hur ska man göra om man har gått på särskolan?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

hur ska man göra om man har gått på särskolan?

Inläggav katten 12 » 2012-04-27 20:31:05

hej jag har gått på särskolan,men vill forsätta sen in på en yrkeshögskola på en linje men har inte ,nått så kallad vanlig utbildning,var ska man ,börja ? måste man göra en ny udretning? hjälp tack :D

Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Övriga Aspergerfrågor.
katten 12
Ny medlem

Anslöt: 2012-04-27

Re: hur ska man göra om.Man har gått på särskolan

Inläggav marxisten » 2012-04-27 20:35:06

katten 12 skrev:hej jag har gått på särskolan,men vill forsätta sen in på en yrkeshögskola på en linje men har inte ,nått så kallad vanlig utbildning,var ska man ,börja ? måste man göra en ny udretning? hjälp tack :D

Menar du grundsärskolan eller även gymnasium?

I vilket fall om det handlar om gymnasium tror jag du kan läsa upp gymnasiekompetens på komvux, alternativt så kan du gå och göra högskoleprovet och komma in den vägen.

Och nej, du behöver inte göra ny utredning, däremot läsa in ett par ämnen kanske, alternativt gå in via högskoleprovet.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav katten 12 » 2012-04-27 20:40:01

ja även särgymnasium
katten 12
Ny medlem

Inläggav marxisten » 2012-04-27 20:44:15

katten 12 skrev:ja även särgymnasium

Jag skulle gissa (vet ej säkert) att du då antingen får läsa in det som du missat på gymnasiet på Komvux, alternativt ta dig in via högskoleprovet, för särgymnasiebetyg räknas väl inte på högskola?

Av vilken anledning gick du i särskola förresten?
marxisten

Re: hur ska man göra om man har gått på särskolan

Inläggav katten 12 » 2012-04-27 20:49:01

vet inte riktigt behövde då mera hjälp . men vill nu ha en betyg och inte ett särbetyg,
katten 12
Ny medlem

Inläggav katten 12 » 2012-04-27 20:55:06

och även grundsärskolan
katten 12
Ny medlem

Inläggav marxisten » 2012-04-27 21:00:42

katten 12 skrev:vet inte riktigt behövde då mera hjälp . men vill nu ha en betyg och inte ett särbetyg,

Komvux tror jag gäller då... Men vet inte, aldrig gått i särskola.
marxisten

Inläggav katten 12 » 2012-04-27 21:06:12

men har lättare asperger,okej tack då vet jag var,jag ska börja först komvux,och sen högskola det här kommer nog gå snabbt hoppas jag ,tusen tack :-)Happy :D :)
katten 12
Ny medlem

Inläggav marxisten » 2012-04-27 22:58:09

katten 12 skrev:men har lättare asperger,okej tack då vet jag var,jag ska börja först komvux,och sen högskola det här kommer nog gå snabbt hoppas jag ,tusen tack :-)Happy :D :)

Jag gissar bara, men tror det. Alternativt högskoleprov så slipper du ju hela betygskonkurrensen från gymnasiet.
marxisten

Inläggav Choklad » 2012-04-27 23:15:10

marxisten skrev:Jag gissar bara, men tror det. Alternativt högskoleprov så slipper du ju hela betygskonkurrensen från gymnasiet.

Men man måste ha gymnasiekompetens för att söka med HP.
Choklad

Anslöt: 2011-12-07

Inläggav marxisten » 2012-04-27 23:18:10

Choklad skrev:
marxisten skrev:Jag gissar bara, men tror det. Alternativt högskoleprov så slipper du ju hela betygskonkurrensen från gymnasiet.

Måste man? Nä, det tror jag inte.

Gymnasiebetyg konkurrerar för sig och HP för sig som jag förstått det, men det är större chans att komma in på gymnasiebetyg. Eller de kanske ändrat de. Inte läst på allt om majorens nya skollag.
marxisten

Inläggav Choklad » 2012-04-27 23:23:02

marxisten skrev:
Choklad skrev:

Måste man? Nä, det tror jag inte.

Gymnasiebetyg konkurrerar för sig och HP för sig som jag förstått det, men det är större chans att komma in på gymnasiebetyg. Eller de kanske ändrat de. Inte läst på allt om majorens nya skollag.

De konkurrerar för sig men man måste fortfarande ha behörighet till högskolan i form av gymnasiebetyg. Vad jag vet så har det varit så ett bra tag nu.
Choklad

Inläggav Zima33 » 2012-04-27 23:24:04

Man måste ha grundläggande högskolebehörighet oavsett högskoleprov.

Mer info här: http://www.hsv.se/densvenskahogskolan/u ... fe807.html
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav marxisten » 2012-04-27 23:26:35

Zima33 skrev:Man måste ha grundläggande högskolebehörighet oavsett högskoleprov.

Mer info här: http://www.hsv.se/densvenskahogskolan/u ... fe807.html

Okej, tack för länken... Försvåra för outbildade att komma in på utbildning. Skapar säkert mycket arbeten det...
marxisten

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-27 23:29:25

Suck.

Om du ska läsa en kurs i avancerad matematik skadar det väl inte om du kan grundläggande matte så att du kan tillgodogöra dig den kursen?

Eller är det borgerligt?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Choklad » 2012-04-27 23:32:45

marxisten skrev:Okej, tack för länken... Försvåra för outbildade att komma in på utbildning. Skapar säkert mycket arbeten det...

Det ser ju till att folket är tillräckligt utbildade för att utföra sina arbeten. Tror att om man direkt efter högstadiet skriver ett högskoleprov och sedan börjar högskolan så klarar man det inte lika bra heller.

Men alla har rätt att gå på komvux för att få behörighet så ser inget fel i det.
Choklad

Inläggav Choklad » 2012-04-27 23:37:14

Savanten Svante skrev:Suck.

Om du ska läsa en kurs i avancerad matematik skadar det väl inte om du kan grundläggande matte så att du kan tillgodogöra dig den kursen?

Eller är det borgerligt?

+1
Ser inte hur det skulle vara borgerligt med våra utbildningskrav speciellt inte med tanke på att alla kan få utbilda sig oavsett ekonomi.

Grundläggande matte borde alla kunna för att det finns många saker som är bra att kunna i vardagen. Samma sak med en hel del av det.
Choklad

Inläggav marxisten » 2012-04-27 23:43:37

Savanten Svante skrev:Suck.

Eller är det borgerligt?

Nej, men de drog samtidigt ner på KOMVUX så de är svårare att läsa upp betyg.

Choklad skrev:Men alla har rätt att gå på komvux för att få behörighet så ser inget fel i det.

Problemet är att det skett enorma nerdragningar på just KOMVUX de senaste åren, så folk som ej har gymnasiekompetens och blir arbetslösa har svårt att ens läsa upp gymnasiekompetensen. Dessutom kommer KOMVUX riskera att översållas med folk som har gymnasiebetyg men som inte får någon högskolekompetens pga. att de gått på yrkeslinjer.
marxisten

Inläggav Choklad » 2012-04-27 23:54:14

marxisten skrev:Problemet är att det skett enorma nerdragningar på just KOMVUX de senaste åren, så folk som ej har gymnasiekompetens och blir arbetslösa har svårt att ens läsa upp gymnasiekompetensen. Dessutom kommer KOMVUX riskera att översållas med folk som har gymnasiebetyg men som inte får någon högskolekompetens pga. att de gått på yrkeslinjer.

De som gått yrkeslinjer har full högskolebehörighet... De själva brukar säga att de hellre skulle valt utbildning utan kärnämnen.

Ser inte hur folk har svårt att läsa på komvux. Man läser kurser på sitt närmsta komvux. Om de inte har kurserna man vill läsa eller behöver så får man de på distans eller på närliggande komvux. Allt är dessutom gratis och berättigat till studiemedel.
Choklad

Inläggav marxisten » 2012-04-27 23:55:17

Choklad skrev:De som gått yrkeslinjer har full högskolebehörighet... D

Inte i framtiden. Enligt den nya skollagen får man ej det på yrkeslinjer.

Choklad skrev:Ser inte hur folk har svårt att läsa på komvux.

Det svåra är inte att läsa på KOMVUX, utan att komma in. Det är stora neddragningar på platserna där...
marxisten

Inläggav Choklad » 2012-04-28 0:01:01

marxisten skrev:Det svåra är inte att läsa på KOMVUX, utan att komma in. Det är stora neddragningar på platserna där...

Alla har rätt att läsa på komvux. Där finns ingen slags antagning. De som är över 20 har förtur och det är det enda.
marxisten skrev:Inte i framtiden. Enligt den nya skollagen får man ej det på yrkeslinjer.

Det är bra så slipper de som vill ut på arbetsmarknaden direkt efter gymnasiet läsa en massa de inte bryr sig om. Det är bra för alla de som inte är "läshuvud" att få en chans att klara sig på andra talanger och färdigheter.
Choklad

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-28 14:07:25

Läs upp högstadie- eller gymnasiebetyg på folkhögskola eller Komvux och fortsätt därifrån.
Du har mina sympatier, det kan fan inte vara lätt att gå vidare från särskolan. Kör på och fråga oss på forumet steg för steg.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav ragnevi » 2012-04-28 14:57:19

marxisten skrev:Nej, men de drog samtidigt ner på KOMVUX så de är svårare att läsa upp betyg.

Fast Komvux är en kommunal fråga och finansieras av kommunala skattemedel.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav katten 12 » 2012-04-28 16:31:28

tack då vet jag :)
katten 12
Ny medlem

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in