Mitt 'specialintresse' antar jag - kaktusar
26 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Re: mitt 'specialintresse' antar jag
Intressant. Är själv krukväxtodlare. Själv är jag pelargontokig. Ska väl posta nån bild jag oxå.
Kaktus, det enda som överlever mina bevattningsvanor
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Det är trevligt med kaktusar, ska väl skaffa några jag också.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
kaktusar gör ont tror jag minns inte så mycket, mörda en higchapparall kaktus som liten rammla rakt in i den mor o stora syster fick plocka vad syrran gissar på 200+ taggar från ryggen på mig.
men va lite tråkigt då jag tycker om just dom kaktusar iaf konstigt nog
men va lite tråkigt då jag tycker om just dom kaktusar iaf konstigt nog
plåtmonster skrev:Kaktus, det enda som överlever mina bevattningsvanor
Verkligen, det där med 'regelbundet schema' eller 'rutiner' ingår inte i min AS-diagnos alls.. tid är komplicerat bortom mobilklockan..
KrigarSjäl skrev:Det är trevligt med kaktusar, ska väl skaffa några jag också.
PMa om du vill ha tips/råd eller så
Aklaim skrev:kaktusar gör ont tror jag minns inte så mycket, mörda en higchapparall kaktus som liten rammla rakt in i den mor o stora syster fick plocka vad syrran gissar på 200+ taggar från ryggen på mig. men va lite tråkigt då jag tycker om just dom kaktusar iaf konstigt nog
Ouch, Euphorbia trigona ser fina ut men har mycket 'taggar' och sån där giftig typ frätande euphorbiasaft inuti.. hade hellre fått en riktig kaktus (euph. är inte 'kaktus', bara 'suckulent') över mig då.. typ en gigantisk llophophora..
radix skrev:Verkligen, det där med 'regelbundet schema' eller 'rutiner' ingår inte i min AS-diagnos alls.. tid är komplicerat bortom mobilklockan..
Regelbundhet är inget problem. Det kommer en mikrokontroller att sköta om. Den mäter fuktighet, väljer planta, öppnar ventil, väntar, mäter och inväntar sedan nästa bevattningstillfälle
Kristalloscillatorer tappar sällan tidsuppfattningen!
- plåtmonster
plåtmonster skrev:radix skrev:Verkligen, det där med 'regelbundet schema' eller 'rutiner' ingår inte i min AS-diagnos alls.. tid är komplicerat bortom mobilklockan..
Regelbundhet är inget problem. Det kommer en mikrokontroller att sköta om. Den mäter fuktighet, väljer planta, öppnar ventil, väntar, mäter och inväntar sedan nästa bevattningstillfälle
Kristalloscillatorer tappar sällan tidsuppfattningen!
Heheh, lite overkill för kaktusar, passar bättre för mer snabbväxande örter tror jag, tex sallad. Såg ett liknande system utomhus i spanien dock på en kaktusskola.
Jag borde sätta upp nåt sånt snart med, tänkte eventuellt testa 'window-farming' som jag tror de kallar det, med PET-flaskor och en luftpump att lyfta/gurgla upp vattnet till högsta nivån varpå det bara rinner längs snöret PET-krukorna hänger längs med. Med nån kass 15-minuters-intervall-timer från jula eller så. Man tager hvad man hafver.
Vill ha lite roligare växter än kaktusar. Vore himla kul att odla tomater eller annat
- plåtmonster
Tomater är busenkelt. Bara att stoppa ner några frön. Har t.o.m. övervintrat tomatplantor, och de gav lika fin skörd andra året.
Goda är de ju också, nyplockade och solvarma ...
Goda är de ju också, nyplockade och solvarma ...
Jag gillar kaktusar oxå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
radix skrev:tänkte eventuellt testa 'window-farming'
Är det när man har växter i Windows? Endast cyberväxter överlever här...
Back OnT:
Jag såg något program på TV för rätt länge som om hur de odlar växter i fönstren i bl.a. New York (såg dock inget som odlade stora äpplen), det har växt upp forum mm kring det så det går säkert att googla fram.
En annan kul grej är gerillaodlingar, de springer ut på nätterna och planterar trevliga växter på olika ställen (såg någon växt som helt klart var planterad på en trottoar i Stockholm), det är inte tillåtet men det blir jävligt bra och jag tror inte så värst många protesterar eller har intresse av att stoppa fenomenet.
Sv: mitt 'specialintresse' antar jag
Har också en kaktus, liten men söt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bittin skrev: jag trodde du var den legendariska Jakob Svanholm
Tyvärr..
Miche skrev:Back OnT:
Jag såg något program på TV för rätt länge som om hur de odlar växter i fönstren i bl.a. New York (såg dock inget som odlade stora äpplen), det har växt upp forum mm kring det så det går säkert att googla fram.
En annan kul grej är gerillaodlingar,
Jepp precis, http://www.windowfarms.org/buildyourown visar principen, dök upp i metro för några veckor sen och jag råkade ha en massa tomPETs.. om jag lyckas göra den lite snyggare
kanske jag lägger in en bild när den börjar bli klar.bittin skrev:Jakob Svanholm
Kullan
Schysst! Vad kallas de där nu igen? Har för mig att stora exemplar ger nåt slags ätbar frukt va?
Zirre
Har också en kaktus, liten men söt.
Mycket söt..! Vad är det för nåt?
Har haft kaktusar innan, men de dog. Kanske vattnade för mycket. x) Växter öht trivs inte här. De slokar så fort de kommer innanför dörren, typ.
Hm, blandade ihop dina schlumbergia med 'monstera' på nåt vis tror jag.. min mor hade bägge, säkert hennes fel på nåt vis.. right.
Fikonkaktusar/prickly pear har jag oxå nånstans undanstoppade utan ljus eller vatten (de behöver typ varkendera, galet ogräs).
Fikonkaktusar/prickly pear har jag oxå nånstans undanstoppade utan ljus eller vatten (de behöver typ varkendera, galet ogräs).
Optuntia kallas för fikonkaktus. Det är en stor grupp och alla sätter inte ätliga frukter.
Zirre skrev:Har också en kaktus, liten men söt.
Vilken fin! Har aldrig sett en sån.
Jag gillar också kaktusar men det är inget specialintresse. Har bara två suckulenter, varav den ena tappat nästan alla bladen. Har inte lyckats lista ut om jag vattnat den för lite eller för mycket.
Återgå till Intressanta intressen