Erfarenhet av och synpunkter på daglig verksamhet?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Erfarenhet av och synpunkter på daglig verksamhet?

Inläggav -Rick- » 2012-04-26 15:34:48

Hej alla på forumet!
Jag heter Rickard och detta är mitt första inlägg.

Jag jobbar som projektledare på Nimbus i Lund, och mitt jobb är bl.a att utveckla den dagliga verksamheten.
jag undrar om ni som kommit i kontakt av daglig verksamhet skulle vilja dela med er av era erfarenheter. Bra/dåligt? Bemötande? Hur skulle den "ultimata" daglig verksamheten se ut och vad skulle den erbjuda just dig?

Väl mött!
/Rick

Moderator: Kompletterade rubriken.
-Rick-
Ny medlem

Anslöt: 2012-04-25

Re: Erfarenhet av daglig verksamhet?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-28 15:01:23

-Skulle aldrig falla mig in att börja med DV, det som på vanlig hederlig svenska betyder Meningslös Sysselsättning.

För det första leder det ingen vart utan stämplar en som oduglig inför arbetslivet och för det andra kan DV användas mot en av Försäkringskassan när man ansöker om sjukersättning.

Mina femtio.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Bror Duktig » 2012-04-28 15:53:16

1. Personal på DV måste sluta bemöta "brukarna" som vore de utvecklingsstörda. Ja, även utvecklingsstörda går att bemöta vuxet. Inte många verkar klara det, men jag har sett t.ex. receptionspersonalen på hab i GBG klarar detta galant. Bemöta även den mest utvecklingsstörda som en VUXEN och VÄRDIG person.

2. Inse att alla är individer och sluta gagga runt i spåret att är man aspergare så måste man ju bara hata lysrör och matsalen, och gör man inte det, så måste det tjatas och ältas intill förbannelse. Sluta med dylikt.

3. Förstå det problematiska i att man som brukare bara frotteras med sjuka och/eller handikappade. Det är inget fel på sjuka och handikappade i sig och jag är ju sjuk och handikappad själv, men det blir destruktivt att bara prata om sjukdomar, mediciner m.m. och alltid mycket långt ifrån vad vanligt folk gör eller pratar om eller vad aspergare som anordnar egna träffar pratar om. För mig märks skillnaden stort när jag samtalar med folk i församlingshemmet där jag har DV nu (och de ej vet om min diagnos eller ens att jag får det som DV - tack Sveriges bästa verkställare av DV för att jag får ha det så!) jämfört med på stället där de samlar brukare som ska ha en "arbetsplats". Tror man måste anstränga sig mer för att det inte ska bli så institutionsaktigt.

Det är väl lite allmänt känt att det kan bli destruktivt att bara prata om andra som har problem eller sjukdomar.

Saker kan säkert göras för att förbättra. T.ex. om personalen blir MER ENGAGERAD än de jag sett, som mest övervakar det hela från en tidning, eller behandlar brukarna som vore de utvecklingsstörda småbarn.

4. Göra som i min kommun, och se till att få ut folk på DV på vanliga arbetsplatser. Min kommun lyckas t.o.m. på detta sätt få utvecklingsstörda att få lönebidragsjobb. Och jag har fått testa ett ställe och skulle testat fler om jag inte själv gav upp p.g.a. trötthet och insikt om att jag inte klarar att jobba (och då är "jobba gratis" inget jag vill ägna mig åt). Jag fick nästan jobb på ett ställe (sedan börskrasch och stopp) och var nära att få börja på MAXI där flera fått lönebidragsjobb (det var då jag själv sade nej).

5. Ha mer aktiviteter där brukarna får göra det de själva vill. Jag skulle hellre ta med egen stickning, snickra något eget o.s.v. än att "leka viktigt jobb" och göra gratisarbeten åt kommunen och vården. Framför allt att arbeta gratis gör att jag vägrar DV. Ska jag dit, så MÅSTE det vara att jag får göra vad jag vill. Gratis arbetskraft får de ej av mig. Och leka affär (med butik där de anställda köper lite gulligt) känns dagis.

Vi är vuxna människor, även de svårt psykiskt handikappade eller utvecklingsstörda. utgå från det.

Tips: Ta reda på hur det fungerar på DV där folk är nöjda. Finns väl några sådana här? Och satsa som min kommun på att få ut folk på lämpliga arbetsplatser, så att DV:t leder till det som var meningen: jobb.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-28 15:57:07

Väl rutet och klokare än så går det nog inte att få det i den här tråden.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Bror Duktig » 2012-04-28 16:04:40

Jag vill poängtera att jag tror att DV fyller en funktion, men att det fungerar rätt dåligt många gånger. Och ser inte ned på de som väljer att ha DV, jag har det ju själv, om än mycket individuellt anpassat.

Många vill inte gå hemma och glo i väggen såklart. Och då är det extra viktigt att det man kan komma ut på, är bra grejer så man inte känner sig "omhändertagen för att man inte klarar sig själv".
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav manne » 2012-05-10 15:24:09

-Rick- skrev:Hej alla på forumet!

Jag jobbar som projektledare på Nimbus i Lund, och mitt jobb är bl.a att utveckla den dagliga verksamheten.
jag undrar om ni som kommit i kontakt av daglig verksamhet skulle vilja dela med er av era erfarenheter. Bra/dåligt? Bemötande? Hur skulle den "ultimata" daglig verksamheten se ut och vad skulle den erbjuda just dig?

Väl mött!
/Rick

Kan säga att jag nästan bara har dåliga erfarenheter av det..fanns en bra daglig verksamhet dock som jag jobbade på nämligen Enigma i täby resten har varit skräp .
finns en del bra men mycket skit också där de utnyttjar folk som slavar och man får inget betalt heller.
fast man jobbar 6 timmar om dagen året runt så får man inte en krona av dem. :evil:
inte heller så vill de alltid att man ska komma däri från för de eller de privata aktörerna får ju pengar av kommunen för att man skall vara kvar dära.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2012-05-15 14:02:45

-Rick- skrev:Hej alla på forumet!

Väl mött!
/Rick

Man får ofta göra LEGO arbete eller klippa gräsmator och rensa ogräs och klippa buskar och sådant skärp men det finns också de som har snickeri och måleri--

MEn jag föredrar faktiskt studier framför sådant skit.. :cry:
manne

Inläggav nano » 2012-05-15 19:14:13

Bror Duktig skrev:Tips: Ta reda på hur det fungerar på DV där folk är nöjda. Finns väl några sådana här? Och satsa som min kommun på att få ut folk på lämpliga arbetsplatser, så att DV:t leder till det som var meningen: jobb.
Det är ju det han försöker göra så som jag förstår det hela :)
Bra gjort Rick :)
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav geocache » 2012-05-15 20:01:12

Bra skrivet, Bror Duktig.

Själv har jag en del erfarenheter av Daglig verksamhet, men skulle av flera anledningar inte klara av att vara där och göra saker. Aldrig.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav manne » 2012-05-15 20:40:44

Bror Duktig skrev:Jag vill poängtera att jag tror att DV fyller en funktion, men att det fungerar rätt dåligt många gånger. Och ser inte ned på de som väljer att ha DV, jag har det ju själv, om än mycket individuellt anpassat.

Många vill inte gå hemma och glo i väggen såklart. Och då är det extra viktigt att det man kan komma ut på, är bra grejer så man inte känner sig "omhändertagen för att man inte klarar sig själv".

ÄR trött på dv har provat och varit på 3 olika ställen och jobbat 6 timmar per dag under flera års tid.
Men nu så är det slut med det orkar inte med det längre.
första DV så utnyttjade de mig som fan jobbade som en gris och klippte gräsmattor och rensade ogräs och flyttade saker fick inte en krona för det.
ja just det har haft 4 st olika dvs för på behandlingshemmet så jobbade man med jordburk,djurskötsel och var ute i alla väder 6 timmar per dag.
här var mitt första dv vid 18 års ålder.
http://www.rosersbergsviken.se/

DV är skit särskilt om man har börjat att jobba vid 13 års ålder på cafe som diskare eller jobbat på hästgård under tonåren med trav hästar vid de övre tonåren.
har även provat lite praktiker så som ÖB överskottsbolaget i ystad och coop forum.

skulle säga att praktik är det bästa man kan ha och få och man träffar vanligt folk och brudar och inte bara en massa handikappade snubbar med beteendestörningar så som ADHD.

fast det bästa av det bästa om man vill bli något är studier på folkhögskola eller liknade :!:
manne

Inläggav manne » 2012-05-15 20:44:54

KrigarSjäl skrev:-Skulle aldrig falla mig in att börja med DV, det som på vanlig hederlig svenska betyder Meningslös Sysselsättning.

För det första leder det ingen vart utan stämplar en som oduglig inför arbetslivet och för det andra kan DV användas mot en av Försäkringskassan när man ansöker om sjukersättning.

Mina femtio.

MEN vad gör du då har du jobbat någon gång under ditt liv.??
manne

Inläggav kattkvinna » 2012-05-16 7:13:27

Det finns en daglig verksamhet där jag bor, som är inriktad på hantverk.
Som en pysslig konstnärssjäl är det perfekt för mig att gå dit vid behov om jag vill laga något eller testa nytt material. - Men jag tål inga överdoser av stället, tyvärr!
Det kräver att jag måste kunna förhålla mig till gränslösa, överdrivet kontaktsökande personer, eller till de asocialt pratsamma som inte klarar av att stå på en armlängds avstånd. Det suger att vara tvungen att sätta gränser. Jag är ingen socialpedagog heller!

Det är lättast att hantera dem som inte aktivt söker kontakt utan bara sitter där sitt hantverk. Personalen är trevlig och välkomnande. De ser mig och bryr sig. Sen låter de folk mest sköta sig själva. För mig som är så självgående funkar det bra.Säkert finns det andra besökare som vill ha mer aktiv inblandning från personalens sida? Personalen är social och kan ta olika typer av människor, även de jobbiga.

Det kan gå flera månader mellan besöken, och som mest några timmar en gång i veckan. De finns en cafédel där folk hänger, spelar kort och biljard. Helst undviker jag det rummet. Men det är ju bra om andra trivs med att hänga där.

Utanför entrén står en text: Välkommen till Hantverkshuset och öppettider. Daglig verksamhet för personer med psykiska funktionsnedsättningar och psykosociala problem.

Är normalstörda också välkomna? frågade jag. Ja, vi vill gärna ha blandningen på människor, svarade personalen.
kattkvinna
Inaktiv

Anslöt: 2012-04-10

Inläggav KrigarSjäl » 2012-05-16 15:13:19

manne skrev:
KrigarSjäl skrev:-Skulle aldrig falla mig in att börja med DV, det som på vanlig hederlig svenska betyder Meningslös Sysselsättning.

Mina femtio.

DV är inte jobb.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav manne » 2012-05-16 15:26:54

KrigarSjäl skrev:
manne skrev:

Mina femtio.

DV är inte jobb.

sant men borde fan klassas som det ibland om man jobbar 6 timmar varje dag och under flera års tid och klipper gräs och flyttar saker.de kan utnyttja en som tusan i dv.
manne

Inläggav Miche » 2012-05-16 15:27:13

KrigarSjäl skrev:DV är inte jobb.

Uppenbarligen verkar en del DV gå ut på att låta de som går där slava för att skapa något som de borde få betalt för, kanske inte full timpenning med tanke på att de dels ofta jobbar långsammare och kräver personal som övervakar, men dock borde de få betalt inte inte bara den löjligt låga "ersättning" som en del erbjuds.

Det borde dock inte få kallas för DV, det är ju mera som Samhall var förr (innan de började med en massa vinstkrav och krav på de anställda).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav manne » 2012-05-16 15:40:29

Miche skrev:
KrigarSjäl skrev:DV är inte jobb.

Uppenbarligen verkar en del DV gå ut på att låta de som går där slava för att skapa något som de borde få betalt för, kanske inte full timpenning med tanke på att de dels ofta jobbar långsammare och kräver personal som övervakar, men dock borde de få betalt inte inte bara den löjligt låga "ersättning" som en del erbjuds.

Det borde dock inte få kallas för DV, det är ju mera som Samhall var förr (innan de började med en massa vinstkrav och krav på de anställda).

finns DVs där man jobbar hårt och 6 timmar per dag vissa DVS jobbar man lika hårt som på vanliga jobb.särskilt om man åker runt i en bil och gör trädgårdsjobb eller flyttar saker.
ofta på privata DVs så får man inget betalt alls.kommunen betalar för platsen och de tjänar pengar på din plats och både pengar för det och för att du utför ett arbete.
manne

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in