Köpa ny 15-tumslaptop, vill ha ett tips

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Köpa ny 15-tumslaptop, vill ha ett tips

Inläggav Bror Duktig » 2012-04-23 9:59:14

Avbetalning behöver jag väl inte köpa på, men tekniken går så fort framåt att om jag har en hållbar dator, så är den ändå omodern när en billigare hade gått sönder.

Virus och sådant har vi aldrig haft. Inte ens när jag körde utan AV nyligen i ett helt år. Tror det vill till ett visst klickglatt beteende och aningslöshet (eller att det i alla fall ökar riskerna med hundratals procent). Min svåger däremot får virus hela tiden om han inte har AV-program. Och då surfar han sällan, men klickar på allt han uppmanas att klicka på.

Och spara data gör vi på extern disk, alternativt använder Memeo autosync som fungerat perfekt (har testat demo och ska köpa när jag köper nästa externa hårddisk snart). Problemet med sparade data var snarare att jag hade allt på en extern hårddisk som lade av. Ska försöka (med hjälp av Memeo) att backa upp allt på alla datorer eller i alla fall minst två så att man har på tre ställen. Autosyncvarianten var helt suverän.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2012-04-23 10:00:34

Ja just ja, jag undrar vad AMDs motsvarighet till Intels i7-processorer heter. Jag förstår det inte bara genom att se beteckningarna på Prisjakt. "Quad" eller liknande hörde jag om, men de måste heta något annat, för det ordet finns inte med på prisjakt när man väljer processor.
Bror Duktig

Inläggav matgar » 2012-04-23 10:15:54

AMDs motsvarighet borde vara FX-6***/FX-8***.. möjligen A6****/A8-**** då det gäller bärbart.
matgar

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Miche » 2012-04-23 13:24:57

Håhå jaja, Mac är inte alls så förskonade från virus som alla vill göra gällande, problemet är att virusen sprider sig med Mac och när filerna sen hamnar på en PC så ställer de till problem.

Om Macägarna skulle skaffa sig virusskydd skulle virus bekämpas mycket enklare. Det är nog bara en tidsfråga innan virus lyckas ta sig igenom OS-X skydd och ställa till ett helvete för miljoner Macägare (på ett sätt ser jag fram emot den dagen så man slipper alla skrävlande Macfantaster som inte ens kan erkänna de minnesproblem som Safari dras med).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav plåtmonster » 2012-04-23 13:58:25

Packard-Bell = Blä, leksak.
Apple Mac = Livegen till Apple såsom betalslav ;)

AMD:s processorer suger på processor cache. Vilket är kännbart med 33% längre bearbetningstid i viss sammanhang där minnesåtkomsten är spridd över en stor datamängd.

Om PC ägare med Windows använde något riktigt operativsystem som t.ex FreeBSD så skulle man slippe virusproblematiken. Som det är nu slipper Apple ägare att få en seg dator för att Norton-Sirap ska kolla efter virus.. (som den ändå verkar missa)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Miche » 2012-04-23 14:20:31

plåtmonster skrev:Som det är nu slipper Apple ägare att få en seg dator för att Norton-Sirap ska kolla efter virus.. (som den ändå verkar missa)

Norton är skit sen Symantech köpte upp det, jag använder Kaspersky och märker ingen seghet.
Miche

Inläggav nallen » 2012-04-23 22:38:51

Jag håller inte med om listan på förra sidan, men å andra sidan har jag nästan enbart hanterat laptops avsedda för företags-segmentet.
Jag skulle nog ranka Sony, HP och Apple som de trevligaste leverantörerna i det segmentet. Men skulle inte tveka att handla Lenovo eller Dell heller - Alienware är förresten Dell numer också.

Hur de leverantörerna står sig på hemma-marknaden vågar jag inte uttala mig om.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Miche » 2012-04-23 22:42:13

Hur är det med Samsung och LG då?

Panasonic ligger väl i en klass för sig själv, knappast för vanliga konsumenter då det är betydligt dyrare än konkurrenterna, men rejält skyddade och anpassade för tuffare miljöer.
Miche

Inläggav Bror Duktig » 2012-04-24 19:25:16

Tack för alla nya tips. Allt tas med i mina beräkningar. Köp är aktuellt i slutet av sommaren tidigast, så jag ska ha tid att tänka. Kanske kommer nya modeller med bättre processor och RAM under tiden.

Jag måste alltid vara ut i god tid eftersom varje köp är en helt företag för mig med allt jag måste kolla...
Bror Duktig

Inläggav Miche » 2012-04-24 19:32:23

Bror Duktig skrev: Allt tas med i mina beräkningar. Köp är aktuellt i slutet av sommaren tidigast, så jag ska ha tid att tänka. Kanske kommer nya modeller med bättre processor och RAM under tiden.

De gamla modellerna går även ner i pris, så då kan du säkerligen köpa en modell som är för dyr idag till det pris du har som budget idag.
Miche

Inläggav slackern » 2012-04-24 19:46:03

Bror Duktig skrev:Tack för alla nya tips. Allt tas med i mina beräkningar. Köp är aktuellt i slutet av sommaren tidigast, så jag ska ha tid att tänka. Kanske kommer nya modeller med bättre processor och RAM under tiden.

Jag måste alltid vara ut i god tid eftersom varje köp är en helt företag för mig med allt jag måste kolla...

Jo det kommer nya från intel nu. Antar att dom första är för stationära men att dom bärbara lär väll dyka upp innan hösten. Här har du en artikel så att du får ett hum om vad det handlar om.

http://www.sweclockers.com/recension/15 ... e-i5-3570k
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Bror Duktig » 2012-04-24 20:42:31

Tack
Bror Duktig

Återgå till IT-forum

Logga in