Windows XP på hd eller minne
16 inlägg
• Sida 1 av 1
Windows XP på hd eller minne
Jag har under en längre tid haft Windows XP installerat på en virtuell maskin med hjälp av Virtualbox. Nu vill jag kunna spela windows spel igen och då min datorn inte är så snabb så går det inte virtuellt utan då tänkte jag lägga det på en hårddisk igen. Normalt kör jag förresten Linux mint.
Nu är frågan, ska jag lägga det på en hårddisk eller på ett sdhc-kort. Kortet är på 15GB så utrymmet räcker till. Stora spel tänkte jag lägga på en annan partition om det behövs. Det jag oroar mig för är om det blir krångel med drivrutinerna. Jag vet inte om installationsprgrammet till XP kan läsa flash-minnen och om det blir problem med att köra det så.
Ett annat problem är som sagt att större spel måste ligga på en annan partition. De windowsprogram jag har ligger redan där men det är bara att läsa. Jag har tidigare använt programmet ext2fsd för läs & skriv-åtkomst till Ext3 partitioner som de andra är. Men vad händer om man tar bort minneskortet, något jag måste för att linux ska fungera annars hittas inte flera av partitionerna? Huvudskälet till det här är att jag inte vill ha ett så stort minneskort liggande utan att använda det. Jag har inte råd att skaffa en till hårddisk och inte behöver jag det heller.
Jag kopierade till slut filerna från den virtuella maskinen till minneskortet efter mycket krångel och tid. Det gick inte att kopiera filer från windows när det kördes så jag var tvungen att installera linux på en annan partition i den virtuella maskinen. Själva kopieringen i sig tog omkring 2 timmmar. Som jag trodde så vägrade windows att starta. Jag tvivlar på att ens linux hade fungerat. Jag tänker inte försöka få den installationen att fungera utan jag installerar från grunden. När jag bestämt mig för var vill säga.
Nu är frågan, ska jag lägga det på en hårddisk eller på ett sdhc-kort. Kortet är på 15GB så utrymmet räcker till. Stora spel tänkte jag lägga på en annan partition om det behövs. Det jag oroar mig för är om det blir krångel med drivrutinerna. Jag vet inte om installationsprgrammet till XP kan läsa flash-minnen och om det blir problem med att köra det så.
Ett annat problem är som sagt att större spel måste ligga på en annan partition. De windowsprogram jag har ligger redan där men det är bara att läsa. Jag har tidigare använt programmet ext2fsd för läs & skriv-åtkomst till Ext3 partitioner som de andra är. Men vad händer om man tar bort minneskortet, något jag måste för att linux ska fungera annars hittas inte flera av partitionerna? Huvudskälet till det här är att jag inte vill ha ett så stort minneskort liggande utan att använda det. Jag har inte råd att skaffa en till hårddisk och inte behöver jag det heller.
Jag kopierade till slut filerna från den virtuella maskinen till minneskortet efter mycket krångel och tid. Det gick inte att kopiera filer från windows när det kördes så jag var tvungen att installera linux på en annan partition i den virtuella maskinen. Själva kopieringen i sig tog omkring 2 timmmar. Som jag trodde så vägrade windows att starta. Jag tvivlar på att ens linux hade fungerat. Jag tänker inte försöka få den installationen att fungera utan jag installerar från grunden. När jag bestämt mig för var vill säga.
Re: Windows XP på hd eller minne
Innan du bestämmer dig så kontrollera hur snabbt Flashminnet är, det verkar vara väldigt långsamt att skriva till (vilket är ganska vanligt och lär göra att en installation på det kommer att ta lååång tid), men det kanske är snabbt att läsa ifrån (annars lär din Windows bli extremt slö och värdelös för spel).
Några som har Asus eee 700/900/901 mini-pc har försökt men misslyckats vad jag minns. Kolla på http://www.eeeuser.com/ (nåt fel på sidan nu), eller kanske http://wiki.eeeuser.com/
@ Miche: Det är ju ett SDHC-kort på usb 2 så det lär vara snabbare än vad som fanns när xp var tillgängligt.
@ Dagobert: Fösta länken funka ej och den andra verkar trasig. Mycket av texten är utbytt till 864008640086400 och alla länkar går tillbaka till huvudsidan.
@ Dagobert: Fösta länken funka ej och den andra verkar trasig. Mycket av texten är utbytt till 864008640086400 och alla länkar går tillbaka till huvudsidan.
Eyesonly skrev:Det är ju ett SDHC-kort på usb 2 så det lär vara snabbare än vad som fanns när xp var tillgängligt.
Hämta hem något program som testar kortet innan du installerar, det är dumt att lägga ner jobb om det blir misslyckat.
Eyesonly skrev:@ Dagobert: Fösta länken funka ej och den andra verkar trasig. Mycket av texten är utbytt till 864008640086400 och alla länkar går tillbaka till huvudsidan.
Hoppsan. Längesen jag var där, de kanske inte finns kvar.
Eyesonly skrev:vudskälet till det här är att jag inte vill ha ett så stort minneskort liggande utan att använda det. Jag har inte råd att skaffa en till hårddisk och inte behöver jag det heller.
Bara för att det är ett SDHC kort behöver inte betyda att det är snabbt.
Det beror på vilken class det är på det. Och då kan det variera ifrån snigelfart till bara rätt långsamt.
Faktum är att även dom snabbaste SDHC korten är långsammare en en vanlig SATA disk. Möjligen om du jämför med en gammal IDE disk kanske du kan närma dig samma prestanda men det är tveksamt.
Sen tror jag du har rätt att det kan vara problem med drivarna när du ska ladda xp, troligen är dom inte med på dom som laddas automatiskt när du installerar XP.
Men pröva på bara, det värsta som kan hända är att det inte funkar.
Mitt kort är ett klass 4 vilket enligt wikipedia ligger på 4 MB/s. Det låter långsamt. Nåväl då får jag väl lägga det på hårddisken då. Men sist jag gjorde så så hade jag sata-drivrutiner på diskett, de har jag inte kvar där. Kanske finns på asus hemsida, annars har jag problem.
Det var det jag misstänkte, du skrev i början av tråden:
vilket jag tolkade som att minneskortet inte var speciellt snabbt (vilket de inte heller brukar vara), därav min varning.
Eyesonly skrev:Själva kopieringen i sig tog omkring 2 timmmar.
vilket jag tolkade som att minneskortet inte var speciellt snabbt (vilket de inte heller brukar vara), därav min varning.
Själva kopieringen gjordes innefrån en virtuell miljö, det i sig segar ju ner en del. Jag trodde nog att korten var något snabbare än så. Så till nästa fråga som jag eventuellt hinner svara på själv. Hur får jag XP att hitta drivrutiner till sata när jag saknar diskett? Mina val är antingen en iso-fil jag hittade med en massa drivrutiner på, okänt om den har vad jag behöver, och som måste brännas till dvd, eller att lägga filerna på minneskortet eller usb-sticka. Men om jag minns rätt så kan inte XP läsa usb utan drivrutiner.
Ska nog prova att flytta XP från kortet till hårddisk och se om det funkar bättre än att köra det från minneskortet, alternativt att det åtminstone går att få igång det med hjälp av installationsskivan.
Ska nog prova att flytta XP från kortet till hårddisk och se om det funkar bättre än att köra det från minneskortet, alternativt att det åtminstone går att få igång det med hjälp av installationsskivan.
Eyesonly skrev:Hur får jag XP att hitta drivrutiner till sata när jag saknar diskett? Mina val är antingen en iso-fil jag hittade med en massa drivrutiner på, okänt om den har vad jag behöver, och som måste brännas till dvd, eller att lägga filerna på minneskortet eller usb-sticka. Men om jag minns rätt så kan inte XP läsa usb utan drivrutiner.
Det jag skulle göra är att slipstreama XP installationen med senaste service pack och dom drivrutiner du behöver.
Här är ett exempel. http://www.wikihow.com/Slipstream-Your- ... sing-nLite
Det går att göra på CD/DVD eller usb minne om man så vill.
XP borde kunna ta USB, osäker på USB 2.0 dock. Men får du in drivarna så ska det nog funka.
Eller så kan man ibland ställa om SATA-kontrollern till "Legacy emulation" eller nåt liknande i BIOS - så att SATA-interfacet emulerar ATA. Sen installerar man sin XP som vanligt, sist installerar man SATA/AHCI-drivrtutinen och kommer ihåg att ändra tillbaka till AHCI i BIOS när drivrutininstallationen bootar om maskinen. Häpp!
Flashminnen har många begränsninger, speciellt vad gäller skrivhastighet. Ett vanligt USB-minne har ofta inte några exceptionellt snabba flashminnen och inte någon särdeles intelligent kontrollkrets.
Nu använder förstås även SSD flashminnen, men där använder man (oftast) bättre flashminnen, har överkapacitet i förhållande till specad kapacitet och intelligent kontrollkrets som på ett eller annat sätt (det varierar mellan tillverkare) försöker motverka flashminnenas brister. Random write av små block har länge varit en akilleshäl även för SSD, även om de oftast kunnat konkurrera med en vanlig hårddisk på den punkten, och är numera inget större problem för de bättre modellerna. Ett USB-minne lär dock knappast prestera bra på denna punkt. I vilken mån detta spelar roll om man "bara" har Windows på USB-stickan kan diskuteras. Swapfil och register kan tänkas vara problem. Förstnämnda går att lägga på vanlig hårddisk, men registrer bör förstås hänga ihop med installationen. En vanlig hårddisk är förstås också notoriskt dålig på random write, och även random read, så det är ingen uppenbart enkel ekvation.
Nu använder förstås även SSD flashminnen, men där använder man (oftast) bättre flashminnen, har överkapacitet i förhållande till specad kapacitet och intelligent kontrollkrets som på ett eller annat sätt (det varierar mellan tillverkare) försöker motverka flashminnenas brister. Random write av små block har länge varit en akilleshäl även för SSD, även om de oftast kunnat konkurrera med en vanlig hårddisk på den punkten, och är numera inget större problem för de bättre modellerna. Ett USB-minne lär dock knappast prestera bra på denna punkt. I vilken mån detta spelar roll om man "bara" har Windows på USB-stickan kan diskuteras. Swapfil och register kan tänkas vara problem. Förstnämnda går att lägga på vanlig hårddisk, men registrer bör förstås hänga ihop med installationen. En vanlig hårddisk är förstås också notoriskt dålig på random write, och även random read, så det är ingen uppenbart enkel ekvation.
Igår installerade jag XP på en vanlig partition. Först var tanken att jag skulle kopiera den gamla installationen men det glömde jag ett tag och råkade radera de filerna från minneskortet. De finns ju virtuellt men det tar så lång tid att kopiera för något som kanske inte ens funkar.
Installationen gick smidigt om än långsamt. Kvällen gick åt till att installera uppdateringar. Varför kan windows inte bara uppdateras en gång som linux. Nä istället ska man göra en uppdatering och sen starta om bara för att se att fler uppdateringar finns tillgängliga. Det tog med 3 uppdateringar bara att installera .net version 1 innan Ati control center ville igång trots att version 4 redan var installerad. Sen tror jag att version 2 också blev installerad och det var den som efterfrågades och jag såg uppdateringar till den också men orkade inte göra något mer den dagen.
Datorn hittade hårddisken men jag vet inte om det berodde på de drivrutiner jag hade lagt på minneskortet eller om det gick ändå. Jag tryckte F6 för att den skulle läsa in raiddrivrutiner men vet inte om den hittade rätt. Idag ska jag se till att i alla fall kunna läsa från de andra partitionerna som är Ext3 och 4. Jag vet inte om jag vill ge skrivrättigheter av säkerhetsskäl och det finns gott om plats för spel på den partitionen.
Då jag inte har så mycket mer att säga här så får jag tacka för förslagen jag fick.
Installationen gick smidigt om än långsamt. Kvällen gick åt till att installera uppdateringar. Varför kan windows inte bara uppdateras en gång som linux. Nä istället ska man göra en uppdatering och sen starta om bara för att se att fler uppdateringar finns tillgängliga. Det tog med 3 uppdateringar bara att installera .net version 1 innan Ati control center ville igång trots att version 4 redan var installerad. Sen tror jag att version 2 också blev installerad och det var den som efterfrågades och jag såg uppdateringar till den också men orkade inte göra något mer den dagen.
Datorn hittade hårddisken men jag vet inte om det berodde på de drivrutiner jag hade lagt på minneskortet eller om det gick ändå. Jag tryckte F6 för att den skulle läsa in raiddrivrutiner men vet inte om den hittade rätt. Idag ska jag se till att i alla fall kunna läsa från de andra partitionerna som är Ext3 och 4. Jag vet inte om jag vill ge skrivrättigheter av säkerhetsskäl och det finns gott om plats för spel på den partitionen.
Då jag inte har så mycket mer att säga här så får jag tacka för förslagen jag fick.
Eyesonly skrev:Installationen gick smidigt om än långsamt. Kvällen gick åt till att installera uppdateringar. Varför kan windows inte bara uppdateras en gång som linux. Nä istället ska man göra en uppdatering och sen starta om bara för att se att fler uppdateringar finns tillgängliga. Det tog med 3 uppdateringar bara att installera .net version 1 innan Ati control center ville igång trots att version 4 redan var installerad. Sen tror jag att version 2 också blev installerad och det var den som efterfrågades och jag såg uppdateringar till den också men orkade inte göra något mer den dagen.
Vill man slippa dom flesta uppdateringarna när man installerar XP så slipstreamar man senaste service pack samt säkerhets uppdateringar på sin installations skiva, så får man med dom när man installerar om nästa gång.