Analys av ljudupplevande - ny diagnosticeringsmetod?
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Analys av ljudupplevande - ny diagnosticeringsmetod?
Idag har jag varit på en väldigt intressant undersökning. De satte elektroder på mig och tittade på hur min hjärna beter sig medan jag lyssnar på olika knackande ljud.
Det här började med att min läkare ringde och sa att han har ett lite ovanligt ärende. Min bror är... ja, knäpp, men svårdiagnosticerad. Därför har de provat den här alldeles nya metoden för att få ytterligare ledtrådar till vilken diagnos han har. Ur data från denna undersökning kan en mängd diagnoser ställas, bland annat aspergers, adhd, schizofreni och bipolaritet. Som det är nu används metoden inte som en diagnosmaskin utan bara som ett stöd i diagnosticeringen, för att ge ytterligare information.
Analys av min brors data visade att han har så lite aspergers man kan ha, i stort sett. Läkarna diskuterade detta och kom fram till att det vore intressant att även undersöka hans syster som har aspergers i allra högsta grad. Det är ju en alldeles ny metod som fortfarande är på experimentstadiet. Därför blev jag tillfrågad om jag ville ställa upp.
Jag vet ganska lite om hur metoden fungerar och vad den gör, det enda jag vet är vad jag fick förklarat för mig idag.
Är det någon som har erfarenhet av denna typen av undersökning? Vad tror ni om den? Hon som genomförde testet sa att ett av målen är att kunna diagnosticera psykiska problem lika problemfritt som man kan diagnosticera vissa sjukdomar med blodprov. Och det är en fördel om diagnosticering kan göras snabbare och lättare, tycker jag.
Det här började med att min läkare ringde och sa att han har ett lite ovanligt ärende. Min bror är... ja, knäpp, men svårdiagnosticerad. Därför har de provat den här alldeles nya metoden för att få ytterligare ledtrådar till vilken diagnos han har. Ur data från denna undersökning kan en mängd diagnoser ställas, bland annat aspergers, adhd, schizofreni och bipolaritet. Som det är nu används metoden inte som en diagnosmaskin utan bara som ett stöd i diagnosticeringen, för att ge ytterligare information.
Analys av min brors data visade att han har så lite aspergers man kan ha, i stort sett. Läkarna diskuterade detta och kom fram till att det vore intressant att även undersöka hans syster som har aspergers i allra högsta grad. Det är ju en alldeles ny metod som fortfarande är på experimentstadiet. Därför blev jag tillfrågad om jag ville ställa upp.
Jag vet ganska lite om hur metoden fungerar och vad den gör, det enda jag vet är vad jag fick förklarat för mig idag.
Är det någon som har erfarenhet av denna typen av undersökning? Vad tror ni om den? Hon som genomförde testet sa att ett av målen är att kunna diagnosticera psykiska problem lika problemfritt som man kan diagnosticera vissa sjukdomar med blodprov. Och det är en fördel om diagnosticering kan göras snabbare och lättare, tycker jag.
Re: Analys av ljudupplevande - ny diagnosticeringsmetod?
Laika skrev:
Ja. Tack!
Tycker det verkar mycket intressant med tanke på att problem med feldiagnostisering minskar eller försvinner helt med denna metod.
Spännande. Fast...
Med min ADHD så skulle jag troligen inte kunna sitta still i 40 minuter utan att somna eller bli galen. Jag undrar om testet fungerar på sovande patienter
Jag har somnat under EEG med blinkande ljus och knackande ljud.
Med min ADHD så skulle jag troligen inte kunna sitta still i 40 minuter utan att somna eller bli galen. Jag undrar om testet fungerar på sovande patienter
Jag har somnat under EEG med blinkande ljus och knackande ljud.
Jag tror jag talar för de flesta när jag säger att ljud upplevs mycket olika beroende på tillstånd. Vid trötthet är man (alltså jag) betydligt känsligare och kan tycka att extremt låga ljud är mycket smärtsamma medan det inte är några problem med högre ljud om det är av rätt sort och helst som jag känner igen, exempelvis musik som jag är van vid. Röster och andra skarpa ljud är extra besvärande vid trötthet. Det vore intressant om man med denna metod kunde se skillnader beroende på sinnestillstånd. Man skulle kunna jämföra med signalsubstans nivåer och försökspersonens egna verbalt förmedlade upplevelser.
Kanske en bra investering:
SensoDetect- Flera affärsområden som enskilt kan göra succé
SensoDetects framgångar på forskningsfronten har öppnat upp för flera affärsområden som alla enskilt kan motivera dagens värdering. Kanske är potentialen för stor för att locka i landet lagom.
Återgå till Aspergare och vården