Mästerskapet eller mästerskapen?
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Språknördar,
Vad är rätt, eller om båda är rätt: Vilket tycker ni är bäst:
mästerskapet eller mästerskapen?
Som i "asperger-mästerskape*", när aspergereliten träffas och spelar olika spel?
Vad är rätt, eller om båda är rätt: Vilket tycker ni är bäst:
mästerskapet eller mästerskapen?
Som i "asperger-mästerskape*", när aspergereliten träffas och spelar olika spel?
- TORatANDET
- Anslöt: 2006-06-30
Re: Mästerskapet eller mästerskapen?
Jag tycker N är rätt.
T ex "dom årliga asperger-mästerskapeN går i Tyskland". Kommer inte på något exempel just nu där T passar bättre.
Man kan i för sig säga "det årliga asperger-mästerskapeT går i Tyskland" så det funkar ju.
Beror på hur man säger det.
T ex "dom årliga asperger-mästerskapeN går i Tyskland". Kommer inte på något exempel just nu där T passar bättre.
Man kan i för sig säga "det årliga asperger-mästerskapeT går i Tyskland" så det funkar ju.
Beror på hur man säger det.
Mästerskapet om ett speciellt tillfälle, typ årets. Mästerskapen om en företeelse som pågår ett flertal gånger, kanske flera år i rad.
IMHO
IMHO
Mästerskapet är ental och mästerskapen är flertal, helt enkelt. Vilket man använder kan väl bero på om det är en eller flera grenar det tävlas i eller om man kanske använder ordet kollektivt om en väletablerad tävling som regelbundet återkommer. Sedan finns väl en viss vingelmån där sådant spelar in som hur stor och välkänd tävlingen är. Ungefär.
Infobladet eller infobladen?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Zombie skrev:Vilket man använder kan väl bero på om det är en eller flera grenar det tävlas i eller om man kanske använder ordet kollektivt om en väletablerad tävling som regelbundet återkommer. Sedan finns väl en viss vingelmån där sådant spelar in som hur stor och välkänd tävlingen är. Ungefär.
Bra svar på rätt nivå. Som framgick av frågan handlar det om flera grenar.
Evenemanget kommer återkomma regelbundet. (Ja, jag är så envis att jag kan säga det.) Jag vill att namnet skall låta som att tillställningen är minst lika väletablerad, stor och välkänd som OS. (Ja, jag vet vad jag gör.) Sammanfattningsvis blir det "mästerskapen", om inga nya argument övertygar mig om annat. Tack Zombie.
Tack även till Pieohpah och 424stil för intressanta bidrag!
- TORatANDET
- Anslöt: 2006-06-30