Autism i andra delar av världen
28 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Autism i andra delar av världen
Hur fungerar livet för de personerna?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Vilse skrev:JvA00 skrev:Jag har ingen källa på det här, men visst minskade andelen nyfödda autistiska barn sedan de började ge svenska somalier D-vitamintillskott? Har ett vagt minne om att jag läst att andelen drastiskt sjunkit sedan de började med det.
Ja, det känner jag igen! Nämnda läkare berättade även om det, och han verkade minst sagt påläst även om han i vårt samtal inte redogjorde för sina källor.JvA00 skrev:Personligen tar jag 2400 IU vitamin D alla månader om året bortsett från juni, juli och augusti. Om det är det som gjort att jag knappt blir förkyld (peppar peppar!) längre vet jag inte, men det har klart förbättrat både morgonhumör och allmäntillstånd. Jag känner mig muntrare året om istället för bara de ljusa månaderna.
Gott att läsa! Hoppas på samma effekt over here.Miche skrev:Jag har precis fått recept på D-vitamin, jag sökte läkare för att jag har ont i kroppen och de hittade en D-vitaminbrist. Det kan vra förklaringen till mina efter-jul depressioner.
D-vitaminbrist har kopplats även till svårförklarliga smärttillstånd, läste jag någonstans. Så du kanske både blir gladare och får mindre ont.
Och om du lyckas få ut D-vitamin inom högkostnadsskyddet kan du väl meddela mig? Jag har recept, men får beskedet att det inte räknas som läkemedel, utan som kosttillskott, och att det därför inte omfattas av högkostnadsskyddet. Jag trodde allt som skrevs ut på recept gjorde det, men har inte orkat fördjupa mig i saken trots att det för min del blir ganska dyrt eftersom jag är ordinerad en mycket hög dos.
jo, vit.D omfattas av högkostnadsskyddet. det finns nåt som heter " Kalcipos- D Forte" ,receptbelagd.
Moderator mnordgren: rättade citatet.
KaosPrinsessa skrev:Jag vet att det finns personer med autism i Chile, Bolivia, Peru, Indonesien och Kenya iaf. Snackade lite online med en kvinna som jobbade i någon organisation där de bla hjälpte barn och unga med AST i fattiga länder.
På ett utländskt forum som jag var aktiv på för några år sedan var det en tjej från Mexico som hade AS; hon kallade sig canilorac.
Sökte på Google med orden - autism in african children - och hittade en blogg
http://sfari.org/news-and-opinion/blog/autism-in-africa
som drivs av Simons Foundation Autism Research Initiative där en del av texterna tar upp de problem som föreligger.
Det stog om undersökningar i Sydafrika, Ghana, och i flera andra länder som visat att autism finns överallt men att t.ex. vårdpersonal inte är tränade i vad autism är, och att det finns så mycket andra problem som tar deras tid i anspråk.
http://sfari.org/news-and-opinion/blog/autism-in-africa
som drivs av Simons Foundation Autism Research Initiative där en del av texterna tar upp de problem som föreligger.
Det stog om undersökningar i Sydafrika, Ghana, och i flera andra länder som visat att autism finns överallt men att t.ex. vårdpersonal inte är tränade i vad autism är, och att det finns så mycket andra problem som tar deras tid i anspråk.
Återgå till Aspergare och vården