Hur är man kär?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Hur är man kär?

Inläggav Tokky » 2012-04-29 1:38:12

Jag tror jag är kär, men jag vet inte hur man gör. Jag har varit ett långvarigt förhållande från det att jag var 16 till för ett halvår sedan. Nu är jag 20 år och saknar helt kunskaper om hur man beter sig som vuxen när man gillar någon.

Från vad jag har lärt mig genom observationer gör man ungefär sådant här:
*Dejtar
*Leker med känslor
*Spelar svår
*Målar upp en vacker bild av sig själv som inte alltid är sann

Jag förstår att det inte är en korrekt bild, men just nu är jag ganska less på allt så jag ser lite krasst på ämnet. Det gör så ont att gilla någon och inte veta var saker kommer leda. Jag vet ju vad jag vill, men jag vet också att jag inte kan säga det rakt ut eftersom att det skrämmer bort människor. Jag mår inte bra av det här, men jag är ändå i stort behov av en människa jag kan vara nära och som alltid finns där bara för mig.

Jag är osäker på vad jag vill åstadkomma med att skriva det här, men jag känner också att jag inte klarar att bara tänka på det själv utan att ventilera någonstans.
Tokky
Ny medlem

Anslöt: 2012-01-25

Re: Hur är man kär?

Inläggav plåtmonster » 2012-04-29 1:44:12

Är det en NT eller AS kille (eller tjej) som du är intresserad av?
Vill du själv bli kär, eller få den andre att bli kär?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Tokky » 2012-04-29 1:50:27

plåtmonster skrev:Är det en NT eller AS kille (eller tjej) som du är intresserad av?
Vill du själv bli kär, eller få den andre att bli kär?

Jag känner honom inte så bra, men vad jag vet är han inte det. Jag vill att han ska bli kär i mig, men bara om han vill det, så att säga.
Tokky
Ny medlem

Inläggav Choklad » 2012-04-29 1:57:53

Tokky skrev:men jag är ändå i stort behov av en människa jag kan vara nära och som alltid finns där bara för mig.

Tänk bara efter så du inte skaffar dig ett förhållande bara för att du inte vill vara ensam. Det är inte ett bra skäl och det är nog lättare att man väljer någon olämplig och inte tänker efter då.

Tokky skrev:Nu är jag 20 år och saknar helt kunskaper om hur man beter sig som vuxen när man gillar någon.

Då är vi två om det, förstår inte heller vad jag ska hålla utkik på om någon gillar mig.
Choklad

Anslöt: 2011-12-07

Inläggav Tokky » 2012-04-29 2:05:55

Choklad skrev:Tänk bara efter så du inte skaffar dig ett förhållande bara för att du inte vill vara ensam. Det är inte ett bra skäl och det är nog lättare att man väljer någon olämplig och inte tänker efter då.

Ja, jag har tänkt på det. Sanningen är att jag inte vet om jag är kär eller om det är så att jag inte vill vara ensam. Det är så otroligt svårt att veta vad det man känner betyder.
Tokky
Ny medlem

Inläggav plåtmonster » 2012-04-29 2:14:05

Prata om sådant som är viktigt för dig i livet. Du märker på responsen om den andre är på samma "våglängd". Det kan vara intressen, livsplaner osv.

Fast meningen "Jag vill att han ska bli kär i mig, men bara om han vill det" gör mig lite konfunderad dock ;)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Tokky » 2012-04-29 2:29:54

plåtmonster skrev:Prata om sådant som är viktigt för dig i livet. Du märker på responsen om den andre är på samma "våglängd". Det kan vara intressen, livsplaner osv.

Det jobbiga är att vi bara chattar just nu för att han bor så långt ifrån. Han verkar inte så intresserad, han är liksom lite frånvarande. Jag vet inte om jag ska vara mer "på" eller fråga rakt ut om han tror det här leder någonstans.

plåtmonster skrev:Fast meningen "Jag vill att han ska bli kär i mig, men bara om han vill det" gör mig lite konfunderad dock

Det jag menar är att jag jättegärna ser att han är villig att ta något slags steg i vår nästan icke-existerande relation. Jag vill ha en reaktion så att jag slipper slösa tid på något som inte leder någon vart.
Tokky
Ny medlem

Inläggav Choklad » 2012-04-29 3:00:50

Tokky skrev:Det jobbiga är att vi bara chattar just nu för att han bor så långt ifrån. Han verkar inte så intresserad, han är liksom lite frånvarande. Jag vet inte om jag ska vara mer "på" eller fråga rakt ut om han tror det här leder någonstans.

Fråga vad han tycker om dig. Säger han något i stil med "ja, du är trevlig" eller "du är rolig" så är han förmodligen inte intresserad av dig på det sättet. Smyg in frågan när ni chattat en stund.
Choklad

Inläggav Tokky » 2012-04-29 3:09:47

Choklad skrev:Fråga vad han tycker om dig. Säger han något i stil med "ja, du är trevlig" eller "du är rolig" så är han förmodligen inte intresserad av dig på det sättet. Smyg in frågan när ni chattat en stund.

Låter som en bra idé. Får testa det nästa gång vi pratar.
Tokky
Ny medlem

Inläggav Choklad » 2012-04-29 3:18:15

Har ni träffats IRL någon gång?
Tokky skrev:
Choklad skrev:Fråga vad han tycker om dig. Säger han något i stil med "ja, du är trevlig" eller "du är rolig" så är han förmodligen inte intresserad av dig på det sättet. Smyg in frågan när ni chattat en stund.

Det är så folk jag känner har gått till väga för att luska lite utan att vara för uppenbara. Att studera andra människor och deras "konstiga" egentligen "normala" sätt att gå tillväga kommer till nytta ibland.
Choklad

Inläggav Tokky » 2012-04-29 4:59:13

Choklad skrev:Har ni träffats IRL någon gång?
Tokky skrev:

Det är så folk jag känner har gått till väga för att luska lite utan att vara för uppenbara. Att studera andra människor och deras "konstiga" egentligen "normala" sätt att gå tillväga kommer till nytta ibland.

Jag pratade med honom nyss och det blev bara mer förvirrande. Vid sådana här tillfällen när situationer blir komplicerade brukar min hjärna alltid tänka att det vore lättare att ta livet av sig. Högst teoretiskt alltså, dock är det lite läskigt att sådana tankar poppar upp så fort något blir jobbigt.
Tokky
Ny medlem

Inläggav Someone » 2012-04-29 5:00:12

Kärlek måste vara det konstigaste jag hört talas om. Tror att det är en stor konspiration för folk ska kunna få ett förhållande att låta bra. Att det är som ett skydd för att kunna ha sex hela tiden och om någon går emot det så gäller "men vi älskar ju varan". Ytterst tveksam att någon känsla som kärlek ens finns. Kanske en högre grad av kåthet som bara är till bara för fortplanting. Tror inte kärlek finns.

Och för det som inte tror att kärlek = desperat kåthet, fråga er själva varför singlar går ut på krogen och letar upp nya ragg hela tiden, varför så många förhållande/giftermål går under. För att "gnistan - kärleken - kåtheten" går över.

Detta är från mina observationer vilket gör att det inte är fakta. Men det gäller för alla jag sett hittills
Someone

Anslöt: 2012-04-09

Inläggav Choklad » 2012-04-29 15:53:18

Someone skrev:Och för det som inte tror att kärlek = desperat kåthet, fråga er själva varför singlar går ut på krogen och letar upp nya ragg hela tiden, varför så många förhållande/giftermål går under. För att "gnistan - kärleken - kåtheten" går över.

Tror inte det är så enkelt. Ibland är "kärlek" också ett bot mot ensamhet och ibland är det äkta. Men jag håller med alla fjortisar som älskar varandra efter en vecka, det är inte kärlek.
Många giftemål går under pga att man bråkar om ekonomin, det har inte med kåtheten att göra.
Someone skrev:Detta är från mina observationer vilket gör att det inte är fakta. Men det gäller för alla jag sett hittills

Nyfiken, hur vet du det? Har du frågat dem också?
Choklad

Inläggav Choklad » 2012-04-29 15:56:08

Tokky skrev:Jag pratade med honom nyss och det blev bara mer förvirrande. Vid sådana här tillfällen när situationer blir komplicerade brukar min hjärna alltid tänka att det vore lättare att ta livet av sig. Högst teoretiskt alltså, dock är det lite läskigt att sådana tankar poppar upp så fort något blir jobbigt.

Hur blev det mer förvirrande? Sådana tankar får nog alla ibland.
Choklad

Inläggav nano » 2012-05-01 3:42:22

TS, det är ju helt underbart o vara kär, iaf när man får sina känslor besvarade o får veta att den andre också är kär i en.
Jag kan tänka mig att det går olika fort för olika människor att bli kära.
För min tar det lång tid av observation, under den tiden kan jag iofs ha sådana där mysstunder medd den jag tycker om men jag skulle ha svårt för sex, jag behöver då först att båda testar sig och framförallt att båda vill ligga med varandra.

Funderar en hel del vilket men är ute efter, närheten eller sex, jag har inte haft sex ännu men njuter stort av att känna någon nära mig.

Jag tror att det är kärlek du känner på den beskrivning du givit iaf :)

Du skulle kunna diskutera det i form av någon sorts rådgivining o se om han väljer dig även fast det finns andra alternativ för honom.

Orkar inte skriva mer nu mitt i natten men det finns en massa jag vill skriva.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Someone » 2012-05-01 15:37:11

Jag har frågat en hel del killar ja, och de är bara varit med sina flickvänner för sex. Och de som säger nej flörar endå med andra brudar. Förmodligen bara för att det är lättare att få sex i ett förhållande. De vill byta upp sig.
Someone

Inläggav treeman » 2012-05-01 16:50:10

Att vara kär.

Man hittar nån som får en att vilja ha dom enormt mycket. Man vill vara med dom, man tänker på dom, man fantiserar om dom. Man har inte kontrollen utan är utan kontroll i stort sett. Man kanske kan lyckas "låtsas" att man inte är kär, men det funkar oftast inte så bra.

Someone skrev:Kärlek måste vara det konstigaste jag hört talas om. Tror att det är en stor konspiration för folk ska kunna få ett förhållande att låta bra. Att det är som ett skydd för att kunna ha sex hela tiden och om någon går emot det så gäller "men vi älskar ju varan". Ytterst tveksam att någon känsla som kärlek ens finns. Kanske en högre grad av kåthet som bara är till bara för fortplanting. Tror inte kärlek finns.

Och för det som inte tror att kärlek = desperat kåthet, fråga er själva varför singlar går ut på krogen och letar upp nya ragg hela tiden, varför så många förhållande/giftermål går under. För att "gnistan - kärleken - kåtheten" går över.

Detta är från mina observationer vilket gör att det inte är fakta. Men det gäller för alla jag sett hittills

Kärlek finns. Det är den enda äkta känslan jag har. Alla mina andra känslor är fejkade och illusioner. Om jag tex vill slå sönder en annan mans käke med en hammare så vet jag att jag egentligen inte vill det. Jag har falsk ilska bara.

Kärlek kan finnas tex mellan en moder och dess barn. Det har inget med "kåthet" att göra. Samma typ av äkta villkorslösa kärlek kan existera mellan två vuxna i en relation.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Someone » 2012-05-01 17:13:53

treeman skrev:Kärlek kan finnas tex mellan en moder och dess barn. Det har inget med "kåthet" att göra. Samma typ av äkta villkorslösa kärlek kan existera mellan två vuxna i en relation.

Det är en överlevnadsinstinkt. Om en moder övergav sitt barn så skulle människorasen dö ut då ett nyfött barn inte kan överleva ensamt.
Someone

Inläggav treeman » 2012-05-01 18:32:34

Someone skrev:
treeman skrev:Kärlek kan finnas tex mellan en moder och dess barn. Det har inget med "kåthet" att göra. Samma typ av äkta villkorslösa kärlek kan existera mellan två vuxna i en relation.

Det är en överlevnadsinstinkt. Om en moder övergav sitt barn så skulle människorasen dö ut då ett nyfött barn inte kan överleva ensamt.

Jag vet inte hur du skiljer på instinkt och känsla. Blir inte din tolkning av världen väldigt mörk om du verkligen tänker som du gör?

Jag är iallafall inte ihop med en partner bara för att få sex. Det är enormt mycket mer än så jag har i ett förhållande. Sex kanske är 10-25% av förhållandet.
Senast redigerad av treeman 2012-05-01 18:35:22, redigerad totalt 1 gång.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav kullan » 2012-05-01 18:33:24

Kärlek är till för några få utvalda.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Choklad » 2012-05-01 18:34:25

Someone skrev:

Men efter en viss ålder så kan barnet klara sig själv och då finns samma kärlek fortfarande kvar.
Someone skrev:Jag har frågat en hel del killar ja, och de är bara varit med sina flickvänner för sex. Och de som säger nej flörar endå med andra brudar. Förmodligen bara för att det är lättare att få sex i ett förhållande. De vill byta upp sig.

Flörta gör väl alla ibland utan att ha sex som syfte. Hur förklarar du kärleken mellan par som inte har sex? Nu för tiden så är det accepterat att ha kk, om man bara är ute efter sex så skaffar man sig en kk inte en pojkvän/flickvän.

Det finns också en slags vänskapskärlek som inte har något med sex och fysisk närhet att göra

Hade en kompis som haft en del förhållanden och hon var "kär" i varenda en, en dag träffade hon en kille och berättade att det hon känt innan var inte kärlek utan fake men det hon hade med honom var riktig kärlek. Det svåra är nog att lära sig hur riktig kärlek känns.
Choklad

Inläggav Someone » 2012-05-01 18:44:28

Så med andra ord kan man inte veta vad det är eller hur det känns? Eftersom det du känner kan vara "fake"? Komplicerat ämne.
Someone

Inläggav Choklad » 2012-05-01 18:59:46

Someone skrev:Så med andra ord kan man inte veta vad det är eller hur det känns? Eftersom det du känner kan vara "fake"? Komplicerat ämne.

Jo det kan man göra men det är inte så lätt alltid. Ja allt som handlar om känslor är komplicerat.
Choklad

Inläggav Miche » 2012-05-01 19:08:01

Det är egentligen inte innan man faktiskt har blivit kär som man förstår känslan, vilket gör det hela komplicerat eftersom man kanske tror att man är kär, men inte har känt den riktiga kärleken.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in