Artikel i Dagens arbete om lönebidrag
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Artikel i Dagens arbete om lönebidrag
Tänkte bara att den kunde intressera någon:
http://www.dagensarbete.se/home/da/content.nsf/aget?open&key=utredning_nedsatt_arbetsformaga_1336126247133
Fler personer med funktionsnedsättning ska få och behålla ett arbete. Vägen dit går, enligt regeringens utredare, via höjt tak för lönebidrag, färre typer av lönestöd, ett konkurrensutsatt Samhall samt en oberoende tillsynsmyndighet.
http://www.dagensarbete.se/home/da/content.nsf/aget?open&key=utredning_nedsatt_arbetsformaga_1336126247133
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Re: Artikel i Dagens arbete om lönebidrag
konkurrensutsatt Samhall samt en oberoende tillsynsmyndighet.
"Konkurrerande" företag som öppnar fickorna på vid gavel?
Oberoende men ytterst sömnig tillsynsmyndighet?
Det är lätt att se vad som lätt går snett.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:konkurrensutsatt Samhall samt en oberoende tillsynsmyndighet.
"Konkurrerande" företag som öppnar fickorna på vid gavel?
Oberoende men ytterst sömnig tillsynsmyndighet?
Det är lätt att se vad som lätt går snett.
Plåtmonster, förklara gärna! För jag begriper inte ditt resonemang, och då brukar de flesta inte begripa.
Jag tycker det vore väldigt bra om det blir lika ekonomiska villkor mellan Samhall och andra som vill anställa personer med nedsatt arbetsförmåga. Bara inte några j...a upphandlingar blandas in.
Bra artikeltips. Hoppas nu bara att fler aspergare vill satsa på att få lönearbete (med den stora ansträngning det kräver).
- TORatANDET
- Anslöt: 2006-06-30
Mindre nogräknade kommer att starta företag med syfte att söka bidrag för funktionshindrade där pengarna går till de själva.
Samt att tillsynen sannolikt inte kommer att hålla måttet. Vilket gör att man sedan kan ta bort reformen.
Samt att tillsynen sannolikt inte kommer att hålla måttet. Vilket gör att man sedan kan ta bort reformen.
- plåtmonster
LOA gör ju att vilket företag som helst kan ge ett bud på en kommunal verksamhet så kommunen tvingas lämna över verksamheten, om då syftet är oseriöst, att mjölka kommunen på pengar för verksamhet som inte bedrivs som den ska kan det ibland ta rätt lång tid innan det stoppas, inte minst om det rör pengar som man kan dra in på funktionshindrade som inte har möjligheter att protestera mot den uteblivna verksamheten (då kommunerna inte ens verkar ha något intresse av att stoppa det, det är enklare för dem att bli lurade).
Man får väl anmäla och obstruera företaget så man blir kvitt det?
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Mindre nogräknade kommer att starta företag med syfte att söka bidrag för funktionshindrade där pengarna går till de själva.
Mindre nogräknande än Samhall? Det har jag svårt att tänka mig.
Och de bidragssummor som nämndes i artikeln var inte så stora. Jag tror inte det blir någon stor tillströmning av arbetsgivare som vill ge aspergare anställning eller väg till det. Och de som gör det kommer inte tjäna mycket på det genom dessa bidrag. Men några kanske tillkommer. En viss förbättring tycker jag förslaget låter som.
- TORatANDET
- Anslöt: 2006-06-30
Intresset hos mindre nogräknade ligger inte i att anställa, däremot i att få kommunerna att betala för vård som aldrig ges.
Miche skrev:i att få kommunerna att betala för vård
Pengar, pengar..
- plåtmonster
Återgå till Studier och arbetsliv