Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav Zombie » 2012-04-28 23:16:02

Fenren skrev:
Zombie skrev:Det är alltså inte så, ens om detta rön är riktigt, att varje rasistisk eller annars fördomsfull individ måste vara dummare än varje orasistisk eller annars fördomsarm individ.

sedan när blev man fördomsfri så fort man inte har högerextrema värderingar?

Och jag som i samma inlägg skrev något om att vara noga när man läser...

Däremot har man inte högerextrema värderingar utan starka fördomar (och ingen distans till dem). Så gott som definitionsmässigt skulle jag tro. Eller auktoritärt vänsterextrema, men sådana är inget hot i dagens politiska landskap.
Senast redigerad av Zombie 2012-04-28 23:20:32, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-28 23:17:05

Det var länge sen jag engagerade mig i mensas test, men jag vill minnas det var ravens progressiva matriser förr.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ravens_matriser
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Fenren » 2012-04-28 23:20:00

Zombie skrev:
Fenren skrev:
Zombie skrev:Det är alltså inte så, ens om detta rön är riktigt, att varje rasistisk eller annars fördomsfull individ måste vara dummare än varje orasistisk eller annars fördomsarm individ.

sedan när blev man fördomsfri så fort man inte har högerextrema värderingar?

Och jag som i samma inlägg skrev något om att vara noga när man läser...

då måste man dessutom vara noga när man formulerar sig. det du skrev kan inte tolkas på annat sätt än att man är fördomsfull om man har rasistiska tankar och att man per definition inte är fördomsfull om man saknar dessa.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Zombie » 2012-04-28 23:20:56

Fel.
Zombie

Inläggav slackern » 2012-04-28 23:21:15

Fenren skrev:
slackern skrev:OK då hoppas jag att du syftar på WAIS 3? Som tar åtskilliga timmar att genomföra?

tyvärr är jag för ointresserad av IQ-test (och anser inte att de visar något av värde) för att veta vad WAIS 3 innebär eller om det är det de har genomgått.

de flesta har gjort testerna via mensa och det är inget femtonminuterstest de gjort.

OK trist att dom bara har gjort det testet som är otroligt begränsat. Den delen utav WAIS 3 fick jag skyhögt på. Den logiska delen så då kan ju jag också hävda ur mej att jag är super smart men gör det inte.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Fenren » 2012-04-28 23:27:53

slackern skrev:OK trist att dom bara har gjort det testet som är otroligt begränsat. Den delen utav WAIS 3 fick jag skyhögt på. Den logiska delen så då kan ju jag också hävda ur mej att jag är super smart men gör det inte.

ja, om man anser att sådana test bevisar det, så

Zombie skrev:Fel.

nej. du har ställt dessa grupper mot varandra på ett sätt som utesluter dubbla grupptillhörigheter i andra fall än rasist + fördomsfull samt ickerasist + ej fördomsfull.
Fenren

Inläggav slackern » 2012-04-28 23:30:12

Fenren skrev:
slackern skrev:OK trist att dom bara har gjort det testet som är otroligt begränsat. Den delen utav WAIS 3 fick jag skyhögt på. Den logiska delen så då kan ju jag också hävda ur mej att jag är super smart men gör det inte.

ja, om man anser att sådana test bevisar det, så

Jo det är ju det ända sättet vi har att mäta det på. Annars blir det ju bara en personlig åsikt. Då kan du tycka att en urbota korkad person är smart bara för att ni tänker på samma sätt.
slackern

Inläggav Fenren » 2012-04-28 23:32:51

slackern skrev:Jo det är ju det ända sättet vi har att mäta det på. Annars blir det ju bara en personlig åsikt. Då kan du tycka att en urbota korkad person är smart bara för att ni tänker på samma sätt.

jag anser att ett sådant test är ungefär lika bra på att mäta en persons intelligens som en talmeter är på att mäta strömstyrkan i ett batteri
Fenren

Inläggav Zombie » 2012-04-28 23:33:57

Suck. För det första har jag över huvud taget inte nämnt något i stil med "fördomsfri". Jag har inte ens blandat ihop rasism och högerextremism, som du verkar göra. För det andra, vet du vad "eller annars" betyder? Det betyder att man inte måste vara det som kommer före "eller annars" för att vara det som kommer efter.

En sak jag däremot gör är att betrakta rasism som utslag av fördomar. Givetvis bland annat fördomar. Och en annan, efter att du hade citerat mig, att uttala mig på samma sätt om auktoritär politisk extremism.
Zombie

Inläggav Zombie » 2012-04-28 23:42:32

Eller säg politisk extremism rätt och slätt, så slipper vi hårklyverier OT om huruvida anarkokapitalism/libertarianism osv. skulle vara "frihetlig" eller om den frihetliga vänsterns naivitet kan identifieras med "fördomsfullhet".
Zombie

Inläggav Fenren » 2012-04-28 23:50:53

Zombie skrev: "eller annars"

där ser man.

jag hade totalt missat det lilla ordet "annars" i ditt inlägg.

jag drar tillbaka det jag sade om dina inlägg.
Fenren

Inläggav Zombie » 2012-04-28 23:52:50

Puh. *glatt överraskad* :)
Zombie

Inläggav Björne » 2012-04-28 23:54:41

Fenren skrev:
KrigarSjäl skrev:Det är väl känt att t.ex SD är populister.

är SD rasister?

Åtminstone fram till 2002 då man slopade kravet på att stoppa utomeuropeisk adoption: http://www.sydsvenskan.se/sverige/sveri ... medlemmar/.
Björne
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2009-11-12

Inläggav marxisten » 2012-04-28 23:57:10

Kahlokatt skrev:Lite OT, egentligen, men Sarah Palin tyckte ju att hon skulle bli en perfekt utrikesminister för att "hon ser Ryssland från sitt hus i Alaska". :shock:
Jag tror jag blev lite mörkrädd nu...

Ja, men hon trodde ju också att Afrika inte var en kontinent, utan var ett land. Sen har hon ju sagt Nordkorea är USA´s allierade...

Den omtalade och omdiskuterade, många gånger hånade, republikanska politikern Sarah Palin har nyligen antytt att hon siktar på att vinna över Barack Obama i presidentvalet 2012.

Men ska hon bli USA:s nästa president får hon nog öva lite på de utrikespolitiska glosorna.

I en radiointervju med radikalkonservative radioprogramledaren Glenn Beck poängterar Sarah Palin nämligen vikten av att stödja den kommunistiska kärnvapendiktaturen Nordkorea, efter att de attackerat USA:s allierade Sydkorea med granater.

- Det här ger en helhetsbild som verkligen skrämmer mig när det gäller vår nationella säkerhetspolitik. Men självklart måste vi stå sida vid sida med vår allierade Nordkorea, säger Palin till Glenn Beck, enligt MediaIte.

Fin utrikesminister det skulle varit. :mrgreen:
Senast redigerad av marxisten 2012-04-29 0:07:05, redigerad totalt 5 gånger.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav slackern » 2012-04-29 0:01:50

Björne skrev:
Fenren skrev:
KrigarSjäl skrev:Det är väl känt att t.ex SD är populister.

är SD rasister?

Åtminstone fram till 2002 då man slopade kravet på att stoppa utomeuropeisk adoption: http://www.sydsvenskan.se/sverige/sveri ... medlemmar/.

Ofan det är ju bara bara 10 år sedan. Det är ju en väldigt kort tid. Är det därför dom har blivit så otroligt PK så att folk ska glömma bort?
slackern

Inläggav Zerg_Tankian » 2012-04-29 0:03:05

Man får väll skilja på att hata någon för sitt etniska ursprung och att skydda sitt lands tillgångar och att inte vilja dela med sig av den redan lilla arbetsmarknaden.
Zerg_Tankian

Anslöt: 2010-08-24

Inläggav nallen » 2012-04-29 0:04:04

Man kan tycka det, men den distinktionen brukar inte gå fram eller hem.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Zombie » 2012-04-29 0:16:18

Zerg_Tankian skrev:Man får väll skilja på att hata någon för sitt etniska ursprung och att skydda sitt lands tillgångar och att inte vilja dela med sig av den redan lilla arbetsmarknaden.
nallen skrev:Man kan tycka det, men den distinktionen brukar inte gå fram eller hem.

Det händer att den gör. I varje fall hos oss som aldrig skulle glida in i någon i den förra meningen rasistisk jargong.

Men visst är det en brist att ingen hittills har lyckats mynta en annan term för den andra sortens (i dagligt tal) rasism. Det ger ju xenofoberna och "kulturlysenkoisterna" utrymme att argumentera för att de inte ens är xenofober respektive "kulturlysenkoister".
Senast redigerad av Zombie 2012-04-29 0:17:45, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Inläggav nallen » 2012-04-29 0:17:39

Den här gången gick den fram, men inte hem alltså?
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Zombie » 2012-04-29 0:21:59

Inte hem, eftersom det Zerg_Tankian menar med att "skydda sitt lands tillgångar" säkert är väsensskilt från det jag menar med det. (Att beskylla mig och mina åsiktsfränder för att rent bokstavligt inte vilja "skydda vårt lands tillgångar" hör till den sorts demagogiska absurditeter som brukar omöjliggöra samtal i ämnet.)
Zombie

Inläggav Zerg_Tankian » 2012-04-29 0:46:05

Zombie skrev:Inte hem, eftersom det Zerg_Tankian menar med att "skydda sitt lands tillgångar" säkert är väsensskilt från det jag menar med det. (Att beskylla mig och mina åsiktsfränder för att rent bokstavligt inte vilja "skydda vårt lands tillgångar" hör till den sorts demagogiska absurditeter som brukar omöjliggöra samtal i ämnet.)

Vad har du och dina åsiktsfränder för åsikt då?
Det jag menar är att det finns folk som hatar t.e.x svarta för att dessa är just svarta och det finns vissa som hatar svarta för att det är av en lägre ras.
Vi har också folk som tycker att de kommer inte med massa skit kultur, stå och ropa i mosker och skit.
Sedan finns det vissa som inte gillar invandrare för att de tar upp skolplatser, bostäder, jobb m.m.
Zerg_Tankian

Anslöt: 2010-08-24

Inläggav Zombie » 2012-04-29 1:00:05

nallen skrev:Den här gången gick den fram, men inte hem alltså?

Och vad då "den här gången"? Åtminstone jag har försökt reda ut det förr.
Zombie

Inläggav Zombie » 2012-04-29 1:14:28

Har någon en lista på skäl varför det är dumt att vara xenofob och varför allt inte är "invandrarnas" (eller några "PK"-svennars) fel åt Zerg_Tankian? Det är viktigt, men jag orkar verkligen inte diskutera det en gång till.
Zombie

Inläggav Peace » 2012-04-29 1:25:40

Jag hatar islam (,religioner i allmänhet) och kulturer som är starkt påverkade av den. Jag hatar inte hudfärger eller utseenden som skiljer sig från min egen. Är jag rasist?
Peace

Anslöt: 2009-06-27

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in