Erfarenhet av och synpunkter på daglig verksamhet?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Erfarenhet av och synpunkter på daglig verksamhet?

Inläggav -Rick- » 2012-04-26 15:34:48

Hej alla på forumet!
Jag heter Rickard och detta är mitt första inlägg.

Jag jobbar som projektledare på Nimbus i Lund, och mitt jobb är bl.a att utveckla den dagliga verksamheten.
jag undrar om ni som kommit i kontakt av daglig verksamhet skulle vilja dela med er av era erfarenheter. Bra/dåligt? Bemötande? Hur skulle den "ultimata" daglig verksamheten se ut och vad skulle den erbjuda just dig?

Väl mött!
/Rick

Moderator: Kompletterade rubriken.
-Rick-
Ny medlem

Anslöt: 2012-04-25

Re: Erfarenhet av daglig verksamhet?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-28 15:01:23

-Skulle aldrig falla mig in att börja med DV, det som på vanlig hederlig svenska betyder Meningslös Sysselsättning.

För det första leder det ingen vart utan stämplar en som oduglig inför arbetslivet och för det andra kan DV användas mot en av Försäkringskassan när man ansöker om sjukersättning.

Mina femtio.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Bror Duktig » 2012-04-28 15:53:16

1. Personal på DV måste sluta bemöta "brukarna" som vore de utvecklingsstörda. Ja, även utvecklingsstörda går att bemöta vuxet. Inte många verkar klara det, men jag har sett t.ex. receptionspersonalen på hab i GBG klarar detta galant. Bemöta även den mest utvecklingsstörda som en VUXEN och VÄRDIG person.

2. Inse att alla är individer och sluta gagga runt i spåret att är man aspergare så måste man ju bara hata lysrör och matsalen, och gör man inte det, så måste det tjatas och ältas intill förbannelse. Sluta med dylikt.