Hur undviker jag hög tele-räkning i utlandet?
14 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag ska snart ut o resa i Europa, jag har tänkt att ta med min iPhone, mest för att lyssna på musik med. Räcker det att man ställer den i flygplansläge, för att undvika att den drar en massa trafik?
Re: Hur undviker jag hög tele-räkning i utlandet?
Du kan nog sprärra kortet ifrån att surfa när du är utomlands.Det är nog det smidigaste sättet att slippa otrevliga överraskningar?
Om du ogillar att prata med folk på mobilföretaget så går det säkert att spärra via en internettsida.
Om du ogillar att prata med folk på mobilföretaget så går det säkert att spärra via en internettsida.
Eller så tar du ut SIM-kortet och lämnar det hemma. Säkrast så och du slipper prata med någon.
Många äldre telefoner vägrar starta utan SIM-kort men nyare smartphones brukar inte klaga på det. Om telefonen inte är låst till en operatör kan du även köpa kontaktkort i landet du är i och använda det för att ringa och surfa.
Många äldre telefoner vägrar starta utan SIM-kort men nyare smartphones brukar inte klaga på det. Om telefonen inte är låst till en operatör kan du även köpa kontaktkort i landet du är i och använda det för att ringa och surfa.
Du ska kontrollera med din operatör vilka villkor som gäller, priserns inom Europa har gått ner rätt mycket tack vare EU som inte längre tillåter att operatörerna tar ut ockerpriser. De flesta operatörer har numera även abonnemang som gör att det inte är så dyrt att ringa och surfa inom Europa (läs EU).
Lämna sim kortet hemma och skaffa Skype credits så kan du ringa både fasta och mobila nätet i hela världen relativt billigt från en wifi hotspot.
Rekommenderar flygplansläge framför att lämna kortet hemma, då kan du ringa om det verkligen skulle behövas.
Ofta är det billigaste alternativet för att ringa hem ett lokalt kontantkort plus ett telefonkort, då ringer du ett nummer i landet du befinner dig och knappar sedan in koden på telefonkortet samt telefonnumret du ska ringa till
Tackar för era svar, men jag kommer nog att behöva ringa några samtal. Men om man tar ut SIM-kortet när man inte använder telefonen (förutom att lyssna på musik med), så var detta en bra idé.
Tänk på att stänga av telefonsvararen innan du åker. Annars kostar det dubbel utlandstaxa om nån pratar in ett meddelande när du är borta. Man kan behöva kontakta telefonbolaget för att stänga av den.
Kimmelie skrev:ubbel utlandstaxa om nån pratar in ett meddelande när du är borta
Snacka om felkonstruktion.. doh ..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Kimmelie skrev:dubbel utlandstaxa om nån pratar in ett meddelande när du är borta
"Samtalet" går först från Sverige till där man befinner sig, och när telefonsvararen (som befinner sig i Sverige) går igång, ska signalerna tillbaka till Sverige igen... Visst är det felkonstruerat! Ofattbart att de får ta betalt för det.
Kimmelie skrev:plåtmonster skrev:Kimmelie skrev:dubbel utlandstaxa om nån pratar in ett meddelande när du är borta
"Samtalet" går först från Sverige till där man befinner sig, och när telefonsvararen (som befinner sig i Sverige) går igång, ska signalerna tillbaka till Sverige igen... Visst är det felkonstruerat! Ofattbart att de får ta betalt för det.
På min telefon har jag inställningen att samtal ska gå direkt till telefonsvararen. Då går väl inte samtalet till telefonen alls ?
Jag har begärt spärr för utlandssurf på mitt abonnemang. Annars håller kalender och kontakter på och synkar även utomlands, och det är ju också surf.
Samtalen går dit telefonen befann sig sist den slogs av. Så "samtal" till telefonsvararen går till utlandsoperatören och sedan tillbaks till hemlandet. Halleluja för smart konstruktion!
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Samtalen går dit telefonen befann sig sist den slogs av.
Snarare där SIM-kortet befann sig sist.
De måste ju hitta på sätt att tjäna in alla subventionerade telefoner...plåtmonster skrev:Halleluja för smart konstruktion!