Hur vanligt är det att folk känner till asperger?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Hur vanligt är det att folk känner till asperger?

Inläggav plåtmonster » 2012-05-03 23:34:25

Hur vanligt är det att folk känner till asperger så väl att de kan känna igen om en person sannolikt har det rent spontant?, eller ens vet om vad det är?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Re: Hur vanligt är det att folk känner till asperger?

Inläggav Xzirie » 2012-05-04 1:00:43

Min uppfattning är att de flesta har hört talas om det, men har en del fördomar om hur man ska vara.
Xzirie

Anslöt: 2010-04-12

Inläggav Miche » 2012-05-04 1:03:43

Väldigt många har ingen aning, men ibland hittar man människor där man minst anar det som faktiskt vet vad det innebär.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Choklad » 2012-05-04 1:11:12

Xzirie skrev:Min uppfattning är att de flesta har hört talas om det, men har en del fördomar om hur man ska vara.

+1

Satt och diskuterade lite allt möjligt med några på komvux och någon nämnde aspergers.
Person 1: Vad är aspergers?
Person 2: Det är den sjukdomen (lite på ett jag vet allt sätt)
Jag: Det är ingen sjukdom utan ett annorlunda sätt att vara.

Har inte mött en enda som inte är utbildad inom ett område där aspergers är något de läser om som vet vad aspergers är utan att ha en massa fördomar.

Tror inte det är många som känner igen det utan att ha en anhörig eller att den själv har AS.
Choklad

Anslöt: 2011-12-07

Inläggav Miche » 2012-05-04 1:14:13

Choklad skrev:Har inte mött en enda som inte är utbildad inom ett område där aspergers är något de läser om som vet vad aspergers är utan att ha en massa fördomar.

Jag har mött minst en som faktiskt förstår sig på Aspisar, hon har jobbat på fritids och träffat många barn med Asperger, väldigt klok (numera pensionerad) och väldigt positiv människa (vad jag har märkt verkar hon sakna fördomar helt). Det är som att få en vitamininjektion varje gång jag träffar henne.
Miche

Inläggav Someone » 2012-05-04 3:03:12

Det flesta verkar känna till ordet men inte veta riktigt vad det är och på namnet blir det lätt att förknippa med en sjukdom. Att övertyga någon att du har aspergers kan vara omöjligt då du förmodligen har spenderar hela ditt liv igenom att studera andra med film/böcker, tränat in ansiktsutryck och rörelser vilket gör att du ser normal ut och beter dig normalt. Bortsett från din fritid men det är ingen som ser det.

Läste att det är många som inte kan få en diagnos då de varit för duktiga på att lura sig själva/omgivning att de är "normala" egenom att använda sin hjärna istället för instinkt.
Someone

Anslöt: 2012-04-09

Inläggav MsTibbs » 2012-05-04 8:45:22

Min journal:

"Förvånansvärt normal emotionellt med tanke på Aspergerdiagnosen."

Sen stavade han Asperger med "pb". Tydligen är jag normal. Bra/dåligt?
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav kattkvinna » 2012-05-04 9:56:30

Someone skrev:Det flesta verkar känna till ordet men inte veta riktigt vad det är och på namnet blir det lätt att förknippa med en sjukdom. Att övertyga någon att du har aspergers kan vara omöjligt då du förmodligen har spenderar hela ditt liv igenom att studera andra med film/böcker, tränat in ansiktsutryck och rörelser vilket gör att du ser normal ut och beter dig normalt. Bortsett från din fritid men det är ingen som ser det.

"Du kan inte ha aspergers" eller "det märks inte på dig", är den vanligaste kommentaren! Den dummaste jag hört var av en överläkare på psyk för tio år sedan: Du kan inte ha aspergers för du är ju tjej!

Folk i allmänhet känner till namnet asperger som numera är ett ganska inarbetat begrepp. Men skrämmande många har ingen aning om att det är en form av autism. Jag har gett upp att förklara likheterna mellan min diagnos autism och asperger. För enkelhetens skull säger jag asperger. Om de undrar vad det är nämner jag att AS innebär att vi får använda hjärnan mer medvetet och analytiskt i socialt samspel, att det inte sker automatiskt som hos majoriteten.

Har också mött de som är intresserade och vill förstå oss lite bättre.
kattkvinna
Inaktiv

Anslöt: 2012-04-10

Inläggav Miche » 2012-05-04 11:45:51

MsTibbs skrev:Min journal:

"Förvånansvärt normal emotionellt med tanke på Aspergerdiagnosen."

Sen stavade han Asperger med "pb". Tydligen är jag normal. Bra/dåligt?

Med andra ord, nästintill okunnig!
Miche

Inläggav Nargil » 2012-05-04 12:25:31

En del har nog sett filmen "I rymden finns inga känslor ", eller han som gick ut med det i FC Z för ett antal år sedan. Tyvärr har nog många sett en eller få personer med AS och sen tror alla är som dem. De som vet att AS är en form av autism kanske ser framför sig Rainman.
Nargil

Anslöt: 2012-04-14

Inläggav plåtmonster » 2012-05-04 15:09:52

kattkvinna skrev:Du kan inte ha aspergers för du är ju tjej!

Har träffat en tjej i IRL som höll på att förklara matematik och som inte kunde stoppa sig själv. Så nog finns det. En alltför hög andel psykiatriker skulle nog själva behöva lite psykiatri :P
plåtmonster

Inläggav Zombie » 2012-05-04 15:29:14

Vilket leder mig, om plåtmonster ursäktar, till fördomen att man måste vara typ mattenörd, eller överhuvudtaget "överintellektuell" och "underkänslomässig", för att ha asperger...
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav plåtmonster » 2012-05-04 15:44:15

@Zombie, Det är du som ser den fördomen.
plåtmonster

Inläggav Zombie » 2012-05-04 15:49:44

Ja, sa jag något annat?
Zombie

Inläggav biologic » 2012-05-06 0:43:14

kattkvinna skrev:
Someone skrev:Det flesta verkar känna till ordet men inte veta riktigt vad det är och på namnet blir det lätt att förknippa med en sjukdom. Att övertyga någon att du har aspergers kan vara omöjligt då du förmodligen har spenderar hela ditt liv igenom att studera andra med film/böcker, tränat in ansiktsutryck och rörelser vilket gör att du ser normal ut och beter dig normalt. Bortsett från din fritid men det är ingen som ser det.

"Du kan inte ha aspergers" eller "det märks inte på dig", är den vanligaste kommentaren! Den dummaste jag hört var av en överläkare på psyk för tio år sedan: Du kan inte ha aspergers för du är ju tjej!

Helt otroligt korkat. Har själv fått höra liknande, men det de inte förstår är hur mycket kraft det tar att upprätthålla en NT-fasad... Sova 16 h/dygn alla lediga dagar, är det ett vettigt pris att betala för att vara icke-aspig utåt sett?
biologic

Anslöt: 2010-10-09

Inläggav Someone » 2012-05-06 19:30:08

biologic skrev:
kattkvinna skrev:

Helt otroligt korkat. Har själv fått höra liknande, men det de inte förstår är hur mycket kraft det tar att upprätthålla en NT-fasad... Sova 16 h/dygn alla lediga dagar, är det ett vettigt pris att betala för att vara icke-aspig utåt sett?

Trodde det bara var jag som sov minst 12+ timmar på lediga dagar och minst 8 på jobbdagar. Förstår inte hur vissa klarar sig på 4-8 varje dag. Ibland sover jag så mycket som 18 timmar.
Someone

Anslöt: 2012-04-09

Inläggav nallen » 2012-05-07 0:12:11

Jag sover ofta ungefär 6 timmar mellan arbetsdagarna och 12-16 timmar per "natt" på helgerna. Det suger illa, men är förnärvarande enda sättet att få tillräckligt med egentid på vardagarna. Det ska åtgärdas, snart.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Mellan » 2012-05-09 7:12:11

Asberger är presic som vanligt förutom att de har ett special intressa och ej gillar att kramas
Mellan
Förhandsgranskad

Anslöt: 2011-03-31

Inläggav plåtmonster » 2012-05-09 14:30:03

Frågan var hur vanligt det är att folk känner till det. Och dessutom finns det gott om aspies som gillar att kramas hur mycket som helst ;)
plåtmonster

Inläggav Savanten Svante » 2012-05-09 14:48:36

Med rätt person kramas jag massor, så det så!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Zombie » 2012-05-09 14:54:03

Mellan skrev:Asberger är presic som vanligt förutom att de har ett special intressa och ej gillar att kramas
plåtmonster skrev:Frågan var hur vanligt det är att folk känner till det. Och dessutom finns det gott om aspies som gillar att kramas hur mycket som helst ;)

Och specialintresse krävs inte heller. (Och inte "låg empati", som också ingår i vad folk brukar tro att de känner till.)
http://www.lul.se/templates/page____5031.aspx

Men både det och annat kan vara inte precis som vanligt.
Zombie

Inläggav Varg86 » 2012-05-09 15:23:57

Trodde det bara var jag som sov minst 12+ timmar på lediga dagar och minst 8 på jobbdagar. Förstår inte hur vissa klarar sig på 4-8 varje dag. Ibland sover jag så mycket som 18 timmar.

Hmm, intressant. Har alltid förundrats över hur folk kan klara sig på 7-8 timmars sömn. Trodde jag var jättemysko, som oftast behöver sova 11-14 timmar på mina lediga dagar (har jag jobbat många dagar i sträck kan det bli ännu mer) hade jag inte haft en hund som behöver komma ut så hade jag nog kunnat sova 24/7 :lol:
Varg86

Anslöt: 2012-05-01

Inläggav piscescorner » 2012-05-09 17:09:44

Min erfarenhet som förälder är att det är alldeles för få som känner till diagnosen. Numer kan många hört talas om den, men de vet inte vad det är. Det är jättejobbigt när man besöker t.ex. akuten med dem och informerar om aspergern och personalen står som fågelholkar. Har hittills bara träffat på en läkare som hade koll på aspergers, han hade det själv:)
Samma problem är det inom skola och barnomsorg, de har dålig kunskap. Jag önskar att det ska bli bättre!
piscescorner
Ny medlem

Anslöt: 2010-09-24

Inläggav mikka » 2012-05-09 17:39:11

Hittills har alla som känner till min diagnos reagerat med " du som är så normal kan inte ha det" efterföljt av massa svammel om hur extrema personer med AS är. :twisted: Jag blir verkligen provocerad av detta.
Det kanske vore bra om fler var öppna med sin diagnos så att allmänheten får en bredare bas att bilda sin uppfattning utifrån. (+ i en perfekt värld skulle diagnosen inte behövas)

@piscescorner det är skrämmande att personalen på akuten knappt vet vad "det" är
mikka

Anslöt: 2012-05-07

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in