Internet koloniserar hjärnan och gör oss dummare
31 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
- Mamma: Varför är himlen blå?
- Varör frågar du mig? Är din dator trasig eller vad?
--------------------
Jag får veta allt jag behöver via Google, nästan. Man kan ju få hänvisningar till böcker och annat, så, fördummande är det då inte!
Tror aldrig jag haft en så hyfsat bra allmänbildning som nu, tack vare Google. (Bra kan den aldrig bli med AS)
- Varör frågar du mig? Är din dator trasig eller vad?
--------------------
Jag får veta allt jag behöver via Google, nästan. Man kan ju få hänvisningar till böcker och annat, så, fördummande är det då inte!
Tror aldrig jag haft en så hyfsat bra allmänbildning som nu, tack vare Google. (Bra kan den aldrig bli med AS)
Senast redigerad av Debbido 2011-05-05 1:14:49, redigerad totalt 1 gång.
@Claria. Ja, t ex har du ju sveriges största forum flashback som inte bara är "okommersiellt" utan också förbjudet enligt riksdagsbeslut. Ja, jag vet att det drivs av ett företag och att det är reklam på sidan. Men det är också så att det krävs en del ansträngning och hårdvara när man kör så stora forum.
Internet kryllar av alternativa forum, hur många som helst, och i min erfarenhet tycker jag snarare att folk backar om det finns ett företag med kommersiella intressen bakom ett forum.
Jag tror att länderna har tappat kontrollen, redan Anna Lindh ville ju förbjuda parabolantenner eftersom hon ansåg att det var sveriges uppgift att ge information till sina medborgare och inte andra länder (läs kontroll a la sovjet). Internet är betydligt mer lättpåverkat av privatpersoner. Det går liksom inte att styra och våra "ledare" kan inte längre köpa prostitituerade småpojkar och ta mutor i mörkret, för det kommer fram. Förr i tiden mörkades det till höger och vänster när någon politiker gjorde nåt dumt. Mediernas uppgift är ju att kritisera den sittande regeringen och inte som i sverige vara dess propagandaorgan som basunerar ut vad som är ok att tycka för tillfället.
Det jag tror vi kommer se framöver är att "upphovsrättsfrågor" kommer användas för att alla webbsidor ska ha en ansvarig utgivare, sedan kommer obekvämt innehåll att tas ned och personer med avvikande åsikter åtalas under ändamålsglidande lagar som hets mot folkgrupp eller liknande.
Vidare kommer vi se krav på att "dissidenter" som "förpestar" internet med "osanningar" kommer att förbjudas använda det, i något som liknar en three strikes lag. I början kommer det handla om fildelare, men jag själv undrar om det inte ligger statliga intressen bakom det. Alla vet ju om de korrupta domarna och utredarna i målen mot piratebay. En statlig säkerhetsapparat vill nog mer än gärna ha tillgång till ett sådant medel att sätta in mot oliktänkande.
Den här artikeln går helt i detta spår och vi kommer att bombarderas mer och mer med sådana. Det kommer stå i alla statskontrollerade tidningar och tabloider om det tills svensson börjar tycka att internet nog är farligt, fördummande och okontrollerat. Och en dag vaknar vi upp och allt är över, och vi är dömda att uppleva historien en gång till.
Internet kryllar av alternativa forum, hur många som helst, och i min erfarenhet tycker jag snarare att folk backar om det finns ett företag med kommersiella intressen bakom ett forum.
Jag tror att länderna har tappat kontrollen, redan Anna Lindh ville ju förbjuda parabolantenner eftersom hon ansåg att det var sveriges uppgift att ge information till sina medborgare och inte andra länder (läs kontroll a la sovjet). Internet är betydligt mer lättpåverkat av privatpersoner. Det går liksom inte att styra och våra "ledare" kan inte längre köpa prostitituerade småpojkar och ta mutor i mörkret, för det kommer fram. Förr i tiden mörkades det till höger och vänster när någon politiker gjorde nåt dumt. Mediernas uppgift är ju att kritisera den sittande regeringen och inte som i sverige vara dess propagandaorgan som basunerar ut vad som är ok att tycka för tillfället.
Det jag tror vi kommer se framöver är att "upphovsrättsfrågor" kommer användas för att alla webbsidor ska ha en ansvarig utgivare, sedan kommer obekvämt innehåll att tas ned och personer med avvikande åsikter åtalas under ändamålsglidande lagar som hets mot folkgrupp eller liknande.
Vidare kommer vi se krav på att "dissidenter" som "förpestar" internet med "osanningar" kommer att förbjudas använda det, i något som liknar en three strikes lag. I början kommer det handla om fildelare, men jag själv undrar om det inte ligger statliga intressen bakom det. Alla vet ju om de korrupta domarna och utredarna i målen mot piratebay. En statlig säkerhetsapparat vill nog mer än gärna ha tillgång till ett sådant medel att sätta in mot oliktänkande.
Den här artikeln går helt i detta spår och vi kommer att bombarderas mer och mer med sådana. Det kommer stå i alla statskontrollerade tidningar och tabloider om det tills svensson börjar tycka att internet nog är farligt, fördummande och okontrollerat. Och en dag vaknar vi upp och allt är över, och vi är dömda att uppleva historien en gång till.
Senast redigerad av skitapa 2011-05-05 1:14:49, redigerad totalt 1 gång.
skitapa skrev:Internet kryllar av alternativa forum, hur många som helst, och i min erfarenhet tycker jag snarare att folk backar om det finns ett företag med kommersiella intressen bakom ett forum.
Det trodde jag också. Men kolla bara på Terapisnack, hur många har inte blivit lurade på pengar där?
Sen är det väl inte helt ovanligt att forum har en eller två medlemmar som skriver väldigt positiva inlägg om ett visst företag hela tiden. Det är en form av smygreklam som inte syns om man inte går igenom medlemmens alla inlägg.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-05 1:14:49, redigerad totalt 1 gång.
Ja det är ju inte bra, men det kommer ju i regel ut, däremot är det svårare med flera nics. Dock ser jag ingen anledning att myndigheter ska lägga sig i för att administratören av siten inte gör sitt bästa. Jag anser internet vara det bästa som hänt någonsin, förutom de självklara sakerna då, jag kom till, andas, osv...
Senast redigerad av skitapa 2011-05-05 1:14:49, redigerad totalt 1 gång.
Jag är medlem på Facebook men är nästan aldrig där, och Spotify (är Spotify Internet...? ) har jag visserligen installerat på min dator men jag använder det aldrig, vet inte ens hur det fungerar i detalj, men kanske jag tar mig tid att lära mig det någon dag. Det är visst någon sorts program man kan använda att spela musik med? Vill jag höra musik, eller se roliga sketcher med Robert Gustafsson eller andra roliga "gubbar", via datorn så använder jag Youtube.
Internet ger mig möjlighet att diskutera samlarobjekt med likasinnade på några olika samlarforum där jag är medlem, och jag kan chatta med mina bägge grabbar som bor i annat län, och jag kan hålla kontakten med släkt, vänner och bekanta mycket mer tidseffektivt än jag kan med både telefonsamtal och snigelpost.
Så att som jag ser det så är Internet enbart till välsignelse!
Internet ger mig möjlighet att diskutera samlarobjekt med likasinnade på några olika samlarforum där jag är medlem, och jag kan chatta med mina bägge grabbar som bor i annat län, och jag kan hålla kontakten med släkt, vänner och bekanta mycket mer tidseffektivt än jag kan med både telefonsamtal och snigelpost.
Så att som jag ser det så är Internet enbart till välsignelse!
Re: Internet koloniserar hjärnan och gör oss dummare
Internetberoende tycks iaf minska hjärnan:
Våra hjärnor är väldigt känsliga för intryck utifrån, på gott och ont.
Man behöver inte längre lägga fakta på minnet, allt finns ju på nätet:
Frågan är om det påverkar även det övriga minnet, dvs ens personliga minnen. Fast de kanske också finns på nätet, på Facebook, hemsidor, forum och bloggar.
http://svt.se/2.22584/1.2780661/sa_fora ... et_hjarnanI en studie på ungdomar som ansågs vara internetberoende kunde forskarna se att försökspersonernas hjärnsubstans skiljde sig åt från icke-beroende.
Studien publicerades i ansedda Plos One, där forskare bedömer varandras rapporter och studier.
I studien visade forskarna att den "grå" materian i hjärnan till viss del "förtvinat" hos personer som ansågs vara internetberoende. Dessutom såg man att individernas totala hjärnyta hade minskat med mellan 10 och 20 procent, liknande de siffror man kan se hos drog- och alkoholberoende.
Våra hjärnor är väldigt känsliga för intryck utifrån, på gott och ont.
Neurologen Gary Small menar att själva hjärnans fysiska struktur har börjat förändrats sedan internet gjorde sitt intåg. Hjärnan kopplas helt enkelt om. Men han är osäker på om förändringen är permanent.
-Våra hjärnor är känsliga för yttre stimuli, sa Gary Small till USA Today. Om man spenderar mycket tid med någon särskild mental övning så kommer de neurologiska kopplingar som utför dessa övningar att förstärkas.
Samtidigt blir hjärnan sämre på de områden som får stå tillbaka för det uppkopplade beteendet - som att hålla konversationer eller titta andra i ögonen.
Det pågår just nu många olika forskningsprojekt världen över kring hur internet eventuellt förändrar den mänskliga hjärnan och tänkandet.
I boken The Shallows menar författaren Nicholas Carr att internet förändrar strukturen i hjärnan och skadar våra möjligheter att tänka och att lära oss nya saker. Carr menar att "kakofonin av stimulans" och den ständiga "filt" av media som omger oss har förändrat människan från att vara en långläsande och eftertänksam person till en som bara läser översiktligt och stressat. Tänkandet har blivit distraherat och inlärningen ytlig.
Man behöver inte längre lägga fakta på minnet, allt finns ju på nätet:
Men ett stort antal olika undersökningar visar att våra minnesfunktioner ändrats kraftigt sedan internet slog igenom. Människan bryr sig helt enkelt inte längre om att komma ihåg information som man vet är lätt att hitta på nätet. Internet har helt enkelt blivit människans primära minnesfunktion, snarare än den egna hjärnan. Vi låter Google fungera som ett externt minne.
Frågan är om det påverkar även det övriga minnet, dvs ens personliga minnen. Fast de kanske också finns på nätet, på Facebook, hemsidor, forum och bloggar.