att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: att topsa öronen hårt kan det skada hjärnan.?

Inläggav Choklad » 2012-04-25 17:53:44

sussi83 skrev:Ehhh...fattar inte hur tops skulle kunna skada hjärnan....finns folk som blivit sjutna genom skallen och överlevt...eller de kanske är den nya grejjen...hota med tops! :wink:

Skriker du så topsar jag dig till döds! :lol:
Choklad

Anslöt: 2011-12-07

Inläggav sussi83 » 2012-04-25 18:00:57

Choklad skrev:
sussi83 skrev:Ehhh...fattar inte hur tops skulle kunna skada hjärnan....finns folk som blivit sjutna genom skallen och överlevt...eller de kanske är den nya grejjen...hota med tops! :wink:

Skriker du så topsar jag dig till döds! :lol:

Ha ha... :lol:
Mmmm vi kan spela in ny Topgun rulle..TOPSgun...
sussi83

Anslöt: 2010-10-21

Inläggav manne » 2012-04-25 19:40:47

Kanin skrev:När ska folk lära sig att tops (eller liknande) överhuvudtaget aldrig bör användas i öronen?

det var personalen som skaffade topsen till mig för jag hade vaxprop.

sedan så blev det till en vana att topsa öronen hårt varje kväll--

vad är egentligen topsen till för att göra med då.?
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2012-04-25 19:41:55

Moggy skrev:
Kanin skrev:När ska folk lära sig att tops (eller liknande) överhuvudtaget aldrig bör användas i öronen?

Fast det är ju så skönt att snurra med en tops långt inne i örat.

eller om man tycker riktigt hårt i sidan av örat och trycker och trycker..
manne

Inläggav manne » 2012-04-25 19:43:49

Kvasir skrev:Man kan skada trumhinnan om man är oförsiktig. Men ska man tränga igenom skallbenet in till hjärnan så krävs det starkare saker än tops. Och så måste man vara stark nog själv också. :)

Är du säker på att det finns skall ben dära har för mig att det bara är brosk i öronen mellan hjärnan och inneörat så är det väl bara brosk och så och inte något ben.?

brosket går väl att punktera eller ha sönder.??
manne

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-25 19:44:14

darth_vader_topz.jpg

"I find your lack of Topz disturbing"
Lord Vader
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav manne » 2012-04-25 19:52:44

Kvasir skrev:Man kan skada trumhinnan om man är oförsiktig. Men ska man tränga igenom skallbenet in till hjärnan så krävs det starkare saker än tops. Och så måste man vara stark nog själv också. :)

fast faktum kvarstår att jag efter det känner mig bedövad och avtrubbad och bortdomnad lätt i pannloben .
där av mina teorier om att vatten kan färdas igenom hål eller sprickor från öronen in till frontalloben.??

sedan så är jag trött nästan hela tiden vilket man blir om man får någon skada på frontalloben.?
manne

Inläggav manne » 2012-04-25 20:04:38

Bjäbbmonstret skrev:Hej Manne! Tråkigt att du måste bo på gruppboende igen fast du inte vill det. Som jag förstod det var det ett problem att du fick för lite att göra när du fick egen lägenhet och att du mådde dåligt av att plötsligt inte ha någonstans att gå? Det är tråkigt om det inte finns något mittemellan gruppboende och vanlig lägenhet utan tillräckligt stöd omkring som kan passa dig.

Och nej, jag tror inte man kan topsa in sig till hjärnan men däremot så borde du kanske ha hjälp med någon som du kan prata med när du blir orolig över såna saker.

jag bor på ett satellitboende i dag med personal i en lägenhet .!
min biljett ut i friheten låg i egen lägenhet i Tomelilla via folkhögskola med så blev det aldrig tyvär. :cry:
mitt första boende var ett behandlingshem för dårar..
manne

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-25 20:07:33

manne skrev:fast faktum kvarstår att jag efter det känner mig bedövad och avtrubbad och bortdomnad lätt i pannloben .

Du tog medicin som tog bort din testosteron, right? Jag tror att du ska leta vidare bland hormonerna, där har du nog fler svar. De är mycket skadligare än topz och vatten.

Och du har inte sagt nåt om att du fick en helvetisk smärta när du experimenterade med topz och vatten, alltså kan jag garantera att du inte kom in för långt med dem.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav manne » 2012-04-25 21:03:48

Savanten Svante skrev:
manne skrev:fast faktum kvarstår att jag efter det känner mig bedövad och avtrubbad och bortdomnad lätt i pannloben .

Du tog medicin som tog bort din testosteron, right? Jag tror att du ska leta vidare bland hormonerna, där har du nog fler svar. De är mycket skadligare än topz och vatten.

Och du har inte sagt nåt om att du fick en helvetisk smärta när du experimenterade med topz och vatten, alltså kan jag garantera att du inte kom in för långt med dem.

det värkte och blödde lite ur öronen det är allt..
manne

Inläggav manne » 2012-04-25 21:15:58

Savanten Svante skrev:

men jag glömde bort att fråga förra psykiatrikern om en hjärnröntgen för det vill jag ha.
manne

Inläggav manne » 2012-04-25 22:24:30

KrigarSjäl skrev:Manne, om du kan lysa genom skallen från ena örat till det andra med en ficklampa vet du att du topsat för mycket.

vad är Topz till för egentligen någon som vet det.?? :?
manne

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-25 22:28:34

Wikipedia skrev:Bomullspinne (ofta kallade tops efter varumärket Topz) är små pappers-, plast- eller träpinnar med bomull på ändarna. Det är vanligtvis ett smalt, cylinderformat plaströr med en liten bomullstuss i varje ända. De kan användas på många sätt, inom personlig hygien, inom medicin eller vid sminkning. Ett vanligt användningsområde är rengöring av öronen, men det är olämpligt att sticka in dem i själva hörselgången. Det förekommer även att människor använder dem som töjsmycken i exempelvis öronen. Vid nya piercingar kan man använda bomullstops för rengöring av piercingen.

Bomullspinnen uppfanns på 1920-talet av polsk-amerikanen Leo Gerstenzang. Han fick idén från sin fru som använde tandpetare med bomull på toppen för att rensa deras sons öra.

Bomullspinnar ska inte spolas ned i toaletten eftersom det kan orsaka stopp i ledningar eller problem i reningsverket
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav manne » 2012-04-25 22:34:00

Savanten Svante skrev:
Wikipedia skrev:Bomullspinne (ofta kallade tops efter varumärket Topz) är små pappers-, plast- eller träpinnar med bomull på ändarna. Det är vanligtvis ett smalt, cylinderformat plaströr med en liten bomullstuss i varje ända. De kan användas på många sätt, inom personlig hygien, inom medicin eller vid sminkning. Ett vanligt användningsområde är rengöring av öronen, men det är olämpligt att sticka in dem i själva hörselgången. Det förekommer även att människor använder dem som töjsmycken i exempelvis öronen. Vid nya piercingar kan man använda bomullstops för rengöring av piercingen.

Bomullspinnen uppfanns på 1920-talet av polsk-amerikanen Leo Gerstenzang. Han fick idén från sin fru som använde tandpetare med bomull på toppen för att rensa deras sons öra.

Bomullspinnar ska inte spolas ned i toaletten eftersom det kan orsaka stopp i ledningar eller problem i reningsverket

Tandpetare värkar bra att rengöra öronen med.. :shock:

är ju som att sticka in nålar i öronen med ju. :shock:
manne

Inläggav Moggy » 2012-04-25 22:54:15

Undrar hur dom gjorde förr i tiden när dom fick vaxproppar och skit i öronen? Måste ha varit en plåga med sånt här förr i tiden när man inte kunde göra nåt åt det.

Sen kan man fråga sig varför det ska vara och smalt och trångt i örat? Uppenbart dålig konstruktion av ett viktigt sinnesorgan...
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav manne » 2012-04-25 23:03:10

Moggy skrev:Undrar hur dom gjorde förr i tiden när dom fick vaxproppar och skit i öronen? Måste ha varit en plåga med sånt här förr i tiden när man inte kunde göra nåt åt det.

Sen kan man fråga sig varför det ska vara och smalt och trångt i örat? Uppenbart dålig konstruktion av ett viktigt sinnesorgan...

då så fick man väl ta pinnar från skogen att peta sig i öronen med..!!
eller varför inte en ishacka.??

http://www.istockphoto.com/stock-photo- ... e-pick.php
manne

Inläggav slackern » 2012-04-25 23:08:10

manne skrev:
då så fick man väl ta pinnar från skogen att peta sig i öronen med..!!
eller varför inte en ishacka.??

http://www.istockphoto.com/stock-photo- ... e-pick.php

Numera tror jag att man använder kemikalier istället för en ishacka.

Bild
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Moggy » 2012-04-25 23:09:30

Det kanske var därför folk dog i så unga år på stenåldern? Dom fick vaxproppar och hörde inte när de sabeltandade tigrarna kom för att äta upp dom.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-25 23:09:50

Bild
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav manne » 2012-04-25 23:14:48

Moggy skrev:Undrar hur dom gjorde förr i tiden när dom fick vaxproppar och skit i öronen? Måste ha varit en plåga med sånt här förr i tiden när man inte kunde göra nåt åt det.

undra hur man gjorde rent hjärnan förr i tiden .??
manne

Inläggav Eeira » 2012-04-25 23:18:06

Vikingarna m fl använde örslevar, så tops i någon form har funnits i 1000+ år.
Eeira

Anslöt: 2012-01-21

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-04-25 23:20:04

Man kan topsa öronen litegrann om det är lagom mycket vax och inte för långt in. Men går det inte bort får man faktiskt gå till vårdcentralen så kan de hjälpa en att spola öronen.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och- ... /Vaxpropp/
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav manne » 2012-04-25 23:41:29

Bjäbbmonstret skrev:Man kan topsa öronen litegrann om det är lagom mycket vax och inte för långt in. Men går det inte bort får man faktiskt gå till vårdcentralen så kan de hjälpa en att spola öronen.

eller så gör man som jag gjorde bankar med handflatan på topsen..!!
manne

Inläggav lasseivägen » 2012-04-26 0:03:52

Bjäbbmonstret skrev:Man kan topsa öronen litegrann om det är lagom mycket vax och inte för långt in. Men går det inte bort får man faktiskt gå till vårdcentralen så kan de hjälpa en att spola öronen.

Jag vet inte viken vårdcental du brukar vara på, men dom jag anlitat brukar inte spola öron länge. Dom ger bara rådet att man skall använda det totalt hoppllösa revaxör.

Själv stoppar jag in en klick Salsyvase, i örat, med hjälp av lillfingret. Man slipper ha en tuss fettadd i örat, dessutom hör man ganska normalt. Nackdelen kan möjligen vara att man får lite klet på kudden, efter .

Det värsta en topps kan åstadkomma är väl en skada på trumhinnan.
Själv lyckades jag sticka hål på en av trumhinnorna med en blyerts stiftpenna vid mellanlandning i Bryssel, då släppte värken i örat, sen fick jag penicillin. men att orsaka en skada på järnan med hälp av en topps, det kräver nog att en väldigt enveten mdhjjälare tryvker på. Tror nog det krävs något kraftigare till det n en topps.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Återgå till Aspergare och vården

Logga in