Left is right har fått pris!
19 inlägg
• Sida 1 av 1
http://www.va.se/mangfald/fem-hjaltar-fick-nytt-mangfaldspris-350541
Klassiker att stava fel, men bra nyhet iaf!
Idéen med priset Mångfaldshjältar är att göra en kategori av varje diskrimineringsgrund i lagen och utse en pristagare som aktivt motarbetat diskriminering i varje kategori. De sju grunderna är: kön, etnicitet, ålder, funktionsnedsättning, sexualitet, könsidentitet, trosuppfattning.
Konsultbolaget Left is Right, som i huvudsak anställer personer med Asbergers syndrom, vann funktionshinderkategorin.
Klassiker att stava fel, men bra nyhet iaf!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Re: Left is right har fått pris!
Ja, det var roligt att läsa.
De här är också intressant tycker jag:
"Jag vill lyfta personer som verkligen levererar saker på riktigt. Sådana som gör skillnad och påverkar andra människor på djupet" säger Yacir Chelbat, ägare till Diversity Index.
De här är också intressant tycker jag:
För könsmässig jämställdhet prisas skolprojektet, Cracking the armour, där killlar i samhällsprogrammets tredje årskurs håller en temadag om killar, män och maskulinitet med killarna på högstadiet.
Enda problemet med "killar, män och maskulinitet" är att det oftast är ett beteende ideal som kanske inte är direkt aspie kompatibelt.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Enda problemet med "killar, män och maskulinitet" är att det oftast är ett beteende ideal som kanske inte är direkt aspie kompatibelt.
Det var ett annat pris!
Prisets premiärmottagare är:
Mikael Petersson, diversity manager på Folksam, vann priset för etnicitet för bolagets långa och affärsmässiga arbete med etnisk mångfald.
Konsultbolaget Left is Right, som i huvudsak anställer personer med Asbergers syndrom, vann funktionshinderkategorin.
För könsmässig jämställdhet prisas skolprojektet, Cracking the armour, där killlar i samhällsprogrammets tredje årskurs håller en temadag om killar, män och maskulinitet med killarna på högstadiet.
Den öppet transexuella kristdemokratiska politikern Maria Hansson Nielsen fick priset för könsöverskridande identitet för sitt politiska engagemang, inte minst inom det egna partiet, mot tvångssterilisering av transpersoner som byter kön.
I kategorin åldersdiskriminering vann Hilda Kraft och projektet Watchit som, på ungdomars villkor och med deras metoder, lär dem hur man gör sin röst hörd i samhället genom workshops, aktioner och projekt som springer ur ungdomars eget engagemang.
I kategorierna trosuppfattning och sexualitet utsågs inga pristagare av juryn. Men Yacir Chelbat är nöjd ändå.
Moderator: Rättade citatet så att det framgår vem som skrivit vad.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
http://www.diversityindex.se/ var det som delade ut. Tråkig website, hopplösa videos utan beskrivningar.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Left is Right (LiR) finns numera i Göteborg enligt deras Facebooksida. Hittar dock ingen kontaktinfo, varken där eller på vanliga hemsidan. Skriver man så borde det ju finnas ett kontor.....
Tvekade om jag skulle posta detta i en snart ett år gammal tråd. Det finns flera äldre trådar om LiR (både gamla och nya tappningen), som nån gång kanske borde slås samman.
Tvekade om jag skulle posta detta i en snart ett år gammal tråd. Det finns flera äldre trådar om LiR (både gamla och nya tappningen), som nån gång kanske borde slås samman.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Plats Alviksvägen 43, 16753 Bromma, Stockholms Län, Sweden - hittar jag på facebooksidan, och åtminstone 3 telefonnummer på hemsidan.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Alien skrev:Ja, det var roligt att läsa."Jag vill lyfta personer som verkligen levererar saker på riktigt. Sådana som gör skillnad och påverkar andra människor på djupet" säger Yacir Chelbat, ägare till Diversity Index.
De här är också intressant tycker jag:För könsmässig jämställdhet prisas skolprojektet, Cracking the armour, där killlar i samhällsprogrammets tredje årskurs håller en temadag om killar, män och maskulinitet med killarna på högstadiet.
Bah, armour eller armering är bra grejer. Jag behåller mitt pansar så kan andra fjolla runt bäst fan de vill.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Bah, armour eller armering är bra grejer. Jag behåller mitt pansar så kan andra fjolla runt bäst fan de vill.
Tror du inte att det kan vara svårt för unga killar att hitta en balanserad syn på manlighet om rollerna blir så snäva? Jag tror att många killar inte tycker att varken pansar eller fjollighet känns vidare lockande.
Har du några bra råd på vägen för unga killar, eller deras anhöriga?
Skaffa ett bra pansar, var gentlemen, ta inte skit från auktoriteter, tänk kritiskt, låt inte någon sätta sig på er, ge fan i cannabis, använd munvatten.
Fast unga män väljer väl själva hur och vilka de vill vara? Ngn lärare, kursledare eller socionomkofta kan inte göra jobbet åt dem, i synnerhet inte om de är kvinnor, de måste göra jobbet helt själva.
Fast unga män väljer väl själva hur och vilka de vill vara? Ngn lärare, kursledare eller socionomkofta kan inte göra jobbet åt dem, i synnerhet inte om de är kvinnor, de måste göra jobbet helt själva.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Skaffa ett bra pansar, var gentlemen, ta inte skit från auktoriteter, tänk kritiskt, låt inte någon sätta sig på er, ge fan i cannabis, använd munvatten.
Ack så sant. Alla unga människor oavsett kön måste ju hitta sin egen väg och det kan ingen annan göra åt dem. Men jag tror att det är lättare att hitta den man själv vill vara om det finns en bredd i den accepterade vuxenrollen. Om den rollen är mycket snäv (pansar eller fjolla) så kan man antingen acceptera eller revoltera. Det blir liksom ingen riktig valfrihet då. Då får man samma falska valfrihet som i den amerikanska "demokratin". Det är ju tråkigt om man t.ex. känner att man måste vara en fjolla bara för att man inte gillar skjutvapen, tatueringar eller rått kött. Eller hur?
Men idag är det ju inne att vara fjolla, bisexuell, kolla Schlager etc.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Jag vill säga ett glatt hurra till alla som vågar vara fjolla. Det fan mer modigt och sexigt än den som tror sig vara så stor och kaxig med en massa pansar.
" Dhö kom inte här och tro nåt". Lägg av säger jag.
" Dhö kom inte här och tro nåt". Lägg av säger jag.
KrigarSjäl skrev:Men idag är det ju inne att vara fjolla, bisexuell, kolla Schlager etc.
Njae, ärligt talat, hur många män kollar på schlager (om de inte övertalas till det av kvinnliga respektive eller döttrar)?
Och måste man vara bisexuell om man inte är arketypiskt macho? Kan man vara en heterosexuell man utan att kunna brotta ner en bisonoxe eller utföra ett kamremsbyte på en Volvo 240?
Det här handlar ju inte bara om vackra ord, det är ju den bistra verkligheten för det uppväxande släktet.
Det jag inte tror på är obetingad total tillitsfullhet och öppenhet människor emellan som så ofta predikas när det ska föreläsas om könsroller, samhälle, mänskliga rättigheter etc i skolorna.
Världen är en hård plats och därmed punkt.
Där vi inte sliter varandra i stycken bedrar vi varandra, som Schopenhauer sade.
Man ska inte bli till en sittande fågel.
Där vi inte sliter varandra i stycken bedrar vi varandra, som Schopenhauer sade.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Världen är en hård plats och därmed punkt.
Det skiter jag i. Jag tänker fortsätta att vara en mjukis och min pojkvän är oxå en mjukis och det är jätteattraktivt i mina ögon.
KrigarSjäl skrev:Det jag inte tror på är obetingad total tillitsfullhet och öppenhet människor emellan som så ofta predikas när det ska föreläsas om könsroller, samhälle, mänskliga rättigheter etc i skolorna.
Jag håller med, till en viss gräns. Jag har råkat ut för min beskärda andel av korkade/brutala/egoistiska människor, men de allra flesta har faktiskt varit väldigt snälla.
Men jag tror ändå att man ALLTID måste ha koll på sin egen, och alla andras, agenda. Vad kan de vinna genom ett visst beteende, vad kan jag förlora. Osv.
Jag är snäll, och behandlar andra som om de vore snälla. Oftast är de det. Men jag har ALLTID en plan B, ifall de inte skulle bete sig som jag tänkt mig.
kullan skrev:KrigarSjäl skrev:Världen är en hård plats och därmed punkt.
Det skiter jag i. Jag tänker fortsätta att vara en mjukis och min pojkvän är oxå en mjukis och det är jätteattraktivt i mina ögon.
Var och en tänker sitt.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad