Foto och Harry Potter - mina största intressen
29 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Foto och Harry Potter - mina största intressen
KrigarSjäl skrev:marxisten skrev:earlydayminer skrev:Kan titta på Harry Potter när som helst. Av något skäl så älskar jag den distans man får till verkligheten.
Ja, men problemet är ju att den verkligheten som utspelas i de senare böcker och filmerna är hemskt likt den verklighet vi har idag om man kollar politiskt med främlingsfientligheten och rasismen i Europa vill säga.
Skillnaden är hur rasismen ser ut.
Harry Potter: "mugglarfödda" och "halvblod"
Europa: Muslimer.
Samma ideologiska språk, samma skit. Enda skillnaden är att Harry Potters är fantasy och han hyllas när han slåss mot trollkarlarnas fascist, medan det i dagens Europa ej är okej att ta till väpnad antifascism. Men det handlar om precis samma sak.
Nu går du lite väl långt...man kan inte översätta allting till politik.
Men i detta fallet handlar det om rasism och nazism.
*Voldemort ser "renblodiga" trollkarlar (två trollkarlsföräldrar) som mer värda än den som har en renblodig förälder, sk "halvblod".
*Han anser även att renblodiga trollkarlar ska gifta sig med varandra, lite "hålla rasen ren".
*De som är födda i en mugglarfamilj ska inte ens få delta i trollkarlssamhället även om de är magiska, ska ej ha rättigheter och kallas "smutsskallar".
* Mugglarna å sin sida, ja de är inte värda ett skit, de kan man gärna ta livet av.
Apartheid och rasism kallar jag det. Den må vara i annan form än den som vi har i dagens Europa, men den bygger på exakt samma sak. Vissa är mindre värda än andra.
Voldemort vill exkludera vissa människor från trollkarlssamhället beroende på att de är födda i en icke magisk familj. Vad är skillnaden på det och vilja exkludera folk för de är av annan etnicitet eller har en annan religion?
J.K.Rowling har uttalat sig, och håller med marxisten.
Det finns också andra syftningar, t.ex. ett fängelse vid namn Nurmengard.
Det finns också andra syftningar, t.ex. ett fängelse vid namn Nurmengard.
Krigarsjäl, tom. Rowling själv säger ju det är politik i böckerna, så nog går det att översätta i det politiska dagsläget alltid.
http://en.wikipedia.org/wiki/Politics_of_Harry_Potter
http://en.wikipedia.org/wiki/Politics_of_Harry_Potter
Senast redigerad av marxisten 2012-05-15 17:02:40, redigerad totalt 1 gång.
Tack för den länken. Jag letade själv efter den, men hittade inte.
Kan inte direkt kalla det ett specialintresse, men Harry Potter-serien är definitivt några av mina favoritböcker
(fast i och för sig, ett tag var det kanske det, då jag ville lära mig precis allt om harry potter och ägnade väldigt mycket tid att läsa en massa runt böckerna och författaren)
Sedan så kanske jag var lite överdriven när jag läste dem
Jag hade den bestämda åsikten, att när en ny bok kom ut, kunde man inte läsa den förrän man hade läst om de andra först, detta inkluderade även den engelska versionen från och med bok fem. Så när jag fick den fjärde var jag tvungen att läsa de tre första om igen, sedan likadant när den femte kom ut, sedan med den sjätte på engelska, den sjätte på svenska och likadant med de båda sjunde böckerna (engelska och svenska), så när den sjunde boken kom ut på svenska så hade jag läst den första boken 7 gånger (om jag inte räknar fel)
Dessutom har jag läst om hela serien två gånger efter det, så många av böckerna är ganska slitna, om man säger så
Min favoritkaraktär är helt klart professor Remus Lupin (kommer ihåg att jag blev väldigt besviken när den tredje filmen kom ut, eftersom han inte var alls som jag hade föreställt mig i boken )
Hmm, man kanske ska ta och läsa om dem igen
(fast i och för sig, ett tag var det kanske det, då jag ville lära mig precis allt om harry potter och ägnade väldigt mycket tid att läsa en massa runt böckerna och författaren)
Sedan så kanske jag var lite överdriven när jag läste dem
Jag hade den bestämda åsikten, att när en ny bok kom ut, kunde man inte läsa den förrän man hade läst om de andra först, detta inkluderade även den engelska versionen från och med bok fem. Så när jag fick den fjärde var jag tvungen att läsa de tre första om igen, sedan likadant när den femte kom ut, sedan med den sjätte på engelska, den sjätte på svenska och likadant med de båda sjunde böckerna (engelska och svenska), så när den sjunde boken kom ut på svenska så hade jag läst den första boken 7 gånger (om jag inte räknar fel)
Dessutom har jag läst om hela serien två gånger efter det, så många av böckerna är ganska slitna, om man säger så
Min favoritkaraktär är helt klart professor Remus Lupin (kommer ihåg att jag blev väldigt besviken när den tredje filmen kom ut, eftersom han inte var alls som jag hade föreställt mig i boken )
Hmm, man kanske ska ta och läsa om dem igen
Återgå till Intressanta intressen