Varför kan jag inte ladda ner (var:öppna) pdf-filer längre?
14 inlägg
• Sida 1 av 1
Vare sig jag väljer Öppna el Spara så funkar det inte. Visserligen kan jag spara, men när jag sen ska öppna det så går det inte.
Jag har ju programmet Adobe Reader och det har gått att öppna pdf-filer förut.
(Känns som min dator och jag är i ständig kris. )
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 2:32:54, redigerad totalt 1 gång.
Hm...
Klurigt.
Har du testat att ominstallera programmet?
Klurigt.
Har du testat att ominstallera programmet?
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 2:32:54, redigerad totalt 1 gång.
- Liljencroowna
- Anslöt: 2009-02-28
Re: Varför kan jag inte öppna pdf-filer längre?
Men hur kan du spara om du inte kan öppna? Och hur kan det samtigt både inte funka att spara och fungera att spara?Alien skrev:Vare sig jag väljer Öppna el Spara så funkar det inte. Visserligen kan jag spara, men när jag sen ska öppna det så går det inte.
Nånting verkar saknas i felbeskrivningen.
Är det så att du inte kan öppna _på ett visst sätt_, till exempel genom att dubbelklicka på dokumenten? Vad händer när du försöker öppna?
Senast redigerad av Le_inimitable 2011-05-05 2:32:54, redigerad totalt 1 gång.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
Testat att öppna med administratörbehörighet?
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 2:32:54, redigerad totalt 1 gång.
- Liljencroowna
- Anslöt: 2009-02-28
Man kan ju välja att spara det en länk refererar till istället för att klicka på länken. På så vis kan man spara en pdf utan att öppna den.
Jag har också råkat ut för att Acrobat Reader har lagt av. Möjligen var det bara så att den inte längre fungerade från Firefox, men fungerade om jag använde den separat, t.ex. genom att klicka på den sparade filen. I vart fall löste jag det genom att avinstallera och installera om.
Överlag finns problemet att program som går att köra från webbläsare ibland krånglar när man uppdaterar antingen det programmet eller webbläasern. Oftast räcker en uppdatering av båda, men ibland måste man helt enkelt avinstallera och installera om.
Jag har också råkat ut för att Acrobat Reader har lagt av. Möjligen var det bara så att den inte längre fungerade från Firefox, men fungerade om jag använde den separat, t.ex. genom att klicka på den sparade filen. I vart fall löste jag det genom att avinstallera och installera om.
Överlag finns problemet att program som går att köra från webbläsare ibland krånglar när man uppdaterar antingen det programmet eller webbläasern. Oftast räcker en uppdatering av båda, men ibland måste man helt enkelt avinstallera och installera om.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 2:32:54, redigerad totalt 1 gång.
Alien skrev:Vare sig jag väljer Öppna el Spara så funkar det inte. Visserligen kan jag spara, men när jag sen ska öppna det så går det inte.
Om du inte har den senaste versionen så måste du ladda ner den senaste. Jag har upplevt liknande strul och det berodde på att en ny version fanns tillgänglig.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-05 2:32:54, redigerad totalt 1 gång.
Håller med Kvasir att program som startas från webbläsaren är mer felbenägna än "standalone" varianterna. Det borde däremd vara större chans att slippa problem om man (istället för att bara vänsterklicka på en länk varpå hela dokumentet måste laddas hem i ett svep) högerklickar och väljer Spara exempelvis på Skrivbordet, för att slutligen öppna den i utanför webbläsaren.
Sedan tyckte jag för länge sedan att Adobe Acrobat Reader är alldeles för stor och långsam (även om den snabbats upp något i senare versioner). Många väljer att ta bort Acrobat och istället ladda hem och installera gratisläsaren <a target="_blank" href="http://www.foxitsoftware.com/pdf/reader/">Foxit Reader</a> (klicka på Free Viewer). Den är mindre och snabbare. Den går också att öppna inifrån webbläsare ifall man associerar pdf-filer i Windows till Foxit i stället för till Acrobat, och jag tycker det fungerar bättre än Acrobatlösningen.
Enda irritationen med Foxit är att den hela tiden tjatar om att man ska köpa betalversionen och ofta vill uppdatera en massa delmoduler, samt att man blir förvirrad av att det inte framgår vilka delmoduler som kostar resp är gratis. Men jag antar att tjatet går att stänga av om man bara orkar leta.
Sedan tyckte jag för länge sedan att Adobe Acrobat Reader är alldeles för stor och långsam (även om den snabbats upp något i senare versioner). Många väljer att ta bort Acrobat och istället ladda hem och installera gratisläsaren <a target="_blank" href="http://www.foxitsoftware.com/pdf/reader/">Foxit Reader</a> (klicka på Free Viewer). Den är mindre och snabbare. Den går också att öppna inifrån webbläsare ifall man associerar pdf-filer i Windows till Foxit i stället för till Acrobat, och jag tycker det fungerar bättre än Acrobatlösningen.
Enda irritationen med Foxit är att den hela tiden tjatar om att man ska köpa betalversionen och ofta vill uppdatera en massa delmoduler, samt att man blir förvirrad av att det inte framgår vilka delmoduler som kostar resp är gratis. Men jag antar att tjatet går att stänga av om man bara orkar leta.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 2:32:54, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Kan du starta din pdf-läsare via nån meny eller så? Starta den och välj Öppna i menyn och hitta din pdf därifrån!
Med lite tur så associerar pdf-läsaren pdffiler till programmet så att det funkar igen sen!
Med lite tur så associerar pdf-läsaren pdffiler till programmet så att det funkar igen sen!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 2:32:54, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Min enkla erfarenehet av pdf-läsare i Windows är att de brukar krångla, men att det brukar hjälpa om man av- och ominstallerar, kanske flera gånger, och kanske provar olika märken (särskilt snabbare sådana med gott rykte enligt nätsökning).
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 2:32:54, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Min enkla erfarenehet av pdf-läsare i Windows är att de brukar krångla, men att det brukar hjälpa om man av- och ominstallerar, kanske flera gånger, och kanske provar olika märken (särskilt snabbare sådana med gott rykte enligt nätsökning).
Hur upplever du Macen då i det här avseendet?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 2:32:54, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Zombie skrev:Än så länge använder jag pdf-läsare bara till att visa och spara dokument, men så långt är kontrasten total: den inbyggda "Preview/Förhandsvisning" går som ett urverk .
Jo samma här.. hur skönt som helst att slippa "hej det här är adobe". I windows undvek jag oftast att öppna pdf:er på nätet
Problemet fixade sig men nu kan jag inte ladda ner pdf-filer längre. Det står "läser in" och så går timmarna men den blir aldrig klar.
Ska jag avinstallera Acrobat reader och installera ett annat? Eller är det min dator som fått minnesproblem?
Ska jag avinstallera Acrobat reader och installera ett annat? Eller är det min dator som fått minnesproblem?
Kanske har sidan du försöker ladda ner pdf filen från bandbreddsproblem.