"Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: "Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav Iridia » 2012-05-08 17:04:13

Miche skrev:
Iridia skrev:Då fick jag en bild av soptunnan i huvudet.

Hmm, jag fick just en tankeställare, jag undrar just hur många saker jag slängt i soptunnan som jag just har köpt, jag vet inte hur många saker jag inte hittat timmarna efter att jag kommit hem efter köpet... :?

Nu vet du var du ska leta! :wink:

OT-EDIT: Fast ibland kan de hamna på andra ställen...

Jag hade köpt ett salladshuvud och tänkte ha lite sallad till middan. Men sen när det var dags att äta så låg det inte i kylskåpet. Konstigt, jag hade ju ett klart och tydligt minne av att jag köpte det. Men det var ju inte där så då måste jag väl ha glömt kvar det när jag packade ner varorna i affären, tänkte jag.

Någon vecka senare hittade jag det.

I frysen.
:roll:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: "Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav treeman » 2012-05-15 10:44:01

Min kompis Arne som har AS, han tänker i porrbilder. Han är sjukt intressant.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: "Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-05-15 10:46:06

treeman skrev:Min kompis Arne som har AS, han tänker i porrbilder. Han är sjukt intressant.


Låter mer som en typisk man om du frågar mig! :mrgreen:
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: "Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav treeman » 2012-05-15 11:00:08

Angelic Fruitcake skrev:
treeman skrev:Min kompis Arne som har AS, han tänker i porrbilder. Han är sjukt intressant.


Låter mer som en typisk man om du frågar mig! :mrgreen:


Ye girlfriend! Ye! *bling bling*
8)

Bild
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: "Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav Miche » 2012-05-15 11:02:17

treeman skrev:Min kompis Arne som har AS, han tänker i porrbilder. Han är sjukt intressant.

Jaså, är det så du kallar din privata kompis... ;)

Angelic Fruitcake skrev:Låter mer som en typisk man om du frågar mig! :mrgreen:

Ajdå, har inte treeman berättat vad hans privata kompis heter? ;) ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: "Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav treeman » 2012-05-15 11:05:56

Miche skrev:
treeman skrev:Min kompis Arne som har AS, han tänker i porrbilder. Han är sjukt intressant.

Jaså, är det så du kallar din privata kompis... ;)


Han är min fantasikompis. Vi är buddies. Han har Asperger, grav asperger. Han är dock inte privat, utan brukar säga rakt ut vad han tänker. Mycket porr alltså.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: "Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav Miche » 2012-05-15 12:01:25

treeman skrev:
Miche skrev:
treeman skrev:Min kompis Arne som har AS, han tänker i porrbilder. Han är sjukt intressant.

Jaså, är det så du kallar din privata kompis... ;)


Han är min fantasikompis. Vi är buddies. Han har Asperger, grav asperger. Han är dock inte privat, utan brukar säga rakt ut vad han tänker. Mycket porr alltså.

Praktiskt, han är med dig hela tiden och hjälper dig med tänkandet... Ger dig visuella bilder så att du kan skylla på honom...

PS: Nästan varenda man har en sån kompis...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: "Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav kullan » 2012-05-15 12:02:52

Miche skrev:PS: Nästan varenda man har en sån kompis...


Jag har oxå en kompis fast hon heter Elsa och fungerar på liknande vis. :wink:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: "Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-05-15 12:18:31

Jag måste vara konstig då för mina tre kompisar heter Drew, Ange och Belinda. Den förste är en vampyr, den andre en skyddsängel och den tredje en pixie :P
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: "Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-05-15 12:22:00

Jag har Lady Gaga :-)154

Hon är också snuskig. Och så är hon min mamma. Mitt monster. All hail Mother Monster!
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: "Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav treeman » 2012-05-15 12:24:19

KaosPrinsessa skrev:Jag måste vara konstig då för mina tre kompisar heter Drew, Ange och Belinda. Den förste är en vampyr, den andre en skyddsängel och den tredje en pixie :P


Det är inget konstigt med det, enligt min bedömning.
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: "Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav treeman » 2012-05-15 12:25:55

Angelic Fruitcake skrev:Jag har Lady Gaga :-)154

Hon är också snuskig. Och så är hon min mamma. Mitt monster. All hail Mother Monster!


Jag har satsat hårt på att bli din mamma men jag erkänner mig besegrad. Jag visualiserar i bilder, dvs en film, hur jag lägger ner dammvippan framför en staty av Goethe och tar av mig mitt rosa förkläde. Åhh... den filmen vill jag lägga upp på http://www.youtube.com
:shock:

Bild
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: "Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-05-15 12:28:24

treeman skrev:Det är inget konstigt med det, enligt min bedömning.
:)

Haha så bra då ^-^ (faktum är att jag skapade de när jag var inlagd första gången som vuxen pga att jag behövde någon att prata med :P )
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: "Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav treeman » 2012-05-15 12:32:53

KaosPrinsessa skrev:
treeman skrev:Det är inget konstigt med det, enligt min bedömning.
:)

Haha så bra då ^-^ (faktum är att jag skapade de när jag var inlagd första gången som vuxen pga att jag behövde någon att prata med :P )


Ju fler vänner desto bättre tror jag.
:)


OnT:
Nån som vet hur man lägger upp visuellt tänkande på http://www.youtube.com? Jag har skitmycket att lägga upp. Dock vet jag inte hur man gör.

Redan testat och ratat:
USB-sladd i örat (aj)
Pannloben mot grafikkortet inne i datorn (bökigt)
Telepatisk överföring via WIFI (nada)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: "Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav Mellanvärld » 2012-05-18 0:40:51

KaosPrinsessa skrev:Jag måste vara konstig då för mina tre kompisar heter Drew, Ange och Belinda. Den förste är en vampyr, den andre en skyddsängel och den tredje en pixie :P
Bör man vara rädd ifall man möter dem?
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

"Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav BlueFootstep » 2012-11-05 21:06:21

Nu har ju inte jag Aspergers syndrom eller någon annan diagnos (än så länge) men jag hoppas att det inte är ett krav för att få vara medlem på den här sidan. jag tänker nog övervägande i ord, ungefär som när man pratar fast inuti huvudet. Jag kan se bilder, men jag har inget fotominne och de bilder jag ser är extremt odetaljerade och otydliga. Därför brukar jag aldrig dagdrömma, utan mest sitta och tänka. Det är visserligen en fördel när man ska skriva och prata eftersom att man kan få ner tankarna i sin ursprungliga form på pappret men inte lika roligt när man ska lära sig glosor, formler och bildmodeller i skolan utantill.
Jag vill inte uttrycka mig om något jag inte riktigt vet, men av vad jag har för mig så står höger hjärnhalva för det visuella tänkandet, vilket kanske är vanligast vid Aspergers syndrom.
BlueFootstep
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2012-11-05

"Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav Abskissa » 2012-11-17 1:50:30

Moggy skrev:Finns det nån bra välformulerad förklaring på vad mönstertänkande är? Gärna med nåt exempel på hur en sån tänker och vad som skiljer sig från annat tänkande en i situation. Pratas mycket om mönster men menar "man"/vi samma sak med det?


Det verkar inte som att någon har förklarat det här på någon av trådens många sidor? Jag tänker främst i mönster, men ljud/bild/språk är viktiga element. Någon nämnde synestesi, kanske är det så, jag vet inte? :-)063
Precis som ni påtalar: Det är svårt att förstå hur andra tänker. Tänker ni andra i mönster i någon grad? Jag antar det? Hur skiljer sig tex visuellt tänkande från mönstertänk?
Hursomhelst, människan är väl känd för att sortera saker i fack :wink: ? Jag sorterar som en ettrig myra. Tänk er ett koordinatsystem, men flerdimensionellt, bortom 3D. För att illustrera det hela kan jag likna det vid ett spindelnät, eller rentav centrala nervsystemet - ett komplext system. Var sak har sin plats och när jag får input som jag inte begriper blir jag oerhört frustrerad och måste reda ut exakt var denna information hör hemma i mitt huvud. Jag har mycket svårt för flummighet i ordets rätta bemärkelse. Jag hanterar abstrakta saker ungefär som derivata, med limes. Jag konkretiserar abstraktionen maximalt.

De senaste åren har jag varit mycket trött vilket gör att jag ofta inte kan läsa dåligt skrivna texter, just för att språket är så dåligt att jag hänger upp mig på minsta lilla; en mening med syftningsfel eller möjlighet för flera betydelser är förödande. Min flickvän väljer automatiskt den betydelse som verkar mest rimlig av sammanhanget att döma, men jag är bara tappad och fattar inget :? . Någon som har kommit på hur man hanterar ett sånt här problem?
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

"Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav plåtmonster » 2012-11-17 2:34:24

Hur menar du när du säger mönster? är det som en shackbräda där varje ruta fylls med information som du vill "lagra"? eller associativt där t.ex mjölk kan associeras med ost som tillhör mejeriprodukter men mjölk är en vätska som kan associeras med t.ex benzen som också är en vätska som ingår i gruppen brännbara osv.

De koordinatsystem du använder. Hur graderar du de? och vad sorterar du inrycken på? såsom t.ex många diagram har amplitud som en "axel".

Okända kvantiteter av information får man ibland hantera t.ex genom att kapsla de som okända objekt. Föremål 54390 utan adjektiv ;)
Man kan också använda sannolikheter. Att det är sannolikt att det är på ett sätt än att det är på ett annat sätt och då utgår man från det mest sannolika. Men man vet förstås aldrig säkert. Om det kommer till en konklusion så ligger schrödingers katt nära tillhands, dvs alla utfallen kan vara sanna men det bestäms inte förrän sammanträffande av olika faktorer (eller något åt det hållet).

Hur gör du liknelsen med derivata och limes?

Texter med flera betydelser eller syftningar kan hanteras genom att lagra alla möjliga utfallskombinationer även om det förstås tar mycket utrymme. Eller så hoppar man över de tills man kommer till något som man kan ta till sig och eventuellt kan räkna ut baklänges samt med föregående sats som gav betydelse för att räkna ut vad som är därimellan.

Din flickväns metod för att bearbeta tvetydiga intryck utgår från "mest sannolikt" modellen som jag referar till innan. Den fungerar som sagt bra i de flesta fall och används av t.ex läkare om jag skall se till det jag erfarit och läst. Men kan fallera fatalt vid olinjära sammanhang såsom teorin om svarta svanar uttrycker.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav radix » 2012-11-17 12:39:45

Abskissa skrev:De senaste åren har jag varit mycket trött vilket gör att jag ofta inte kan läsa dåligt skrivna texter, just för att språket är så dåligt att jag hänger upp mig på minsta lilla; en mening med syftningsfel eller möjlighet för flera betydelser är förödande. Min flickvän väljer automatiskt den betydelse som verkar mest rimlig av sammanhanget att döma, men jag är bara tappad och fattar inget :? . Någon som har kommit på hur man hanterar ett sånt här problem?


Din förmåga till intellektuell kompensation är lägre pga trötthet/stress, lösningen är att finna sätt att bli mindre stressad på, så funktionen återkommer, tror jag.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

"Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav geocache » 2012-11-17 12:46:07

För mig har ljud färger, och färger ljud *vinkar till KaosPrinsessa*.

KaosPrinsessa: vad är en pixie?
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

"Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-11-17 16:57:39

geocache skrev:KaosPrinsessa: vad är en pixie?


http://en.wikipedia.org/wiki/Pixie
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

"Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav Abskissa » 2012-11-17 23:17:58

radix skrev:
Abskissa skrev:De senaste åren har jag varit mycket trött vilket gör att jag ofta inte kan läsa dåligt skrivna texter, just för att språket är så dåligt att jag hänger upp mig på minsta lilla; en mening med syftningsfel eller möjlighet för flera betydelser är förödande. Min flickvän väljer automatiskt den betydelse som verkar mest rimlig av sammanhanget att döma, men jag är bara tappad och fattar inget :? . Någon som har kommit på hur man hanterar ett sånt här problem?


Din förmåga till intellektuell kompensation är lägre pga trötthet/stress, lösningen är att finna sätt att bli mindre stressad på, så funktionen återkommer, tror jag.


Jag har dragit samma slutsats. Hur gör du själv för att vila huvudet? Jag har fastnat, hittar ingen vila i staden och har inte möjlighet att flytta ut på landet i nuläget.
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

"Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav Abskissa » 2012-11-18 0:10:23

plåtmonster skrev:Hur menar du när du säger mönster? är det som en shackbräda där varje ruta fylls med information som du vill "lagra"? eller associativt där t.ex mjölk kan associeras med ost som tillhör mejeriprodukter men mjölk är en vätska som kan associeras med t.ex benzen som också är en vätska som ingår i gruppen brännbara osv.

De koordinatsystem du använder. Hur graderar du de? och vad sorterar du inrycken på? såsom t.ex många diagram har amplitud som en "axel".

Okända kvantiteter av information får man ibland hantera t.ex genom att kapsla de som okända objekt. Föremål 54390 utan adjektiv ;)
Man kan också använda sannolikheter. Att det är sannolikt att det är på ett sätt än att det är på ett annat sätt och då utgår man från det mest sannolika. Men man vet förstås aldrig säkert. Om det kommer till en konklusion så ligger schrödingers katt nära tillhands, dvs alla utfallen kan vara sanna men det bestäms inte förrän sammanträffande av olika faktorer (eller något åt det hållet).

Hur gör du liknelsen med derivata och limes?

Texter med flera betydelser eller syftningar kan hanteras genom att lagra alla möjliga utfallskombinationer även om det förstås tar mycket utrymme. Eller så hoppar man över de tills man kommer till något som man kan ta till sig och eventuellt kan räkna ut baklänges samt med föregående sats som gav betydelse för att räkna ut vad som är därimellan.

Din flickväns metod för att bearbeta tvetydiga intryck utgår från "mest sannolikt" modellen som jag referar till innan. Den fungerar som sagt bra i de flesta fall och används av t.ex läkare om jag skall se till det jag erfarit och läst. Men kan fallera fatalt vid olinjära sammanhang såsom teorin om svarta svanar uttrycker.


Alldeles för trött i huvudet för att svara på detta, kan inte riktigt slita mig än dock. :lol: Stör mig extremt på att smileys:arna (?!) rör sig här bredvid och om jag förminskar fönstret blir det för många optiska element inom skärmens ramar. Stimulipanik.

Det handlar egentligen inte om derivata, utan om själva förhållningssättet, att "det går mot ett gränsvärde".
Schackbräde är alldeles för oplastiskt, hu. ;) Precis som du säger så handlar det om associationer; jag antar att benzen, mjölk och kvicksilver ligger i samma grupp i fråga om aggregationstillstånd vid rumstemperatur, men i olika grupper i fråga om ex viskositet eller ursprung (ex mejeri som du talar om). Men det beror såklart på vilken gradering jag använder, limes, felmarginal, zoom eller vad man vill likna det vid.

Koordinatsystemet graderas efter tycke, det låter nog fruktansvärt godtyckligt ;) men det beror helt på vad jag tänker på. Amplitud, visst!

Det är precis detta med Schrödingers katt som är problemet. Jag hanterar dessa osäkra kort precis som abstraktioner: det finns lösningar inom spannet a till b, lösningarna hamnar i koordinationssystemet gråa som vid inaktivitet hos filer i Windows eller i ett "ekvationsträd" med tex x1, x2, x3 osv som grenar. Men jag antar att min hippocampus har skrumpnat de senaste åren för jag kan inte hålla alla trådar igång samtidigt och tröttheten försvinner aldrig.

Det låter som att plåtmonstret förstår precis, alla nämnda exempel stämmer perfekt. Är det en fellow mönstertänkare, månne?
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

"Thinking in pictures", visuellt tänkande...

Inläggav plåtmonster » 2012-11-18 0:59:38

Det beror på vad du menar med mönstertänkare. Något som jag kan är iaf att förstå system.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in