Stimming
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Stimming
(Hittade ingen specifik tråd om detta ämne, så ber om ursäkt om det finns)
Har sett det här ordet lite då och då när jag läst runt lite, men inte riktigt förstått vad det innebär, så jag sökte lite på det, kollade lite på you-tube etc.
Problemet är att jag känner igen mig Väldigt väldigt mycket
Jag håller på så där i princip hela tiden, särskilt om man känner "starka" känslor, som ex nervositet, rädsla, frustration, men även positiva känslor som glädje och när man blir exalterad över något.
Det kan vara att man "viftar" med händerna. Så länge jag kan minnas har jag alltid reagerat på frustration med att skaka/vifta på båda händerna (men jag trodde alla gjorde så)
Jag "leker" ofta med fingrarna (ex tummen fram och tillbaka mellan alla de andra fingrarna), knäpper med fingrarna, klappar etc.
Om jag blir väldigt glad eller exalterad så brukar jag ofta yla, eller vad man ska kalla det (jag vet, det låter jättelöjligt )
Det händer inte så ofta att man gungar fram och tillbaka i stolen (det exempel de tog upp då jag började läsa om asperger, varför jag inte kände igen mig då), däremot så brukar jag ofta skifta från ena sidan till den andra när jag står (från sida till sida)
Min fråga är nu.
Hur vanligt är det att man håller på så här om man är NT-människa?
Dvs kan man ha dessa egenheter för dig utan att ha en diagnos inom autism-spektrat etc?
Har sett det här ordet lite då och då när jag läst runt lite, men inte riktigt förstått vad det innebär, så jag sökte lite på det, kollade lite på you-tube etc.
Problemet är att jag känner igen mig Väldigt väldigt mycket
Jag håller på så där i princip hela tiden, särskilt om man känner "starka" känslor, som ex nervositet, rädsla, frustration, men även positiva känslor som glädje och när man blir exalterad över något.
Det kan vara att man "viftar" med händerna. Så länge jag kan minnas har jag alltid reagerat på frustration med att skaka/vifta på båda händerna (men jag trodde alla gjorde så)
Jag "leker" ofta med fingrarna (ex tummen fram och tillbaka mellan alla de andra fingrarna), knäpper med fingrarna, klappar etc.
Om jag blir väldigt glad eller exalterad så brukar jag ofta yla, eller vad man ska kalla det (jag vet, det låter jättelöjligt )
Det händer inte så ofta att man gungar fram och tillbaka i stolen (det exempel de tog upp då jag började läsa om asperger, varför jag inte kände igen mig då), däremot så brukar jag ofta skifta från ena sidan till den andra när jag står (från sida till sida)
Min fråga är nu.
Hur vanligt är det att man håller på så här om man är NT-människa?
Dvs kan man ha dessa egenheter för dig utan att ha en diagnos inom autism-spektrat etc?
Re: Stimming
Tack för länkarna
Men jag kunde inte hitta svaret på min fråga i någon av dem
Är det någon som vet om dessa beteenden är vanliga även för "normal-folk"?
Men jag kunde inte hitta svaret på min fråga i någon av dem
Är det någon som vet om dessa beteenden är vanliga även för "normal-folk"?
Fråga om "stimming".
Jag har funderat lite på det där med "stimming". Skulle någon som har mer kunskap och erfarenhet inom området kunna tala om för mig vad skillnaden mellan stimming, tics och "normala" repetitiva rörelser är? Jag gör vissa repetitiva rörelser/stim/tics (eller vad det nu är) som jag kan berätta om ifall det är av intresse. Anyway, jag tänkte bara höra mig för. Gör NTs repetitiva rörelser/saker också?
Moderator: Slog ihop två trådar om stimming.
Moderator: Slog ihop två trådar om stimming.
Fråga om "stimming".
Insåg precis att någon startade en annan tråd om stimming tidigare idag (dock inte med samma frågor). Sorry.
Stimming
Ytterligare trådar (förutom de två tidigare nämnda) om stim/ming:
fragor-om-ritualer-och-tvang-stims-t11881.html
sjalvskada-eller-stim-var-gar-gransen-t29235.html
Trådar om tics:
tics-ofrivilliga-rorelser-fascikulationer-t904.html
att-saga-fraser-hogt-och-ibland-med-folk-finns-det-medicin-t25006.html
medicin-mot-tics-och-eller-vark-t15576.html
ar-tics-vanligt-vid-as-t23503.html
frivilliga-tics-tourettes-t16838.html
fragor-om-ritualer-och-tvang-stims-t11881.html
sjalvskada-eller-stim-var-gar-gransen-t29235.html