Skolk i betyget = Indraget studiestöd

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Skolk i betyget + Indraget studiestöd

Inläggav Henkkalexi » 2012-05-09 23:45:09

nallen skrev:
plåtmonster skrev:Även om ligistgäng regerar korridorerna med knytslag, vandalism, sparkar. Lektionerna är ett inferno av babbel, suddkastning och dålig luft?

Allt ovanstående utom den dåliga luften åtgärdas ju automatiskt om ungarna sitter still och håller käft. Häpp!

Henkkalexi skrev:När gick du i skolan?

Hela 1980-talet.

Henkkalexi skrev:Om man, de facto, kan betydligt mer än sina klasskamrater, eller till och med sin lärare i ett ämne, så borde det vara givet att man får arbeta självständigt och slippa sitta med den övriga klassen [...]

Det visar ju bara på felet med konceptet skolklasser. Naturligtvis borde alla jobba på så fort de kan och bli uppflyttade till nästa kurs när de godkänts på de som behövs som förkunskap. Att en andel inte hinner med medan en annan grupp blir uttråkade är bara slöseri med resurser.

Henkkalexi skrev:Har du jobbat som lärare någon gång, nallen?
Eller led du av perceptionsstörningar under din egen skoltid?
Blev du mobbad?
Hade du inlärningssvårigheter?
Orkade du med att både sitta i skolan och göra hemuppgifterna utan att klappa ihop?

I tur och ordning:
Nej, jag är oduglig som pedagog.
Nej, det tror jag inte.
Ja, eller nej, beroende på definiton av "mobbing".
Bara i det jag ansåg vara meningslösa ämnen.
För det mesta.

Okej, om du inte hade problem med perception eller kände dig hotad på något sätt, så fanns det kanske inga "bra" orsaker att skolka. Däremot, som du skriver, i det du ansåg vara meningslöst. Mycket i skolan är väldigt meningslöst och oanvändbart, och vi som skolkade av den orsaken samt på grund av perceptionsstörningar, gjorde det inte för att vi hade bristande respekt för våra lärare eller struntade i skolan - tvärtom.

Som du själv skrev så är åldersindelning helt meningslös eftersom varje elev är så unik ifråga om hur långt man kommit på olika områden. Om skolan ska vara kunskapsinriktad så fungerar inte nuvarande system där gymnasielever pluggar för betyget, men inte minns ett dugg av vad de läst veckan efter provet.

Inte heller är det bra om 75% av energin hos en elev med ADD går åt till att hålla sig vaken, hitta rätt och minnas salar och schema, och bara 25% åt själva ämnet. Det är slöseri med tid, energi och direkt korkat.

Själv gick jag i gymnasiet i slutet av 90-talet och då handlade väldigt mycket om grupparbeten och flexibilitet.

Det vore mycket mer logiskt om man, några månader EFTER avslutat kursmoment, hade ett oförberett prov så att man verkligen kunde se vad eleven kunde.
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav Titti » 2012-05-09 23:53:39

Henkkalexi skrev:Inte heller är det bra om 75% av energin hos en elev med ADD går åt till att hålla sig vaken, hitta rätt och minnas salar och schema, och bara 25% åt själva ämnet. Det är slöseri med tid, energi och direkt korkat.

Inte heller det är självklart en svårighet för elever med ADHD/ADD. Jag hade inga som helst svårigheter i den vägen - skolan och klassrummen hade en logisk och konsekvent numrering av byggnader, korridorer och salar. Schemat fanns anslaget i tryckt form för samtliga klasser på högstadiet och gällde hela läsåret. Alla elever hade dessutom fått varsitt eget exemplar. Det gjorde det extremt enkelt att både memorera schemat och orientera sig på skolan - för mig, trots ADHD/ADD. Jag saknade då diagnos och visste inte att jag "inte kunde sånt".

Men visst hade jag problem, stora problem, främst på högstadiet (som jag talar om nu) - men de var av ett helt annat slag...
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Henkkalexi » 2012-05-09 23:55:29

Titti skrev:
Henkkalexi skrev:Inte heller är det bra om 75% av energin hos en elev med ADD går åt till att hålla sig vaken, hitta rätt och minnas salar och schema, och bara 25% åt själva ämnet. Det är slöseri med tid, energi och direkt korkat.

Inte heller det är självklart en svårighet för elever med ADHD/ADD.

Nej, det är ju det som gör sådana här frågor så knepiga... alla funkar olika.
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav plåtmonster » 2012-05-10 3:07:46

nallen skrev:åtgärdas ju automatiskt om ungarna sitter still och håller käft. Häpp!

Det är bara det att de ungarna inte gör det. Ska andra behöva lida av kombinationen skolkstraff + skolterror?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav marxisten » 2012-05-10 7:06:57

nallen skrev: plåtmonster skrev:Även om ligistgäng regerar korridorerna med knytslag, vandalism, sparkar. Lektionerna är ett inferno av babbel, suddkastning och dålig luft?

Allt ovanstående utom den dåliga luften åtgärdas ju automatiskt om ungarna sitter still och håller käft. Häpp!

Ja, lär de hålla käft så de inte bråkar senare i livet och kanse går så långt som blir fackligt aktiva. :-)040

Att vara stökig och bråkig kan bero på allt från stimulerad hjärna till trötthet, psykisk ohälsa och fan och hans moster. Därför för att kunna ordna problem med både oreda på lektioner liksom skolk så måste kärnan till problemet kommas åt och inte täppas till. Piska funkar inte!

Skolan är ingen förbannade militäranläggning där man skall stå upp i givakt när lärare går förbi. Det är en samlingsplats för barn och unga där de ska lära sig saker samt har kul och ha vård inom. Är elever stökiga ska det åtgärdas på individuellt plan liksom man skall göra med skolk. Sätta upp det i betyget hjälper knappast vare sig barnen eller samhället. Barnen får stämpeln i åk. 9 att skita i att komma på lektionerna och får därför inte jobb vid 50. Låter riktigt bra.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav plåtmonster » 2012-05-10 8:42:52

Det är dessutom inte andra elevers ansvar att fixa stökiga elevers problem. Förutom att själva inte vara aggressiva.
plåtmonster

Inläggav weasley » 2012-05-10 20:43:54

Har skummat igenom tråden. Vad sägs om dem som skolkar eftersom de redan kan det som läraren lär ut? De elever som korrigerar lärare och facit på svenskundervisningen?*

Vafan, jag stod inte ut med att sitta och lyssna på en massa saker jag redan visste. Jag borde fått nåt att bita i istället.

Fast jag kan ju glädja nallen med att jag höll käft iaf - jag hade aldrig någon att prata med.

*Frågan löd: Vad betyder ordet komposition. Flervalsfråga.

Alternativ n = musikstycke
Alternativ n+1 = (irrelevant tjafs)
Alternativ n+2 = (mer irrelevant tjafs)

weasley säger till läraren att frågan inte går att svara på eftersom ordet komposition betyder "sammansättning" och exemplifierar med att en tavla kan ha en bra komposition. Läraren konsulterar facit och påstår att weasley har fel, eftersom facit ju säger att komposition = musikstycke. weasley vet att detta är fel och förklarar in i minsta detalj exakt varför ett musikstycke likväl som ett konstverk i största allmänhet har en bra komposition. Läraren nedlåter sej att erkänna att weasley kan ha rätt till viss grad men nu är det faktiskt så att det alternativet inte finns med och DÄRFÖR är korrekt svar "musikstycke". Ridå.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Zombie » 2012-05-10 20:55:54

marxisten skrev:Barnen får stämpeln i åk. 9 att skita i att komma på lektionerna och får därför inte jobb vid 50. Låter riktigt bra.

Dessutom blir stämpeln självuppfyllande. Får man stökarstämpel i sjuan - åttan och ingen lyhörd hjälp som får kosta de pengar som behövs så har man i regel gett upp till nian. Så funkade folk på min tid, vilken genetisk mutation har skett sedan dess så att de inte funkar så nu och inom överskådlig framtid?

Och vad skickar det för _signaaaaler_ till de unga att ingenting åt dem får kosta något?

Känner igen mig i det weasley skriver. Det är nationalekonomiskt slöseri i båda ändar. Den här förbannade enögdheten hela tiden är katastrofal.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav plåtmonster » 2012-05-10 21:09:04

weasley skrev:Läraren nedlåter sej att erkänna att weasley kan ha rätt till viss grad men nu är det faktiskt så att det alternativet inte finns med och DÄRFÖR är korrekt svar "musikstycke". Ridå.

Meningen med proven är att tankeläsa provkonstruktören. Om de mot förmodan har koppling till verkligheten så är det en olyckshändelse. :twisted:

Ska vi skriva en manual "så blåser du skolan med ett leende och mvg?"
plåtmonster

Inläggav nallen » 2012-05-10 22:52:18

Henkkalexi skrev:[...] fanns det kanske inga "bra" orsaker att skolka.

Jag vidhåller att orsakerna till exempelvis skolk är helt irrelevanta.

Henkkalexi skrev:Det vore mycket mer logiskt om man, några månader EFTER avslutat kursmoment, hade ett oförberett prov så att man verkligen kunde se vad eleven kunde.

Ja och, som vi skrev nån annanstans; anpassade inträdesprov till högre utbildningar. Det är nåt man skulle kunna utöka till diverse arbeten också, det är väl inte så vanligt annat än för "konstnärliga" yrken?
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav nallen » 2012-05-10 22:54:01

plåtmonster skrev:Det är bara det att de ungarna inte gör det. Ska andra behöva lida av kombinationen skolkstraff + skolterror?

Va? De som stör ska naturligtvis åka ut omgående.
nallen

Inläggav plåtmonster » 2012-05-10 23:22:05

Ska, men gör ej.

Om nu skolk ska skrivas in oavsett orsak borde du förorda automatisk rätt till ekonomisk och senare utbildningskompensation för de som farit illa av skolan?
plåtmonster

Inläggav nallen » 2012-05-10 23:41:32

Varför i all världen då? De har fått chansen att lära sig nåt på andras bekostnad, tog de inte den så får de skylla sig själva.
nallen

Inläggav plåtmonster » 2012-05-10 23:56:34

Ska en elev vara skyldig till om andra slår och sparkar denne, och ifall detta påverkar förmågan till studier? Om läraren är ett totalt ufomiffo är det också elevens eget ansvar? Farlig luft full med mögelsporer är också elevens fel?
plåtmonster

Inläggav nallen » 2012-05-11 15:38:10

@plåtmonster: jag förstår inte vad du snackar om tror jag. Det är ju dom som stör som ska åka ut och därefter får skylla sig själva.
nallen

Inläggav plåtmonster » 2012-05-11 17:05:54

Uppenbarligen åker de inte ut. Således måste man utgå från hur situationen är, inte hur den borde vara.
plåtmonster

Inläggav Miche » 2012-05-11 17:09:30

@nallen, problemet är att de som mobbar oftast inte gör det på lektionerna eller så triggar de den mobbade (när läraren inte ser) att bli förbannad och så åker den mobbade ut.

Du har tydligen inte förstått ett skit vad som händer (för de flesta) när de blir mobbade, många mår så fruktansvärt psykiskt dåligt att de inte orkar gå till skolan och då hjälper det inte ett skit vad lärarna gör då det mesta sker då lärarna INTE ser coh därför inte kan åtgärda det!

Din respektfulla skola existerar inte annat än på pappret eller anser du att skolan ska anställa en person per elev som hårdbevakar?
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav 424stil » 2012-05-11 17:17:01

Många här verkar tycka att det är ok att skolka. Om man inte står ut med skolan så är det ju förståeligt att man är borta men tänk på den här aspekten:

När du är i klassen så kanske du inspirerar andra elever till att göra bättre ifrån sig om du är duktig.

T ex på Komvux när vi hade Engelska så sa våran lärare till mig och några andra att hon bedömde att vi var så duktiga så vi kunde skippa lektionerna och bara gå på proven. Kul för oss, men tänk på den eleven som jag kanske suttit brevid på lektionerna som jag hade kunnat hjälpa.

Tycker såklart inte man ska ha med skolk eller frånvaro i betygen men det är ändå inte ok att skolka eller stanna hemma.

Man fyller alltid en funktion i klassen!
424stil

Anslöt: 2011-10-03

Inläggav Zombie » 2012-05-11 17:30:48

Hurdå "tycker att det är ok att skolka"? Orkar inte luskolla, men jag minns ingen som har sagt det. Däremot är vi väl en del som vet och försöker få fram att det inte är så enkelt som regeringen, nallen med flera vill ha det till. Att det finns orsaker som behöver åtgärdas, att ingen (inte ens Statens Heliga Kassakista) blir hjälpt av att skolkare blir stämplade för livet och sådant.

Och jag tycker du också förenklar när du talar om elever man hade kunnat hjälpa och att man alltid "fyller en funktion i klassen". Bland annat är det inte sagt att man vare sig vill eller kan hjälpa andra på traven i den situationen eller att den andra eleven vill ta emot hjälp av en kufisk plugghäst. Det ska inte heller vara elevernas jobb att lära ut, det ska läraren göra och eleverna ska lära in. Kan inlärningen förenas med övningar i pedagogik, visst – men bara då. Annars är det fel på lärartätheten, och det är ännu en sak som inte någon elev ska komma i kläm för.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav plåtmonster » 2012-05-11 17:44:48

Andra elever tar sällan hjälp av plugghästen och den relationen är inte sällan väldigt ansträngd.

Och inte minst om skolan vill ha arbetskraft till att motivera andra elever så får man betala för det precis som resten av arbetsmarknaden. Det är ju arbetslinjen som det heter.. det andra är slaverilinjen.
plåtmonster

Inläggav JvA00 » 2012-05-11 19:02:19

424stil skrev:Många här verkar tycka att det är ok att skolka. Om man inte står ut med skolan så är det ju förståeligt att man är borta men tänk på den här aspekten:

När du är i klassen så kanske du inspirerar andra elever till att göra bättre ifrån sig om du är duktig.

T ex på Komvux när vi hade Engelska så sa våran lärare till mig och några andra att hon bedömde att vi var så duktiga så vi kunde skippa lektionerna och bara gå på proven. Kul för oss, men tänk på den eleven som jag kanske suttit brevid på lektionerna som jag hade kunnat hjälpa.

Tycker såklart inte man ska ha med skolk eller frånvaro i betygen men det är ändå inte ok att skolka eller stanna hemma.

Man fyller alltid en funktion i klassen!

Det där köper jag inte. De gånger jag ombetts hjälpa andra elever har de ofta varit så långt ifrån min nivå att jag haft svårt att ens formulera mig. För det första är jag elev och inte utbildad pedagog. För det andra kanske jag har svårt att hantera den nivå de ligger på, för att jag tycker det är svårt att förstå att de inte fattar sådant jag tycker är väldigt lätt. För det tredje så borde jag få lägga tid till att lära mig ännu mer. Varför ska jag behöva köra i samma tempo som elever som inte har mitt intellekt? Man är inte i skolan för att utbilda andra, det är skolans uppgift. Man är för att lära sig så mycket det bara går efter bästa förmåga.
JvA00

Anslöt: 2012-04-15

Inläggav Miche » 2012-05-11 19:08:15

JvA00 skrev: Man är för att lära sig så mycket det bara går efter bästa förmåga.

Det är nog få pedagoger som håller med, tyvärr!

Tänk om man kunde få plugga i sin egen takt, jävlar vad grejer man hade haft chans att lära sig!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in