Konsten att plugga

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Konsten att plugga

Inläggav locomotiv » 2012-03-17 18:09:59

Jag har aldrig gillat skolan och alltid haft dåligt självförtroende (även i de ämnen jag varit "begåvad"). Läxorna har varit hemska, såklart, och jag grät ofta och kände mig dålig och dum i huvudet.
Trots detta gick jag ut skolan, både högstadium och gymnasiet, med relativt bra betyg: mestadels G, ett gäng VG och kanske nåt MVG.

Nu är jag igång och pluggar igen, denna gång på komvux. Jag läser NK B och MATTE B för att eventuellt kunna utbilda mig senare - har ännu inte bestämt till vad. Men nu börjar jag tappa hoppet om att någonsin utbilda mig alls. Jag tycks glömma mellan varven hur mycket jag avskyr skolan och hur svårt jag tycker det är att få kunskapen på pappret att klämma sig in i min lilla hjärna. Jag har ingen som helst studieteknik, och verkligen ingen självdisciplin. Att organisera upp arbetet är svårt, och jag ser det ofta bara som ett enormt berg av uppgifter som aldrig tar slut.
Korkat nog valde jag att läsa en flex-kurs, vilket innebär att jag läser på egen hand hemma, istället för att gå på lektioner. Jag har läst den här sortens kurser med fokus på egenarbete förut, och det går alltid åt helvete, eftersom jag inte kan arbeta självständigt. Ändå lär jag mig inte av mina misstag, så nu sitter jag här igen med ett berg av plugg och har ångest.

Har ni några bra studietekniker och tips att dela med er av?

Jag undrar också om det finns möjligheter att få hjälp av komvux, på något sätt.

Jag är usel på att lära mig genom att läsa i böcker - hur kan jag omvandla stel text till kreativt lärande som fungerar för mig? Tips?

Moderator atoms - tråden flyttad från avdelningen, Att leva som aspergare.
locomotiv

Anslöt: 2009-12-28

Re: Konsten att plugga

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-17 18:16:54

För mig funkade det att anteckna, koka ner texter till det väsentliga och att göra stolpar. Boken bredvid anteckningsblocket hela tiden.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav locomotiv » 2012-03-17 18:23:50

KrigarSjäl skrev:För mig funkade det att anteckna, koka ner texter till det väsentliga och att göra stolpar. Boken bredvid anteckningsblocket hela tiden.

Jag tycker det är svårt att anteckna bara lite. Jag har suttit med ett kollegieblock och skrivit om allt jag läst hittills, men börjar fatta nu att det kanske inte heller funkade.
Vad är det jag behöver kunna av allt detta?
Sen fattar jag inte skillnaden på jon och molekyl. Fortfarande. Suck.
locomotiv

Anslöt: 2009-12-28

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-17 18:37:02

Om du sysslar med naturvetenskap är jag inte mycket till hjälp, det har aldrig varit mitt ämne. Litterära analyser och recensioner är det jag kan bäst.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Parvlon » 2012-03-17 19:01:04

Jag gick några kurser förra året där man skulle studera det mesta hemma. Gick förvånansvärt bra. Inte mycket matematik iofs men om man tittade på det så såg det ut som ett stort berg av uppgifter. Enda som funkar är att ta ett i taget. I början är det alltid svårare så man får ta i lite mer då. Använder ofta stödord och "mind maps" genom mitt klottrande. Lyckades även bra med konstarten att studera i grupp. De kan hjälpa en bara genom att man försöker hålla samma takt.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav plåtmonster » 2012-03-17 20:36:35

Jon är en atom som har för få eller för många elektroner, vilket också står i detalj på wikipedia. En molekyl består av flera atomer som är bundna till varandra t.ex genom van-der-waal, elektronparbildning, kovalent bindning osv.

På denna nivå så kan jag rekommendera wikipedia. Det är rätt många universitetsutbildade som skriver där eller rättar sådant som är fel :wink:
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-03-17 20:47:28

Hoppas det är ok att jag också ställer en studiefråga här.
Jag kan inte lyssna och skriva samtidigt för då tappar jag tråden helt.
Om jag inte skriver ner det som sägs så glömmer jag det och jag kan inte sammanfatta saker heller. Nån som har nått bra råd på hur detta skulle kunna lösas för eventuella framtida studier?
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Wine » 2012-03-17 21:55:23

KaosPrinsessa skrev:Hoppas det är ok att jag också ställer en studiefråga här.
Jag kan inte lyssna och skriva samtidigt för då tappar jag tråden helt.
Om jag inte skriver ner det som sägs så glömmer jag det och jag kan inte sammanfatta saker heller. Nån som har nått bra råd på hur detta skulle kunna lösas för eventuella framtida studier?

Du kanske skulle kunna spela in vad som sägs på lektionen med en diktafon eller en mp3 spelare för att sedan kunna lyssna på det igen i lugn och ro efteråt och göra anteckningar.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-03-17 22:31:52

Wine skrev:Du kanske skulle kunna spela in vad som sägs på lektionen med en diktafon eller en mp3 spelare för att sedan kunna lyssna på det igen i lugn och ro efteråt och göra anteckningar.

Jo kanske, fast det skulle ju ta väldigt lång tid. Frågan är om jag då skulle hinna läsa det man ska med. För man får ju alltid saker att läsa också.
KaosPrinsessa

Inläggav Eeira » 2012-03-17 22:56:22

KaosPrinsessa skrev:Jag kan inte lyssna och skriva samtidigt för då tappar jag tråden helt.

Du kanske kan komma överens med någon i klassen om att få kopior av dennes anteckningar? Jag har själv antecknat åt en person som hade svårt att skriva pga reumatiska besvär. Det gynnade oss båda, då jag ansträngde mig lite extra för att skriva bra och tydliga anteckningar som jag sedan hade stor nytta av inför tentorna.
Eeira

Anslöt: 2012-01-21

Inläggav Moloch » 2012-03-17 23:15:15

Den här boken tycker jag har varit väldigt användbar för mina egna studier.

Det som funkat speciellt väl för mig är att komma underfund med hur kurslitteratur oftast är uppbyggd. Att börjar med att läsa sammanfattningarna först, att man läser alla överskrifter och att det viktigaste oftast står i början och slutet av ett stycke.

Parvlons tips om mindmaps är något jag också kan rekommendera.

Av egen erfarenhet har jag märkt att det blir lättare om man försöker strukturera upp studieuppgifterna så fort man får dem. Om man sätter sig med den en liten stund så märker man rätt fort hur mycket tid man kan behöva lägga på dem och prioriterar dem därefter. Det är ett lite smärre helvete att gå från ingen studieteknik till att lära sig (en ny) studieteknik. Men man kan ju se det som att det är ett sätta att lära sig lite hur man fungerar.

Hoppas du finner en väg som passar dig genom studierna!
Moloch

Anslöt: 2011-12-31

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-03-18 0:37:45

Eeira skrev:Du kanske kan komma överens med någon i klassen om att få kopior av dennes anteckningar? Jag har själv antecknat åt en person som hade svårt att skriva pga reumatiska besvär. Det gynnade oss båda, då jag ansträngde mig lite extra för att skriva bra och tydliga anteckningar som jag sedan hade stor nytta av inför tentorna.

Jo det skulle nog kunna funka ^^ För när/om jag kommer kunna börja plugga lär ju en del av min sociala ångest vara borta så jag skulle våga fråga om sånt där.
KaosPrinsessa

Inläggav sussi83 » 2012-04-23 18:39:33

Har du möjlighet så spela in lektionerna med telefonen, sen kan du anteckna i din egen takt när du kommer hem...Så gör jag :-)Happy
Lycka till!
sussi83

Anslöt: 2010-10-21

Inläggav plåtmonster » 2012-04-23 18:41:32

@sussi83, Fungerar det även med det som skrivs på "svarta tavlan" ?
plåtmonster

Inläggav sussi83 » 2012-04-23 18:45:54

plåtmonster skrev:@sussi83, Fungerar det även med det som skrivs på "svarta tavlan" ?

Njä, men lite kan man ju få med iaf...det som skrivs brukar väl mera vara övergripande, men oftast är det som sägs mer detaljerat. Som jag upplever det.
sussi83

Inläggav plåtmonster » 2012-04-23 19:11:16

Någon som hört om lärare grund-, gymnasie- eller högskola motsatt sig elektronisk dokumentation av föreläsningar?
plåtmonster

Inläggav sussi83 » 2012-04-23 19:40:44

plåtmonster skrev:Någon som hört om lärare grund-, gymnasie- eller högskola motsatt sig elektronisk dokumentation av föreläsningar?

Man kan ju helt enkelt skita i att fråga...
sussi83

Inläggav plåtmonster » 2012-04-23 19:45:52

De kan ju motsätta sig utan att man frågar..
plåtmonster

Inläggav sussi83 » 2012-04-23 19:51:16

jo men kan ju själv välja om man vill lyssna på vad de säger eller inte, annars kan man lämna ett intyg så får man banda iaf på de flesta skolor.
sussi83

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-04-29 13:17:53

Alltså den här studieformen där all inlärning är av teoretiska grejer istället för praktiska passar helt enkelt inte alla. Det har det tillochmed varit snack i TV om - att det behövs mer praktiska och yrkesinriktade utbildningar.

Jag liksom dig tyckte det var jobbigt med grundskola och gymnasie - men jag fick ändå bra betyg av diverse anledningar (fast jag nästan aldrig gjorde läxor). Sen när jag studera på universitet var det samma visa igen fast nu värre pga att man hade så mycket fri tid och eget ansvar. Det var ämnen jag tycker sög, alldeles för mycket teoretisk kunskap (teoretiska programmeringsprov t.ex. där man får fel för syntax-errors - istället för att ha praktiska prov. Stenkorkat så in i helvete), allmänt dålig skola och ingen hjälp av lärarna. På universitet så skiter alla i om man börjar sacka efter.
Sen läste jag en KY-utbildning i spelutveckling och här var ALLT annorlunda. Bara fokus på att lära sig saker praktiskt: inga prov alls utan bara inlämningsarbeten, osv. Det var inte bara det att allt jag läste var saker inom min intressesfär utan det var utbildningsformen som var viktig här. Jag lär mig mycket snabbare, bättre och effektivare när jag får prova saker själv. Den här teoretiska utbildningsformen som är så vanlig idag tycker jag verkligen inte om. Hela universitets/högskolesystemet överhuvudtaget tycker jag är skit. För en examen krävs bara att man läser 50% inom området (ex datateknik), resterande 50% fyller skolorna upp med massa blandat skit - utfyllnadskurser kallar jag det. Så även om man verkligen tycker om datateknik (vilket är fallet för mig) så tyckte jag verkligen att de andra 50 procenten förstörde utbildningen och framför allt motivationen och drivkraften som jag hade till en början. Jag sökte till det programmet för att jag ville lära mig IT och grafisk design i kombination - men det jag fick var 50% kurser i det och sen en massa skit såsom matematik, juridik, dokumenthantering och journalistik - SKITGREJER utan relation till programmet.

Hur som helst. Det jag vill försöka framhäva med detta inlägg är att du kanske borde titta på yrkesinriktade utbildningar. Dessa är som sagt mera praktiskt fokuserade, och dessutom är de kortare (flesta är 2 år, vara 6 månader är praktik). Sen så är det långt ifrån alla universitetsprogram som inkluderar en praktikperiod, vilket jag tycker är ett gigantiskt misstag. Praktiken knyter liksom samman utbildningen med näringslivet (jobbet). Fördelen med yrkesinriktade utbildningar är dessutom att du inte har några tråkga utfyllnadskurser i andra ämnen: du läser bara det du sökt in för. Sen är YH/KY -utbildningar mer intensiva, utan att för den delen vara uttröttande.
Deadly_Nightshade

Anslöt: 2009-07-03

Inläggav Iridia » 2012-06-04 1:58:46

*bumpar en till gammal tråd*

Jag försökte lära mig konsten att slippa plugga.

Hittade nyligen en lapp från högstadiet hemma hos mamma om olika aktiviteter som man fick välja mellan. Jag var tydligen inte så jätteintresserad av någon av dem... :lol:

Bild

(Fast jag har för mig att det blev lite spanska i alla fall till slut, eftersom jag inte kom på något eget.)
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in