Den stora ångesttråden

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Den stora ångesttråden

Inläggav Red and green » 2012-04-24 8:28:53

Har sån jäääävla ångest i dag ! :shock:

Trycker i bröstkorgen och känns för jävligt. Tänker dock bara stå ut. Tänker inte ens ta Atarax. Tänker faktiskt trotsa tillståndet. Ställer mig mot ångesten :evil:
Beta blockerade tog jag så att jag inte freakar out totalt. Nåt annat blir det inte ! :evil:

Dom sista dagarna har varit tuffa, hamnade i depressionskoma precis innan helgen och nu att jag inte känner mig längre så deppad så kom stark ångest som efterrätt. Tack för det !
Eftersom jag hade ångest (mildare men ihärdigare variant) och malade tankar hela helgen så tog jag benso tre dagar i sträck, vilket jag aldrig tidigare gjort. Dock bara 0,5 mg, en dag tog jag 1 mg. Har inte tagit sedan lördagen. Tror faktiskt att kraftiga ångesten i dag har med benso intaget att göra. Nu börjar det försvinna från kroppen så kommer ångesten tillbaks.

Tjaa. Så länge man lever så lär man. Ska aldrig någonsin ta benso för tre dagar i rad. Enstaka gånger får det vara. Enstaka nödfall.

Vad strulen beror på det vet jag och håller på att lösa situationen, dock lite mera komplex än vad kan lösas i en handvändning. Jag jobbar iaf åt rätt håll, dock med små steg i taget men ändå. Samtidigt så kan lösningen komma snabbt. Kan komma vilken dag som helst.
Jag vet att det kommer lösa sig :-)154
Ska inte ge upp hoppet. Någonsin !

Hur handskas ni med ångesten?

Några tips?

(känns faktiskt lite bättre ... redan :-)Happy )
:-)230
Red and green

Anslöt: 2011-12-17

Re: Den stora ångesttråden

Inläggav River » 2012-04-24 8:47:45

Når det er veldig vanskelig kan jeg gjerne forestille meg at jeg står og ser på meg selv, og så kan jeg si til meg selv, du må være glad/sterk, det kommer bedre tider. Og så ser jeg på den andre meg, og vet at noen, som er meg selv, er veldig glad i meg. :-)Happy Vet ikke om det er noe særlig til tips, men det er det eneste jeg har.
River
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-04-16

Inläggav Sammelsurium » 2012-04-24 9:28:38

Fysisk ansträngning fungerar bäst på mig. Så tung ansträngning som möjligt. Löpning och styrketräning ägnar jag mig åt.

Annars brukar jag försöka göra något, vad som helst, för att tänka på annat. På helgerna kan jag t.ex storstäda, rensa avlopp etc. Då släpper man fokuset på ångesten vilket gör att det släpper lite.
Att promenera eller cykla kan fungera för att bryta av. Efter en lång promenad eller cykeltur känns det dessutom lite skönare att lägga sig i soffan och läsa igen. Frisk luft och sol är förmodligen inte dumt det heller.

Meditation fungerar, men kräver en del träning. Jag känner mig också rätt omotiverad att meditera när jag har ångest. Men att tänka på andningen är aldrig fel.

Är jag på jobbet tycker jag att jag släpper ångesten när jag pratar med andra på t.ex fikaraster. Förmodligen för att fokus hamnar utanför mig själv.
Sammelsurium

Anslöt: 2009-11-29

Inläggav ZeldAlice » 2012-04-24 15:07:37

Åhh, stackare...
Det är en väldigt bra fråga dock, hur hanskas man med ångest? Även om jag har tur som inte har ångest något vidare ofta så är det en sån hemsk känsla.
Jag vet inte om det här funkar dock men jag kände av den lite gran och om man kanske fortsätter med den så är den nog bra.
Den här avslappnings/meditations musiken kanske lindrar:

http://www.youtube.com/watch?v=uatGr5Xd ... re=related

Musiken börjar först vid 1:32 på videon.
Är ledsen att jag inte kan komma med nåt bättre. Letar nämligen efter bra svar själv på hur man kan handskas med ångest.
ZeldAlice

Anslöt: 2012-04-22

Inläggav Red and green » 2012-04-24 20:39:19

Ja, inte lätt problem att lösa. Tack för alla tips och hoppas på att få flera. Vi får väl fortsätta jaga den perfekta lösningen. Kommer ni på nåt klokt så dela gärna det med oss andra :-)Happy

Jag mår fine nu. Har cyklat 26 km och trampat ordentligt. Att svettas verkar motverka ångest.
Har varit på jobbet oxå så fick min sociala kvoten fylld :-)Happy

Så visst motion och mänsklig sällskap är väl inte helt fel när ångesten slår.
Musiken har ju också stor påverkan.

Att sticka tycker jag också fungerar, det är lite som att meditera och skapa någonting nytt samtidigt, väldigt avkopplande.

Man ska inte heller ha för mycket tid att grubbla. Jag får grubbla med måtta :-)Happy

:-)230
Red and green

Den stora ångesttråden

Inläggav Pieohpah » 2012-05-01 12:10:41

Mitt inre tvång och mitt kontrollbehov är i krig.

Jag får tvångstankar... kontrollfreaket i mig får ångest av tvånget och ignorerar det. Ingen märker det, mer än jag.
Pieohpah

Anslöt: 2012-01-05

Inläggav 424stil » 2012-05-01 13:34:54

Om jag får ångest så tar jag en lång promenad, minst 40 minuter, då brukar det släppa. Jag får inte så mycket ångest nuförtiden dock, jag tror det är för att jag dricker inte så ofta längre. Drack mycket förr för att dämpa ångesten men det skapade bara mer ångest i slutändan.

Att kolla på fotboll lindrar också ångest för min del.

Om jag har outhärdlig ångest så man inte ens vet vart man ska ta vägen så brukar jag tigga en benzo av farsan, men det händer inte så ofta längre som sagt. Var nog 2-3 månader sen jag tog en benzo.
424stil

Anslöt: 2011-10-03

Inläggav Red and green » 2012-05-01 19:14:25

Jag har lagt av med alkohol helt och hållet. Gjorde det redan förra året. Rör inte skiten.
Att dricka tillför mig absolut ingenting.
Alkohol kan ju sparka igång ångesten speciellt dagen efter.

Många människor självmedicinerar med alkohol (gäller mediciner oxå) och flyr verklighet och tunga känslor. Det maskeras inte sällan med fullständig självbedrageri, menar att man snackar hellre om lite godare och dyrare viner och viner som hobby.
Skulle aldrig säga som det är: vill supa mig full för jag mår dåligt, har ångest, är trött och förbannad samt besviken på ett o annat. Eller att jag tycker det är lättare socialt när man trycker alkohol i sig. Då kan man snacka som Gud tills man får för mkt alkohol i sig. Mängderna brukar ju också öka med tiden. Verkligen råttgift och har förstört det för många relationer och barn.

För mig gick förvånandsvärd lätt att tvärsluta. Jag tycker det är underbart att aldrig vara bakfull eller annars skittrött dagen efter. Jag behöver enbart dricka ett glas vin och jag känner det garanterad dagen efter.
Fördelen är också att kan alltid köra bil, vilken tid av dygnet som helst.
För mig var det förlättnad att sluta. Det var ju lätthet att köpa en flaska rött till helgen eller några öl.
Stor fördel är också att jag återhämtar mig bättre under helgerna att hålla mig nykter.

Mår jag dåligt så tar jag hellre medicin för det. Korrektanvänt så är mediciner bättre tycker jag. Alkohol har ju toppen och botten, mitt hela liv är så, då vill jag inte göra det värre för mig. Jag vill ha det mera stabilt och det får jag med rätt medicinering :-)Happy

Jag helt enkelt behöver inte alkohol och känner mig sjukt stolt att vara nykterist :oops:
Red and green

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in