Enkät om aspergers och idrott

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav piscescorner » 2012-05-08 20:55:15

Jag läser Autism, Aspergers syndrom, ADHD och DAMP på Umeå Universitet och vi ska göra en liten rapport nu. Jag är lite nyfiken på det här med Aspergers och idrott, speciellt då det skrivs att Aspergers inte är bra på lagidrotter. Jag har två söner som hållit på och fortfarande håller på med lagidrott och det går övervägande bra, den sociala biten är det som är problematisk.

Jag har gjort en enkät och hoppas att ni kan hjälpa mig genom att svara på den!

http://www.surveymonkey.com/s/RP5SKK6

/Susanne
piscescorner
Ny medlem

Anslöt: 2010-09-24

Re: Enkät om aspergers och idrott

Inläggav plåtmonster » 2012-05-08 21:13:19

Man kan ju vara obekväm med kroppen och inte minst átt det är mer givande att tänka.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav KrigarSjäl » 2012-05-09 1:10:08

Skrev nyss ett utförligt enkätsvar.

Min uppfattning om lagsporter är att de till sin natur är utformade för att sanktionera mobbing och att man inte ska tvinga barn att hela tiden köra lagsport i skolorna. Individualister trivs inte i lagsammanhang och varför skulle det vara fel med individualism?

Man kan också fråga sig varför det skulle vara extra fint eller värdefullt med lagsporter.
Vad svarar trådstartaren på det?

Det finns andra motionsformer än att kollektivt jaga boll.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav plåtmonster » 2012-05-09 1:29:20

KrigarSjäl skrev:Det finns andra motionsformer än att kollektivt jaga boll.

Amen!
plåtmonster

Inläggav mikka » 2012-05-09 8:02:00

plåtmonster skrev:

Amen!

Haha, bra beskrivning! Den skall jag lägga på minnet. Själv avskyr jag lagsporter men älskar att träna "individuellt" gärna varje dag.

Jag har fyllt i enkäten.
mikka

Anslöt: 2012-05-07

Inläggav Draconian » 2012-05-09 9:48:06

Som jag svarade i enkäten, jag har alltid tyckt om att spela lagsporter. MEN, jag har alltid valt att stå i mål. (fotboll, handboll, innebandy och handboll).
Kanske är det för att man gillar att vara för sig själv, men vill ta del av gemenskapen. Man är med men inte helt och hållet. Som målvakt är man lite av en udda person. Jag gillar att ta egna beslut och att alltid (nästan) är alla ingripanden av betydelse.
Vet inte riktigt vad jag vill få fram med detta men nu är det skrivet...
Hoppas din rapport blir bra...
Draconian

Inläggav piscescorner » 2012-05-09 17:03:45

KrigarSjäl skrev:Skrev nyss ett utförligt enkätsvar.

Tack för det:)
KrigarSjäl skrev:Min uppfattning om lagsporter är att de till sin natur är utformade för att sanktionera mobbing och att man inte ska tvinga barn att hela tiden köra lagsport i skolorna. Individualister trivs inte i lagsammanhang och varför skulle det vara fel med individualism?

Två av mina söner har Aspergers och den yngre av dem har inte haft idrott sedan årskurs 2 och han går i årskurs 9 nu. Däremot så spelade han innebandy bra länge, slutade för 2,5 år sedan.
Många gånger så är väl skolidrotten uppbyggd på att man ska klara så många olika delar, inte bara lagidrotter. Och det ställer till det för åtminstone min yngsta son. Min äldsta med Aspergers har däremot tyckt om idrotten, bara haft svårigheter med simning.

KrigarSjäl skrev:Man kan också fråga sig varför det skulle vara extra fint eller värdefullt med lagsporter.
Vad svarar trådstartaren på det?

Jag har inte hävdat att det är extra fint eller värdefullt med lagsporter. Däremot så är jag nyfiken på om det stämmer det jag läst i åtminstone äldre böcker. Vet att när min äldsta fick sin AS-diagnos 1998 så läste jag på en hel del och det stod överallt att Aspergers inte kunde hålla på med lagsporter, individuella idrotter var ok men inte lagidrott. Och han har spelat både fotboll och innebandy och dessutom är han bra, men han har stora svårigheter med den sociala biten, att prata med sina lagkamrater när de sitter på bänken osv.

Själv så föredrar jag snabba promenader :)

Moderator: Plockade ut de svaren ur citaten.
Senast redigerad av Miche 2012-05-09 18:00:13, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Det är uppenbart att piscescorner inte förstår sig på citatfunktionen.
piscescorner
Ny medlem

Inläggav piscescorner » 2012-05-09 17:06:33

Draconian skrev:Som jag svarade i enkäten, jag har alltid tyckt om att spela lagsporter. MEN, jag har alltid valt att stå i mål. (fotboll, handboll, innebandy och handboll).
Kanske är det för att man gillar att vara för sig själv, men vill ta del av gemenskapen. Man är med men inte helt och hållet. Som målvakt är man lite av en udda person. Jag gillar att ta egna beslut och att alltid (nästan) är alla ingripanden av betydelse.
Vet inte riktigt vad jag vill få fram med detta men nu är det skrivet...
Hoppas din rapport blir bra...

Min yngre AS-son, som även har Tourette och adhd, började som utespelare men var målvakt de sista åren. Det kan nog ligga en hel del i det du skriver och det är bra skrivet! :)
Jag hoppas också att rapporten blir bra. Jag får väl lägga upp den sedan och länka hit så kan ni läsa vad jag skrivit!:)
piscescorner
Ny medlem

Inläggav Draconian » 2012-05-10 4:01:17

Ser gärna resultatet av din rapport. :-)Happy
Draconian

Inläggav plåtmonster » 2012-05-10 4:20:21

piscescorner skrev:1998 så läste jag på en hel del och det stod överallt att Aspergers inte kunde hålla på med lagsporter, individuella idrotter var ok men inte lagidrott.

Det är inte generellt utan visar mer på hur aningslös yrkeskåren är. Problemet uppstår när man tvingar individer. I synnerhet eftersom olika personer har olika egenskaper (surprise!).
plåtmonster

Inläggav matterik » 2012-05-10 6:38:23

piscescorner skrev:1998 så läste jag på en hel del och det stod överallt att Aspergers inte kunde hålla på med lagsporter, individuella idrotter var ok men inte lagidrott.

Själv brukade jag spela back och när jag var yngre och spelade på skolan på rasterna var jag duktig på att ta bollen av en finlirare. Men när jag blev äldre och det blev mer allvar så blev jag sämre på närkontakten och hamnade i friidrotten istället. En för ensam idrott för mig. Nästa sport som jag njöt av var jiujitsu. Nu tränar jag ingenting.
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Tiblan » 2012-05-10 7:44:15

Med risk för att göra bort mig totalt, vad är skillnaden mellan ADHD och DAMP??
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav Pieohpah » 2012-05-10 8:00:30

Tiblan skrev:Med risk för att göra bort mig totalt, vad är skillnaden mellan ADHD och DAMP??

Det ena utesluter inte det andra. Kort och förenklat är ADHD hyperaktivitet och DAMP motoriska svårigheter.
Pieohpah

Anslöt: 2012-01-05

Inläggav Choklad » 2012-05-11 3:33:40

Pieohpah skrev:
Tiblan skrev:Med risk för att göra bort mig totalt, vad är skillnaden mellan ADHD och DAMP??

Det ena utesluter inte det andra. Kort och förenklat är ADHD hyperaktivitet och DAMP motoriska svårigheter.

Är det inte så att ADHD+DCD = DAMP? DCD är då nedsatt motorik så damp är både och.
Choklad

Anslöt: 2011-12-07

Inläggav Pieohpah » 2012-05-11 6:13:01

Choklad skrev:
Pieohpah skrev:

Är det inte så att ADHD+DCD = DAMP? DCD är då nedsatt motorik så damp är både och.

Det har du helt rätt i. DAMPare har också koncentrationssvårigheter och hyperaktivitet.
Pieohpah

Anslöt: 2012-01-05

Inläggav Draconian » 2012-08-21 1:32:55

Undrar lite stillsamt hur det har gått med rapporten :)
Draconian

Inläggav Akleja » 2012-08-21 1:47:35

Klarar inte av lagsporter. Gjorde inte det i skolan heller. Kan ingenting om vare sig fotboll, handboll eller ishockey. Tittar aldrig på sport på tv, och Aftonbladets sportbilaga använder jag endast till att tända i brasan med. Däremot älskar jag att vandra och gå i snabb takt med min hund. Så enligt mig utför jag lite sport i alla fall. Enda gången jag tittar på sport är när det är sommar-os på tv. Då tittar jag mycket på löpning i olika distanser, längdhopp, tresteg, höjdhopp... ja allt möjligt. Dock inte fotboll eller sånt.
Akleja

Anslöt: 2012-08-18

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in