Regeringsproposition: autism bort ur LSS?
63 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Re: Regeringsproposition: autism bort ur LSS
Iridia skrev:Ringde socialdepartementet. Den jag talade med hade inte hört talas om detta och tyckte det lät helt orimligt. Hon skulle kolla med kolleger tills imorgon.
Med högerregeringar så är väl ingenting omöjligt gällande att stampa på de svaga...
Att försämra för sjuka, arbetslösa och andra svaga grupper har ju varit en högprioriterad fråga sedan 2006.
Förvisso, men några gränser har väl t o m dom. Så, om ni kan hålla era tungor i stallet tills imorgon får vi kanske svaret då. (Om jag orkar och kommer ihåg att ringa tillbaka...)
Kontaktuppgifter till Socialdepartementet om någon vill hjälpa Iridia:
Epostformulär: http://www.regeringen.se/pub/road/Class ... popup&l=sv
Socialdepartementet
Fredsgatan 8
103 33 Stockholm
Telefon 08-405 10 00
Fax 08-723 11 91
Epostformulär: http://www.regeringen.se/pub/road/Class ... popup&l=sv
Men vänta gärna tills imorgon så hon hinner ta reda på fakta.
Bäst är om den här tråden är synlig så jag blir påmind (fast helst utan prematura domedagsspekulationer).
Bäst är om den här tråden är synlig så jag blir påmind (fast helst utan prematura domedagsspekulationer).
http://www.regeringen.se/sb/d/15773/a/186304
Första filen har 124 träffar på ordet "personkrets"
Jag har dock inte orkat gå igenom allt än.(Men det känns som om det kan vara ett aktuellt dokumentet.)
Åtgärder mot fusk och felaktigheter med assistansersättning
SOU 2012:6
Utgiven:
16 februari 2012
Typ:
Statens offentliga utredningar (SOU)
Avsändare:
Socialdepartementet
Utredningen om assistansersättningens kostnader
Jag har dock inte orkat gå igenom allt än.(Men det känns som om det kan vara ett aktuellt dokumentet.)
Sidan 55 skrev:Remissinstanserna såg svårigheter när det gällde att tolka vilka personer
som skulle komma att ingå i personkretsarna.
Tja vad ska man säga? Skulle detta bli verklighet en dag att autism plockas bort ur LSS kan jag bara hålla med i detta fall.kullan skrev:Då går jag under. Då kan man ju lika gärna dö.
- Uddaaspergare
- Anslöt: 2011-09-21
Kvasir skrev:Jag fick nyss en rapport från den pågående autismkonferensen i Stockholm, och vederbörande bad mig posta en kort notis om följande:
Under en frågestund ska Gillberg ha sagt att det ligger en regeringsproposition, eller om det möjligen var ett förslag till proposition, om att autismspektrumdiagnoser inte längre ska berättiga till LSS, om det inte samtidigt föreligger utvecklingsstörning.
Varken jag eller den som meddelade mig detta känner till någre mera detaljer än ovanstående. Jag lyckades hitta en pdf med aktuella propositioner, men det var ingen av dem som uppenbart handlade om detta, av rubrikerna att döma. Jag har tyvärr inte tid att gräva mera i detta för tillfället, men den som har tid, ork och lust för gärna konsultera farbror Google och se om det går att hitta belägg för påståendet och mera detaljer.
jag har sätt ett tal där fredrik r skäller ut bidragstagarna i riksdagen!
egentligen så vill han inte ha något bidrag men det skulle bli rama skri om han tog bort bidragen.
Nu får det fan i mig vara nog, att detta ens kommer på tal är helt sjukt.
Manifestation är det dags för är det någon som är med?
Vi klär ut oss till zombies och skadade människor för att visa vårat handikapp och marscherar genom stockholm och genom rosenbad och in i gamla stan.
Manifestation är det dags för är det någon som är med?
Vi klär ut oss till zombies och skadade människor för att visa vårat handikapp och marscherar genom stockholm och genom rosenbad och in i gamla stan.
- Zerg_Tankian
- Anslöt: 2010-08-24
ufo skrev:http://www.regeringen.se/sb/d/15773/a/186304Åtgärder mot fusk och felaktigheter med assistansersättning
SOU 2012:6
Utgiven:
16 februari 2012
Typ:
Statens offentliga utredningar (SOU)
Avsändare:
Socialdepartementet
Utredningen om assistansersättningens kostnader
Jag har dock inte orkat gå igenom allt än.(Men det känns som om det kan vara ett aktuellt dokumentet.)Sidan 55 skrev:Remissinstanserna såg svårigheter när det gällde att tolka vilka personer
som skulle komma att ingå i personkretsarna.
Jag har ögnat igenom och det handlar ju bara om personlig assistans och assistansersättningar.
Däremot hittade jag en fotnot som hänvisade till "LSS-kommittén", googlade och hittade en gammal översyn om LSS
http://www.regeringen.se/sb/d/10057/a/109952
...men inte heller där hittar jag något om att AST ska bort ur LSS. (orkar inte kolla hela så läste bara författningsförslag).
Kanske om man googlar mer på "LSS-kommittén" att man hittar nåt?
Oroar mig, hoppas det blir klarhet imorgon!
- vallesmamma
- Anslöt: 2010-01-05
Fick just ett pm av en som varit där och det var tydligen någon som snurrat till det så ryktet stämmer inte.
Jag fick nyss ett PM från en annan forumist, som tydligen också är på konferensen. Denna säger att påståendet ifråga visserligen framfördes, men inte av just Gillberg och att det ska har rört sig om ett missförstånd och att påståendet senare dementerades. Låt oss hoppas att denna version stämmer bättre med verkligheten.
Jaha, det var just snyggt. Nästa gång kanske det vore bra att verifiera uppgiften innan man postar lösa rykten?
Iridia skrev:Jaha, det var just snyggt. Nästa gång kanske det vore bra att verifiera uppgiften innan man postar lösa rykten?
Kan bara hålla med om detta.
Iridia skrev:Jaha, det var just snyggt. Nästa gång kanske det vore bra att verifiera uppgiften innan man postar lösa rykten?
Men han skrev ju i startinlägget att det inte var verifierat. Så det är nog du som får läsa lite noggrannare nästa gång.
Jo men "Gillberg ska ha sagt.." var ju ganska otvetydigt. Känns ju lite pinsamt för mig som kontaktade både Gillberg och Socialdepartementet. Och så kom det inte ens från Gillberg.
Kvasir, du kan väl hälsa din kompis att h*n kan posta sina rykten själv nästa gång. Med dokumentation av påståendena.
Kvasir, du kan väl hälsa din kompis att h*n kan posta sina rykten själv nästa gång. Med dokumentation av påståendena.
Jo, jag tycker själv att detta är en smula pinsamt, även om vi inte kan vara 100% säkra på att den senare versionen är den korrekta. Jag var lite tveksam till att starta tråden, men eftersom det var självaste admin, Titti, som bad mig, och hon tyckte det var så oroande att hon bad mig starta en tråd om det snarast, så biföll jag begäran efter lite resultatlöst googlande. Jag tror att hon helt enkelt hoppades på att en tråd skulle få folk att börja gräva i detta och försöka reda ut vad som faktiskt gäller.
Jag har fått lite mera upplysningar från den andra källan. Enligt denna källa ska det ha gått till (ungefär) så här:
Påståendet ifråga ska ha uttalats under frågestunden efter Gillbergs föredrag, någon gång på förmiddagen. Den som framförde påståendet var tydligen Anne-Liis von Knorring. Det förefaller som det stod oemotsagt då, och inte dementerades förrän vid fyratiden på eftermiddagen i ett helt annat sammanhang. Dementin ska ha gjorts av Anne Kirkegaard. Min andra källa säger sig dock ha fått dementin bekräftad även av Sven Bölte.
Jag har fått lite mera upplysningar från den andra källan. Enligt denna källa ska det ha gått till (ungefär) så här:
Påståendet ifråga ska ha uttalats under frågestunden efter Gillbergs föredrag, någon gång på förmiddagen. Den som framförde påståendet var tydligen Anne-Liis von Knorring. Det förefaller som det stod oemotsagt då, och inte dementerades förrän vid fyratiden på eftermiddagen i ett helt annat sammanhang. Dementin ska ha gjorts av Anne Kirkegaard. Min andra källa säger sig dock ha fått dementin bekräftad även av Sven Bölte.
Iridia skrev:Jo men "Gillberg ska ha sagt.." var ju ganska otvetydigt. Känns ju lite pinsamt för mig som kontaktade både Gillberg och Socialdepartementet. Och så kom det inte ens från Gillberg.
Men jag tycker han har skrivit det klart och tydligt här i sitt startinlägg.
men den som har tid, ork och lust för gärna konsultera farbror Google och se om det går att hitta belägg för påståendet och mera detaljer.
Kvasir skrev:Jo, jag tycker själv att detta är en smula pinsamt, även om vi inte kan vara 100% säkra på att den senare versionen är den korrekta. Jag var lite tveksam till att starta tråden, men eftersom det var självaste admin, Titti, som bad mig, och hon tyckte det var så oroande att hon bad mig starta en tråd om det snarast, så biföll jag begäran efter lite resultatlöst googlande. Jag tror att hon helt enkelt hoppades på att en tråd skulle få folk att börja gräva i detta och försöka reda ut vad som faktiskt gäller.
OK, jag förstår att ni menade väl i alla fall. Hade det varit sant så hade man ju verkligen velat veta.
Jaha. Ingen aning om vilka dessa är. Märkligt att slänga ur sig ett sådant påstående om det är helt grundlöst. Men tack för förklaringen i alla fall.
Iridia skrev:Jaha. Ingen aning om vilka dessa är. Märkligt att slänga ur sig ett sådant påstående om det är helt grundlöst. Men tack för förklaringen i alla fall.
I nuläget är det väl tyvärr så att vi egentligen inte har mera att gå på än att bestämma oss för vem vi tror på, och ingen av dessa personer är politiker. Om ingen annan stödde von Knorrings uttalande, dock, så kan vi förhoppningsvis utgå från att det var hon som hade fel. Om hon sedan var helt ute och cyklade, eller om det fanns något korn av sanning som hon sedan missförstått, det vet vi inte.
Anne-Liis von Knorring är professor i psykiatri på Akademiska i Uppsala.
Sven Bölte är professor i psykiatri på Karolinska.
Anne Kirkegaard förefaller vara narkosläkare på Södersjukhuset, men även ordförande i Föreningen autism i Stockholms län.
Nåja, imorgon lär jag i alla fall få besked från källan, så slipper vi spekulera utifrån div rykten.
Blev precis orolig för att denna tråden i sådana fall kan ge några mörkblåa gubbar i regeringen en ny idé...
Den finns det nog redan de som har – mörkblå eller "bara" okunniga.
JAG uppskattar att få sånt här snabbt, även om det sen råkar vara felaktigt, så att man kan börja rota i vad man har tillgängligt. Jag rotade, hittade inget, snackade med UFO, har varit ute hela dagen.
Men nu har ni hittat att det var en och det var bra!
Men snabba besked, så kan vi agera snabbt, om det visar sig ligga nåt i det. Det gjorde det tack och lov inte!
Men nu har ni hittat att det var en och det var bra!
Men snabba besked, så kan vi agera snabbt, om det visar sig ligga nåt i det. Det gjorde det tack och lov inte!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Återgå till Aspergare och vården