Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav Choklad » 2012-04-29 1:31:35

Peace skrev:Jag hatar islam (,religioner i allmänhet) och kulturer som är starkt påverkade av den. Jag hatar inte hudfärger eller utseenden som skiljer sig från min egen. Är jag rasist?

Samma här, hatar de flesta religoners värderingar.

Jag tycker att man kan inte låta hur många som helst invandra i ett land där det inte finns möjlighet att ta hand om alla som bor där från första början. Gör det mig till rasist?
Har träffat hur många trevliga invandrare som helst och har inget emot dem.
Choklad

Anslöt: 2011-12-07

Inläggav Alien » 2012-04-29 1:38:23

Jag kan nog skilja rasism från nationalegoism. Men om man utgår från att invandrare enbart (el mestadels) är en belastning för Sverige, kan det inte ligga rasism bakom den övertygelsen?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Teknik-Pata » 2012-04-29 1:46:08

Undrar om den som gjorde undersökningen är smart eller dum... :lol:

Men fan va gött ändå att leva i en sådan svart/vit värld: "du har fel åsikter alltså är du dum" haha!
Teknik-Pata

Anslöt: 2012-04-27

Inläggav Choklad » 2012-04-29 1:50:40

Alien skrev:Jag kan nog skilja rasism från nationalegoism. Men om man utgår från att invandrare enbart (el mestadels) är en belastning för Sverige, kan det inte ligga rasism bakom den övertygelsen?

Det kan det nog göra. Låter lite som att man tycker svenskar är överlägsna.

Invandrarna har kommit med en hel del bra saker till sverige tycker jag. Men det får också finnas en gräns, man kan inte sätta dem i områden som rosengård och låta alla gå till soc. Sen borde det finnas ett krav på att lära sig prata svenska. Jag tycker inte om invandrare som kommer hit och vägrar lära sig språket. Hade jag flyttat till ett annat land så hade språket varit högsta prioritering.

De som kommer hit, utbildar sig, lär sig svenska, skaffar jobb och följer våra lagar har jag inget emot.
Choklad

Inläggav slackern » 2012-04-29 1:52:48

Peace skrev:Jag hatar islam (,religioner i allmänhet) och kulturer som är starkt påverkade av den. Jag hatar inte hudfärger eller utseenden som skiljer sig från min egen. Är jag rasist?

Byt ut det mot judar och se vad som händer ;)
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav slackern » 2012-04-29 1:58:19

Choklad skrev:
Alien skrev:Jag kan nog skilja rasism från nationalegoism. Men om man utgår från att invandrare enbart (el mestadels) är en belastning för Sverige, kan det inte ligga rasism bakom den övertygelsen?

Invandrarna har kommit med en hel del bra saker till sverige tycker jag. Men det får också finnas en gräns, man kan inte sätta dem i områden som rosengård och låta alla gå till soc. Sen borde det finnas ett krav på att lära sig prata svenska. Jag tycker inte om invandrare som kommer hit och vägrar lära sig språket. Hade jag flyttat till ett annat land så hade språket varit högsta prioritering.

De som kommer hit, utbildar sig, lär sig svenska, skaffar jobb och följer våra lagar har jag inget emot.

Finns väldigt mänga Finländare som har bott här i decennier som vägrar att lära sej prata Svenska. Ska vi skicka hem dom med färjan med?
slackern

Inläggav atoms » 2012-04-29 1:59:00

Choklad skrev:

Så nu när du redan bor i ett land så är dess språk inte så viktigt; det är därför du inte skriver landets namn med stor bokstav?
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav atoms » 2012-04-29 2:05:17

slackern skrev:

Fast nu skriver han ju inte muslimer... Om han skulle byta ut det mot något skulle det vara judendomen (eller den mosaiska tron).
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav Kvasir » 2012-04-29 2:26:53

Teknik-Pata skrev:Undrar om den som gjorde undersökningen är smart eller dum... :lol:

Men fan va gött ändå att leva i en sådan svart/vit värld: "du har fel åsikter alltså är du dum" haha!

Det är du som lever i en svartvit värld om du misstolkar undersökningen på det sättet.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Choklad » 2012-04-29 2:49:02

atoms skrev:Så nu när du redan bor i ett land så är dess språk inte så viktigt; det är därför du inte skriver landets namn med stor bokstav?

En liten miss som att glömma att hålla inne shift vid rätt tillfälle när man skriver är väl inte hela världen?
Tror alla gör små slarvfel när de skriver ibland det har i de flesta fall inget att göra med hur väl man kan språket.
Jag menar att alla svenska medborgare borde kunna förståelig svenska i åtminstone tal.
slackern skrev:Finns väldigt mänga Finländare som har bott här i decennier som vägrar att lära sej prata Svenska. Ska vi skicka hem dom med färjan med?

Nej inte innan de getts en chans att lära sig svenska genom att kravet ställs.
Får de chansen och det finns som krav så kan de försöka lära sig eller åka hem.

Samma sak gäller danskar, dem är värst med språket utifrån min erfarenhet. De vägrar anstränga sig att prata så man förstår dem. De jag har träffat som är bosatta i Sverige då.
Choklad

Inläggav Miche » 2012-04-29 5:32:45

Choklad skrev:Samma sak gäller danskar, dem är värst med språket utifrån min erfarenhet. De vägrar anstränga sig att prata så man förstår dem. De jag har träffat som är bosatta i Sverige då.

Vadå vägrar, en del har helt enkelt inte förmågan att lära sig nya språk och då de ändå lyckas göra sig förstådda så funkar det ändå. Jag hade en dansk granne som gift sig med en svenska och jobbade här en massa år fram till sin pension, hade en usel svenska men var väldigt uppskattad på sitt jobb med mänga kundkontakter (jag misstänker att majoriteten av kunderna var svenskar).

Vill du skicka hem sådana som honom, fine, du hade gjort några svenskar arbetslösa eftersom han drev ett företag i Sverige med några anställda.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Fenren » 2012-04-29 9:42:03

slackern skrev:

byter personen ut det mot judar så blir den nazist, inte rasist. att hata en kultur har inget med ras att göra.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav Pieohpah » 2012-04-29 9:45:31

Jag ogillar all organiserad religion och tror att det är i grunden ont. Att vara troende tror jag dock är gott!
Pieohpah

Anslöt: 2012-01-05

Inläggav nallen » 2012-04-29 9:52:52

Zombie skrev:Och vad då "den här gången"? Åtminstone jag har försökt reda ut det förr.

Med viss reservation för att mitt minne delvis är tämligen perforerat så kan jag inte påminna mig att jag sett något som gått att tolka på annat sätt än "klart vi ska ta hit hela afrika" från dig.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav slackern » 2012-04-29 12:46:06

atoms skrev:
slackern skrev:

Fast nu skriver han ju inte muslimer... Om han skulle byta ut det mot något skulle det vara judendomen (eller den mosaiska tron).

Sant ;) läste fel sådär sent på nattkröken. Så Metaminan hade gått ur kroppen koncentraionsförmågan och läsförmågan låg nog i botten.
slackern

Inläggav slackern » 2012-04-29 12:51:19

Choklad skrev:Samma sak gäller danskar, dem är värst med språket utifrån min erfarenhet. De vägrar anstränga sig att prata så man förstår dem. De jag har träffat som är bosatta i Sverige då.

Jo kan förstå det i den delen du bor i. Fast här i STHLM har vi inga problem med Danskar. Dom jag upplever som lär sej prata svenska sämst är engelsk talande. Dom är så in i helvete lata och bekväma för att vi är så pass bra på att tala engelska här i landet. Fast jag ger all heder åt dom engelsk talande som faktiskt anstränger sej och lär sej prata svenska.
slackern

Inläggav slackern » 2012-04-29 12:57:56

Fenren skrev:
slackern skrev:

byter personen ut det mot judar så blir den nazist, inte rasist. att hata en kultur har inget med ras att göra.

Fast nazister är rasister ut i fingerspetsarna. Är ju rasisten personifierad den ultimata Übermensch ville ju utrota lägre stående människoraser som slaver. Bland annat människorna i Polen och Ryssland som dom såg som underlägsna den germanska rasen.

Men men nazister är ju ganska så förvirrade eller deras läror i vilket fall som helst.
slackern

Inläggav Zombie » 2012-04-29 13:27:39

nallen skrev:
Zombie skrev:Och vad då "den här gången"? Åtminstone jag har försökt reda ut det förr.

Med viss reservation för att mitt minne delvis är tämligen perforerat så kan jag inte påminna mig att jag sett något som gått att tolka på annat sätt än "klart vi ska ta hit hela afrika" från dig.

En svartvittänkare som du kan lugnt räkna med att vad jag än skriver så missförstår du mig. Tyvärr. Frågan är bara i vad och hur mycket.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Iridia » 2012-04-29 13:56:11

slackern skrev:Dom jag upplever som lär sej prata svenska sämst är engelsk talande. Dom är så in i helvete lata och bekväma för att vi är så pass bra på att tala engelska här i landet. Fast jag ger all heder åt dom engelsk talande som faktiskt anstränger sej och lär sej prata svenska.

Det är inte deras fel. Om de pratar svenska så pratar alla ändå engelska med dem, för att svenskar tycker det är så kul att få öva sin engelska. (Jag har bott med en själv, och det skulle aldrig fallit mig in att prata svenska med honom fast han kunde svenska mycket bra.)
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Zombie » 2012-04-29 14:30:06

Iridia skrev:
slackern skrev:Dom jag upplever som lär sej prata svenska sämst är engelsk talande. Dom är så in i helvete lata och bekväma för att vi är så pass bra på att tala engelska här i landet. Fast jag ger all heder åt dom engelsk talande som faktiskt anstränger sej och lär sej prata svenska.

Det är inte deras fel. Om de pratar svenska så pratar alla ändå engelska med dem, för att svenskar tycker det är så kul att få öva sin engelska. (Jag har bott med en själv, och det skulle aldrig fallit mig in att prata svenska med honom fast han kunde svenska mycket bra.)

Åjo, nog har jag träffat sverigeanglosaxare som har talat engelska självmant bland idel svensktalande. En och annan som har svassat med det också. Så det är nog olika.
Zombie

Inläggav Someone » 2012-04-30 13:34:26

Brukar väll sägas att man föraktar det man inte förstår och låg IQ skulle kunna göra att du inte förstår någon annans kultur och på så sett ogillar andra.
Someone

Anslöt: 2012-04-09

Inläggav Zerg_Tankian » 2012-04-30 23:08:32

Jag vill bara få sista ordet här.
Att dra alla rasister över en kant, skulle även de kunna klassas som rasistiskt.
Vilket betyder att det finns en stor sannolikhet att forskaren som kommit fram till det här har låg iq.
Slutsatsen är då att studien saknar substans eftersom iq hos skribenten är närmare fiskmåsen än läsaren.
Zerg_Tankian

Anslöt: 2010-08-24

Inläggav Alien » 2012-04-30 23:50:27

Moderator:
Diskussionen om landsförrädare återfinns här: vem-ar-landsforradare-t26505.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Zombie » 2012-04-30 23:58:24

Zerg_Tankian skrev:Jag vill bara få sista ordet här.
Att dra alla rasister över en kant, skulle även de kunna klassas som rasistiskt.
Vilket betyder att det finns en stor sannolikhet att forskaren som kommit fram till det här har låg iq.
Slutsatsen är då att studien saknar substans eftersom iq hos skribenten är närmare fiskmåsen än läsaren.

Läs gärna om undersökningen innan du uttalar dig. Och gärna litet om hur vetenskapliga undersökningar går till. Viktigt om man vill ha sista ordet.
Zombie

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in