Hur drömmer ni? (fundering från "visuellt tänkande")
40 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Hur drömmer ni? (fundering från "visuellt tänkande")
även här dominerar synen, men helt klart är att hörsel och känsel är inblandat men även balanssinne och sinne för humor (jag har vaknat av att jag skrattat och min son skrattade ofta i sömnen när han var mindre).
Med bild och ljud och ur förstapersonsperspektiv. Om jag spelat ett visst spel mycket kan jag se drömmen i samma grafiska stil som spelet, även om den egentligen handlar om något annat.
Däremot tänker jag i ord, en evig monolog som aldrig håller käften...
Däremot tänker jag i ord, en evig monolog som aldrig håller käften...
Jag sitter o tänker på att jag inte kommer på en enda dröm då jag varit trött i drömmen
Ska nu gå o sova för irl är jag trött just nu.
Ska nu gå o sova för irl är jag trött just nu.
weasley skrev:Jag kan göra det IBLAND, om det är något pågående ljud i närheten, tex alarmklockan. Då ska det, enligt teorierna, vara så att man integrerar det ljudet (eftersom man vet att det inte är farligt) i drömmen för att skydda sömnen så man kan sova klart.
Någon annan som har upplevt något sådant?
Ha ha, det där är extremt irriterande (och tyvärr väldigt vanligt ) Man har en underbar dröm, sedan så dyker det upp någon mystisk sak i drömmen, en telefon, någon liten surrande varelse etc. Man slår den sönder och samman, men det där fruktansvärda ljudet försvinner inte. Man är fly förbannad i drömmen för att man inte kan få tyst på oljudet och ibland kan det ta åtskilliga minuter innan hjärnan kopplar att det faktiskt är ett riktigt ljud och man vaknar, fortfarande på uruselt humör.
Inte det bästa sättet att vakna på
Miche skrev:även här dominerar synen, men helt klart är att hörsel och känsel är inblandat men även balanssinne och sinne för humor (jag har vaknat av att jag skrattat och min son skrattade ofta i sömnen när han var mindre).
Har hänt mig flera gånger också. Ibland är det helt sjuka saker man skrattar åt och ofta vaknar jag av det också. Då kan man ibland tänka; "vad sjutton var det som var så kul med det då?" Det är väl bara att acceptera att man ibland har en väldigt dålig humor
Moderator atoms - det är inte tillåtet att citera utan att återge vem som är skribent; la in namn.
Är det någon mer här än jag som drömmer så intensivt att ni aldrig känner er utvilade när ni vaknar? Det har blivit lite bättre sedan jag fick kedjetäcket, och nu går jag en vända på benso igen för att få hjärnan att koppla av, men min hjärna tycks verkligen vara i full gång under natten och det är skitjobbigt.
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Har redan skrivit om detta i någon annan tråd, men orkar inte leta upp den så får skriva lite om det igen.
Vanligast är mina drömmar någorlunda detaljerade och relaterade till händelser under dagen, tex. om jag spelar Diablo 3 hela dagen kommer drömmarna under natten antagligen ha ett Diablo 3-Tema.
Inatt var det precis så, drömmen var som vilken dröm som helst, massa konstiga konversationer med familjemedlemmar osv, men det ena ledde till det andra och rätt som det var så blev min POV (Point of view) uppifrån.
Som i spelet.
Och jag slogs mot några tjuvar, Diablo 3-style.
Får även ofta inslag i drömmar som jag brukar använda mig av i verkliga livet.
Förklaring: Drömmar, i alla fall mina drömmar. Är ofta baserade på vad som hänt mig i verkliga livet, och ibland i dessa drömmar så kan jag förstå saker som jag inte förstod när det väl hände.
Tex. om en familj-medlem gjort någonting ofattbart - Som jag inte förstår.
Sen drömmer jag om detta, och då är det mitt undermedvetna som bearbetar händelsen, och jag kommer ihåg alla mina drömmar, så ibland kan det leda till bättre förståelse om vissa saker.
Fast även mycket flum såklart, det är ju drömmar vi talar om.
Jag är väldigt intresserad av hur drömmar fungerar osv, och har lärt mig att klardrömma.*
http://sv.wikipedia.org/wiki/Klardr%C3%B6mmande
Dessa klardrömmar "aktiverar" jag själv, när jag vill, när jag sover.
Och de är helt annorlunda jämfört med andra drömmar, man har nästan full kontroll.
Känner/hör allt precis som om det vore på riktigt, kan flyga runt som superman och känna vind och G-krafter när jag gör det.
Har sett färger som inte finns (Vad jag vet) i verkligheten, det går inte att förklara i ord.
Så, där var mitt flumm-inlägg, tack för mig.
Edit: För att svara på inlägget ovan, det beror på vad jag drömmer om.
Vissa drömmar är väldigt jobbiga och då vaknar man och mår piss, är utmattad och arg.
Men vissa drömmar är mer givande än det vakna livet, när jag lyckas skapa en perfekt dröm, så är det tom. jag som bestämmer när jag ska vakna, jag vaknar när jag tycker att jag drömt klart.
Och då vaknar jag pigg, glad och "taggad".
Vanligast är mina drömmar någorlunda detaljerade och relaterade till händelser under dagen, tex. om jag spelar Diablo 3 hela dagen kommer drömmarna under natten antagligen ha ett Diablo 3-Tema.
Inatt var det precis så, drömmen var som vilken dröm som helst, massa konstiga konversationer med familjemedlemmar osv, men det ena ledde till det andra och rätt som det var så blev min POV (Point of view) uppifrån.
Som i spelet.
Och jag slogs mot några tjuvar, Diablo 3-style.
Får även ofta inslag i drömmar som jag brukar använda mig av i verkliga livet.
Förklaring: Drömmar, i alla fall mina drömmar. Är ofta baserade på vad som hänt mig i verkliga livet, och ibland i dessa drömmar så kan jag förstå saker som jag inte förstod när det väl hände.
Tex. om en familj-medlem gjort någonting ofattbart - Som jag inte förstår.
Sen drömmer jag om detta, och då är det mitt undermedvetna som bearbetar händelsen, och jag kommer ihåg alla mina drömmar, så ibland kan det leda till bättre förståelse om vissa saker.
Fast även mycket flum såklart, det är ju drömmar vi talar om.
Jag är väldigt intresserad av hur drömmar fungerar osv, och har lärt mig att klardrömma.*
http://sv.wikipedia.org/wiki/Klardr%C3%B6mmande
Dessa klardrömmar "aktiverar" jag själv, när jag vill, när jag sover.
Och de är helt annorlunda jämfört med andra drömmar, man har nästan full kontroll.
Känner/hör allt precis som om det vore på riktigt, kan flyga runt som superman och känna vind och G-krafter när jag gör det.
Har sett färger som inte finns (Vad jag vet) i verkligheten, det går inte att förklara i ord.
Så, där var mitt flumm-inlägg, tack för mig.
Edit: För att svara på inlägget ovan, det beror på vad jag drömmer om.
Vissa drömmar är väldigt jobbiga och då vaknar man och mår piss, är utmattad och arg.
Men vissa drömmar är mer givande än det vakna livet, när jag lyckas skapa en perfekt dröm, så är det tom. jag som bestämmer när jag ska vakna, jag vaknar när jag tycker att jag drömt klart.
Och då vaknar jag pigg, glad och "taggad".
Drömmer även klardrömmar, dvs jag vet att jag drömmer när jag drömmer.
Det har också hänt att jag vaknar ur en dröm, går på muggen, lägger mig igen och går in i samma dröm igen.
Det har också hänt att jag vaknar ur en dröm, går på muggen, lägger mig igen och går in i samma dröm igen.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Finns få saker som är lika roliga som att "fortsätta drömmen" och händer mig ofta men behöver inte gå upp ur sängen för att komma ihåg det. Däremot vad drömmarna handlade om brukar jag glömma om jag inte typ repeterar handlingen i vaket tillstånd. Flyger gärna så är nog inte konstigt att man gillar att försova sig.
Mina flygdrömmar är alltid väldigt obehagliga.
Men hur är det, vilka sinnen använder ni mest när ni drömmer?
- Balans
- Hörsel
- Fysisk känsel
- Syn
- Lukt
- Smak
- Psykisk känsel
?
Mina drömmar är allra mest uppbyggda av Syn, Psykisk känsel och Balans (räknar in flygningen dit).
- Balans
- Hörsel
- Fysisk känsel
- Syn
- Lukt
- Smak
- Psykisk känsel
?
Mina drömmar är allra mest uppbyggda av Syn, Psykisk känsel och Balans (räknar in flygningen dit).
weasley skrev:Mina flygdrömmar är alltid väldigt obehagliga.
- Balans
- Hörsel
- Fysisk känsel
- Syn
- Lukt
- Smak
- Psykisk känsel
?
- Balans
- Hörsel
- Fysisk känsel
- Syn
- Psykisk känsel
Men även lukt och smak. Men det sker inte lika ofta. I morse drömde jag några drömmar som inkluderade en massa känsel.
Jag drömmer en sorts filmer, fast jag själv är med i dem. Jag ser nästan aldrig mig själv och gör jag det tenderar jag att vara stympad eller vanställd på något vis. Jag är däremot aldrig någon annan och det är aldrig någon annan tidsålder. Däremot reser jag mycket i drömmarna, ofta med båt.
Vanligt i mina drömmar:
* En källare med lockande böcker, böcker, böcker i massor, men eventuellt hemsökt. Fast i natt var den ljusare och tryggare än vanligt.
* Bibliotek där jag alltid läser gamla KP eller jagar efter en bok om Frida Kahlo
* Resor på oroliga vatten bland små, skrämmande öar
* Att jag totalt tappar kontrollen eller blir tokmobbad
* Att jag går i gymnasiet igen och springer som en galning genom korridorer, trappa upp och trappa ned och ibland hamnar jag på sjukhusavdelningar och jag vet inte var mitt skåp är och det finns så många, så många och jag har ingen aning om vilket ämne vi skall ha
Vanligt i mina drömmar:
* En källare med lockande böcker, böcker, böcker i massor, men eventuellt hemsökt. Fast i natt var den ljusare och tryggare än vanligt.
* Bibliotek där jag alltid läser gamla KP eller jagar efter en bok om Frida Kahlo
* Resor på oroliga vatten bland små, skrämmande öar
* Att jag totalt tappar kontrollen eller blir tokmobbad
* Att jag går i gymnasiet igen och springer som en galning genom korridorer, trappa upp och trappa ned och ibland hamnar jag på sjukhusavdelningar och jag vet inte var mitt skåp är och det finns så många, så många och jag har ingen aning om vilket ämne vi skall ha
weasley skrev:Mina flygdrömmar är alltid väldigt obehagliga.
- Balans
- Hörsel
- Fysisk känsel
- Syn
- Lukt
- Smak
- Psykisk känsel
?
Beror på hur mycket kontroll jag bestämmer mig att ha, men om jag vill ha full kontroll så använder jag mig av alla sinnen utom lukt och smak. Men jag tror att man kan träna upp de förmågorna i drömmar.
Idiot skrev:Beror på hur mycket kontroll jag bestämmer mig att ha, men om jag vill ha full kontroll så använder jag mig av alla sinnen utom lukt och smak. Men jag tror att man kan träna upp de förmågorna i drömmar.
Men hmmm, det skulle ju enligt teorin betyda att även din hörsel "sover". Det låter ju mindre bra ur ett evolutionärt perspektiv. Jag borde för övrigt se om jag kan hitta den där teorin på nätet någonstans. Och, det är ju bara en TEORI, ingen absolut sanning.
Intressant. Jag kan ibland "höra" saker när jag drömmer men det är en ganska klar distinktion mot hur jag hör när jag är vaken. När jag drömmer är hörseln mer inuti huvudet, som en sorts telepati liksom...
Svåra frågor. Annars vet jag väl ofta om att jag drömmer och kanske i viss utsträckning kan styra vad, men att sinnena är med som i verkligheten tar jag liksom bara för självklart medan det händer, och efteråt kan jag inte reda ut det... just nu iallafall. Förr var det enklare, tror jag. Men musik har jag hört som jag gärna hade kommit ihåg tillräckligt av för att skriva ner när jag vaknade...
Zombie skrev:Svåra frågor. Annars vet jag väl ofta om att jag drömmer och kanske i viss utsträckning kan styra vad, men att sinnena är med som i verkligheten tar jag liksom bara för självklart medan det händer, och efteråt kan jag inte reda ut det... just nu iallafall. Förr var det enklare, tror jag. Men musik har jag hört som jag gärna hade kommit ihåg tillräckligt av för att skriva ner när jag vaknade...
Oh ja... Det flyktiga övermusikaliska tillståndet precis innan man vaknar... Men det försvinner så fort igen... Kanske är man bara begåvad på det som man klarar även i vaket tillstånd. De mest musikaliska kan skriva musik när som helst. De mest poetiska kan skriva dikter när som helst. De största matematikerna kan beskriva matematiken omkring när som helst. Inom vissa områden har en del personer en drömlik insikt även i vaket tillstånd, som vi andra bara kan snudda vid under flyktiga ögonblick medan vi sover.
Krake skrev:
Oh ja... Det flyktiga övermusikaliska tillståndet precis innan man vaknar... Men det försvinner så fort igen... Kanske är man bara begåvad på det som man klarar även i vaket tillstånd.
Jag brukar drömma musik i det tillståndet. När jag drömmer känns det som väldigt komplex musik och jag kan liksom se den visuellt som tecken med. Det är inte som att jag lyssnar på en låt utan det är mer som att musiken genereras i realtid för jag kan forma den med mina tankar i det hypnogoga tillståndet.
När jag vaknar på allvar så lever den kvar i minnet en liten stund och känns som fantastisk musik.
Händer ungefär samma sak fast i form av texter som blir en historia. Jag får en en drömbild och så börjar jag skapa/generera en text till det på ungefär samma sätt som med musiken.
Synd att sånt här är så flyktigt och att man glömmer det omedelbart...
Återgå till Att leva som Aspergare