Jaha, då har man fått sparken då!
34 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Jaha, då har man fått sparken då!
Tieto har det nog tajt med tanke på det "lilla datorstrulet". Hadde jag varit du hadde jag sett om mig om efter ny arbetsgivare direkt när jag läste om det. Dels för att det påverkar företaget ekonomiskt. Dels för att det framkommit att de har osunda principer som verksamheten drivs efter.
Det är väl inte osökt att kollektivavtalen är ett verktyg för att hålla lönerna nere.
Det är väl inte osökt att kollektivavtalen är ett verktyg för att hålla lönerna nere.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Miche skrev:Länk till LAS, kan vara bra att ha att sparka på chefen med!
Uppsägningstiden står i §11
Turordningen står i §22
Tyvärr står det på båda: Dessa regler kan dock åsidosättas genom kollektivavtal då paragrafen i sin lydelse är semidispositiv.
semidispositiv = En lag som kan avtalas bort eller inskränkas genom vissa förutbestämda sätt. Semidispositivitet kan även gälla enskilda bestämmelser. Exempel på semidispositiva bestämmelser är delar av Lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS) där det enligt 2 § 3 st går att göra avvikelser från exempelvis turordningsbestämmelser genom kollektivavtal.
kollektivavtal = Ett skriftligt avtal som främst reglerar löner men även anställningsvillkor och förhållandet i övrigt mellan arbetstagare och arbetsgivare. Detta sluts mellan mellan en arbetstagarorganisation och arbetsgivarorganisation eller mellan en arbetstagarorganisation och enskild arbetsgivare... En anledning till varför kravet på skriftlighet är såpass strängt är för att avtalet inte bara binder avtalsparterna men även medlemmarna i organisationen...
plåtmonster skrev:Tieto har det nog tajt med tanke på det "lilla datorstrulet". Hadde jag varit du hadde jag sett om mig om efter ny arbetsgivare direkt när jag läste om det. Dels för att det påverkar företaget ekonomiskt. Dels för att det framkommit att de har osunda principer som verksamheten drivs efter.
Det är ju bara det att jag inte orkar.
Hur menar du här? Att det är så det är och att det är allmänt vedertaget? Själv har jag någon gång hört den grova felbeskrivningen att kollektivavtalen skulle vara bra för lönetagarna!... Varför i hela världen avskaffas de inte?
Kollektivavtalen har väl både för- och nackdelar. Men de innebär också kontroll och inskränkningar.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Kollektivavtal är bra för de som har det sämst ställt på jobben, men de saboterar för de som skulle kunna få högre löner och bättre villkor.
Men, ingår man verkligen i kollektivavtal om man inte är medlem i facket? Jag har nollkoll, jag har nästan bara jobbat på mindre företag utan kollektivavtal (att vara med i facket med de jobb jag hade varit bortkastade pengar och jag är tacksam att jag inte var med i A-kassan och därmed slapp ifrån helvetet på jorden, även känt som FAS3).
Men, ingår man verkligen i kollektivavtal om man inte är medlem i facket? Jag har nollkoll, jag har nästan bara jobbat på mindre företag utan kollektivavtal (att vara med i facket med de jobb jag hade varit bortkastade pengar och jag är tacksam att jag inte var med i A-kassan och därmed slapp ifrån helvetet på jorden, även känt som FAS3).
Miche skrev:Kollektivavtal är bra för de som har det sämst ställt på jobben, men de saboterar för de som skulle kunna få högre löner och bättre villkor.
Tyvärr gäller avtalet även när man inte är med i facket.
![Sad :(](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_sad.gif)
Var på ett ok möte idag men är för trött i huvudet för att berätta. Hann inte klart iaf.
Spela in mötena med mobilen för att analysera i efterhand ![Smile :)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_smile.gif)
Mamma har jobbat fackligt under många år och det finns inget över huvud taget som hindrar att man sluter ett bättre avtal med företaget, kollektivavtalet är för att de som inte förhandlar själva ska komma frammåt ändå.
Det enda som hindrar möjligheten att göra egna avtal är arbetsgivarens vilja, INTE KOLLEKTIVAVTALET ! !
Jag törs påstå att det inte står i något enda kollektivavtal att man inte får göra egna avtal, däremot att man inte får göra sämre avtal än kollektivavtalet.
Sofia jag tänker på en sak till, att de troligen försöker spela dumma och låtsas som om de inte känner till div lagar, tänker mig att det teoretiskt sett borde räcka med att säga att du motsätter dig att få sparken.
Kan tänka mig att det då får gå till någon sorts domstol.
Just arbetsbrist kan man sparka folk för, men den måste samtidigt vara riktig (och tror inte det räcker med att det är arbetsbrist i just din avdelning, man kan möjligen rikta in sig på alla programmerare i företaget men inte ett visst kontorslandskap), lek med tanken att du inte tror på att det är någon arbetsbrist, du kan ju tro att det är frågan om att du berättat om AS så hamnar nog saken i ett annat läge (fast det kommer de inte att erkänna inför dig, sannolikt kommer de att spela skitsäkra eller tom ta fram folk att diskutera med som är riktiga stjärnor på att verka säkra o veta vad de pratar om, skulle remomendera att om tillfället uppstår fälla kommentaren "det är inte särkilt svårt att förstå" jag har lyckats få chefen att bli högröd i ansiktet, trodde inte han kunde det
)
![Smile :)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_smile.gif)
Mamma har jobbat fackligt under många år och det finns inget över huvud taget som hindrar att man sluter ett bättre avtal med företaget, kollektivavtalet är för att de som inte förhandlar själva ska komma frammåt ändå.
Det enda som hindrar möjligheten att göra egna avtal är arbetsgivarens vilja, INTE KOLLEKTIVAVTALET ! !
Jag törs påstå att det inte står i något enda kollektivavtal att man inte får göra egna avtal, däremot att man inte får göra sämre avtal än kollektivavtalet.
Sofia jag tänker på en sak till, att de troligen försöker spela dumma och låtsas som om de inte känner till div lagar, tänker mig att det teoretiskt sett borde räcka med att säga att du motsätter dig att få sparken.
Kan tänka mig att det då får gå till någon sorts domstol.
Just arbetsbrist kan man sparka folk för, men den måste samtidigt vara riktig (och tror inte det räcker med att det är arbetsbrist i just din avdelning, man kan möjligen rikta in sig på alla programmerare i företaget men inte ett visst kontorslandskap), lek med tanken att du inte tror på att det är någon arbetsbrist, du kan ju tro att det är frågan om att du berättat om AS så hamnar nog saken i ett annat läge (fast det kommer de inte att erkänna inför dig, sannolikt kommer de att spela skitsäkra eller tom ta fram folk att diskutera med som är riktiga stjärnor på att verka säkra o veta vad de pratar om, skulle remomendera att om tillfället uppstår fälla kommentaren "det är inte särkilt svårt att förstå" jag har lyckats få chefen att bli högröd i ansiktet, trodde inte han kunde det
![Very Happy :D](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_biggrin.gif)
Eftersom de ska kicka 350 personer (enligt startinlägget) så är nog chanserna att få vara kvar rätt små, men de ska ju enligt LAS kicka de med kortast anställningstid först, så det borde vara många andra som har kortare anställningstid än 10 år...
Precis, nu vet jag inte hur stort Tieto är men gissar på tusentals personer.
Återgå till Studier och arbetsliv