Blir så jävla irriterad
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Blir så jävla irriterad
...på en arbetskollega.
Han började samtidigt som mig på detta nya jobb och sen dag ett har jag alltid funnit något att irritera mig över hos honom. Många av dessa saker kan jag acceptera eftersom människor trots allt är olika - man får respektera vissa saker helt enkelt.
Men det jag stör mig så sjukt mycket på är att han sitter och maskar så jävla mycket - dvs inte arbetar. Istället läser han massa skit på forum, kollar CG och nu på sista tiden så tecknar han en jävla massa - ligger liksom flera ark med avancerade concepts på hans skrivbord. Detta under en period då vi har mycket och göra och har en deadline inom mindre än 2 veckor. Jag fattar liksom inte vad som är fel med han och hur man kan ha en så jävla dålig arbetsmoral. Han beter sig som om han verkligen inte vill vara här.
Så vem ska man ta upp detta med utan att ses som en jävla skvallrare? Jag har länge hållit mig ifrån att säga något om detta för jag vill inte ha problem. Det är inte det att jag är konflikträdd utan jag vill inte att det påverkar jobbet negativt (vill ju inte bli sparkad eller ogillad pga en skitsak).
Han började samtidigt som mig på detta nya jobb och sen dag ett har jag alltid funnit något att irritera mig över hos honom. Många av dessa saker kan jag acceptera eftersom människor trots allt är olika - man får respektera vissa saker helt enkelt.
Men det jag stör mig så sjukt mycket på är att han sitter och maskar så jävla mycket - dvs inte arbetar. Istället läser han massa skit på forum, kollar CG och nu på sista tiden så tecknar han en jävla massa - ligger liksom flera ark med avancerade concepts på hans skrivbord. Detta under en period då vi har mycket och göra och har en deadline inom mindre än 2 veckor. Jag fattar liksom inte vad som är fel med han och hur man kan ha en så jävla dålig arbetsmoral. Han beter sig som om han verkligen inte vill vara här.
Så vem ska man ta upp detta med utan att ses som en jävla skvallrare? Jag har länge hållit mig ifrån att säga något om detta för jag vill inte ha problem. Det är inte det att jag är konflikträdd utan jag vill inte att det påverkar jobbet negativt (vill ju inte bli sparkad eller ogillad pga en skitsak).
- Deadly_Nightshade
- Anslöt: 2009-07-03
Re: Blir så jävla irriterad
Jag skulle ta upp det med kollegan. Jag är en tävlingsmänniska så jag skulle föreslå till exempel att vi testar vem som hinner mest innan lunch om det är tillämpligt på arbetsuppgifterna. Eller helt enkelt säga hur det känns med kollegans alla "bisysslor". Man kan ju också se det som ett utmärkt tillfälle att visa att man är högproduktiv själv...
I andra hand är väl lämpligt att tala med närmaste chef om du upplever det som ett stort problem.
I andra hand är väl lämpligt att tala med närmaste chef om du upplever det som ett stort problem.
Deadly_Nightshade skrev:Men det jag stör mig så sjukt mycket på är att han sitter och maskar så jävla mycket - dvs inte arbetar.
Jag hade en kompis (en programmerare med eget företag) som fungerade så här: han kunde få ett uppdrag som skulle ta två veckor, sen satt han och spelade i drygt 1½ vecka, de sista timmarna av uppdraget skrev han ner det som han bearbetat och levererade i tid.
Vänta lite, din kollega kanske är sån han med, han kanske skapar i huvudet och när det är klart så presterar han och gör rätt på en gång, annars lär han väl få sparken om han inte kan leverera.
Jag vet inte vilket jobb du har men det kan ju också vara så att han är den typen som har svårt att jobba när det är folk omkring. Han kanske rentav tar hem jobb för att han inte kan koncentrera sig på vissa saker på jobbet? Eller också kan det vara så att han inte är kompetent nog för jobbet och inte vet hur han ska göra? Jag inte vad jag själv skulle göra i ett sånt ställe. Det är knepigt när man är ny på jobbet och det är riskabelt att sticka ut för mycket.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Är man inte kompetent för jobbet så frågar man kanske inte kollegorna dock..!
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Sköt dig själv och skit i andra är mitt tips... Det kan visst vara så att han fixar sitt jobb men bara jobbar på ett annat sätt än dig.
Kan ju användas som argument i nästa lönediskussion?
- plåtmonster
Björne skrev:Sköt dig själv och skit i andra är mitt tips... Det kan visst vara så att han fixar sitt jobb men bara jobbar på ett annat sätt än dig.
Ja det är ju lätt och säga när den som bestämmer sedan kommer och säger "ja ni grafiker jobbar för långsamt" eller "vi hinner inte med deadlinen". Jag ska inte behöva ta på mig extra arbete för att en av oss föredrar att sitta med sin egen skit och läsa forum istället för att jobba.
Miche skrev:Jag hade en kompis (en programmerare med eget företag) som fungerade så här: han kunde få ett uppdrag som skulle ta två veckor, sen satt han och spelade i drygt 1½ vecka, de sista timmarna av uppdraget skrev han ner det som han bearbetat och levererade i tid.
Vänta lite, din kollega kanske är sån han med, han kanske skapar i huvudet och när det är klart så presterar han och gör rätt på en gång, annars lär han väl få sparken om han inte kan leverera.
Är man anställd på heltid så ska man jobba 40h i veckan och inte sitta och lattja bort denna tid och bara jobba när man känner för det. Spelar ingen roll hur duktig man är. Man ska jobba 100% om man är anställd 100% - sådan är min arbetsmoral iaf.
plåtmonster skrev:Kan ju användas som argument i nästa lönediskussion?
Ja men det kan ju ses som lite svinigt (ett slag under bältet even) att komma och säga: jag borde få bättre lön för att X arbetar dåligt och har kass arbetsmoral.
- Deadly_Nightshade
- Anslöt: 2009-07-03
Deadly_Nightshade skrev:Björne skrev:Sköt dig själv och skit i andra är mitt tips... Det kan visst vara så att han fixar sitt jobb men bara jobbar på ett annat sätt än dig.
Ja det är ju lätt och säga när den som bestämmer sedan kommer och säger "ja ni grafiker jobbar för långsamt" eller "vi hinner inte med deadlinen". Jag ska inte behöva ta på mig extra arbete för att en av oss föredrar att sitta med sin egen skit och läsa forum istället för att jobba.
Om du inte är grupp eller projektledare har du heller inget personalansvar och ska därför inte ställas till svars för vad dina kolleger gör eller inte gör. Tycker chefen att det går för långsamt kommer han eller hon att fråga den som är ledare och inte dig. Den personen kommer i sin tur att undersöka om det stämmer att arbetet går långsamt och vad det beror på. Då gäller det för dig att ha god dokumentation på vad du åstadkommit och gjort så att inte den personen du misstänker för att maska kan ta åt sig äran för dina bedrifter.
Att själv rapportera att du tror att någon maskar då gör du något som är någon annans jobb. Det är absolut inte att rekommendera särskilt som du antagligen inte har hela bilden eller känner till alla omständigheter i fallet.
Btw, jag skriver det inte (bara) för att vara taskig. Jag har också as och har jobbat en massa år på kontor, oftast omgiven av kompletta idioter, och har lärt mig den hårda vägen vad man ska och inte göra på arbetsplatser.
Björne skrev:
Att själv rapportera att du tror att någon maskar då gör du något som är någon annans jobb. Det är absolut inte att rekommendera särskilt som du antagligen inte har hela bilden eller känner till alla omständigheter i fallet.
Btw, jag skriver det inte (bara) för att vara taskig. Jag har också as och har jobbat en massa år på kontor, oftast omgiven av kompletta idioter, och har lärt mig den hårda vägen vad man ska och inte göra på arbetsplatser.
Jag håller med. Känner igen den erfarenheter. För sällan nåt gott med sig att springa runt och gnälla på och anmäla folk till chefen. Har man en bra chef så ser han ändå vad som händer och har man dålig chef så har man inget för att vara den som uppmärksammar problemen. Det är nästan alltid bäst att se till att sköta sitt egen jobb hyggligt och inte bråka om sånt man kan ignorera.
När jag jobbade på kontor så funkade den taktiken för mig. Jag skötte mig och såg till att ligga bra till i statistiken och inte vara den som alltid gnäller och bråkar. Det gjorde att jag själv kunde ta mig vissa friheter utan att cheferna blev sura.
Sen kan det vara så som andra här varit inne på, att läget inte riktigt är som man själv upplever det och att det finns faktorer man inte känner till när man har åsikter om vad andra gör och inte göre.
Sen var det några som alltid såg fel, problem, brister och orättvisor och ständigt stred för att göra nåt åt det. Dom lyckades inte påverka så mycket men dom blev sedda som strulputtar som det förväntades krångel ifrån.
Miche skrev:Deadly_Nightshade skrev:Men det jag stör mig så sjukt mycket på är att han sitter och maskar så jävla mycket - dvs inte arbetar.
Jag hade en kompis (en programmerare med eget företag) som fungerade så här: han kunde få ett uppdrag som skulle ta två veckor, sen satt han och spelade i drygt 1½ vecka, de sista timmarna av uppdraget skrev han ner det som han bearbetat och levererade i tid.
Jag fungerar exakt så. Nu har jag visserligen bara haft jobb där man inte jobbat inuti sitt huvud utan måste göra konkreta saker hela tiden (typ butiksjobb), men så fort det gäller en intellektuell verksamhet funderar jag tills ett par dagar före deadline. Då har jag tänkt klart och skriver ner allt. Att påstå att jag under en tentavecka bara jobbar den sista dagen är alltså inte sant. Jag jobbar lika mycket som de som skriver hela veckan men jag skriver aldrig utkast och sådant. Allt sådant görs i mitt huvud och sedan skriver jag ner den enda, slutgiltiga versionen på några timmar. Att spela enkla spel på datorn hjälper mig att tänka innan skrivandet börjar. Det kanske är samma med din kollega och teckningarna? Jag vet inte riktigt vad det är för jobb men om det är ett som kräver mycket tankeverksamhet kan det vara så.
Eller så är han bara lat. Det är förstås också en möjlighet.
Eller så kan vi dra slutsatsen att vi inte vet
- plåtmonster
Släpp det, jag är rätt säker på att din chef redan har uppmärksammat detta och om denne anser att det är ett problem kommer att ta upp det med vederbörande. Men du ska inte säga något, för det kommer med all säkerhet att komma fram och då blir er relation sämre.
Återgå till Studier och arbetsliv