Betala för att få jobba?
21 inlägg
• Sida 1 av 1
Betala för att få jobba?
En handikappad med lönen 7:50 i timmen förlorade på det. 80 timmars arbete gav 600 kr. Färdtjänsten kostade 777 kr.
Förhoppningsvis ändras reglerna. Men det intressanta är att denne cp-skadade Patric så gärna vill jobba:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=748208
Kanske nån redan skrivit om detta, jag har bara inte hittat det.
Förhoppningsvis ändras reglerna. Men det intressanta är att denne cp-skadade Patric så gärna vill jobba:
DN skrev:Det betyder jättemycket. Jag träffar människor och får nya vänner. Många handikappade sitter mest hemma ensamma och gör ingenting, säger han, till DN
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 12:00:36, redigerad totalt 1 gång.
Re: Betala för att få jobba?
Alien skrev:En handikappad med lönen 7:50 i timmen förlorade på det. 80 timmars arbete gav 600 kr. Färdtjänsten kostade 777 kr.
Förhoppningsvis ändras reglerna. Men det intressanta är att denne cp-skadade Patric så gärna vill jobba:DN skrev:Det betyder jättemycket. Jag träffar människor och får nya vänner. Många handikappade sitter mest hemma ensamma och gör ingenting, säger han, till DN
fy fan det var sjukt och stört det..
Är det något som man skall skylla eller belasta den moderata -regeringen för.
Är dom inblandade till varför att det har blivit så..
på vem ligger felet eller reglerna till att det har blivit så..
social-tjänsten ,regeringen ,kommunen ,landstinget ,staten..
Vem bär ansvart till detta då..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 12:00:36, redigerad totalt 1 gång.
Finns ingen anledning att tro att det är avsiktligt, det beror på att både landstinget och kommunen är inblandade och då måste han betala färdtjänstkostnad till båda.
Tvärtom tänker nuvarande regim rätta till det i framtiden:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=748203
Patric gillar tydligen sitt jobb men inte lönen, 7:50 i timmen:
Tvärtom tänker nuvarande regim rätta till det i framtiden:
DN skrev:Nästa år kan resor till daglig verksamhet ingå i färdtjänsten
I dag tvingas handikappade och äldre i Stockholms län betala dubbel kostnad för färdtjänst om de deltar i aktiviteter ordnade av kommunen, till exempel daglig verksamhet. Det enligt ett avtal mellan kommunerna och landstinget. Men nu är avtalet uppsagt och förhandlas om med fokus på just dessa resor.
Patric gillar tydligen sitt jobb men inte lönen, 7:50 i timmen:
DN skrev:Den andra sidan av myntet är den låga timersättningen, som Patric Melin tycker borde vara högre.
- Ersättningen han får kallas habiliteringsersättning och den har som sagt höjts till 7,50 i timmen vid årsskiftet. Den ersättningen har kommunen ingen skyldighet att ge, utan är tänkt som en uppmuntran, säger Gunbritt Nikolausson, socialchef i Österåker kommun.
Men om det kostar samhället pengar att han jobbar så måste ju någon betala? Då detta är ju ett rent nöje för honom troligen inte något produktivt (om det inte är störda lagar och regler som sätter hinder i vägen och ökar kostnaderna, vilket givetvis inte är helt omöjligt), så är ju frågan i paritet med att säga "CP-Lars betalade 7:50 /h för att gå på Liseberg". Personligen tycker jag 7:50 är ganska billigt för att få möjligheten att placeras i ett socialt samanhang, jag blåser lätt 100 spänn i timmen för att få samma tjänst på krogen.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 12:00:36, redigerad totalt 1 gång.
Alien skrev:Finns ingen anledning att tro att det är avsiktligt, det beror på att både landstinget och kommunen är inblandade och då måste han betala färdtjänstkostnad till båda.
Tvärtom tänker nuvarande regim rätta till det i framtiden:DN skrev:Nästa år kan resor till daglig verksamhet ingå i färdtjänsten
I dag tvingas handikappade och äldre i Stockholms län betala dubbel kostnad för färdtjänst om de deltar i aktiviteter ordnade av kommunen, till exempel daglig verksamhet. Det enligt ett avtal mellan kommunerna och landstinget. Men nu är avtalet uppsagt och förhandlas om med fokus på just dessa resor.
Patric gillar tydligen sitt jobb men inte lönen, 7:50 i timmen:DN skrev:Den andra sidan av myntet är den låga timersättningen, som Patric Melin tycker borde vara högre.
- Ersättningen han får kallas habiliteringsersättning och den har som sagt höjts till 7,50 i timmen vid årsskiftet. Den ersättningen har kommunen ingen skyldighet att ge, utan är tänkt som en uppmuntran, säger Gunbritt Nikolausson, socialchef i Österåker kommun.
7,50 i timmen.. vaa.
jävlar det var mycket och generöst i från arbets-köparens sida.
ren neger slav lönen det 7,50 i timmen ingen i det hära landet arbetar för den lilla lönen så lång tid man inte sitter i finkan och skakar galler förstås.
Men du han har väl sjuk-bidrag eller något ut över det hoppas man väl?
Stjälv så har jag aldrig fått en ända krona under alla de åren jag har jobbat på olika dagli-verksamheter runt om i landet och praktiker mm..
Men det gör inte ett skit det man får väl se sjukbidraget som en lön i sig det
(sjukbidraget) är inte så dåligt det i alla fall trots allt.
jävla dåligt det att de jävlas med en person som redan har så mycket svårigheter som han redan har..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 12:00:36, redigerad totalt 3 gånger.
sssssm skrev:Men om det kostar samhället pengar att han jobbar så måste ju någon betala? Då detta är ju ett rent nöje för honom troligen inte något produktivt (om det inte är störda lagar och regler som sätter hinder i vägen och ökar kostnaderna, vilket givetvis inte är helt omöjligt), så är ju frågan i paritet med att säga "CP-Lars betalade 7:50 /h för att gå på Liseberg". Personligen tycker jag 7:50 är ganska billigt för att få möjligheten att placeras i ett socialt samanhang, jag blåser lätt 100 spänn i timmen för att få samma tjänst på krogen.
Det är ju idéell verksamhet:
DN skrev:Med tiden har det gått bättre och bättre och han har fått mer ansvar i cafét. Men det är inte säkert att Patric Melin har råd att fortsätta.
Cafét är ideellt och det är kommunen som betalar hans timlön. Vid årsskiftet höjdes ersättningen från fem kronor i timmen till sju och femtio, en ersättning som äts upp av resorna till och från cafét.
Skulle tro att Patric anser att han gör nåt nyttigt också, att hans arbete inte s a s bara är terapi för honom. Men jämfört med den ersättning som daglig verksamhet vanligen ger, så har han bra betalt. Och eftersom det är viktigt att alla arbetar enligt regeringens utsagda politik, så borde det uppmuntras också.
Det är iofs nåt som jag irriterar mig på. Även om jag inte jobbar i nivå med "normala", så vet jag att jag gör nytta på min dagliga verksamhet. Men jag får i princip bara vad som motsvarar busspengarna. Så jag borde kanske jobba på en idéell verksamhet i stället, då känns det mer rimligt att jobba gratis.
Alien skrev:sssssm skrev:Men om det kostar samhället pengar att han jobbar så måste ju någon betala? Då detta är ju ett rent nöje för honom troligen inte något produktivt (om det inte är störda lagar och regler som sätter hinder i vägen och ökar kostnaderna, vilket givetvis inte är helt omöjligt) så är ju frågan i paritet med att säga "CP-Lars betalade 7:50 /h för att gå på Liseberg". Personligen tycker jag 7:50 är ganska billigt för att få möjligheten att placeras i ett socialt samanhang, jag blåser lätt 100 spänn i timmen för att få samma tjänst på krogen.
Det är ju idéell verksamhet:DN skrev:Med tiden har det gått bättre och bättre och han har fått mer ansvar i cafét. Men det är inte säkert att Patric Melin har råd att fortsätta.
Cafét är ideellt och det är kommunen som betalar hans timlön. Vid årsskiftet höjdes ersättningen från fem kronor i timmen till sju och femtio, en ersättning som äts upp av resorna till och från cafét.
Skulle tro att Patric anser att han gör nåt nyttigt också, att hans arbete inte s a s bara är terapi för honom. Men jämfört med den ersättning som daglig verksamhet vanligen ger, så har han bra betalt. Och eftersom det är viktigt att alla arbetar enligt regeringens utsagda politik, så borde det uppmuntras också.
Det är iofs nåt som jag irriterar mig på. Även om jag inte jobbar i nivå med "normala", så vet jag att jag gör nytta på min dagliga verksamhet. Men jag får i princip bara vad som motsvarar busspengarna. Så jag borde kanske jobba på en idéell verksamhet i stället, då känns det mer rimligt att jobba gratis.
visst så är det viktigt att alla jobbar men man ska fan ha avtals-enliga löner på köpet + bra arbets-villkor +fackets regler,lagen ska följas åt.
för ingen gillar ju arbets-givare,företag som uttnyttjar andra och så..
vi bor ju inte i afrika där rättigheterna är lika med noll dära..
sedan så tycker väl S-partiet också att det viktigt med jobb och så.
manne skrev:Alien skrev:Och eftersom det är viktigt att alla arbetar enligt regeringens utsagda politik, så borde det uppmuntras också.
Det är iofs nåt som jag irriterar mig på. Även om jag inte jobbar i nivå med "normala", så vet jag att jag gör nytta på min dagliga verksamhet. Men jag får i princip bara vad som motsvarar busspengarna. Så jag borde kanske jobba på en idéell verksamhete i stället, då känns det mer rimligt att jobba gratis.
visst så är det viktigt att alla jobbar men man ska fan ha avtals-enliga löner på köpet + bra arbets-villkor +fackets regler,lagen ska följas åt.
för ingen gillar ju folk som uttnyttjar andra och så..vi bor ju inte i afrika.
Antagligen tror de att man inte bidrar med så mycket att man är värd någon "avtalsenlig lön". Tvärtom kostar man ju, i handledningstid. Man har ju sin sjukersättning som försörjning redan.
Skulle kommunen behöva betala lön, så skulle den säkert inte vilja ha mig el andra funktionshindrade. Generellt ska ju kommunen dra ner på folk, inte anställa fler.
I gengäld så bryr jag mig inte om att jobba så mycket som Patric gör (4 dar i veckan). Likaså kan jag utebli om jag har nåt annat att göra (brukar skicka ett e-mail då).
Patric klarar inte att hålla jämna steg med inflationen.
Det är klart att man måste få lunch+resekostnad täckt om man arbetar, dvs infinner sig och gör ngt produktivt.
Även om det nu är "samkväm" mer än arbete så bör även "offentligt samkväm" ersätta en lunch och resekostnader.
I ren lön sen ska de som "jobbar improduktivt" få samma summa som fångarna får i finkan.
Dels är det en moralisk fråga, dels är det en terapeutisk, om Patric går till psykiatikern pga depression, tappar lusten att "klara själv" trots allvarligt handikapp så kostar han ännu mer för kommun och landsting..
Patric ska naturligtvis i detta fall inte ses som individ utan som representant för en grupp.
Det är klart att man måste få lunch+resekostnad täckt om man arbetar, dvs infinner sig och gör ngt produktivt.
Även om det nu är "samkväm" mer än arbete så bör även "offentligt samkväm" ersätta en lunch och resekostnader.
I ren lön sen ska de som "jobbar improduktivt" få samma summa som fångarna får i finkan.
Dels är det en moralisk fråga, dels är det en terapeutisk, om Patric går till psykiatikern pga depression, tappar lusten att "klara själv" trots allvarligt handikapp så kostar han ännu mer för kommun och landsting..
Patric ska naturligtvis i detta fall inte ses som individ utan som representant för en grupp.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 12:00:36, redigerad totalt 1 gång.
Alien skrev:sssssm skrev:Men om det kostar samhället pengar att han jobbar så måste ju någon betala? Då detta är ju ett rent nöje för honom troligen inte något produktivt (om det inte är störda lagar och regler som sätter hinder i vägen och ökar kostnaderna, vilket givetvis inte är helt omöjligt) så är ju frågan i paritet med att säga "CP-Lars betalade 7:50 /h för att gå på Liseberg". Personligen tycker jag 7:50 är ganska billigt för att få möjligheten att placeras i ett socialt samanhang, jag blåser lätt 100 spänn i timmen för att få samma tjänst på krogen.
Det är ju idéell verksamhet:DN skrev:Med tiden har det gått bättre och bättre och han har fått mer ansvar i cafét. Men det är inte säkert att Patric Melin har råd att fortsätta.
Att det är idéell verksamhet gör det väl bara klarare att Patrik själv borde betala för sitt samkväm? Det gör alla vi andra som pysslar med liknande verksamhet i olika former. Saken är väl den att Patrik gått på skiten att om man inte jobbar så är man en dålig människa och att media försöker göra sak av hela grejen genom att använda termer som jobb och lön som knappt är applicerbara i det här fallet.
Patrik borde syssla med annat, tex rullstolsbasket i glada CP-vänners lag.
Patrik kanske inte vill spela basket?
Placering is the shitsssssm skrev:Personligen tycker jag 7:50 är ganska billigt för att få möjligheten att placeras i ett socialt samanhang,
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 12:00:36, redigerad totalt 1 gång.
Klart killen inte ska behöva förlora på att göra ett jobb. Har borde helt klart få så det räcker till resorna och lunch och kanske lite extra fickpengar.
Men frågan är ju hur mycket han får i övriga bidrag som han får utan arbetsinsats. Det är ju en lön det med som han får från samhället och han borde inte få det plus en avtalsenlig lön på caféet.
Men frågan är ju hur mycket han får i övriga bidrag som han får utan arbetsinsats. Det är ju en lön det med som han får från samhället och han borde inte få det plus en avtalsenlig lön på caféet.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 12:00:36, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:Klart killen inte ska behöva förlora på att göra ett jobb. Har borde helt klart få så det räcker till resorna och lunch och kanske lite extra fickpengar.
Varför är det så klart?
sssssm skrev:Moggy skrev:Klart killen inte ska behöva förlora på att göra ett jobb. Har borde helt klart få så det räcker till resorna och lunch och kanske lite extra fickpengar.
Varför är det så klart?
Jag tycker det är positivt att folk har ett jobb att gå till trots handikapp och det borde uppmuntras.
Att ge dom som ändå försöker trots hinder och handikapp lite extra pengar kostar ändå inte speciellt mycket jämfört med alla de som bara går hemma och förväntar sig att få bidrag varje månad utan att vara intresserad av att ens försöka jobba.
Moggy skrev:sssssm skrev:Moggy skrev:Klart killen inte ska behöva förlora på att göra ett jobb. Har borde helt klart få så det räcker till resorna och lunch och kanske lite extra fickpengar.
Varför är det så klart?
Jag tycker det är positivt att folk har ett jobb att gå till trots handikapp och det borde uppmuntras.
Att ge dom som ändå försöker trots hinder och handikapp lite extra pengar kostar ändå inte speciellt mycket jämfört med alla de som bara går hemma och förväntar sig att få bidrag varje månad utan att vara intresserad av att ens försöka jobba.
Att ge dom som ändå försöker trots hinder och handikapp lite extra pengar kostar ändå inte speciellt mycket jämfört med alla de sol bara går hemma och förväntar sig att få bidrag varje månad utan att vara intresserad av att ens försöka jobba
dära på den punkten så tror jag att de flesta svenskar i detta land håller
med dig dära allt i från plåt-slagar mettal-arbetare bosse till direktören eller medel-klass svensson ute i villa området..
Det var väldigt bra sagt det av dig..
problemet med den nya regeringen att dom inte heller verkar se dagli-verksamhet och snickeri och allt de man gör dära som ett riktigt jobb heller.
Rätta mig om jag har fel på den punkten..
alla de även jag känner som röstar på S tycker absolut som dig i denna fråga när det handlar om arbete och moral och etik och sånt.
att arbeta i detta land anses ganska normalt och bra ja då även mongolider och efterblivna har alla handikapp jobb att gå till..
Gå hemma och glo aldrig i livet då det är kul under en månads tid högst.
Allra värst så måste ju tiden ändå ha varit under 50-60 tal på alla dårhusen runt om i landet när alla mental-patienter förr i tiden bara satt apatiska och stirrade ut i tomma luften...
och du jag kan lova dig att alla de dagliverksamheter dära ute fyller sin roll i samhället jag tror inte att alla företag och arbets-givare där ute vill leka vårdare och personal till alla dem som har diagnoser och stora mentala svåra problem.
I Min värld så skulle det inte behöva jobbas, idag är det enbart strukturer från Bibeln och förra sekelskiftet som skapat läget.Moggy skrev:folk har ett jobb att gå till trots handikapp och det borde uppmuntras.
Jag tror att vi kunde ha en arbetsstyrka på 10% och få lika mkt gjort...men...vad ska då de andra göra? Bara få pengar? Nej, lösningen är den motsatta, som Wallenberg sa: det är inte de höga inkomsterna utan de låga utgifterna som gör en rik. I ett samhälle som idag som går på konstant ökad kredit och boom-bust med juridiska personer....
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 12:00:36, redigerad totalt 1 gång.
Jo. Klart man ska få ett lyft för LÖNEARBETE. Det verkar det ju knappast vara i det här fallet.
Vettig sysselsättning är liksom något annat.
Nästa steg är väl Hobby. Och hobby är också en form av vettig sysselsättning, men den får kosta.
Vettig sysselsättning är liksom något annat.
Nästa steg är väl Hobby. Och hobby är också en form av vettig sysselsättning, men den får kosta.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 12:00:36, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Mardröm skrev:Jag tror att vi kunde ha en arbetsstyrka på 10% och få lika mkt gjort...men...vad ska då de andra göra? Bara få pengar? Nej, lösningen är den motsatta, som Wallenberg sa: det är inte de höga inkomsterna utan de låga utgifterna som gör en rik. I ett samhälle som idag som går på konstant ökad kredit och boom-bust med juridiska personer....
Hela vårt samhälle och vår välfärd bygger ju på att folk kan och vill konsumera och att prodecenterna får in mer pengar för att utveckla fler och bättre produkter.
Jag är glad för att vi har en teknisk och vetenskaplig utveckling och att det finns pengar för att fortsätta den utvecklingen. Jag ser ett egenvärde i den utvecklingen även frånsett att folk kan köpa nya prylar. Jag anser att vetenskaplig och teknisk utveckling är människans viktigaste vision i den här tillvaron, och att satsa pengar på att den utvecklingen fortsätter borde vara högprioriterat.
Moggy skrev:sssssm skrev:Moggy skrev:Klart killen inte ska behöva förlora på att göra ett jobb. Har borde helt klart få så det räcker till resorna och lunch och kanske lite extra fickpengar.
Varför är det så klart?
Varför är det positivt?
Vi har egentligen två nyttor att se till som jag ser det, för det första den produktionen de utgör och här är det bättre att de jobbar om de faktiskt utgör någon produktion alls, givetvis.
Men vi måste också se det i kontrast till den individuella nyttan disnyttan, det är trots allt ganska jobbigt att jobba men vi har å andra sidan att man sätts i ett socialt samanhang. När vi summerar dessa tre nyttor får vi den totala nyttan av att individen går till arbetet. I det här fallet har vi troligen att individen är inte är speciellt produktiv och han får därför enligt marknadens lagar en ganska låg lön (detta är väl ganska långt ifrån sanning men ändå), den resterande nyttan är nu individuell, varför skall han då själv inte få betala för den när han troligen själv betalar för sina övriga skojiga aktiviteter? Vill han jobba trots att han har en produktion som ligger under den samhällskostnad det tar för honom att föra honom till och från arbetsplatsen, varför skall han då inte betala den själv?
Jag har faktiskt inget emot att samhället subventionerar/betalar skojigheter för handikapade som inte kan försörja sig själva och kan faktiskt tänkta mig att göra så här också men poängen är den att detta troligen är just en sådan skojig aktivitet, med tanke på den låga ersättningen är han troligen inte spciellt produktiv och den vunna nyttan ligger på ett individplan. Jag betalar gärna detta i den form av bidrag han troligen får så han själv kan välja vad han vill göra, krogen, Liseberg eller jobba snarare än att han får något extra om han jobbar på ett improduktivt arbete och det är väl ungefär så det fungerar, han får ett bidrag, vill han jobba får han ta lite av detta och dra in på andra nöjen vad är problemet?
(Det finns också övriga nyttor som jag inte tar i beräkningen då jag tror att dessa är relativt små tex det att han under arbetets gång tränas och blir en mer produktiv individ)
Men det som gör att han måste "betala för att få jobba" är ju byråkratin med både landstingsfärdtjänst och kommunal färdtjänst. Slå ihop dem, så försvinner problemet.
DN skrev:För färdtjänstresorna gäller högkostnadsskydd som motsvarar månadskostnaden för ett periodkort i kollektivtrafiken: Från den 1 mars i år är priset 690 kronor och det reducerade priset 420 kronor.
Det nuvarande avtalet med landstinget omfattar dock inte resor till och från kommunalt beslutad verksamhet, som till exempel daglig verksamhet för handikappade och äldre, skola och fritidshem för barn med funktionshinder och korttidsvård för äldre och funktionshindrade.