Utställning av Strindbergs målningar tom söndag 6/5 i Sthlm

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Utställning av Strindbergs målningar tom söndag 6/5 i Sthlm

Inläggav Alien » 2012-05-05 0:55:07

25 målningar av Strindberg och 2 (små) skulpturer ställs ut på Buskowskis:

Man får bara vara inna i 40-minutersintervall, men det räcker ju eftersom det inte är så många verk. Min favorit är "Björken". Att Strindberg måladae många stormmotiv förvånar väl ingen. När han inte kunde skapa i ord, skapade han i målningar.

Man måste visa både legitimation och biljett innan man släpps in och dessutom passera en sådan där båge som på flygplatser. Det är rigorös säkerhet för dessa numera högt värderade verk.

Nutidens höga värdering av Strindbergs måleri har flera orsaker. Dels beror det förstås på hans världsrykte som författare, dels på att hans produktion var så sparsmakad –men framför allt på att han använde sig av nyskapande, experimentella metoder. Titta bara på ”Hög sjö” från 1894, som stilmässigt liknar abstrakt expressionism, långt före sin tid. I denna tornado av dova färger har Strindbergs kastat in gips och dessutom gått på duken med brännare!

Titta också noga på den otroligt fräcka dubbelbilden från 1892. I den svartgrå ovädershimlen har Strindberg fällt in ett ljust skärgårdslandskap – en tydlig exponering av hans dubbla personlighet. Strindberg var ju en egensinnig stämningsmålare, som lät känslan och slumpen styra. Hans skiftande sinnestillstånd återspeglas i både stormbyar och stilla vattenspeglar, ensamma träd och idylliska lövgrottor, giftsvampar och solnedgångar.
http://www.dn.se/kultur-noje/konstrecen ... -stockholm
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Re: Utställning av Strindbergs målningar tom söndag 6/5 i St

Inläggav Iridia » 2012-05-05 0:59:15

Oj, bakom skottsäkert glas! Väntar de sig att någon ska börja skjuta på Strindberts tavlor? :o

Har bara sett någon enstaka i verkligheten. Om jag bodde närmare skulle jag kunna tänka mig att åka förbi och titta.
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Re: Utställning av Strindbergs målningar tom söndag 6/5 i St

Inläggav Alien » 2012-05-05 19:27:34

De är väl dels rädda för stöld, dels för vandalisering. Finns ju alltid idioter som tycker det är tufft och coolt att förstöra, särskilt oersättliga saker.

Jag släpade med min något motvilliga dotter dit. Hon skulle ändå till Stockholm för att handla. Hon säger att hon har svårt för Strindberg pga hans manschauvinism. Egentligen håller jag med henne, men försökte förklara att man kan vara en lysnade författare el konstnär men en usel människa, ja, att det det ofta är så. Och det är en one-time experience, eftersom många tavlor är utlånade av privatpersoner bara pga 100-årsjubiléet.

Många tavlor var oväntat små men det fanns större också.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in