ADOS test för små barn

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

ADOS test för små barn

Inläggav Pappa » 2012-04-24 12:36:14

Hej,

Vår son har fått AS efter lite pusslande där ADOS var den stora biten.
Vi känner att det gick lite fort och slarvigt men undrar hur den gjordes för er andra?
Vår tog 45min i knasig miljö och han var inte så kommunikativ. (själv kan jag tycka det är sunt att vara lite reserverad med nya vuxna i sterila rum med en tant i hörnet som observerar och antecknar vad man gör och en mamma som inte får prata i andra, samtidigt som en tredje tant beter sig på ett mycket onaturligt och avvikande sätt för att vara vuxen ....)
Jag är skeptisk..... :?
Så var era på samma sätt?
Pappa

Anslöt: 2012-04-01

Re: ADOS test för små barn

Inläggav kvasten » 2012-04-28 19:09:53

Min dotter var 8 år när hon genomgick AS-utredningen och hon visade klara avvikelser på ADOS. När ADOS gjordes hade min dotter träffat den utredande psykologen vid två tidigare tillfällen och inte någon gång har min dotter visat ett adekvat socialt beteende så att säga. Sedan vilade utredningen på många fler saker än själva ADOS men det var de höga poängen på ADOS som gjorde att hon fick diagnos autistiskt syndrom istället för Aspergers syndrom. Nu vet jag inte om det är normalt för yngre barn att klara av samtal med främlingar men i skolåldern är det definitivt något som ett "normalt" barn klarar även under lite konstiga förhållanden.

Om psykologen betedde sig konstigt vet jag inte eftersom föräldrar inte är med vid ADOS när barnen är lite äldre och verkar hyfsat trygga. Det jag kunde se var att min dotters stressnivåer var skyhöga och hon betedde sig mer autistiskt på BUP än hon gör hemma på grund av det. Klart att jag också har tvivlat på diagnosen men eftersom min dotter visat avvikelser på alla test och i alla intervjuunderlag får jag ju lita på att det stämmer. Och hon beter sig helt klart annorlunda i jämförelse med andra jämnåriga barn.

Att ifrågasätta diagnosen och utredningen är mycket vanligt initialt. Det är en del av att ta in och acceptera att ens barn har en funktionsnedsättning. Ge det ett halvår, tvivlar du sedan fortfarande på diagnosen (och har läst ett par böcker om AS samt utgår från diagnoskriterierna) kan det vara värt att lyfta med utredande instans.
kvasten

Anslöt: 2011-04-02

Återgå till Aspergare och vården

Logga in