man. Nu ska han kanske få det, men det kan vara för sent:

En jurist på Socialen har nu kontaktat Kronofogden, bifogat polisanmälningarna och begärt uppskov. Man har även ansökt om att Lennart ska få en god man. En process som kan ta flera månader.
– Det är sju inkassofirmor som har krav. Det förutsätter att de beviljar uppskovet, säger Barbara Månsson på Kronofogdemyndigheten.

Det är en nackdel med det moderna konceptet "alla ska bo kvar i sina egna lägenheter och sköta sig själv så länge det går". Lennart var ju inte så gammal, men det gäller även de som är 80-9+ år och kan fått problem med såväl minnet som somdömet. Förr i tiden hade de bott på ålderdomshem med personal som kunnat mota bort/hålla ett öga på skummisar, nu är de sittande fåglar för alla bedragare.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Re: Trist och bedrövligt (Bestulen på identitet och nu vräkt

Inläggav Skinny » 2012-05-28 14:22:43

Ja, eller kanske en god man vore att föredra?
Skinny

Anslöt: 2011-02-27

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in