Köpa ny 15-tumslaptop, vill ha ett tips

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Köpa ny 15-tumslaptop, vill ha ett tips

Inläggav Bror Duktig » 2012-04-22 8:08:49

Jag har tänkt köpa en ny mindre laptop (15 tum är litet för mig, till mig själv väljer jag aldrig mindre än 17 tum).

Det får inte vara för dyrt, så jag satte 5 000 kr som maxgräns.

För dryga 5 000 kr hittade jag två datorer som var "bäst" på olika sätt. Ena hade bästa i7-processorn, medan andra hade i5 och 8 GB RAM i stället för 4 som den första hade.

Vilket prioriteras? processor eller RAM? Köpa till RAM såg jag att man kunde till den med mindre RAM, men det kostar ju på och för dryga 6 000 som man hamnar på om man köper till RAM, finns säkert något färdigt att köpa.

Datorn ska användas av ett barn som ofta spelar enklare spel, har en mindre blogg, gärna tittar på youtubefilmer, läser och surfar runt. Iofs har han en joystick men spelar sällan flygsimulatorer eller flygspel numer (de var av de enklare sorterna).

Senare kommer barn nr två få en dator, och han spelar mycket mer spel, oftast onlinespel med andra, och både enkel grafik och svårare grafik.

Därför kan det vara aktuellt om ni kan säga om jag ska prioritera olika för dessa två typer av användare.

Båda datorerna jag hittat, hade "dedikerat RAM för grafik". Jag har bara hört skit om det, att det bara stjäl RAM, men nu har jag glömt vad jag läste mer om det. Är dedikerat RAM för grafik bra eller kass för barn, som ändå spelar en del?

Båda datorerna hade lite vassare grafikkort än billigare datorer såg jag, vilket blir ett plus.

Ena datorn var en Acer, andra en Asus, båda med Win7. Är Asus ett bra märke? Jag hade för mig det, när jag sållade bort allt utom HP, Acer och Asus. Finns det fler märken som är bra (och inte svindyra som apple)? Kanske Msi skulle passa eftersom de ofta ser fräcka ut, och säkert är bättre för spelande (har för mig att Inet sade att Msi var speldatorer oftast).
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Re: Köpa ny 15-tumslaptop, vill ha ett tips

Inläggav Bror Duktig » 2012-04-22 8:10:10

Och just det ja. Jag har valt bort AMD-processorer. Vilken AMD-processor motsvarar i7 eller bästa i5? Jag har liksom ingen aning om vilken AMD-processor jag ska leta efter, medan jag då vet vilken Intel-processor jag ska ha.
Bror Duktig

Inläggav Jagers » 2012-04-22 12:14:56

Skulle gå på i7'an om dem ska spela spel, 4 gb ram räcker gott å väll.
Sen är ett grafikkort ett måste.
Jagers

Anslöt: 2011-05-12

Inläggav Bror Duktig » 2012-04-22 13:35:04

Ok, tack för tips. Hoppas fler vill komma med input :)

Båda datorerna verkade ha bättre grafikkort än billigaste standarddatorn.

Och hur är det med dedikerat grafikminne? Bra eller kass?
Bror Duktig

Inläggav sugrövmanövern » 2012-04-22 17:42:58

Asus är definitivt kvalitetsgrejer efter vad jag förstått. Jag har sett en datorkunnig person hångla med ett Asus moderkort så att...
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav plåtmonster » 2012-04-22 18:07:19

@Bror Duktig, Dedikerat grafikminne är bättre, men kräver mer minne också..
(av naturliga skäl)

Dedikerat: Grafikortet kan härja med minnet efter eget behag.
Delat: Processor och Grafikkort får samsas om minnet.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Iridia » 2012-04-22 18:58:32

sugrövmanövern skrev:Asus är definitivt kvalitetsgrejer efter vad jag förstått. Jag har sett en datorkunnig person hångla med ett Asus moderkort så att...

Har fått samma intryck.
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Moggy » 2012-04-22 19:03:48

Asus är bra.

Acer skulle jag plocka bort ut ekvationen när jag köper bärbar dator.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Re: Re: Köpa ny 15-tumslaptop, vill ha ett tips

Inläggav Bror Duktig » 2012-04-22 19:43:01

plåtmonster skrev:@Bror Duktig, Dedikerat grafikminne är bättre, men kräver mer minne också..
(av naturliga skäl)

Dedikerat: Grafikortet kan härja med minnet efter eget behag.
Delat: Processor och Grafikkort får samsas om minnet.

Bra för de som spelar då antar jag.
Bror Duktig

Re: Re: Köpa ny 15-tumslaptop, vill ha ett tips

Inläggav Bror Duktig » 2012-04-22 19:45:48

Moggy skrev:Asus är bra.

Vilka märken anser du vara bäst och näst bästa? Acer borde väl vara bättre än Toshiba, Packard Bell och co? Men HP? Jag har bara haft HP hittills, och en Acer minidator som jag inte använt själv eftersom jag tyckte den var för liten...
Bror Duktig

Inläggav slackern » 2012-04-22 20:33:35

Här har du en som har fått bra omdöme. Något dyrare än vad din budget är men kanske går att spara lite till. Eller den är en speldator så kanske inte går att få den billigare.

http://www.nordichardware.se/barbara-da ... -pris.html
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Moggy » 2012-04-22 20:38:31

Bror Duktig skrev:
Moggy skrev:Asus är bra.

Vilka märken anser du vara bäst och näst bästa? Acer borde väl vara bättre än Toshiba, Packard Bell och co? Men HP? Jag har bara haft HP hittills, och en Acer minidator som jag inte använt själv eftersom jag tyckte den var för liten...

Ja. Acer är nog bättre än Packard Bell.
Asus är bra. Har ingen uppfattning om Toshiba.
HP skulle jag säga är bättre än Acer. Men osäker på deras kvalitet nu för tiden sen dom sålde av datortillverkningen eller hur det nu var...
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Miche » 2012-04-22 20:40:33

slackern skrev:Här har du en som har fått bra omdöme.

Var går den att köpa då? Prisjakt hittar inga leverantörer (åtminstone inte nu då jag tittade efter).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav nallen » 2012-04-22 20:43:09

Toshiba har i alla fall förr gjort bra maskiner, i klass med Dell och HP i samma prisklasser, kanske inte lika hög klass som SONY och IBM/Lenovo.
Hur de är idag vet jag inte och jag har ingen riktig uppfattning om serierna för hemanvändare heller.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Miche » 2012-04-22 20:56:28

Hur är det med Compaq och Fujitsu då, är det nåt att ha?

Här kan man lägga in lite villkor man vill ha på datorn och se vad man får för pengarna.
Miche

Inläggav nallen » 2012-04-22 20:59:27

Compaq är ju HP numer, jag har fattat det som att de använder Compaq-varumärket för sina hemanvändare-serier.
Fujitsu har jag inte haft att göra med på över 10 år.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Bror Duktig » 2012-04-22 22:38:08

Noterar vad ni skriver och ska kolla imorgon när jag startar min dator igen. Tapatalkar nu.

Vilka märken anses ha bäst kvalitet (hålla längst)? HP, Sony, fler? Mina HP har dött av att fläkten pajat. Jag har liksom på datorn 15 h/dygn... Köpte en kylplatta till min nuvarande dator. Datorn verkar må bra men kylplattan börjar lägga av... ^_^
Bror Duktig

Inläggav osäker » 2012-04-22 23:22:44

Enligt http://www.squaretrade.com/pages/laptop ... ility-1109 är (eller var åtminstone 2009) detta kvalitetsordningen (från bäst till sämst):
1) Asus
2) Toshiba
3) Sony
4) Apple
5) Dell
6) Lenovo
7) Acer
8) Gateway
9) HP
osäker

Anslöt: 2009-08-24

Inläggav plåtmonster » 2012-04-23 0:42:56

Acer - brukar fungera bra, medelbra helt enkelt. Ingen superdator men pris därefter också.
HP - Undvik, plastigt. Knepig ergonomi.
Fujitsu-Siemens - Reservdelar är ett mörker!
Dell - Kass byggkvalite, tankspridd och dum "support".
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav slackern » 2012-04-23 0:46:30

Miche skrev:
slackern skrev:Här har du en som har fått bra omdöme.

Var går den att köpa då? Prisjakt hittar inga leverantörer (åtminstone inte nu då jag tittade efter).

Inte fan vet jag hur du söker men i artikeln är det länkat till den här sidan. Finns ju hur många som helst på lager.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11 ... k=22905526
slackern

Inläggav Miche » 2012-04-23 4:43:25

slackern skrev:Inte fan vet jag hur du söker men i artikeln är det länkat till den här sidan. Finns ju hur många som helst på lager.

Inte jag heller, jag kopierade modelnamnet jag hittade i artikeln och klistrade in på Prisjakt...
Miche

Inläggav slackern » 2012-04-23 7:01:59

Miche skrev:
slackern skrev:Inte fan vet jag hur du söker men i artikeln är det länkat till den här sidan. Finns ju hur många som helst på lager.

Inte jag heller, jag kopierade modelnamnet jag hittade i artikeln och klistrade in på Prisjakt...

OK galet för det finns länkar till korrekt dator både på första och sista sidan som länkar till rätt dator.
slackern

Inläggav Bror Duktig » 2012-04-23 7:48:10

Jag har ju haft en rad HP, och gillar dem iofs, men de dör alltid av överhettning eftersom fläktarna ger sig och man måste plocka ned laptopen i molekyler för att byta (vi gav upp och köpte en ny).

Visste inte att Toshiba anses vara en bra dator (enligt vissa i alla fall). De är inte så dyra, så man kanske skulle testa. Våra HP har som sagt inte hållit jättelänge, så jag borde kanske bryta vanans makt och testa annat.

Sony verkar dyra, Asus likaså (inte alltid). Eftersom utvecklingen går fort, så behöver de ju inte hålla för evigt. Skulle de göra det, så skulle man ändå behöva köpa ny innan den kvalitet man betalat för, har gjort sitt.

Kanske bättre med en billig prestandamaskin som dör efter 2-3 år, än en dubbelt så dyr med samma prestanda, men som håller 4-6 år?

Men man behöver ju inte välja sämsta billigaste skräpet.

En dum sak med mina HP är att texten på tangenterna försvinner. Den är tryckt utanpå i dålig kvalitet. En knapp har ramlat av också, och eftersom fastsättningen är så dum och knepig, gick knappens klips sönder, så nu ligger knappen och far runt. Vet ni var man kan köpa nya knappar/tangenter?

Fujitsi, Dell, HP = undvik skriver plåtmonster, men hur är det med Packard-Bell? De verkar vara helkassa i kvaliteten? Och finns fler man bör hålla sig ifrån? Plastig gör inte så mycket, bara de håller.

Jag kan tänka mig mellanklassdator, men de riktigt billiga/dåliga tänker jag undvika.

Ska Prisjakta lite mer senare idag, nu måste jag upp ur sängen och ledsaga barn till skolbussen :-)011
Bror Duktig

Inläggav animal » 2012-04-23 8:15:08

Köp en MacBook istället. Visst är de dyrare i inköpspris, men det är en god investering. Du och dina barn kommer sakta driva mot att trivas som fisken i vattnet i *nix-miljö (alltså; lite bättre, lite finare).

En skitdator från HP/Acer/Dell kan du räkna med att behöva ersätta efter 1-1,5 år, vid den tiden har du förmodligen både hunnit förlora data och dragit på dig virus/malware. En MacBook kommer vara en god följeslagare i åtminstone tre år framöver, tills du vill ha något lite vassare.

Ett anekdotiskt "bevis": På min förra arbetsplats köpte de in 3 st. Asus-datorer med ungefär samma konfiguration/prisklass som denna dator. 6 månader senare var WiFi-kretsen förstörd på en av datorerna och HDMI-utgången trasig på en annan (jobbigt när man använder extern skärm hela dagen). Undrar hur de mår efter 12 månader? Företagets art director sitter fortfarande jobbar obekymrat på sin 4 år gamla MacBook, enda problemet han har är att batteriet är slutkört (helt naturligt process för alla batterier efter tillräckligt många laddningar).

Man får vad man betalar för, om du vill ha en stabil och hållbar dator – men inte från Apple (av någon anledning) – så har de flesta PC-tillverkare produkter även i detta segment (t.ex. Fujitsu Lifebook eller HP EliteBook), men då kostar de också lika mycket som en MacBook:
Fujitsus Lifebook, i7-CPU, 128 GB SSD, 3G
HP EliteBook, 15,6", i7-CPU, 3G, ej SSD
Lenovo ThinkPad, i7-CPU, 160 GB SSD, 3G

Kort sagt tycker jag inte att du ska stirra dig blind på inköpspriset. Jag är övertygad om att du kommer bli en mycket gladare tjej om du köper en Mac på avbetalning i 3 år, än (minst) 2 PC-datorer under samma period.
animal

Anslöt: 2010-05-02

Återgå till IT-forum

Logga in