Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-05-02 5:59:48

Som sagt, vad gör folket här om dagarna?

studerar (vad och vilken nivå?)
lönearbetar (hur många procent och inom vad?)
jobbar hemma (oavlönat, t.ex. med barn/hushåll)
är sjukskriven (för vad?)
mångsysslare/gatumusiker/frilansande eller kringresande försäljare/konstnär/akrobat blablabla
t.ex.

Och är du nöjd med det du gör, eller vad skulle du vilja göra istället?

Själv jobbar jag heltid. Jobbar inom det område jag är utbildad för (universitetsutbildad), men är inte nöjd med att jobba heltid. Om jag hade möjlighet skulle jag ha kvar mitt jobb, men jobba ca 50%.
svarabhaktivokal

Anslöt: 2009-10-30

Re: Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Inläggav Choklad » 2012-05-02 6:10:20

Jag går några kurser på komvux men inte tillräckligt för att få studiebidrag. Jag är för ung för att få ut studiemedel för att plugga på komvux så tänkte att det var ingen poäng att läsa en massa för ynka 1050 i månaden. Passar på att hjälpa till hemma och genomgå utredning nu när jag har så mycket tid över.

Jag skulle vilja göra något där jag träffar fler som är i min ålder, på komvux är de flesta ganska mycket äldre än mig och på en annan nivå i livet alltså med barn och i vissa fall till och med barnbarn.

Till hösten ska jag gå högskola 100% och det ser jag fram emot. Lite smått läskigt att efter ett år av "latmaskande" gå upp till det tempot igen.

Efter det så hade jag jobbat på flextider och delvis hemifrån om jag själv fick bestämma. Men med tanke på hur samhället ser ut så får man nog trycka sig in i sju till fyra-mallen
Choklad

Anslöt: 2011-12-07

Inläggav Pieohpah » 2012-05-02 7:08:01

Lönearbetar 100% på ett IT-företag som programutvecklare.

Trivs bra med det och har även egen firma.

Skulle jag drömma så skulle jag hellre syssla med illustration, målning, grafik och foto. Har lite hobbyverksamhet på flickr, deviantart och fotosidan.
Pieohpah

Anslöt: 2012-01-05

Inläggav kullan » 2012-05-02 8:05:48

Jag är förtidspensionär. Det blir att sitta vid datorn på dagarna. Vet inte alls vad jag vill göra.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Meppe » 2012-05-02 8:37:33

Jag studerar i ett finskt gymnasium och väntar på resultaten från studentskrivningarna. Jag vill jobba som guide i Krakow.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav Someone » 2012-05-02 15:50:05

Heltidsarbete inom resturang. 160-180 timmar per månad. Försöker styrketräna minst varannan dag och på den tid som inte är jobb/träna så läser jag eller sitter vid datorn.

Skulle vilja ha mer fritid, så att man kan kolla på moln, eller ta en busslinje till endhållplatsen bara för hur det är där. Se nya saker och skaffa mig mer kunskap. Dock så älskar jag pengar så det skulle alldrig funka, måste jobba heltid för att kunna spara tills jag blir gammal.
Someone

Anslöt: 2012-04-09

Inläggav Manschett » 2012-05-02 16:14:35

Jag är arbetslös fd chaufför. Men pga en ryggskada måste jag byta yrke. Inte helt enkelt i min ålder. Jag skulle vilja ha ett arbete inom vad som helst som inte kräver tunga lyft.

Så mina dagar går fn åt till att se på tv, sitta vid datorn, promenera nu när det blir varmt. Drömma mig bort till Thailand som är min oas i livet.
Manschett
Inaktiv

Anslöt: 2012-05-01

Inläggav Baba Jaga » 2012-05-02 16:59:32

Har tjänstepension och blir "riktig" ålderspensionär nästa år. Hunden tar mycket tid. Går nog en halvmil om dagen med honom. Jobbar också i trädgården.
Ska flytta snart. Ska bli kul att göra en ny trädgård! :D
Vill sen ta upp oljemåleriet igen, det har legat nere ett tag. Och så skriver jag ganska mycket ...
Fattar knappt hur jag hann jobba också förut.
Baba Jaga

Anslöt: 2011-12-28

Inläggav KrigarSjäl » 2012-05-02 17:24:49

Sjukersättning. Skulle vilja komma ur det men arbetsmarknaden skriker inte direkt efter långtidsarbetslösa aspergare utan egna kontakter. När jag kontaktat arbetsgivare har det varit kalla handen överallt och börjar jag med praktikplatser riskerar jag att bli av med ersättningen, FK är ju hårda nu som alla vet.
Så vad finns det att välja på?
Arbeta gratis hos någon och leva på soc?
Och hur fan ska jag kunna klara av att arbeta om det är 'hela havet stormar' överallt, dvs social kompetens & flexibilitet precis överallt? Jag fungerar inte under de premisserna.
Det finns ingen att fråga till råds heller. Det har jag f.ö gjort.

Det är både segt och surt och jag ser inga som helst vägar ur det men jag deppar inte ihop för det. Av någon anledning lyckas jag hålla mig flytande.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2012-05-02 17:31:49, redigerad totalt 3 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav MsTibbs » 2012-05-02 17:25:16

Jag är 75% på Mediagruppen Karlstad och gör huvudsakligen artiklar och illustrationer för tidningen ASP-bladet. Passar mig utmärkt! Men om jag fick välja skulle jag gärna skrivit mer om psykiatri och mindre om socialförvaltningen.

Drömjobb kronologiskt genom tiderna: läkare, polis, lärare, journalist, psykolog, polis (igen). Nu när jag förbjudits att ha vapen så kan jag inte bli polis, så funderar nu på undersköterska åtminstone för att ha en grund att stå på. Kanske jobba med dementa, utvecklingsstörda eller på psyk?

http://aspbladet.wordpress.com
http://mediagruppen-karlstad.se
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Kahlokatt » 2012-05-02 17:43:03

Sitter tre dagar i veckan och scannar gamla artiklar åt landstinget. Det är Daglig Verksamhet för aspergare och vi får alltså ingen lön, bara en försmädlig "flitpeng". De försöker hjälpa mig att få extern praktik, men inget händer.
Jag är utbildad museivetare och har en fil. kand. i konstvetenskap. Det spelar tydligen ingen roll.
Min dröm är att få jobba som guide på ett slott eller en gammal teater och få gå runt i tidstypiska kläder. Förut ville jag jobba med barnverksamhet på ett konstmuseum, men det vill jag inte längre.
Min STORA dröm är egentligen att bli operasångerska och musikalartist, men som det är nu kan de lika gärna skjuta mig och göra slut på skiten.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav 424stil » 2012-05-02 18:03:20

Jag är sjukskriven för tillfället men den går ut i December i år.

Jag har sökt till utbildningen Aktiveringspedagog inom LSS och ska få svar om jag får komma på intervju om några veckor. Utbildningen startar i så fall till hösten.

Ser fram emot att plugga så jag hoppas jag kommer in.

Min stora dröm är att bo i London och gå på alla Tottenhams hemmamatcher men det kan man ju glömma.
424stil

Anslöt: 2011-10-03

Inläggav Manschett » 2012-05-02 18:42:21

Just nu håller jag på med ett projekt att äta mig smal. Jag brukar inte hålla mattider så bra, blir så att man äter mycket en gång per dygn och ofta snabbmat och ofta infaller ätandet mitt i natten eftersom det är då jag är vaken. Men man går upp i vikt av ett sådant leverne.

Men nu har jag börjat äta lite var fjärde timma bara för att se om det gör skillnad på magen som tyvärr har en tendens att växa och bli uppblåst av dålig mathållning.

Så i exprimentet ingår även att sluta röka och dricka alkohol. Det senare är inga problem men att sluta röka har varit ett helvete, men nu är jag kommen så långt i projektet att jag kan börja äta enligt ett schema. Så efter att ha blivit rök och alkoholfri så började jag i går att starta dagen med havregrynsgröt, och sedan var 4e tim ska mat intas av varierande slag, fisk, kött, grönt, kyckling osv vad det nu finns att välja på. Det jag märkt hittills av två dagar i detta är att hela dagarna går åt till att laga mat och att det är hur svårt som helst att göra ordning mat för en persom som ska äta om 4 timmar igen.

Men jag har något att göra. Så är tanken att jag ska promenera regelbundet också, men det måste bli riktigt varmt först.
Manschett
Inaktiv

Anslöt: 2012-05-01

Inläggav JennyH » 2012-05-03 13:44:38

Jag har stadigvarande sjukersättning, blev beviljad det för två veckor sen.. Jag har inte varit arbetsför sen jag slutade gymnasiet -99, men har arbetstränat och rehabiliterats under mååånga år. Dock har inget funkat och det höll FK med om. Inget lönearbete med andra ord, även om jag vill. Dock ska jag nu med hjälp av LSS komma ut och göra någonting ändå, så jag får Något att göra på dagarna. Även om jag har fullt upp med en massa läkarbesök, undersökningar (har varit sjuk i ett halvår...), boenestöd osv så vill jag försöka mig på något. Funkar det så funkar det liksom, helt kravlöst :-)Happy .

Min dröm är att kunna ta bort några procent av sjukersättningen, för jag VILL verkligen jobba! Men som det ser ut nu och har gjort i många år är det inte genomförbart. Men vem vet, kanske hittar jag ett jobb som faktiskt skulle kunna funka någon gång (men inte heltid, det skulle aldrig funka). Det hoppas jag i alla fall! :)

Skulle jag inte hitta något så är jag ändå ganska nöjd. För jag har en bra och fungerande vardag. Det är knappt jag vågar skriva det, men jag mår faktiskt bättre än på många många år.
JennyH

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav Someone » 2012-05-03 13:56:20

Om vi även räknar in orealistikst skulle jag vilja bo på en öde Ö i ett stort gym och få mat via helikopter. Tänk att få slippa alla och kunna träna varje dag.
Someone

Anslöt: 2012-04-09

Inläggav matterik » 2012-05-03 14:41:44

Jag skulle vilja ha NSA privilegier eller CIA. Sen skulle jag vilja ha en hemlig gång ner i underjorden där det skulle finnas en hemlig bas med livets vatten, ett elixir, som gav en evigt liv , som jag skulle ha fri tillgång till. Sedan skulle jag sitta och njuta av livet i evigheter.
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Inläggav lasseivägen » 2012-05-03 15:30:42

Träfar så få som möjligt
träffa ännu färre.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Red and green » 2012-05-03 16:03:20

Jobbar 100%
Studerar på högskolan 50%
Försöker skriva oxå lite vid sidan om, det kan leda till nåt möjligtvis. Viktigare att skriva än vad det leder till.
Två långhåriga katter på det.
Ingen tid för att göra nåt annat utöver.
Bra det.
:-)Happy
Red and green

Anslöt: 2011-12-17

Inläggav tvilling99 » 2012-05-03 18:49:09

Är på en daglig verksamhet 2 gånger i veckan och det räcker bra för mig för tillfället.
tvilling99

Anslöt: 2007-05-07

Inläggav MsTibbs » 2012-05-03 19:25:55

Jag vill skriva bok också. Har skrivit en som jag tryckte upp en 12-15 stycken, men vill lägga till och så... dröm: se min bok en bokhandel! :-)154
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Orogor » 2012-05-04 23:49:42

Har en skyddad anställning på kommunen på 75% som jag trivs mycket bra med.

Jobbar som fastighetsskötare, snickare, flyttgubbe, 'allt-i-allo' inom kommunorganisationen.
Det jag trivs mest med på jobbet är att det är så varierande uppgifter. Man gör aldrig något så länge att man hinner tröttna ur på det, och oftast är ingen arbetsdag den andra lik.

Det skulle dock kännas tryggare om anställningen blev fast istället för att förlängas periodvis.
Orogor

Anslöt: 2012-05-04

Inläggav biologic » 2012-05-06 1:02:02

Jobbar 100%, men skulle vilja plugga på högskolan så att jag kan få ett mindre socialt ansträngande arbete. Eller åtminstone jobba 50% och plugga 50%.
biologic

Anslöt: 2010-10-09

Inläggav Juggernawt » 2012-05-08 3:03:17

Gör det mesta man kan göra utan att kliva ut utanför dörren. Blir mest att man fastnar framför datorn, i en bok eller framför en film. Jobbade senast år 2000 och det varade någon månad. Skulle ohyggligt gärna ge mig ut och fiska såhär på vårkanten men har tyvärr varken bil, körkort eller kompisar som skulle kunna följa med ut. Man sitter som i sitt egenhändigt skapade fängelse där låsen sitter i huvudet och är mycket starkare än stål.
Juggernawt

Anslöt: 2011-04-14

Inläggav plåtmonster » 2012-05-08 3:53:34

@Juggernawt, Hur får du in pengar då?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in