Forumträff i Uppsala 8 Juni (+ diskussion om fotografering)
Re: Forumträff i Uppsala den 8 Juni kl 17!
Fighterbabe skrev:Savanten Svante skrev:Zirre skrev:Isf kan ni inte vistas nånstanns, kan ju finnas nån med en kamera runt varje hörn.
Jup. Fast om random snubbe plåtar mig på gatan så är det inte nån som råkar publicera mig på ett blogginlägg med "här är det ett gäng aspergare". Så länge pressen kallar mangs mfl för aspies så föredrar jag att välja SJÄLV när jag berättar för folk, tack så mycket.
Hennes egna bravader får henne ifrågasatt av FK, jag är inte intresserad av att bli ifrågasatt av bara farten, för att jag blir identifierad på hennes bilder. "Jaha, ytterligare en aktiv aspie på ett socialt möte."
INGENSTANS har jag skrivit, (ens vid bilder som är tillåtna att publicera) att det är en "aspergerträff", "ett gäng aspiesar" eller liknande.
Varför måste du över huvud taget lägga upp bilder på personer som inte gett sitt medgivande?
Skinny skrev:Varför måste du över huvud taget lägga upp bilder på personer som inte gett sitt medgivande?
...eller ens fotografera personer som inte gett sitt medgivande?
slackern skrev:Miche skrev:Märks det att hon försöker ta en enda bild så kastar vi telefonen i Fyrisån!
Helt ärligt skulle jag avråda folk ifrån det. Kan nämligen bli problem med polisen och rättegång.
Självklart, men om nu FB är förvarnad vad som händer så får hon stå sitt kast att mobilen beslagtas/försvinner!
Fighterbabe skrev:INGENSTANS har jag skrivit, (ens vid bilder som är tillåtna att publicera) att det är en "aspergerträff", "ett gäng aspiesar" eller liknande.
Det är helt irrelevant, du har fotograferat de som inte önskar bli fotograferade och detta uttalande ser jag dessutom som om du återskapat bilderna som raderades i Norrköping samt publicerat dessa, dock utan sådan text.
Tänker du dementera en sådan publicering eller önskar du bli fortsatt ifrågasatt i alla framtida träffar samt sabotera dessa genom att stoppa forumister från att komma genom att de definitivt inte vill riskera att hamna på en enda av dina bilder?
Admin
Att uppmana till brott är inte tillåtet. Hur pass allvarligt det skall betraktas är inte självklart - brottet i sig är mindre än om du till exempel uppmanat till att ta till våld mot någon person men å andra sidan är kanske risken att någon skulle ta dig på orden större här.
Ett brott mot forumreglerna är det i vilket fall som helst. Detta är en tillsägelse. I ett annat sammanhang, tex där det inte förekommit så många provokationer från olika håll, kunde en uppmaning till brott ha blivit en varning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Att uppmana till brott är inte tillåtet. Hur pass allvarligt det skall betraktas är inte självklart - brottet i sig är mindre än om du till exempel uppmanat till att ta till våld mot någon person men å andra sidan är kanske risken att någon skulle ta dig på orden större här.
Ett brott mot forumreglerna är det i vilket fall som helst. Detta är en tillsägelse. I ett annat sammanhang, tex där det inte förekommit så många provokationer från olika håll, kunde en uppmaning till brott ha blivit en varning.
------------
F.ö. saknas en ursäkt från din sida för att du ens har tagit sådana fotografier.
Det är ett antal forumister du har kränkt grovt genom att inte respektera deras integritet.
Det är ett antal forumister du har kränkt grovt genom att inte respektera deras integritet.
Som jag (ungefär) har skrivit förr, det finns alltid de som ser mobbning så fort flera personer angriper en, oavsett hur eller varför de gör det. (I det här fallet gäller det att vi vill slippa bli angripna själva.)
Jag tycker en del här, som jag håller med i övrigt, har varit onödigt hårda i tonen. Det är dumt att provocera och trappa upp en redan infekterad situation. För att den då lättare faktiskt urartar i mobbning. För att man trycker på en enveten aspergares trotsknapp och når motsatt effekt mot den man ville.
Men det är också lätt att säga när det gäller något som är viktigt för folk. En annan gång är det jag som inte kan hålla mig lugn eller helt enkelt felbedömer situationen (om det nu inte var det jag just gjorde). Så låt oss ta det litet lugnt med att låta oss hetsas upp av varandra. Typ, eller något.
Jag tycker en del här, som jag håller med i övrigt, har varit onödigt hårda i tonen. Det är dumt att provocera och trappa upp en redan infekterad situation. För att den då lättare faktiskt urartar i mobbning. För att man trycker på en enveten aspergares trotsknapp och når motsatt effekt mot den man ville.
Men det är också lätt att säga när det gäller något som är viktigt för folk. En annan gång är det jag som inte kan hålla mig lugn eller helt enkelt felbedömer situationen (om det nu inte var det jag just gjorde). Så låt oss ta det litet lugnt med att låta oss hetsas upp av varandra. Typ, eller något.
Särskilt om man inte har något recept ut ur situationen. Ingen tycks ju ha det. (Inbjudningar per pm, hur kamratligt vore det om det nu inte verkligen är en handplockad sluten krets man vill ha?)
Gör mig ont om Glimma inte minst.
Gör mig ont om Glimma inte minst.
Moggy skrev:slackern skrev:Miche skrev:Märks det att hon försöker ta en enda bild så kastar vi telefonen i Fyrisån!
Helt ärligt skulle jag avråda folk ifrån det. Kan nämligen bli problem med polisen och rättegång.
Förutsatt att det finns vittnen som såg vad som hände och att polisen råkar ha tid över att reda ut en borttappad mobil...
Jag vet inte om det är straffbart att vittna falskt. Det kan vara värt att ta reda på om det är och om det skulle vara det värt risken.
NI får hålla era bråk om Fighterbabe på ngt annat ställe. Det här är en träff som jag personligen bjuder in till.Att ni skriver som ni gör. Fy faen! Här försöker jag ordna en bra träff. Som jag sett fram emot. Ska jag behöva ställa in den för att ni inte kan sköta er ngn av er som håller den här diskussionen. Skärp er allihopa. Ska ni käbbla få ni faen inte komma ngn av er. Fy Faen vad besviken jag blir på er. Det som har varit har varit. Ska ni jämnt benhårt hålla fast vid det som har varit kan man ju aldrig hålla träffar här på forumet. Inte utan att man nästan vill ställa in den. Fy Faen Fy Faen!
Ni har satt mig som träffansvarig i en jävla skitsituation. Eftersom det är jag som är träffansvarig så kanske det är lika bra att öppet be Fighterbabe hålla sig borta från denna träff. Men fy faen vad man blir besviken. Träffen har inte ens varit! Och ert käbbel har redan förstört entusiasmen & glädjen inför den. Ni hade inte ens behövt skriva allt det här. NI kunde ha varit diskreta & använt pm till mig. Nu får jag göra en ny fråga! Hur många är det som tänker komma? Fighterbabe, du bör hålla dig borta. Jag vill inte ha ngn upprorsmakare med på mina träffar! De ska vara lugna & roliga.
Ni har satt mig som träffansvarig i en jävla skitsituation. Eftersom det är jag som är träffansvarig så kanske det är lika bra att öppet be Fighterbabe hålla sig borta från denna träff. Men fy faen vad man blir besviken. Träffen har inte ens varit! Och ert käbbel har redan förstört entusiasmen & glädjen inför den. Ni hade inte ens behövt skriva allt det här. NI kunde ha varit diskreta & använt pm till mig. Nu får jag göra en ny fråga! Hur många är det som tänker komma? Fighterbabe, du bör hålla dig borta. Jag vill inte ha ngn upprorsmakare med på mina träffar! De ska vara lugna & roliga.
Jag kommer om Mats kriterier uppfylls. Då hoppas jag att Mats också dyker upp.
weasley skrev:Jag kommer om Mats kriterier uppfylls. Då hoppas jag att Mats också dyker upp.
Ja, då kommer jag!
Mats kriterier? Ursäkta men är ni helt dumma i huvudet? Det är jag som är huvudansvarig för den här träffen. Det är mina regler som gäller. De är i huvudsak förenliga med forumet. Helt enkelt normala vett & ettikettregler i sociala sammanhang. Det är de kriterierna som gäller i huvudsak så du Mats & Weasley kan käbbla hur mkt ni vill. NI två har försatt mig i en skitsituation. Knappt så att jag vill att ni kommer. Och så har ni mage att komma med KRITERIER! Läs vad jag har skrivit en gång till & tänk efter före ni skriver ngt mer här i den här tråden. Dra in mig i era bråk om Fighterbabe på ett sån´t här skitdåligt sätt. Man häpnar! Vuxna människor. Ni får skärpa er rejält till träffen. Jag hoppas slippa skicka i väg er. Om ni ska hålla på & käbbla så här under träffen också. Jag menar allvar!
Alien:
Det är inte lämpligt att indirekt påstå att andra medlemmr är "helt dumma i huvudet". Kom ihåg forumreglerna:
------------
Det är inte lämpligt att indirekt påstå att andra medlemmr är "helt dumma i huvudet". Kom ihåg forumreglerna:
• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.
------------
Nu är det ju inte bara att skicka iväg folk hur som helst om man är ute på en restaurang, missköter sig nån så kommer det inte att vara dina regler som gäller. Det är personalen som bestämmer och blir det bråk med ett sällskap så kan dom välja att "be" samtliga att avlägsna sig. Starka skäl att vara överens om sånt här innan man träffas för när bråken väl börjar så kan det vara för sent att rätta till nåt...
Av ren nyfikenhet; vad gör man på AS-träffar? Vilka får komma? Får man komma även om man inte har en officiell diagnos men är ganska övertygad om att man har AS? Får man komma även om man känner ganska stor ångest för sociala situationer och inte pratar mycket osv? Kan inte komma till denna träff, men tänkte bara höra mig för så jag vet hur det ligger till.
Sorry om detta är fel ställe att ställa dessa frågor.
Sorry om detta är fel ställe att ställa dessa frågor.
Eftersom det uppenbarligen inte är utrett om FighterBabes göranden så kan väl det tas upp i en annan tråd?, så kan denna handla uteslutande om träffen som sådan?
När det gäller fotografering. De som visat att de kan ta eget ansvar får gå som de är. Är det inte så får ev utrustning med kameror lämnas in under träffen. Det behöver inte vara så komplicerat.
Det är väl jätteroligt att det ordnas en träff?
Något speciellt aspieintressant i den staden?
När det gäller fotografering. De som visat att de kan ta eget ansvar får gå som de är. Är det inte så får ev utrustning med kameror lämnas in under träffen. Det behöver inte vara så komplicerat.
Det är väl jätteroligt att det ordnas en träff?
Något speciellt aspieintressant i den staden?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Glimma skrev:Mats kriterier? Ursäkta men är ni helt dumma i huvudet? Det är jag som är huvudansvarig för den här träffen. Det är mina regler som gäller. De är i huvudsak förenliga med forumet. Helt enkelt normala vett & ettikettregler i sociala sammanhang. Det är de kriterierna som gäller i huvudsak så du Mats & Weasley kan käbbla hur mkt ni vill. NI två har försatt mig i en skitsituation. Knappt så att jag vill att ni kommer. Och så har ni mage att komma med KRITERIER! Läs vad jag har skrivit en gång till & tänk efter före ni skriver ngt mer här i den här tråden. Dra in mig i era bråk om Fighterbabe på ett sån´t här skitdåligt sätt. Man häpnar! Vuxna människor. Ni får skärpa er rejält till träffen. Jag hoppas slippa skicka i väg er. Om ni ska hålla på & käbbla så här under träffen också. Jag menar allvar!
Hoppas att träffen kan bli bra Glimma. Synd att jag inte kan vara med och göra den rolig.
Lycka till
Glimma skrev:Mats kriterier? Ursäkta men är ni helt dumma i huvudet? Det är jag som är huvudansvarig för den här träffen. Det är mina regler som gäller. De är i huvudsak förenliga med forumet. Helt enkelt normala vett & ettikettregler i sociala sammanhang. Det är de kriterierna som gäller i huvudsak så du Mats & Weasley kan käbbla hur mkt ni vill. NI två har försatt mig i en skitsituation. Knappt så att jag vill att ni kommer. Och så har ni mage att komma med KRITERIER! Läs vad jag har skrivit en gång till & tänk efter före ni skriver ngt mer här i den här tråden. Dra in mig i era bråk om Fighterbabe på ett sån´t här skitdåligt sätt. Man häpnar! Vuxna människor. Ni får skärpa er rejält till träffen. Jag hoppas slippa skicka i väg er. Om ni ska hålla på & käbbla så här under träffen också. Jag menar allvar!
Då avstår jag från att komma. Jag önskar er andra en trevlig träff!
P.S. Jag skäms inte det minsta för vad jag har skrivit i den här tråden.
Moggy! Anordnar jag träffar i personlig regi, anser jag att det är mitt huvudansvar att se till att gruppen sköter sig. Personalen på restaurangen har fullt upp & har oftast inte möjlighet att sätta sig in i situationen. Därför menar jag på att jag har mandat att iaf uppmana en person att lämna sällskapet om den inte sköter sig. Egentligen behövs nog inte det heller för sådant brukar personer känna på sig. Men jag säger så här för att vara tydlig med mina ambitioner.
Det behöver som sagt inte vara så komplicerat.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Helt rätt Plåtmonster. Men med tanke på hur diskussionen har varit så är det bäst att vara tydlig med vad som gäller. Vill uppmärksamma om att anmälan till träffen kan göras på en ny tråd. Där bör endast anmälan vara i fokus. Allt tjafs har vi redan haft nog av här.
Glimma skrev:Nu har jag bestämt mig för vilken lokal jag tycker vi ska vara på. Hoppas ni gillar indiskt? Tänkte mig Indian Kitchen på Kungsg. 25. Hyfsat humana priser & man kan välja mellan billigare förrätter & de lite dyrare huvudrätterna. Ni kan hitta deras meny på nätet om ni googlar på indian kitchen Uppsala.
På menyn finns bl.a. biffrätter. Serveras det alltså nötkött trots att det är en indisk restaurang?
HGJ skrev:Serveras det alltså nötkött trots att det är en indisk restaurang?
Det brukar det göra, "biff" på indiskt vis påminner oftast snarast om kalopksött och brukar inte vara det smakligaste alternativet enligt min åsikt.
nallen skrev:HGJ skrev:Serveras det alltså nötkött trots att det är en indisk restaurang?
Det brukar det göra, "biff" på indiskt vis påminner oftast snarast om kalopksött och brukar inte vara det smakligaste alternativet enligt min åsikt.
Jag har fått det förklarat för mej att på dom flesta Indiska restaurangerna så är det pga det bor många muslimer i Indien. Och att dom som driver restaurangen är muslimer. Jag har aldrig sett att det finns fläskkött på ett Indiskt ställe. Ska det vara Hindu ställe ska det väll vara som på Godvinas vegetariskt fast betydligt mycket starkare.
Glimma skrev:NI får hålla era bråk om Fighterbabe på ngt annat ställe. Det här är en träff som jag personligen bjuder in till.Att ni skriver som ni gör. Fy faen! Här försöker jag ordna en bra träff. Som jag sett fram emot. Ska jag behöva ställa in den för att ni inte kan sköta er ngn av er som håller den här diskussionen. Skärp er allihopa. Ska ni käbbla få ni faen inte komma ngn av er. Fy Faen vad besviken jag blir på er. Det som har varit har varit. Ska ni jämnt benhårt hålla fast vid det som har varit kan man ju aldrig hålla träffar här på forumet. Inte utan att man nästan vill ställa in den. Fy Faen Fy Faen! Ni har satt mig som träffansvarig i en jävla skitsituation. Eftersom det är jag som är träffansvarig så kanske det är lika bra att öppet be Fighterbabe hålla sig borta från denna träff. Men fy faen vad man blir besviken. Träffen har inte ens varit! Och ert käbbel har redan förstört entusiasmen & glädjen inför den. Ni hade inte ens behövt skriva allt det här. NI kunde ha varit diskreta & använt pm till mig. Nu får jag göra en ny fråga! Hur många är det som tänker komma? Fighterbabe, du bör hålla dig borta. Jag vill inte ha ngn upprorsmakare med på mina träffar! De ska vara lugna & roliga.
Jag delar inte din åsikt. Jag jar inte haft för avsikt att sätta dej i en skitsituation. Jag är heller ingen upprorsmakare, det vet de som träffat mej. Men jag är mån om att inte fastna på oönskade digitalminnen. Eftersom FB inte har följt de regler som satts upp på tidigare träffar, TROTS diskussioner innan så är jag rädd att hon ska svika även ditt förtroende och smyga med sej någon kamera.
Jag tycker verkligen inte DU ska ta åt dej! Det var ett otroligt trevligt initiativ, men när jag fick veta att FB skulle vara med vågar jag inte ta några risker. Hennes agerande har tidigare skapat stor upprördhet och jag vill inte vara en av dem som blir förbannad pga hennes beteende. Detta är som sagt inte alls något som har med dej, Glimma, att göra. Jag är ledsen att du tar det personligt. Det är inte DU som borde ta det personligt. Jag ber om ursäkt om du har känt det så, det var verkligen inte min mening!
Weasley! Det är väldigt lätt att sådana här diskussioner spårar ur. Jag godtar din ursäkt & förstår verkligen att det inte var din egentliga avsikt att diskussionen skulle spåra ur så. Detsamma gäller dig Mats. Ni blev helt enkelt oroliga att ni skulle utsättas för en lika jobbig situation som en gång tidigare. Det var synd att ni inte tog upp problemet med mig i ett pm. Då hade inte diskussionen blivit så hätsk & stor. Vill ni komma med får ni fortfarande gärna göra det. Jag tror uppriktigt talat att F antagligen inte dyker upp pga den här diskussionen. Gör hon det ändå löser vi situationen på plats. Måla inte faen på väggen innan situationen har uppstått så att säga. Nu hann tyvärr en hel del blir sagt här som kunde ha sluppits. Men jag hoppas ändå att många vill komma.
Försök tänka er in i min situation bara.... Jag var en glad forumist som såg fram emot att ordna en trevlig träff med er i Uppsala. Och så kommer värsta hatkampanjen upp mot en som vill komma.Som jag aldrig ahde träffat förut & så skulle jag försöka stävja era viljor i det hela. Hur tror ni det känns för anordnaren. Oavsett om er reaktion är befogad eller inte. På mina träffar får helst de som har uttalad diagnos eller själv känner/ tror sig ha diagnos komma.
Försök tänka er in i min situation bara.... Jag var en glad forumist som såg fram emot att ordna en trevlig träff med er i Uppsala. Och så kommer värsta hatkampanjen upp mot en som vill komma.Som jag aldrig ahde träffat förut & så skulle jag försöka stävja era viljor i det hela. Hur tror ni det känns för anordnaren. Oavsett om er reaktion är befogad eller inte. På mina träffar får helst de som har uttalad diagnos eller själv känner/ tror sig ha diagnos komma.